Πράσινες Ιδέες για Έναν Καλύτερο Κόσμο Ένα ξεχωριστό εκπαιδευτικό ταξίδι πραγματοποίησαν μαθητές και καθηγήτριες του 8ου Γενικού Λυκείου Βόλου στο σχολείο Skovvangskolen στην πόλη Ώρχους (Aarhus) της Δανίας, στην ανατολική ακτή της χερσονήσου της Γιουτλάνδης. Το ταξίδι πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ Διαπίστευσης που υλοποιείται στο σχολείο για το σχολικό έτος 2025-2026 με τίτλο “Ενεργώ για έναν καλύτερο κόσμο για όλους/ες: Προστατεύω το φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον”. Με το σύνθημα “Go Viking” το σχολείο της Δανίας υποδέχθηκε θερμά την ελληνική αποστολή που αποτελούνταν από 5 μαθητές/τριες ( Ανδριανοπούλου Π., Βολιώτη Γ., Καραλή Αθ., Λαθουρά Ε. και Χρυσοχού Β.) και δύο εκπαιδευτικούς, την Τσιργούλα Β. ως συνοδό και την Βαμβακά Ε. σε πρόγραμμα για σκίαση εργασίας (job shadowing). Η αποστολή είχε την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά τις εκπαιδευτικές πρακτικές στη Δανία και τον τρόπο με τον οποίο αυτές συνδέονται με τον πολιτισμό και το περιβάλλον.
Το πρόγραμμα ανέδειξε τη βαθιά αίσθηση σεβασμού προς τη φύση, την εκπαίδευση, την κοινότητα και την πολιτισμική κληρονομιά μέσα από βιωματικές και δημιουργικές προσεγγίσεις στα πρωτοποριακά Μουσεία της πόλης Αarhus. Στο Μουσείο Moesgård, οι μαθητές/τριες του 8ου ΓΕΛ Βόλου γνώρισαν τον κόσμο των Βίκινγκς και συζήτησαν πώς οι θρύλοι τους αποτυπώνουν τη σχέση του ανθρώπου με τα στοιχεία της φύσης. Στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης AroS, το εντυπωσιακό «Your Rainbow Panorama» έγινε αφορμή για συζήτηση σχετικά με τον ρόλο της τέχνης στην ευαισθητοποίηση γύρω από το περιβάλλον και την ατμόσφαιρα. Η περιήγηση στην παλιά πόλη Den Gamle By- ένα υπαίθριο μουσείο με παλιά κτίρια και σπίτια που μεταφέρθηκαν από 24 διαφορετικές πόλεις της Δανίας- ήταν μια “ζωντανή” αναδρομή στο παρελθόν.
Περισσότερα από 75 ιστορικά κτίρια, οικίες, καταστήματα κ.α., με το παλαιότερο κτίσμα να ανάγεται στον 15ο αιώνα, αναδεικνύουν βιωματικά το παρελθόν της χώρας. Ανάμεσα σε αυτά, ένα σπίτι όπου θα μπορούσε να είχε ζήσει τα παιδικά του χρόνια ο Δανός συγγραφέας Χανς Κρίστιαν Άντερσεν και τα παραμύθια του έγιναν η αφορμή για αναστοχασμό στο ρόλο της αφήγησης (story telling) ως σύγχρονη εκπαιδευτική στρατηγική μάθησης. Oι μαθητές/τριες επισκέφτηκαν και τον Βοτανικό Κήπο της πόλης, έναν από τους πιο φροντισμένους χώρους πρασίνου της Δανίας. Περιηγήθηκαν σε θερμοκήπια που διατηρούν κατάλληλες κλιματικές συνθήκες για την διατήρηση μεγάλης ποικιλίας φυτών και δέντρων από διαφορετικές γεωγραφικές ζώνες του πλανήτη και έμαθαν για τη σημασία της βιοποικιλότητας και της προστασίας των οικοσυστημάτων. Ο Κήπος αποτέλεσε ζωντανό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο η Δανία εντάσσει τη βιωσιμότητα και τη φροντίδα για το περιβάλλον στην καθημερινή ζωή των πολιτών. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε και η επίσκεψη στο Dokk1, τη μεγαλύτερη δημόσια βιβλιοθήκη της Σκανδιναβίας και ένα από τα πιο σύγχρονα πολιτιστικά κέντρα της Ευρώπης, ένα κέντρο γνώσης και πρότυπο οικολογικού σχεδιασμού και “πράσινης” αρχιτεκτονικής.
Το Dokk1 έχει κατασκευαστεί και σχεδιαστεί με σαφή προσανατολισμό στη χαμηλή κατανάλωση ενέργειας και στη βιωσιμότητα: με φωτοβολταϊκά πάνελ, τη χρήση θαλασσινού νερού από το λιμάνι, ως φυσικό ψυκτικό μέσο για τον κλιματισμό και τον εξαερισμό του κτηρίου, τον φωτισμό με λαμπτήρες LED, τη χρήση ανθεκτικών, φυσικών και ανακυκλώσιμων υλικών, φιλικών προς το περιβάλλον. Όλα τα σχολεία στη Δανία και το Skovvangskolen λειτουργούν με περιβαλλοντικά πρότυπα, ενσωματώνοντας τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης από τη διαχείριση της ενέργειας και των απορριμμάτων έως τη θεματολογία των μαθημάτων. Επιπλέον, γίνεται συστηματική χρήση ψηφιακών εργαλείων (εκπαιδευτικές πλατφόρμες, ηλεκτρονικά χαρτοφυλάκια και πολυμεσικές εφαρμογές), που ενισχύουν τη συνεργασία και την υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας. Η διδασκαλία της «ψηφιακής πολιτειότητας», του υπεύθυνου και κριτικού τρόπου συμμετοχής στο διαδίκτυο, αποτελεί οργανικό μέρος του προγράμματος σπουδών. Θεμελιώδεις αξίες της κοινωνίας στη Δανία, όπως ο επαγγελματισμός, η ενσυνειδητότητα, η ευγένεια και ο σεβασμός του άλλου, το “hygge” δημιουργούν ένα δημιουργικό μαθησιακό περιβάλλον που προετοιμάζει υπεύθυνους πολίτες.
H βιωματική επαφή των μαθητών/τριών και των εκπαιδευτικών του 8ου ΓΕΛ Βόλου με ένα τόσο εξελιγμένο εκπαιδευτικό περιβάλλον, η συμμετοχή σε εργαστήρια, η παρακολούθηση μαθημάτων και τα παιχνίδια ρόλων τους εφοδίασαν με πολύτιμες εμπειρίες και σημεία αναφοράς για τους στόχους της σύγχρονης εκπαίδευσης. Στην Κοπεγχάγη, μια από τις πιο “πράσινες” και φιλικές προς τον άνθρωπο πρωτεύουσες της Ευρώπης οι μαθητές/τριες του σχολείου περιηγήθηκαν στο πολύχρωμο Nyhavn, το λιμάνι – πηγή έμπνευσης και το σπίτι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, είδαν το άγαλμα της Μικρής Γοργόνας, σύμβολο της πόλης και της τρυφερής σχέσης της Δανίας με τη θάλασσα και στην Εθνική Πινακοθήκη της Δανίας, γνώρισαν έργα καλλιτεχνών που αποτυπώνουν τη βαθιά σχέση των Δανών με το φως, τη φύση και το περιβάλλον.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Erasmus+ στην πόλη Ώρχους και την Κοπεγχάγη ήταν ένα ζωντανό μάθημα παιδείας, συνεργασίας και σεβασμού προς τον άνθρωπο, τη φύση και το πολιτισμικό απόθεμα. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί του 8ου ΓΕΛ Βόλου επέστρεψαν γεμάτοι εικόνες, γνώσεις και ιδέες για δράσεις που μπορούν να υλοποιήσουν στη σχολική τους κοινότητα. Το πρόγραμμα κατέδειξε ότι η εκπαίδευση, ο πολιτισμός και η αγάπη για τη φύση μπορούν να συνυπάρχουν δημιουργικά, εμπνέοντας τους νέους να γίνουν φορείς θετικής αλλαγής.






























