Άρθρο του Προέδρου της Ενώσεως Συνταξιούχων ΝΑΤ Απόστολου Λαμπαδάρη.
Ο επανυπολογισμός των παλαιών συντάξεων, αυτές δηλαδή που είχαν εκδοθεί πριν τις 13 Μαΐου του 2016 με τον νόμο 4387 του 2016, είναι γενικά εσφαλμένος. Οι κύριες αιτίες είναι οι εξής.
1ΟΑυξημένες ασφαλιστικές εισφορές.
Όσοι ασφαλισμένοι υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης από τις 13 Μαΐου 2016 και μετά που είναι σε ισχύ ο νόμος 4387 του 2016, οι οποίοι σύμφωνα με το προϊσχύον νομικό καθεστώς κατέβαλλαν εισφορές ανώτερες από αυτές του ΙΚΑ ΕΤΑΜ 20% στον υπολογισμό του ανταποδοτικού μέρους της σύνταξης τους θα πρέπει να υπολογίζεται και ετήσιος συντελεστής αναπλήρωσης. 0,075%. Επιπλέον για κάθε ποσοστιαία μονάδα, 1% επιπλέον εισφοράς σε κάθε έτος που έχει καταβληθεί επιπλέον εισφορά. Σύμφωνα με το ίδιο ως άνω άρθρο, άρθρο 30 του νόμου 43 87 του 2016, ο συντάξιμος μισθός στην περίπτωση αυτή θα προκύπτει λαμβάνοντας υπόψη τη βάση υπολογισμού της επιπλέον εισφοράς εφαρμοζομένων αναλόγως και των διατάξεων του άρθρου 28 του νόμου αυτού. Οι εισφορές των ναυτικών σε σύνολο ήταν και είναι 23%. Από αυτές οι ναυτικοί πληρώνουν το 9% και οι πλοιοκτήτες το 14%. Αυτά ισχύουν στα υπό ελληνική σημαία πλοία, διότι στα υπό ξένη σημαία πλοία συμβεβλημένα στο ΝΑΤ οι ναυτικοί πληρώνουν 11% και οι πλοιοκτήτες 18%. Η παρούσα διάταξη ακόμη δεν έχει τεθεί σε εφαρμογή.
2ο Δώρα και άδεια.
Ο επανυπολογισμός της σύνταξης έγινε με βάση τον βασικό μισθό, (συμβατικός μισθός συν τις Κυριακές) χωρίς να υπολογίζονται οι αποδοχές των δώρων και των αδειών, όπως ο νόμος ορίζει, για τις οποίες οι ναυτικοί πλήρωναν εισφορές όταν ήταν εν ενεργεία.
Οι νέες συντάξεις των ναυτικών από 13 Μαΐου 2016 και μετά συνυπολογίζονται και με τις αποδοχές δώρων και αδειών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι παλαιοί συνταξιούχοι του ΝΑΤ, να επανυπολογίζονται με συνταξιοδοτικό μισθό, πολύ μικρότερο των νέων. Η συλλογική σύμβαση εργασίας του 2009 στην ακτοπλοΐα έγινε ο επανυπολογισμός των συντάξεων, ήταν για παράδειγμα πλοίαρχος Α΄ 3.400,08€.
Αυτός ο συνταξιοδοτικός μισθός προκύπτει από τον συμβατικό μισθό 2.786,95€. Και το επίδομα Κυριακών 613,13€. Οι νέοι συνταξιούχοι μετά τις 13/05/2016 με τα δεδομένα του 2009 θα υπολογίζονταν με τον συνταξιοδοτικό μισθό που περικλείει μέσα του τον συμβατικό μισθό συν το επίδομα Κυριακών 22%, συν τα δώρα Χριστουγέννων Πάσχα, συν το επίδομα αδείας του καλοκαιριού, ήτοι μισθός 4.597,91€. Η διαφορά είναι πολύ μεγάλη για αυτό και υπάρχει και μεγάλη διαφορά στις συντάξεις.
3οΕφ. Ποσοστά αναπλήρωσης ανταποδοτικής σύνταξης.
Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με τις αποφάσεις 1890- 1891/2019, έκρινε αντισυνταγματικά τα ποσοστά αναπλήρωσης των άρθρων 14, 33 και 96 του νόμου 4387/2016, βάσει των οποίων έγινε ο επανυπολογισμός των συντάξεών μας. Οι ανωτέρω δικαστικές αποφάσεις ακύρωσαν στο σύνολό τους τις υπ αριθμόν 25909/4701/07-06-2016 Υ.Α. και 26083/887/07-06-2016 Κ.Υ.Α., που καθόριζαν τα ποσοστά αναπλήρωσης για τον επανυπολογισμό του ανταποδοτικού τμήματος των κύριων συντάξεων, παρά τις ανωτέρω αποφάσεις των δικαστηρίων, τα ποσοστά αναπλήρωσης, εφαρμόστηκαν για τον επανυπολογισμό των συντάξεών μας, όπως και για τον επανυπολογισμό των νέων συντάξεων.
4οθαλάσσια υπηρεσία
Η μετατροπή του χρόνου θαλάσσιας υπηρεσίας σε χρόνο ασφάλισης έγινε με δυσμενέστερο τρόπο και για τους παλαιούς συνταξιούχους του ΝΑΤ πριν από τις 13 Μαΐου 2016 και για τους νέους συνταξιούχους μετά τις 13 Μαΐου 2016, με το προϋπάρχον καθεστώς πριν τον νόμο 4387/2016, ο χρόνος ασφάλισης, η λεγόμενη συνθετική υπηρεσία υπολογιζόταν ως εξής, η πραγματική θαλάσσια υπηρεσία, (υπηρεσία ναυτικού φυλλαδίου) συν τις ημέρες αδείας (8 ημέρες για κάθε μήνα υπηρεσίας), επί τον συντελεστή σταθμίσεως πλοίων.
Οι συντελεστές σταθμίσεως πλοίων ήταν οι εξής: Για πλοία μέχρι 25 ΚΟΧ συντελεστής, ένα για πλοία από 25 ΚΟΧ μέχρι 100 ΚΟΧ συντελεστής 1,05 για πλοία της ακτοπλοΐας, συντελεστής 1,1 για πλοία φορτηγά άνω των 300 ΚΟΧ και με αμοιβή σε συνάλλαγμα συντελεστής 1,2 για πλοία δεξαμενόπλοια συντελεστής 1,3 με το καθεστώς του νόμου 4387/2016 καταργήθηκαν οι συντελεστές σταθμίσεως πλοίων και οι συντάξεις. Μετά τον επανυπολογισμό υπολογίστηκαν με τους συντελεστές συνθετικής υπηρεσίας, χωρίς να αναφέρεται πουθενά στο νόμο ότι κάτι άλλαξε για τον επανυπολογισμό των συντάξεων του ΝΑΤ.
Έτσι οι συντελεστές από 1,1 στην ακτοπλοϊα έγιναν 1,071,ο συντελεστής των φορτηγών από 1,2 έγινε 1,11 και ο συντελεστής στα δεξαμενόπλοια που 1,3 έγινε ένα ακόμα 154. Χρησιμοποιήθηκαν δηλαδή οι συντελεστές της συνθετικής υπηρεσίας, οι οποίοι δεν χρησιμοποιούνταν πουθενά με το προ υπάρχον καθεστώς μόνο εμπειρικά από τους ναυτικούς στα καπνιστήρια για να έχουν μια ιδέα ο καθένας, πότε περίπου μπορούν να βγουν στη σύνταξη. Οι συντελεστές αυτοί είναι: (Ε/Γ-Ο/Γ Ακτοπλοϊκά κατά 7,1% προσαύξηση, Φ/Γ Ποντοπόρα κατά 11,1% και δεξαμενόπλοια ποντοπόρα κατά 15,4%).
Με αυτό τον τρόπο υπολογισμού των συντάξεων, ο συνθετικός συνταξιοδοτικός χρόνος μειώθηκε από 7 έως 20%, σε πολλές περιπτώσεις. Παλαιοί και νέοι συνταξιούχοι του ΝΑΤ έχουν μια απώλεια στη συνθετική ναυτική τους υπηρεσία από 1,5 έως 3,5 έτη, αναλόγως τον τύπο πλοίων που υπηρέτησαν. Μεγαλύτερη απώλεια, έχουν όσοι υπηρέτησαν σε δεξαμενόπλοια με συντελεστή 1,3%. Εκ των ανωτέρω βγαίνει το συμπέρασμα ότι και για τους παλαιούς και για τους νέους ο επανυπολογισμός και ο υπολογισμός αντίστοιχα των συντάξεων θα πρέπει να διορθωθεί και να υπολογίζεται με τον συνθετικό συνταξιοδοτικό χρόνο που ίσχυε με το προϋπάρχον νομικό καθεστώς πριν τον νόμο Κατρούγκαλου (792/1978).
Οι παλαιοί συνταξιούχοι ναυτικοί (πριν τον νόμο 4387/2016), έχασαν από τον επανυπολογισμό των συντάξεών τους γιατί ελήφθησαν υπόψη μικρότεροι συνταξιοδοτικοί μισθοί κατά 25% σε σχέση με τις εισφορές που κατέβαλαν για αυτό ακριβώς τον λόγο και οι παλαιές συντάξεις του ΝΑΤ πριν από τις 13 Μαΐου 2016 θα πρέπει να επανυπολογιστούν με τον ίδιο μισθό που υπολογίζονται και οι νέες συντάξεις. Η διαφορά των 2 συνταξιοδοτικών μισθών αφορά τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα, όπως και το επίδομα αδείας καλοκαιριού. Η διαφορά στις συντάξεις μετά από μελέτες είναι της τάξεως των 350€ έως και 600€, αναλόγως του ποσού της σύνταξης και της ειδικότητας.
Από το καλοκαίρι του 2018, όπως όλοι λένε μαζί και η κυβέρνηση έχουμε βγει από τα μνημόνια των 10 ετών περίπου και από τότε μέχρι και σήμερα 8 χρόνια μετά κανένας μνημονιακός νόμος δεν έχει ανασταλεί. (Εξαίρεση η κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στην κύρια σύνταξη, από 01/01/2023).
Οι συντάξεις των ναυτικών παραμένουν μειωμένες σε επίπεδα φτώχειας, τις αυξήσεις των τελευταίων ετών δεν τις παίρνουν πολλοί λόγω της προσωπικής διαφοράς που έχουν με αποτέλεσμα την υστέρηση των συντάξεών τους, κατά 13,15% την τριετία 2023- 2024 -2025 επίσης και αυτοί που πήραν τις αυξήσεις δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους λόγω της μεγάλης ακρίβειας.
Θέλουμε και πιστεύουμε όλοι οι απόμαχοι της θάλασσας που κάποτε σε δύσκολους καιρούς στηρίξαμε την εθνική οικονομία της πατρίδας μας, ότι η κυβέρνηση θα σκύψει επάνω στα προβλήματά μας και με την πολιτική της βούληση θα ασχοληθεί και θα τα λύσει.
Τα προβλήματα των συνταξιούχων ναυτικών και ειδικότερα αυτών που έχουν συνταξιοδοτηθεί πριν από τις 13 Μαΐου 2016 είναι πολλά και μεγάλα και θα πρέπει να πάρουν τον δρόμο της επίλυσης και της δικαίωσης των ναυτικών το ταχύτερο δυνατόν.



































