ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ

Με τους εισηγητές των κομμάτων ξεκίνησε στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση για την Αναθεώρηση του Συντάγματος, στο πλαίσιο της πρώτης φάσης της διαδικασίας, που θα κλείσει την Πέμπτη με ονομαστική ψηφοφορία επί των προτάσεων που έχουν καταθέσει ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, καθώς και όσων έχουν τον απαιτούμενο αριθμό των 50 υπογραφών και έχει εισηγηθεί η αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

Η ίδια διαδικασία θα επαναληφθεί έπειτα από έναν μήνα και στην ψηφοφορία που θα επαναληφθεί τότε, θα κριθεί πόσες και ποιες διατάξεις του καταστατικού χάρτη της Ελληνικής Δημοκρατίας θα παραπεμφθούν για αλλαγή από την επόμενη Βουλή, η οποία για τον σκοπό αυτόν θα αποκαλείται Αναθεωρητική.

Όσες διατάξεις λάβουν αυξημένη πλειοψηφία 180 βουλευτών, θα μπορούν στην επόμενη Βουλή να αναθεωρηθούν με τις ψήφους 151 μελών του Κοινοβουλίου. Αντιστοίχως, όσες διατάξεις συγκεντρώσουν στην ψηφοφορία του επόμενου μήνα 151 ψήφους και πάνω, αλλά λιγότερες από 180 ψήφους, για να αναθεωρηθούν στην επόμενη Βουλή θα απαιτείται να περάσουν τον πήχη των 180. Εννοείται ότι οι προτάσεις για αναθεώρηση που δεν θα συγκεντρώσουν 151 ψήφους, απορρίπτονται και τα άρθρα που αφορούν δεν μπορούν να αλλάξουν.

Συνολικά η κυβέρνηση έχει προτείνει 24 αλλαγές στον καταστατικό χάρτη της χώρας και η αξιωματική αντιπολίτευση 56. Επίσης, έξι συμπληρωματικές προτάσεις με τον απαιτούμενο αριθμό των 50 υπογραφών έχουν καταθέσει και μεμονωμένοι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίες υπερψηφίστηκαν στην Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος.

Ανδρ. Λοβέρδος: Συνθήκες πολιτικής ανυποληψίας

Κατά την ομιλία του, ο εισηγητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Ανδρέας Λοβέρδος, στηλίτευσε τις «συνθήκες πολιτικής και κοινωνικής ανυποληψίας» που επικράτησαν κατά τις διαδικασίες αναθεώρησης του Συντάγματος.

Όπως είπε, υπερίσχυσαν στη διαδικασία οι ανοικτοί λογαριασμοί των κομμάτων με το εκλογικό σώμα, οι επιστημονικές προτιμήσεις, οι ιδεοληψίες και τα εσωτερικά θέματα του πολιτικού μας συστήματος.

Αναφερόμενος στη στάση του κόμματός του κατά την ψηφοφορία, είπε ότι οι βουλευτές της ΔΗΣΥ θα συμμετέχουν στην ψηφοφορία, αλλά με έναν μόνο βουλευτή, ούτως ώστε να προκύπτουν τα «ναι» και τα «όχι» τους, δίχως όμως να καταστήσουν την αναθεώρηση μικροκομματική υπόθεση του νικητή των επερχόμενων βουλευτικών εκλογών.

Εξήγησε ότι η ΔΗΣΥ έχει 20 βουλευτές, υπέβαλε προτάσεις, που, ωστόσο, δεν συγκέντρωσαν τον αριθμό «50», που είναι απαραίτητος για την υποβολή επισήμως κατά το Σύνταγμα, προτάσεων για την Αναθεώρηση, ούτως ώστε να τεθούν αυτές σε ψηφοφορία. Άρα – όπως είπε – «είμαστε υποχρεωμένοι να συμμετάσχουμε στην ψηφοφορία που θα διεξαχθεί, με βάση όμως τις προτάσεις των άλλων».

Απευθυνόμενος προς τους βουλευτές όλων των κομμάτων, αλλά πρωτίστως σε εκείνους του ΣΥΡΙΖΑ, επισήμανε: «Είστε που είστε χορηγοί της Νέας Δημοκρατίας σε επίπεδο ψήφων των πολιτών, μην καταστείτε χορηγοί της και στο θέμα της αναθεώρησης του Συντάγματος».

Γ. Κατρούγκαλος: Όχι κουτοπόνηρη Συνταγματική Αναθεώρηση​

Την ανάγκη να επιδείξουν όλα τα κόμματα υπευθυνότητα ώστε να καταλήξουν σε μια Συνταγματική Αναθεώρηση μέσα από ευρύτατες συναινέσεις τόνισε ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος.

«Πρέπει να αποφύγουμε τα διαδικαστικά τεχνάσματα, να συζητήσουμε με ειλικρίνεια ώστε να έχουμε μια Αναθεώρηση του Συντάγματος όχι κουτοπόνηρη, αλλά δημοκρατική, φιλελεύθερη και κοινωνική, με ενίσχυση των κοινωνικών και ατομικών δικαιωμάτων» ανέφερε.

Ταυτόχρονα, χαρακτήρισε ως «κρίσιμες και με προοδευτικό πρόσημο» τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για συνταγματική καθιέρωση της απλής αναλογικής σε εθνικές και αυτοδιοικητικές εκλογές, τα δημοψηφίσματα και τον διακριτό ρόλο Εκκλησίας-Κράτους.

Αναφερόμενος στο άρθρο 110, ο κ. Κατρούγκαλος επανέλαβε την άποψη ότι και οι δύο Βουλές είναι Αναθεωρητικές και ότι η πρώτη Αναθεωρητική Βουλή προσδιορίζει και την κατεύθυνση των αναθεωρητέων άρθρων και δεσμεύει την επόμενη Βουλή.

Επιπλέον, χαρακτήρισε «άτοπη», «συνταγματικά ανόητη» κι «απολύτως ανεύθυνη» την αντίθετη άποψη που εξέφρασε ο αρχηγός της ΝΔ, Κυριάκος Μητσοτάκης, υποστηρίζοντας ότι «θα καθιστούσε πολιτικό παίγνιο την Αναθεώρηση αυτή η άποψη. Ο συνταγματικός νομοθέτης θέλει αυξημένες και ευρύτερες πλειοψηφίες για να υπάρχουν ευρύτερες συναινέσεις στη διάρκεια του χρόνου και παρεμβολή του εκλογικού σώματος για να δώσει το τελικό αποτέλεσμα στην επόμενη Βουλή. Δεν μπορεί να είναι απολύτως χωρίς κατεύθυνση η απόφαση της πρώτης Βουλής. Δεν μπορεί άλλα να λέει η πρώτη Βουλή και άλλα η επόμενη».

Ακόμα, σχολιάζοντας την υπερψήφιση από τη ΝΔ της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 32, που αφορά την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο κ. Κατρούγκαλος έκανε λόγο για «πονηριά της ΝΔ, που έφθασε το πολιτικό παίγνιο στα άκρα».

«Ενώ συμφωνεί στην αποσύνδεσή της από τη διάλυση της Βουλής, δεν συμφωνεί με τις συνεχείς κοινοβουλευτικές προσπάθειες και προτείνει μικρότερη κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Θεωρεί η ΝΔ ότι δεν δεσμεύει η παρούσα Βουλή την επόμενη, αλλά το χειρότερο είναι ότι η δική της ψήφο δεν δεσμεύει την ίδια. Αυτό αποτελεί παραβίαση του άρθρου 110 και εκφυλισμό της διαδικασίας με τεχνάσματα», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ Κατρούγκαλος.

Ο κ. Κατρούγκαλος χαρακτήρισε κρίσιμο ζήτημα τη συναίνεση των κομμάτων για αλλαγές στα άρθρα 86 και 62, γιατί, όπως είπε, ήταν σύμφυτες της διαπλοκής και της απαράδεκτης ασυλίας των υπουργών.

Ιδιαίτερα κρίσιμο θέμα χαρακτήρισε και τον διακριτό ρόλο Κράτους-Εκκλησίας, σημειώνοντας ότι «έχουμε φθάσει στη θεσμική ωριμότητα ώστε με πλήρη σεβασμό στην Εκκλησία της Ελλάδος να προχωρήσει».

Κ. Τασούλας: Σύνταγμα ευθύνης, όχι Σύνταγμα δημαγωγίας

«Το δίλημμα αυτής της αναθεώρησης είναι αν θα πάμε σε ένα Σύνταγμα ευθύνης, με ευρεία και τολμηρή αναθεώρηση που προτείνει η ΝΔ ή σε ένα Σύνταγμα δημαγωγίας, εργαλειοποίησης της προεκλογικής αγωνίας και μετεκλογικής απόγνωσης του ΣΥΡΙΖΑ» ανέφερε από την πλευρά του ο εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Τασούλας.

«Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ αποδεικνύει ότι τίποτα δεν διδάχθηκαν από την προ κρίσης περίοδο, η οποία οδήγησε τη χώρα στη de facto χρεοκοπία. Και τώρα που έχουμε διδαχθεί κι έχουμε υποστεί όλα όσα έχουμε υποστεί από τη χρεοκοπία, έρχεται η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ να προτείνει ένα Σύνταγμα ευτυχίας και παραβλέπει ότι τα κοινωνικά και ατομικά δικαιώματα υποστηρίζονται από άλλες παραμέτρους που αφορούν τη δημοσιονομική υπόσταση και δημοσιονομική ισχύ της χώρας» είπε ο κ. Τασούλας.

Όπως υπογράμμισε, «πρέπει να ενισχυθούν συνταγματικές διατάξεις που κατοχυρώνουν δημοσιονομικά αντερείσματα στα κοινωνικά δικαιώματα», «πρέπει και μπορεί το Σύνταγμα να προστατεύσει τη χώρα από την επανάληψη της κατάρρευσης, όχι για να είναι νεοφιλελεύθερο, αλλά για να είναι κοινωνικό και για να μπορεί να προστατεύσει τα κοινωνικά δικαιώματα στην υγεία, στην εργασία, στην ασφάλιση, παντού».

Σύμφωνα με τον κ. Τασούλα, η πρόταση της ΝΔ είναι «προσγειωμένη και ρεαλιστική κι αποσκοπεί στη βελτίωση της λειτουργικότητας του τρισυπόστατου κράτους (νομοθετική λειτουργία, εκτελεστική εξουσία και δικαστική), για αποτελεσματικότερη και αξιοκρατικότερη διοίκηση, για ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης χωρίς κυβερνητικό έλεγχο στην ηγεσία της δικαιοσύνης και για να υπάρξουν καλύτερες μορφές νομοθέτησης, χωρίς το κατάντημα των επειγόντων νομοσχεδίων και το μπαράζ τροπολογιών».

Ο Κώστας Τασούλας αναφέρθηκε και στην «επίμαχη» άποψη ότι η προτείνουσα Βουλή δεσμεύει την Αναθεωρητική Βουλή, ως προς το σύνολο του περιεχομένου. Όπως σημείωσε, τόσο η επιστήμη, όσο και η πρακτική, μέχρι σήμερα, ακολουθούν την άποψη ότι η προτείνουσα Βουλή δηλοί την αναγκαιότητα αναθεώρησης, αλλά το περιεχόμενο είναι προνόμιο της επόμενης Βουλής. Αυτό κυρίως γιατί μεσολαβεί ο κυρίαρχος λαός, από τη μια Βουλή στην άλλη με τις εκλογές, και άρα, επιλέγοντας ποιο κόμμα θα είναι πλειοψηφία, ο λαός τοποθετείται στο περιεχόμενο που πρέπει να έχει η αναθεώρηση. Με άλλα λόγια, η Αναθεωρητική Βουλή δεν δεσμεύεται ως προς το περιεχόμενο της αναθεώρησης από τις προτάσεις τις παρούσας Βουλής» τόνισε ο εισηγητής της ΝΔ.

Ο ίδιος μίλησε και για τα άρθρα στα οποία ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ συμφωνούν στην ανάγκη της αναθεώρησης (αποσύνδεση διάλυσης της Βουλής από την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, μείωση δικαστικών προνομίων για βουλευτές). «Μιλάτε για τη διάλυση της Βουλής. Λησμονείτε ότι πριν από τέσσερα χρόνια χρησιμοποιήσατε την εκλογή Προέδρου για να είστε σήμερα κυβέρνηση. Η ΝΔ προτείνει σύνταγμα λειτουργικό, με εκτεταμένη και λειτουργική αναθεώρηση που αφορά και την κυβερνητική σταθερότητα, και την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική αλληλεγγύη. Αποποιείται κάθε δημαγωγία, και την επιστροφή στις κακές συνήθειες του παρελθόντος» είπε ο βουλευτής της ΝΔ.

Γ. Τραγάκης: Μη χαθεί και αυτή η ευκαιρία για Αναθεώρηση

«Η ΝΔ προτείνει διατάξεις για ένα Σύνταγμα λειτουργικό, σοβαρό, με κοινωνικό πρόσημο, προοδευτικό, με σημαντικές παρεμβάσεις στη νομοθετική, εκτελεστική και δικαστική εξουσία, για την παιδεία, το περιβάλλον, τα δημοσιονομικά» ανέφερε με τη σειρά του ο βουλευτής της ΝΔ Γιάννης Τραγάκης.

Ζήτησε «να μην αφήσουμε και αυτή την ευκαιρία η Αναθεώρηση του Συντάγματος να πάει χαμένη. Να προχωρήσουμε σε ρυθμίσεις που πραγματικά θα αφήσουν το αποτύπωμά τους για πολλά χρόνια. Το έχει ανάγκη ο τόπος. Η εμπειρία του 2007 ήταν τραυματική. Το 2014 ακόμα περισσότερο, διότι δεν ξεκίνησε καν η διαδικασία και χάσαμε τέσσερα ολόκληρα χρόνια, για να πάμε ξανά σε έναρξη Αναθεωρητικής Βουλής».

Σύμφωνα με τον κ. Τραγάκη, «η άποψη που κυριαρχεί στους συνταγματολόγους κι έχει διατυπωθεί από το 2007 είναι ότι η προτείνουσα Βουλή προτείνει, μπαίνει η κατεύθυνση πράγματι, διότι έχουμε ανάγκη σε κατεύθυνση και σε περιεχόμενο. Όμως, δεν ασχολείται η προτείνουσα Βουλή με το περιεχόμενο, αυτό είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να ξεκαθαρίσουμε» είπε, επιμένοντας ότι η προτείνουσα Βουλή δεν καθορίζει το περιεχόμενο.

Ε. Χριστοφιλοπούλου: Στο παρά πέντε χωρίς ουσιαστική συζήτηση

«Η παρούσα κυβέρνηση είχε τον χρόνο να ξεκινήσει τη Συνταγματική Αναθεώρηση πολύ νωρίτερα. Είναι πολύ κρίμα που εδώ και δυόμισι χρόνια, και ενώ είχαμε επικοινωνιακού τύπου εκδηλώσεις, αργήσαμε πάρα πολύ να έρθουμε στη Βουλή να συζητήσουμε αυτό το κορυφαίο ζήτημα. Γι’ αυτό πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί όταν μιλάμε για αντικοινοβουλευτισμό δεκαετιών» δήλωσε, κατά τη συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος, η βουλευτής της ΔΗΣΥ Εύη Χριστοφιλοπούλου.

Όπως είπε, «αυτή η κορυφαία διαδικασία συντελείται στο παρά πέντε, χωρίς δυνατότητα μεγάλης και διεξοδικής συζήτησης ώστε αυτή η συζήτηση να είναι ουσιαστική και συναινετική».

Η βουλευτής αναφέρθηκε και στο άρθρο 16, σημειώνοντας ότι «πέρα από τη χρόνια φοβία έναντι των μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων, οι σημερινές συνθήκες, που χώρες όπως η Ελλάδα χάνουν μυαλά, ακαδημαϊκούς, ερευνητές, φοιτητές, είναι συνθήκες που απαιτούν να ξαναδούμε, χωρίς φοβίες κι οπισθοδρόμηση, ένα σύστημα πανεπιστημίων που θα ευνοήσει και το δημόσιο πανεπιστήμιο και θα μπορεί να παράγει και συνέργειες».

«Δεν θέλουμε να πάμε σε νεοφιλελεύθερες λογικές, θέλουμε όμως αναθεώρηση του άρθρου 16 με αυστηρή πιστοποίηση, έλεγχο και εποπτεία για ένα σύστημα που τελικά θα ευνοήσει τον Έλληνα πολίτη και κυρίως την ανάπτυξη και παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας» τόνισε η κ. Χριστοφιλοπούλου, η οποία μίλησε και για το άρθρο 102 για την αυτοδιοίκηση.

Όπως σημείωσε, «το σύστημα του Κλεισθένη αποδοκιμάζεται από το σύνολο, σχεδόν, των αιρετών της αυτοδιοίκησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει την αναθεώρηση του άρθρου σε κατεύθυνση χαοτική. Για το ΚΙΝΑΛ η αυτοδιοίκηση είναι σημαντικός θεσμός και πιστεύουμε ότι είναι αναγκαίο να αλλάξει το άρθρο, με τρόπο ώστε να δοθούν αποκλειστικές αρμοδιότητες στον α’ και τον β’ βαθμό, με σύστημα που θα ευνοεί το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων και την ανάληψη του αναπτυξιακού ρόλου από την πλευρά της περιφέρειας, και του κοινωνικού ρόλου από την πλευρά της τοπικής αυτοδιοίκησης».

Κ. Δουζίνας: Προς τρεις κατευθύνσεις οι προτάσεις ΣΥΡΙΖΑ

«Οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Αναθεώρηση του Συντάγματος επαναπολιτικοποιούν την πολιτική» ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Δουζίνας, σημειώνοντας ότι κινούνται σε τρεις κατευθύνσεις: Την αντιπροσωπευτική δημοκρατία, τη λαϊκή κυριαρχία και την επανεκκίνηση του κοινωνικού κράτους.

«Η πιο σημαντική ενδυνάμωση της αντιπροσωπευτικής αρχής είναι η καθιέρωση του αναλογικού εκλογικού συστήματος. Η δημιουργία πολυκομματικών κυβερνήσεων, συνασπισμού και συναντίληψης αποτελεί το ισχυρότερο αντίβαρο στο πρωθυπουργικό μοντέλο και την κυβερνητική παντοδυναμία» είπε ο Κώστας Δουζίνας, υπογραμμίζοντας ότι στο ίδιο πλαίσιο για την ενίσχυση της πολιτικής και της σταθερότητας της κυβέρνησης βρίσκονται οι προτάσεις που αποτρέπουν τη διάλυση του Κοινοβουλίου, με αφορμή την αδυναμία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας.

«Η πρότασή μας προσπαθεί να αποτρέψει την καταφυγή σε εκλογές, δίνοντας ένα μεγάλο χρονικό διάστημα στη Βουλή για να δημιουργηθούν οι απαραίτητες συναινέσεις, αλλά και αναγνωρίζοντας τη συμμετοχή του λαού στην ύψιστη πολιτειακή διαδικασία» είπε ο κ. Δουζίνας. Ο ίδιος τόνισε ότι στην ίδια κατεύθυνση εντάσσεται και η πρόταση να είναι ο πρωθυπουργός εκλεγμένος βουλευτής και να προτείνεται όριο θητειών για τους βουλευτές, για να σταματήσει η λογική της «οικογενειοκρατίας, της δυναστείας και της γεροντοκρατίας».

Ν. Παρασκευόπουλος: Η παρούσα Βουλή δεν δίνει λευκή συναλαγματική στην επόμενη

«Η άποψη ότι μία νέα κυβέρνηση στην επόμενη Βουλή μπορεί να αξιολογήσει ως λευκή συναλλαγματική αυτά που θα αποφασίσει η παρούσα Βουλή οδηγεί σε εξουσιαστική λογική και δεν βοηθά το κράτος δικαίου» σημείωσε ο πρόεδρος της Επιτροπής της Βουλής για την Αναθεώρηση του Συντάγματος, Νίκος Παρασκευόπουλος, υπεραμυνόμενος της άποψης που εξέφρασε και ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος, ως προς την ερμηνεία του άρθρου 110 του Συντάγματος, ότι η παρούσα Βουλή δεσμεύει την επόμενη ως προς τη κατεύθυνση των αναθεωρητέων διατάξεων.

Ο ίδιος καταλόγισε στη ΝΔ ότι λειτουργεί επικοινωνιακά, φέρνοντας ως παράδειγμα την πρόταση για το άρθρο 32 που αφορά την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας.

«Δεδομένου ότι η κατεύθυνση θα έχει συνέπειες δεκαετιών, είναι λογικό, ενόψει της αναθεώρησης, να έχει μια γνώμη και η πρώτη και η δεύτερη Βουλή που θα προκύψει μετά από εκλογές. Η ουσία της Αναθεώρησης ανταποκρίνεται σε βάθος χρόνου και είναι σωστό να ορίζεται η κατεύθυνση» είπε ο πρόεδρος της Επιτροπής.

Παράλληλα, επισήμανε ότι η σημερινή Βουλή προχωρεί στην Αναθεώρηση βάσει ενός σκεπτικού που έδειξε ότι πρέπει να διορθωθούν οι δυσλειτουργίες και τόνισε πως είναι αναγκαία η κατεύθυνση «για να έχουμε ανθεκτικές στον χρόνο ρυθμίσεις».

Ο κ. Παρασκευόπουλος υπεραμύνθηκε των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ, υπογραμμίζοντας ότι έχουν τον χαρακτήρα της ειλικρίνειας και δεν αποσκοπούν στο πολιτικό όφελος ενόψει των εκλογών.

«Αυτό που επιδιώκει ο ΣΥΡΙΖΑ με τις προτάσεις του είναι η διόρθωση των δυσλειτουργιών στη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος και στην ενίσχυση των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων. Αυτά χρειάζονται ενόψει της κρίσης που περάσαμε και που επηρέασε και δοκίμασε τη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών» υποστήριξε. Έφερε, δε, ως παράδειγμα την πρόταση της ΝΔ για συνταγματική καθιέρωση ολοκλήρωσης της τετραετούς θητείας μίας κυβέρνησης, σημειώνοντας ότι έρχεται σε αντίθεση με τις εκλογές που ζητεί κάθε μέρα.

Τέλος, ο κ. Παρασκευόπουλος χαρακτήρισε ως «σημαία ειλικρίνειας» των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ την αναθεώρηση του άρθρου 86 για την ουσιαστική αναζήτηση των ποινικών ευθυνών για υπουργούς.

Μ. Βορίδης: Ο ΣΥΡΙΖΑ κατάλαβε ότι δεν θα υπάρξει κρίση ξανά

«Μετά από όσα δραματικά συνέβησαν τα προηγούμενα χρόνια, με την οικονομική κατάρρευση και πτώχευση ουσιαστικά της χώρας, θα περίμενε κανείς μία πρόταση για την Αναθεώρηση του Συντάγματος να αναζητήσει εάν υπήρξαν συνταγματικές διατάξεις που διευκόλυναν, επιτάχυναν, οδήγησαν σε αυτήν την κατάρρευση» είπε στην ομιλία του ο βουλευτής της ΝΔ Μάκης Βορίδης, για να σημειώσει ότι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ αφορά την «αμεσοδημοκρατία, τα δημοψηφίσματα και τον νόμο περί ευθύνης υπουργών».

«Δηλαδή, σύμφωνα με την ανάλυση του ΣΥΡΙΖΑ, στην κρίση οδηγηθήκαμε επειδή δεν κάναμε δημοψηφίσματα; Τώρα που θα γίνονται, δηλαδή, δημοψηφίσματα δεν θα ξαναϋπάρξει κρίση, η οποία επίσης ξέσπασε επειδή δεν ήταν καλός ο νόμος περί ευθύνης υπουργών!» τόνισε ο κ. Βορίδης.

Όπως υποστήριξε, «κατά τον ΣΥΡΙΖΑ δεν φταίει ότι τα προηγούμενα χρόνια ψηφίζαμε ελλειμματικούς προϋπολογισμούς, δεν φταίνε οι επεκτατικές δημοσιονομικές πολιτικές που υλοποιούσαμε, ανεξάρτητα από τα δημόσια οικονομικά. Αυτό δεν ενοχλεί. Δεν απασχολεί που στο Σύνταγμα δεν υπάρχει κανένας κανόνας και περιορισμός γι’ αυτά τα θέματα. Επομένως, ο ΣΥΡΙΖΑ κατάλαβε ότι από εδώ και πέρα δεν θα υπάρξει κρίση ξανά, επειδή θα υπάρχουν δημοψηφίσματα».

Ο βουλευτής της ΝΔ σχολίασε και την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για τη θρησκευτική ουδετερότητα, λέγοντας πως «κορωνίδα της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ είναι η αναθεώρηση των άρθρων 3 και 13. Δηλαδή, θρησκευτική ουδετερότητα, αναθεώρηση του άρθρου 86 και η βουλευτική ασυλία. Από όλη την κρίση, ο ΣΥΡΙΖΑ ήρθε να μας μιλήσει για τη θρησκευτική ουδετερότητα. Να μιλήσουμε. Αλλά έχει σημασία να ξέρουμε ότι για τα άρθρα 3 και 13, που είναι εμβληματικού χαρακτήρα προτάσεις, δεν έχει εξασφαλίσει συναίνεση».

Γ. Γκιόκας: Η διασφάλιση κυβερνητικής σταθερότητας κοινός παρονομαστής των προτάσεων ΣΥΡΙΖΑ-ΝΔ

«Η Συνταγματική Αναθεώρηση, που από την κυβέρνηση χαρακτηρίστηκε ως “προοδευτική, δημοκρατική πρωτοβουλία”, όπως και οι προηγούμενες Αναθεωρήσεις, υπηρετεί μια σειρά από σύγχρονες ανάγκες του αστικού πολιτικού συστήματος» τόνισε ο γενικός εισηγητής του ΚΚΕ, Γιάνης Γκιόκας.

Όπως εξήγησε, οι στοχεύσεις αυτές είναι να μη διαταράσσεται η άσκηση της κυρίαρχης αντιλαϊκής πολιτικής και να αναστηλωθεί το κύρος του σάπιου αστικού πολιτικού συστήματος στη λαϊκή συνείδηση. Μία τρίτη επιδίωξη είναι να τονωθεί ο κάλπικος διπολικός καυγάς και να κρυφτούν οι μεγάλες τους συγκλίσεις, όχι μόνο στην οικονομία και την εξωτερική πολιτική, αλλά και στη Συνταγματική Αναθεώρηση.

Ο κ. Γκιόκας ανέφερε πως η διασφάλιση της κυβερνητικής πολιτικής σταθερότητας είναι κοινός παρονομαστής των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ, γεγονός που φαίνεται από την κοινή τους πρόταση για την αναθεώρηση του άρθρου 32 και την αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διενέργεια εκλογών. Άλλες προτάσεις που υπηρετούν την κυβερνητική σταθερότητα, που «για τον λαό σημαίνει αστάθεια», είναι αυτή του ΣΥΡΙΖΑ για εποικοδομητική πρόταση δυσπιστίας και της ΝΔ για συνταγματικά κατοχυρωμένο τετραετή κύκλο. Όπως είπε, πρόκειται «για αναγκαίες προσαρμογές στον τρόπο λειτουργίας του αστικού κράτους και των κυβερνήσεών του, παίρνοντας υπόψη ότι ο σημερινός πολιτικός συσχετισμός δεν επιτρέπει τη συγκρότηση μονοκομματικών κυβερνήσεων».

Ο βουλευτής του ΚΚΕ αναφέρθηκε και στο δεύτερο κοινό στόχο του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ, που είναι η αναστήλωση του κύρους του αστικού πολιτικού συστήματος το οποίο κλονίστηκε στα μάτια του λαού εξαιτίας της κρίσης, των μέτρων, της ασυνέπειας λόγω και έργων κλπ και το οποίο συνεχίζει να κλονίζεται εξαιτίας των μεταγραφών και των παζαριών «στα οποία έχουν διαπρέψει όλα τα κόμματα». Σε αυτό το πλαίσιο της δήθεν ηθικοποίησης του πολιτικού συστήματος εντάσσεται η πρότασή τους για το άρθρο 86 (νόμος περί ευθύνης υπουργών), που, ενώ το λαϊκό αίτημα ήταν να καταργηθεί πλήρως, με τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ παραμένει υπό προϋποθέσεις, όπως είπε.

Αναφερόμενος στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την απλή αναλογική, σημείωσε πως πρόκειται για καρικατούρα απλής αναλογικής, αφού επιτρέπει δέκα βουλευτές να κατευθύνονται στο πρώτο κόμμα. Ακόμα, ο κ. Γκιόκας υπογράμμισε πως ο ΣΥΡΙΖΑ δεν τόλμησε να κάνει στοιχειώδεις αστικούς εκσυγχρονισμούς που αλλού έχουν γίνει εδώ και 200 χρόνια, όπως ο διαχωρισμός Κράτους και Εκκλησίας.

Μ. Γεωργιάδης: Κατ’ επίφαση Αναθεώρηση του Συντάγματος

«Η τρέχουσα πολιτική κατάσταση δεν παρουσιάζει τη νηφαλιότητα, τη σταθερότητα, τη δυνατότητα εθνικής συνεννόησης που αποτελούν τα εχέγγυα μιας ισορροπημένης, επιτυχημένης και αποτελεσματικής Συνταγματικής Αναθεώρησης. Αντίθετα, όλα συνηγορούν ότι η διαδικασία της αποτελεί ένα απλό πρόσχημα μέσω του οποίου κυβέρνηση κι αξιωματική αντιπολίτευση απλώς απευθύνονται στο εκλογικό τους ακροατήριο, χωρίς καμία περαιτέρω ουσιαστική βούληση περί πραγματικής Συνταγματικής Αναθεώρησης».

Αυτό υπογράμμισε ο γενικός εισηγητής της Ένωσης Κεντρώων, Μάριος Γεωργιάδης, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια για την Αναθεώρηση του Συντάγματος.

Ο κ. Γεωργιάδης κατηγόρησε την κυβέρνηση για προσπάθεια «να προβεί σε μια κατ’ επίφαση Αναθεώρηση του Συντάγματος χωρίς ριζικές τομές για την ενίσχυση βασικών αρχών, όπως διαφάνεια, αμεροληψία, ίση μεταχείριση των πολιτών απέναντι στον νόμο, και των εν γένει βασικών εγγυήσεων τήρησης της συνταγματικής αρχής».

Όπως είπε, κάποιες προτάσεις στοχεύουν στη συνταγματική καθιέρωση μειοψηφικών πολιτικών ιδεοληψιών, που δεν βρίσκουν νομιμοποιητικό έρεισμα ούτε στην πολιτική τάξη ούτε στην κοινωνία.

Ακόμα, ο εισηγητής της Ένωσης Κεντρώων ενέταξε σε μικροκομματικά συμφέροντα τις προτάσεις της κυβέρνησης «για αποσύνδεση της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και τις πρόωρες εκλογές, την εποικοδομητική ψήφο δυσπιστίας, η οποία, συνοδευόμενη με την πρόταση νέου πρωθυπουργού, καθίσταται προφανώς ανέφικτη και τον αριθμό των 1.000.000 υπογραφών για δημοψήφισμα για κατάργηση ψηφισμένου νόμου και των 500.000 υπογραφών για διενέργεια δημοψηφίσματος για κρίσιμο εθνικό θέμα».

Ο κ. Γεωργιάδης επισήμανε ακόμα ότι η Αναθεώρηση πρέπει να γίνει με φειδώ και βάσει ευρειών κοινωνικών και πολιτικών συναινέσεων και συνθέσεων.