ΕΝΕΡΓΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ με όραμα και λογισμό! (44 χρ. Κατοχής)

(Στους Μαθητές μου που ονειρεύονται και δεν βολεύονται)

«Έχω δηλαδή τη γνώμη πως, όταν η Πόλη ευτυχεί στο σύνολό της, ωφελεί ξεχωριστά κάθε πολίτη περισσότερο απ’ ό,τι όταν στο σύνολό της δυστυχεί κι ο κάθε πολίτης ζει ευτυχισμένος».
(Περικλής, Επιτάφιος Λόγος)
«Μην ρωτάς τι κάνει η πατρίδα σου για σένα αλλά τι κάνεις εσύ για αυτή». (Τζων Κένεντι).

Δυο πολιτικοί με ηθικό έρεισμα που υπερασπίστηκαν την ηθική και τις αρχές και επιδοκιμάστηκαν! Και οι δυο πολιτικοί πίστευαν στον Πολίτη! Διαχρονικά διατυπωμένος ο ρόλος του Πολίτη! Ο άνθρωπος που είναι «ζώον πολιτικόν» κατά τον Αριστοτέλη, αυτός ο ρόλος του δεν είναι δικαίωμα αλλά χρέος, υπέρτατο χρέος.

Αγαπημένε μου Αναγνώστη,
Η αδυναμία πολιτικής κρίσης (ισχύος) γεννά υπερόπτες τυφλούς και η αλαζονεία τους γεννά τυράννους με επιθετική διάθεση οδηγούν στην ηθική αταξία με πολλαπλές πληγές πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές, και για τούτο είναι πολύ επίκαιρος ο Ιονέσκο που έλεγε «Δυσπιστώ σ’ αυτούς που θέλουν να σώσουν τον κόσμο». Στους σωτήρες! Όχι! Είναι η ώρα του Πολίτη! «Μόνοι γαρ τον τε μηδέν τώνδε μετέχοντα ουκ απράγμονα (= φιλήσυχο), αλλ’ αχρείον (= άχρηστο) νομίζομεν», Θουκυδίδης Β΄40).

Είναι αναγκαίο ένα ιδεολογικό αναβάπτισμα και ένας νέος Διαφωτισμός! Ο ρόλος του Σχολείου και γενικότερα της Παιδείας είναι καταλυτικός. Διαφωτισμός χωρίς Πλάτωνα, Αριστοτέλη, Σοφοκλή, Θουκυδίδη, ….. (αναφέρω μερικούς από τον παράδεισο του ελληνικού πνεύματος, γιατί από αυτούς θα αντλήσουμε δυνάμεις)!

Ενεργός Πολίτης δεν είναι μόνο ο πολίτης που ψηφίζει αλλά εκείνος που παρακολουθεί την εξουσία, που την κρίνει, που την αξιολογεί, την ελέγχει. Απαιτεί με σεμνότητα, με σκληρή δουλειά, με μεθοδικότητα και συνεργασία, με αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, να υπηρετούν το κοινό συμφέρον όσοι ασκούν όποιας μορφής εξουσία.

Ενεργοί Πολίτες που σύμφωνα με τον Αριστοτέλη συμπε-ριφέρονται «κατά Νόμον και Δίκην». «Νόμος» είναι ο αμοιβαίος σεβασμός, ο αυτοέλεγχος και η αλληλεγγύη. «Δίκην» σύμφωνα με τους γραπτούς και άγραφους νόμους.

Ενεργοί Πολίτες σύμφωνα με τον Αγαθό Πολίτη του Αριστοτέλη «είναι ο ελεύθερος πολίτης που έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει αρμονικά στη διακυβέρνηση της πολιτείας του γνωρίζοντας και να άρχει και να άρχεται, να διαφυλάττει τα δικαιώματά του και να εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του».
(«Δει δε τον πολίτην τον αγαθόν επίστασθαι και δύνασθαι και άρχεσθαι και άρχειν και αύτη η αρετή πολίτου το την των ελευθέρων αρχήν επίστασθαι επ’ αμφότερα». (Αριστοτέλης «Πολιτικά»)).

Ενεργοί Πολίτες που αντί του καταγγελτικού λόγου, της εύκολης κριτικής να προτιμά τα έργα και την ουσία. Αντί των λόγων των έργων να προτιμά τα έργα των λόγων.

Ενεργοί πολίτες που θα φέρουν στο προσκήνιο το ευφάνταστο, το πρωτοπόρο, το καινοτόμο, και το αποτελεσματικό. Την σύνθεση των απόψεων, να παίρνει αποφάσεις και τη υλοποίηση τους χωρίς ιδιοτέλεια παρά μόνο για το καλό της πόλης και των πολιτών.

Ενεργοί πολίτες για να φέρουν στο προσκήνιο Άρχοντες με όραμα και όχι περασμένου αιώνα, ή μίζερους και μηδενιστές που απογοητεύουν τον κόσμο. Άρχοντες που να είναι δίπλα στον πολίτη τη στιγμή που θα τους χρειαστούν. Άρχοντες καθημερινούς, να ζουν και να κινούνται στους ίδιους δρόμους, στις ίδιες αγορές, στους ίδιους ρυθμούς με τους συμπολίτες τους.

Ενεργοί Πολίτες που ως αυριανοί Άρχοντες θα έχουν τη σοφία, (λογιστικόν) ως Φύλακες την ανδρεία (θυμοειδές) και ως Δημιουργοί την σωφροσύνη (επιθυμητικόν) κατά τον Πλάτωνα και πάντα με «αιδώ και δικαιοσύνη» κατά τον Πρωταγόρα.

Ενεργοί Πολίτες που να φυλάγουν Θερμοπύλες, Εθνικές, Πνευματικές, Ηθικές,… και να καταξιώνονται με την εκπλήρωση του χρέους των χωρίς εξωτερικό καταναγκασμό και με ανιδιοτέλεια, χωρίς την προσδοκία του κέρδους.

Ενεργοί Πολίτες, που έχουν χρέος τη διαφύλαξη της ελευθερίας και της γλώσσας. τη διαφύλαξη της πολιτισμικής και πολιτιστικής μας ταυτό-τητας. Τη διαφύλαξη και εφαρμογή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Την καλλιέργεια και εμπέδωση των αρχών του δικαίου.

Ενεργοί Πολίτες με πρότυπο την πρώτη ακτιβίστρια, την Αντιγόνη:
«Ούτοι συνεχθείν, αλλά συμφιλείν έφυν»
(Δε γεννήθηκα να μισώ με άλλους, αλλά να αγαπώ μαζί τους).
(Αντιγόνη, Σοφοκλής).
να βοηθούν τον συνάνθρωπό τους, να χαμογελάν στο διπλανό τους και να προωθούν τη φιλία, την αλληλεγγύη και την συναδέλφωση των λαών.

Ενεργοί Πολίτες που να γνωρίζουν ότι η γνώση, η πνευματικότητα αλλά και η αριστοκρατική σεμνότητα, (σύμφωνα με τον Βολτέρο αλαζονεία είναι η επίδειξη αρετών που δεν έχουμε ενώ αξιοπρέπεια είναι η γνώση των αρετών μας), η ευγένεια και η απλότητα (γνώρισμα των πραγματικά μεγάλων) συνθέτουν το αμάλγαμα των ξεχωριστών ανθρώπων

Ενεργοί Πολίτες που μέσα από την περιδιάβαση της Ιστορίας να νιώσουν και να βιώσουν και να συνειδητοποιήσουν ότι είναι φορείς αλλά και συνεχιστές μιας διαχρονικής Ιστορικής και Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Επιμύθιο 1: Παραχάραξη της ιστορίας είναι η τούρκικη σημαία στον Πενταδάκτυλο. Το ΟΧΙ στο «Σχέδιο Ανάν» είναι το συμβόλαιο του Λαού μας με την Ιστορία και το Έθνος

Επιμύθιο 2:
«ενταύθα μέντοι πάντα τανθρώπων νοσεί
κακώς όταν θέλωσιν ιάσθαι κακά». (Σοφοκλής, Αλεάδες).
(όλες οι υποθέσεις νοσούν τότε, όταν θέλουν να γιατρέψουν τα κακά με κακό τρόπο).

Αδάμος Α. Μουζουρής, Φιλόλογος- Ιστορικός

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.