To 10ο Δημοτικό Σχολείο Ν. Ιωνίας στην Μπολόνια της Ιταλίας με Erasmus+

Η πρόκληση να σπάσει ο φαύλος κύκλος των στερεότυπων*

Ως δάσκαλοι, στοχεύουμε οι μαθητές μας να είναι επιτυχημένοι, να αποκτήσουν τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις συμπεριφορές που χρειάζονται για να ευδοκιμήσουν στη ζωή τους. Η σύγχρονη κοινωνία μας είναι εξαιρετικά διαφοροποιημένη καθώς και πολυπολιτισμική, γεγονός που αντιπροσωπεύει έναν πλούτο αλλά μπορεί επίσης να φέρει δυσκολίες. Για τον λόγο αυτό, η προώθηση της διαφορετικότητας, του ανοιχτού μυαλού, της ενσυναίσθησης, της ανεκτικότητας και της συμπερίληψης στο σχολείο έχει καταστεί ζωτικής σημασίας για τους δασκάλους και τα σχολεία, με στόχο να επηρεάσουν τους μαθητές και την κοινωνία.
Το 10ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Ιωνίας Βόλου, συμμετέχει σε πρόγραμμα Erasmus+ 2021 με τίτλο «Η συμβολή της σχολικής κοινότητας στην αποτροπή δημιουργίας Γκέτο -Περιθωριοποίησης – Κοινωνικού Ρατσισμού των Ρομά μαθητών». Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου παρακολούθησαν στο πλαίσιο της κινητικότητας του προγράμματος Erasmus+ το σεμινάριο με θέμα «Διαφορετικότητα στην τάξη: διδασκαλία της ανεκτικότητας και υπερνίκηση των προκαταλήψεων και των διακρίσεων» Τα μαθήματα πραγματοποιήθηκαν στη Μπολόνια από 04/07/2022 έως 09/07/2022. Οι συμμετέχοντες του σχολείου ήταν ο Διευθυντής του σχολείου Αναστάσιος Γούκος και οι εκπαιδευτικοί Ιωάννης Μακαντάσης, Κωνσταντίνος Χαρατσής, Απόστολος Χαρίσης, Σταματίνα Κουτσούτη, Σταυρούλα Διαμαντοπούλου, Ευθαλία Σκαμαγκούλη , Ευθυμία Θωμάκου, Ευτέρπη Σωτοπούλου, Ζωή Ιωαννίδου.
Το πρώτο βασικό βήμα των μαθημάτων ήταν η διερεύνηση της έννοιας της ταυτότητας. Οι εκπαιδευτικοί ασχολήθηκαν με την πρακτική και οπτική δραστηριότητα σχεδίασης των πορτρέτων τους για να βιώσουν την έκφραση της δικής τους ταυτότητας. Μετά από αυτό, η ομάδα μίλησε για το πώς η ταυτότητά μας μπορεί να επηρεάσει την αντίληψη του κόσμου και των άλλων.
Αντιμετωπίστηκαν επίσης βασικές προκλήσεις και ανησυχίες όσον αφορά την αναγνώριση και την προώθηση της πολιτιστικής πολυμορφίας. Ομιλίες στο TED βοήθησαν να αναγνωρίσουν ότι αυτό που κάνει εμάς και τους μαθητές δεν είναι η χώρα αλλά ολόκληρη η κουλτούρα: στην πραγματικότητα, η ταυτότητά του καθενός αναπτύσσεται σε διάφορα και αλληλένδετα επίπεδα. Σχετικά με την έννοια της διαφορετικότητας δεν μπορεί να γίνει αναφορά στην έννοια αυτή χωρίς να γίνει αναφορά στην έννοια των στερεότυπων. Συζητήθηκαν τα αίτια της ύπαρξής τους και του αντίκτυπού τους, αρνητικά και θετικά, πώς σχηματίζονται τα στερεότυπα και πού μας οδηγούν. Εφαρμόστηκε η τεχνική της αφήγησης ώστε να διαπιστωθεί το πώς τα στερεότυπα μπορούν να εξελιχθούν σε κρίσεις και διακρίσεις.
Επιπλέον, δόθηκε έμφαση στο ευαίσθητο θέμα της ευαισθητοποίησης και του σεβασμού. Η οπτική μέσα από την οποία αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο είναι προϊόν της ταυτότητάς μας, επομένως η πραγματικότητα είναι διαφορετική ανάλογα με ποια οπτική εξετάζεται. Οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε πολλές δραστηριότητες και προσομοιώσεις που συνδέονταν με την κριτική σκέψη για να κατανοήσουν πώς οι αξίες μας επηρεάζουν τον πολιτισμό και το αντίστροφο.
Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου επέστρεψαν από το ταξίδι τους γεμάτοι εμπειρίες και γνώσεις, σχετικά με το αντικείμενο του προγράμματος. Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα, με την έναρξη του νέου Σχολικού έτους 2022 – 23, θα λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές στη διάδοση των γνώσεων και των εμπειριών αυτών, τόσο στους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς της σχολικής τους μονάδας, όσο και σε εκπαιδευτικούς άλλων σχολικών μονάδων, σε σχετική ημερίδα που διοργανωθεί.
Απ΄τον Διευθυντή του σχολείου, Αναστάσιο Γούκο

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.