Διαβάσεις πεζών: χώρος εκεχειρίας στην επέλαση του αυτοκινήτου!

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ

Του Στάθη Χαλαστάρα / 03-09-2024

Διάβαση πεζών είναι το τμήμα του οδοστρώματος που ορίζεται με ειδική σήμανση ή διαγράμμιση ή σηματοδότηση για τη διέλευση των πεζών, ΦΕΚ 85/23-1-2018.

Στο άρθρο 39 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας [Κ.Ο.Κ] «Συμπεριφορά των οδηγών προς τους πεζούς» στην παρ.2 μεταξύ άλλων επισημαίνεται: «Αν σε σημασμένη διάβαση πεζών η κυκλοφορία των οχημάτων δεν ρυθμίζεται με φωτεινή σηματοδότηση ή με τροχονόμο, οι οδηγοί υποχρεούνται να πλησιάζουν στη διάβαση με ταχύτητα τόσο μικρή ώστε να μην εκθέτουν σε κίνδυνο τους πεζούς που τη χρησιμοποιούν ή εισέρχονται σε αυτήν και, σε περίπτωση ανάγκης, να διακόπτουν την πορεία του οχήματός τους για να επιτρέπουν την διέλευση των πεζών». Παράλληλα στο άρθρο 38 του Κ.Ο.Κ επισημαίνονται και οι «Κανόνες κυκλοφορίας των πεζών» που επίσης μας αφορούν όλους.

Στην πόλη του Βόλου και της Νέας Ιωνίας αλλά και σε πλήθος άλλων πόλεων της χώρας μας,  οι οδηγοί που εκπαιδεύονται για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης, σπανίως λαμβάνουν υπόψη τους την οριζόντια σήμανση που βρίσκεται επί του οδοστρώματος [ζέβρα]  και την κάθετη σήμανση που έχει την μορφή της εικονιζόμενης πληροφοριακής πινακίδας Π-21 σχετικά με τις διαβάσεις πεζών και τις υποχρεώσεις τους απέναντι στους πεζούς.

Σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη οι οδηγοί ούτε που σκέφτονται να παραβιάσουν το δικαίωμα του πεζού όταν βρίσκεται ή έχει πρόθεση να περάσει διάβαση! Δεν θα δεις σταθμευμένο αυτοκίνητο σε διάβαση πεζών πολύ περισσότερο σε ράμπα πρόσβασης ατόμων με κινητικές δυσκολίες!

Τοπικά πρέπει να εξαιρέσουμε τις διαβάσεις πεζών στις οδούς Κ. Καρτάλη και Ιωλκού στο ύψος της Ερμού [δεν ελέγχονται από σηματοδότη] όπου παραδόξως για τα κυκλοφοριακά δεδομένα της πόλης μας, παρατηρούμε ότι εν μέρει υπάρχει σεβασμός  στην υπάρχουσα διάβαση πεζών [ζέβρα] και στην προτεραιότητα των πεζών. Όμως είναι ανύπαρκτος ο σεβασμός   στους κυκλικούς κόμβους, καμιά παραχώρηση στην διάβαση πεζών στο δημαρχείο και ας πάλλεται το φανάρι που χρόνια εκεί στέκει αγναντεύοντας τις μόνιμες παραβάσεις των οδηγών.  Στις δε Ζάχου και Καραμπατζάκη  -που σύμφωνα με τις δηλώσεις τις δημοτικής αρχής πρόκειται για δρόμους Ήπιας Κυκλοφοράς- ΠΟΤΕ κανείς δεν σταματά στις διαβάσεις πεζών  παρά μόνο για  να ρωτήσουν πού γίνεται η λαϊκή της Δευτέρας ή της Τετάρτης… Ο πρόσφατος ευθύγραμμος σχεδιασμός των δύο οδών αποτελεί ευκαιρία για ανάπτυξη υπερβολικών ταχυτήτων, πολύ πάνω από το όριο των 30 χλμ.  Τα ατυχήματα στην περιοχή αρκετά, πέραν των τραυματισμών και θανατηφόρο. Η  λίστα των ατυχημάτων στην διάθεσή σας!

Όλα αυτά και πολύ περισσότερα που ο κάθε δημότης αυτής της πόλης βλέπει είναι γνωστά τόσο στην Υπηρεσία της Τροχαίας όσο και στην δημοτική Αρχή Βόλου. Όλοι μας εδώ ζούμε και τουλάχιστον όσοι κουβαλάμε  κυκλοφοριακή  ευθύνη και διαθέτουμε στοιχειώδη πολιτισμό  μέσα μας τα βιώνουμε. Δεν αρκούν όμως οι διαπιστώσεις και το κούνημα του κεφαλιού για να ξορκιστεί η κυκλοφοριακή κατάντια και η έλλειψη κυκλοφοριακού πολιτισμού.

Χρειάζεται πλέον οργανωμένη παρέμβαση μιας και πλέον ελάχιστα πιστεύω στην αλλαγή νοοτροπίας.

Είναι καιρός –και ας άργησαν-  ο  Δήμος Βόλου και η διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας να παρέμβουν ΑΜΕΣΑ με την,

  • τοποθέτηση τεχνητών μέσων όπως οι σύγχρονες υπερυψωμένες διαβάσεις πεζών για επισήμανση διαβάσεων και τήρηση χαμηλής ταχύτητας.

 

 

  • δημιουργία ασφαλών ποδηλατοδρόμων [το μπογιάντισμα επί του οδοστρώματος το θεωρώ απλά χάραξη για το πού θα γίνουν οι ποδηλατοδρόμοι εκτός και αν ο υπάρχων σχεδιασμός και χάραξη στοχεύει στην εξεύρεση χώρων στάθμευσης].
  • δημιουργία ελεύθερων γραμμικών δημόσιων χώρων και γραμμικών πάρκων μετακίνησης – επικοινωνίας – αθλητισμού των δημοτών για εκτόνωση και όχι μόνο της απαράδεκτης κυκλοφοριακής κατάστασης [ οι σχετικές αναφορές στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ ) που συνέταξε ο Δήμος Βόλου άμεσα να δραπετεύσουν από τα χαρτιά και να γίνουν πράξη ]

 

 

  • εφαρμογή στην πόλη ταχύτητας 30 χλμ.
  • δημιουργία ελκυστικότητας [ η ύπαρξη  δέντρων,  τα ελεύθερα πεζοδρόμια από καρέκλες και τραπέζια, τα φαρδιά και χωρίς ξεχασμένες λακκούβες πεζοδρόμια κ.α. αποτελούν στοιχεία βιώσιμης πόλης]  για την πεζή και με το ποδήλατο μετακίνηση.
  • παρουσία της δημοτικής αστυνομίας και της τροχαίας που επίσης έχει ουσιαστικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια  που συνδέεται με την συμπεριφορά μας ως χρήστες δημόσιου χώρου, ως οδηγοί και ταυτόχρονα και ως πεζοί  ή ποδηλάτες.
  • Οι διαβάσεις πεζών είναι χώρος εκεχειρίας στην επέλαση του αυτοκινήτου!
  • Τέλος το σημαντικότερο, που δεν είναι άλλο από την καθημερινή – επαναλαμβανόμενη ενημέρωση και διαμόρφωση άποψης μέσω των ΜΜΕ και σχετικών εκδηλώσεων όπως πολύ καλά γνωρίζει η παρούσα δημοτική αρχή, για το ζήτημα της κυκλοφοριακής συμπεριφοράς και προστασίας των δημοτών.

Για οποιαδήποτε κοινωνία, η οδική ασφάλεια αποτελεί προτεραιότητα. Στους ελληνικούς δρόμους όμως η ανευθυνότητα έχει εξελιχθεί σε τρόπο ζωής. Τα τραγικά περιστατικά που σημειώνονται σε καθημερινή βάση στο οδικό δίκτυο οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στη μη τήρηση των στοιχειωδών κανόνων οδικής συμπεριφοράς και ασφάλειας. Η παραβίαση και κατάληψη της διάβασης πεζών είναι ένα  σοβαρό παράπτωμα με βάση τον ΚΟΚ, αλλά κανείς δεν δίνει σημασία.

Στην εικόνα η τραγική κατάληξη μιας παραβίασης! Οι πεζοί οι πιο ευάλωτοι χρήστες στον δημόσιο χώρο

Τέλος και για να είμαι ειλικρινής, ελάχιστοι πιστεύω θα δώσουν σημασία στο παρόν άρθρο όπως και σε τόσα άλλα σχετικά που έχουν ειπωθεί ή γραφτεί, μιας και η επεξεργασία για όσα συμβαίνουν γύρω μας και ΑΜΕΣΑ μας αφορούν έχει δραματικά περιοριστεί!

Συμβουλή: ακόμα και σε μονόδρομο ΠΑΝΤΑ να κοιτάμε και από τις δύο κατευθύνσεις του δρόμου…στην Ελλάδα είμαστε, ποτέ δεν ξέρεις!

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.
Γίνετε μέλος στο κανάλι Magnesianews στο Messenger για όλες τις τελευταίες ειδήσεις.