Δωροθέα Καναβιτσά: 20 χρόνια ευρώ & επιχειρείν

Της Προέδρου της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Μαγνησίας

Πριν είκοσι χρόνια πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη νομισματική μετάβαση, όπως χαρακτηρίζεται, με την εισαγωγή των τραπεζογραμματίων και κερμάτων ευρώ σε 12 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην Ελλάδα η αλλαγή του νομίσματος από τη δραχμή στο ευρώ, ένα νόμισμα με δεσμευτικό πλαίσιο λειτουργίας, φέρει τις δικές της επιπτώσεις τόσο στα νοικοκυριά όσο και στις επιχειρήσεις.

Με την εισαγωγή του ευρώ τραπεζικές και γραφειοκρατικές διαδικασίες απλουστεύτηκαν και η δυνατότητα εισαγωγών και εξαγωγών έγιναν λιγότερο επιβαρυντικές. Δόθηκε η δυνατότητα στις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις να μπορούν να σχεδιάζουν και να υλοποιούν εύκολα μακροπρόθεσμα πλάνα ανάπτυξης μέσω επενδύσεων και διείσδυσης σε ιδιαίτερες αγορές. Εξαλείφθηκαν οι συναλλαγματικοί κίνδυνοι που προέρχονταν από τις υποτιμήσεις της δραχμής ή από τις αλλαγές στην ισοτιμία των νομισμάτων.
Σημείο αναφοράς είναι η πρόσβαση που δόθηκε σε τραπεζικά επιτόκια δανεισμού αντίστοιχα εκείνων που επικρατούσαν στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωζώνης. Αυτό συνετέλεσε στο να υπάρχει ρευστότητα που ευνόησε την επενδυτική στρατηγική και την πιστωτική επέκταση των επιχειρήσεων στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Ελληνικές επιχειρήσεις επεκτάθηκαν σε μια σειρά από κλάδους όπως οι τηλεπικοινωνίες, τα πετρελαιοειδή, τα μέταλλα και τα τρόφιμα. Παράλληλα ευνοήθηκαν οι συνθήκες εμπορικής σταθερότητας και μελλοντικής επέκτασης στις χώρες της ευρωζώνης οι οποίες αποτελούσαν ούτως ή άλλως το φυσικό χώρο ενδιαφέροντος των ελληνικών επιχειρήσεων στα πλαίσια της ενιαίας αγοράς.

Προσωπική μου άποψη είναι πως δεν ευθύνεται το ευρώ για την απώλεια της ανταγωνιστικότητας της χώρας. Η κοστολογική διάρθρωση ενός προϊόντος είναι σημαντικός παράγοντας. αλλά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του και το marketing είναι εκείνα που το καθιερώνουν στις πιο απαιτητικές αγορές οι οποίες επιδιώκουν την διαφοροποίηση και όχι μόνο την ανταγωνιστικότητα της τιμής του. Επιχειρήσεις, ιδιώτες και νοικοκυριά κινήθηκαν «άναρχα», καθώς δεν είχαν προετοιμαστεί οι κατάλληλες συνθήκες σε κρατικό επίπεδο. Επίσης, ο τραπεζικός κλάδος δεν διακρίθηκε από σύνεση και υποστήριξε την αχαλίνωτη πιστωτική επέκταση προς μη παραγωγικές κατευθύνσεις και υπό το πρίσμα του ανταγωνισμού.

Περάσαμε μια δεκαετή οικονομική κρίση και βιώνουμε μια υγειονομική κρίση που μετατράπηκε σε οικονομική. Οι επιχειρήσεις και ειδικά οι Μικρομεσαίες χρειάζονται τη στήριξη της Πολιτείας με στοχευμένα χρηματοδοτικά προγράμματα. Τεράστιος όγκος εμπορευμάτων έμεινε αδιάθετος λόγω των διαδοχικών lockdown και πλέον οι Μικρομεσαίοι αδυνατούν να αποπληρώσουν τις οφειλές τους και να προχωρήσουν σε νέες επενδύσεις. Το κύμα των ανατιμήσεων πλήττει τα εισοδήματα των πολιτών και αυξάνει το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων. Είναι κρίσιμο να διαφυλάξουμε την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, να τηρούμε αυστηρά τα μέτρα προστασίας και να στηριχθούν ουσιαστικά οι πληττόμενες επιχειρήσεις.

Το επιχειρείν προϋποθέτει ένα σταθερό περιβάλλον για να αναλάβει πρωτοβουλίες επέκτασης που έχουν θετικό και άμεσο αντίκτυπο στην εγχώρια οικονομία. Οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν πολλά ακόμη να αντιμετωπίσουν σε ένα περιβάλλον που δεν ευνοεί την επιχειρηματικότητα. Ο προβληματισμός και η συζήτηση περί του νομίσματος αποπροσανατολίζει από τα πραγματικά αίτια που εμποδίζουν την επιβίωση των επιχειρήσεων και την ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας.
Το 2022 είναι μια χρονιά προκλήσεων και πρέπει να θέσουμε προτεραιότητες, να συνεργαστούμε με επιμονή και συνέπεια.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.