Σήμερα το τελευταίο αντίο στον δημιουργό της γραμμής Βόλος – Συρία, Νικόλαο Σούτο  

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 93 ετών την περασμένη Παρασκευή

Κηδεύεται σήμερα ο Νικόλαος Σούτος ο οποίος έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 93 ετών την περασμένη Παρασκευή. Ο εκλιπών ήταν εκείνος που δημιούργησε τη γραμμή Βόλος – Λαττάκεια που ήταν κάτι ιστορικό για την Ελλάδα, καθώς συνδέθηκε η Ελλάδα με τη Μέση Ανατολή. Όπως ανέφερε ο ναυτιλιακός πράκτορας, Γιώργος Ξηραδάκης, στη συχνότητα του Ράδιο ΕΝΑ, στα τέλη της δεκαετίας του ‘70 σε όλο το λιμάνι του Βόλου πηγαινοερχόταν φορτηγά, έχοντας μεγάλη κίνηση. Η γραμμή τελικά σταμάτησε επειδή ξέσπασε ο πόλεμος μεταξύ Ιράν και Ιράκ και έτσι οι μεγάλες επενδύσεις από τους ανθρώπους της ναυτιλίας απλά δρομολογήθηκαν αλλού.

Σύμφωνα με τον κ. Ξηραδάκη ο Νικόλαος Σούτος, άλλαξε τον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας σε έναν βαθμό γιατί αυτός ανάπτυξε το νηολόγιο της Λιβερίας και άλλαξε τον χάρτη.

Ο Νικόλαος Σούτος υπήρξε ενεργό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ενώ στο Προξενικό Σώμα Ελλάδος διετέλεσε πρόεδρος και στη συνέχεια Επίτιμος Πρόεδρος. Για πενήντα χρόνια υπηρέτησε ως Γενικός Πρόξενος της Λιβερίας στην Ελλάδα, συμβάλλοντας στην ενίσχυση του λιβεριανού νηολογίου και στη στενή συνεργασία του με την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα.

Το έργο του στον χώρο της ναυτιλίας άρχισε από τη νεότητά του. Γεννημένος το 1932 στο Καρλόβασι Σάμου, προερχόταν από οικογένεια με παράδοση στην επιχειρηματικότητα. Σπούδασε αρχικά στη Γενεύη και στη συνέχεια στο Λονδίνο, όπου προετοιμάστηκε για τη σταδιοδρομία του στη θάλασσα. Εργάστηκε σε μεγάλο ναυτιλιακό όμιλο του Λονδίνου και υπηρέτησε ως αξιωματικός και καπετάνιος σε πλοία που μετέφεραν Έλληνες μετανάστες στην Αυστραλία – μια εμπειρία που τον σημάδεψε και του άφησε βαθιές ανθρώπινες μνήμες.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1960 ανέπτυξε δική του ναυτιλιακή δραστηριότητα, ενώ το 1978 δημιούργησε τη γραμμή Βόλου-Λατάκειας, ενισχύοντας τις εμπορικές επαφές της Ελλάδας με τη Μέση Ανατολή. Παράλληλα, κατά τις δεκαετίες του 1970 και του 1980 συμμετείχε ενεργά στις διαδικασίες και στις συλλογικές αποφάσεις του κλάδου.

«Η γραμμή Βόλου- Συρίας»

Για τη γραμμή Βόλου- Συρίας μιλά στις σελίδες του το βιβλίο – λεύκωμα με τίτλο «Ιστορώντας τη Ρότα του Λιμένα Βόλου: Η διαδρομή του Λιμενικού Ταμείου (1883–2001)» της ερευνήτριας Μαρίας Σπανού, το οποίο και παρουσιάστηκε πρόσφατα.
Σύμφωνα με την ερευνήτρια «Η γραμμή Βόλου- Συρίας, που εγκαινιάστηκε τον Αύγουστο του 1977, επέφερε πρωτόγνωρη κίνηση με σημαντικές επιπτώσεις οικονομικού και κοινωνικού χαρακτήρα. Εκτός από τα οχήματα, εξυπηρετούσε άμεσα και τη διακίνηση της εγχώριας παραγωγής προς τις αραβικές χώρες, κυρίως σε νωπά προϊόντα (φρούτα, λαχανικά) ελιές, οικιακά σκεύη, μικροεργαλεία, υλικά οικοδομών, μηχανές κ.α. Από την άλλη όμως πλευρά δημιούργησε πολεοδομική και περιβαλλοντική επιβάρυνση, εν μέρει και κοινωνική.
Η πορθμειακή αυτή γραμμή λειτούργησε με διακυμάνσεις επί οκτώ περίπου χρόνια. Η διεθνής ενεργειακή κρίση στην αρχή και οι γεωπολιτικές εντάσεις που κυριάρχησαν στη συνέχεια, λόγω του πολέμου Ιράν- Ιράκ και του κλεισίματος των συνόρων της Συρίας, αναίρεσαν το διεθνή ρόλο της σύνδεσης, τη στιγμή που εξέλιπαν οι προϋποθέσεις για την προώθηση των φορτίων στη Μ. Ανατολή. Έτσι, η γραμμή διακόπηκε με παθητικό τον Δεκέμβριο του 1985, μετά από μία περίοδο ύφεσης, χωρίς να έχουν σβήσει οι ελπίδες των εμπλεκομένων για την αναβίωσή της».

Ιδιαίτερη θέση στο έργο του κατέχει η συμβολή του στην ανάπτυξη των logistics στην Ελλάδα. Από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 είχε επισημάνει τη σημασία των εμπορευματοκιβωτίων. Το 1977 ίδρυσε την Greek Container Services, την πρώτη εταιρεία στη χώρα με οργανωμένες εγκαταστάσεις για αποθήκευση και συντήρηση containers, ανοίγοντας τον δρόμο για τον εκσυγχρονισμό ενός τομέα που τότε έκανε μόλις τα πρώτα του βήματα.

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.
Γίνετε μέλος στο κανάλι Magnesianews στο Messenger για όλες τις τελευταίες ειδήσεις.