Πολλαπλασιαστικά οφέλη από τις συνέργειες μεταξύ τουριστικού και αγροδιατροφικού τομέα

Όπως επισημάνθηκε στις τρεις θεματικές εκδηλώσεις του πρόσφατου Money Show 2015

Η δυναμική του εγχώριου τουριστικού τομέα, σε συνδυασμό με τις συνέργειες που μπορεί να αναπτύξει με τον πρωτογενή κλάδο, σε τοπική, περιφερειακή, αλλά και εθνική κλίμακα, παράγoντας πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία και την κοινωνία, σε μια κρίσιμη περίοδο για τη χώρα, απασχόλησαν τις εργασίες τριών πολύ σημαντικών εκδηλώσεων στο πρόσφατο 26ο Money Show 2015.

Ξεκινώντας από το τοπικό επίπεδο, στο επίκεντρο σχετικής εκδήλωσης βρέθηκε η περιοχή της Φλώρινας, η οποία μέσω της πλούσιας αγροδιατροφικής προϊοντικής της βάσης, αλλά και των πολλών παρθένων φυσικών της πόρων, δείχνει να καταφέρνει τα τελευταία χρόνια την ανατροπή της εικόνας ενός απομακρυσμένου και μειονεκτικού νομού της Ελλάδας.
Στο περιφερειακό επίπεδο, το παράδειγμα της Κεντρικής Μακεδονίας δεσπόζει, ως καλή πρακτική «παντρέματος» των δύο κλάδων, καθώς στη διοικητική επικράτεια της τοπικής Περιφέρειας αναπτύσσονται με επιτυχία τα δύο βασικά τουριστικά θέρετρα της Βόρειας Ελλάδα, αλλά και η μεγαλύτερη αγροτική παραγωγή σε όλη την επικράτεια.
Αντιστοίχως, σε εθνική κλίμακα, με «όχημα» τον αγροτουρισμό, φαίνεται πως υπάρχει ένα ανεκμετάλλευτο δυναμικό, το οποίο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί αποτελεσματικά και με επιταχυνόμενους ρυθμούς, εάν οι εμπλεκόμενοι στο χώρο υιοθετούσαν το ιταλικό μοντέλο αγροτουριστικής δραστηριότητας, που ταιριάζει απόλυτα στα δεδομένα της Ελλάδας.

Η περίπτωση της Φλώρινας

Σε ό,τι αφορά στην περίπτωση της Φλώρινας όπως ειπώθηκε από τον πρόεδρο του τοπικού Επιμελητηρίου κ. Σάββα Σαπαλίδη, ο νομός λόγω της εγγύτητάς του με την πΓΔΜ και με την Αλβανία, χάνει περί τα 3 εκατ. ευρώ ετησίως, από εκροή κεφαλαίων για αγορές αγαθών και υπηρεσιών, που κάνουν οι Φλωρινιώτες στις δύο συγκεκριμένες χώρες. «Το μειονέκτημα αυτό προσπαθούμε να το αναστρέψουμε και ετοιμάζουμε δράσεις, όπως το να στήσουμε κουζίνες και να μαγειρεύουμε στις μεγαλύτερες πλατείες στο Μοναστήρι και στην Κορυτσά για να μυήσουμε τους κατοίκους τους στη φλωρινιώτικη γαστρονομία και να τους φέρουμε στην πόλη μας ως γαστρονομικούς τουρίστες», ανέφερε ο κ. Σαπαλίδης. Πρόσθεσε δε, ότι ήδη μέσω μιας εκπτωτικής κάρτας που έχει εκδώσει το επιμελητήριο, με τη συμμετοχή 80 επιχειρήσεων, η τουριστική κίνηση τα τελευταία χρόνια έχει τονωθεί σημαντικά, ενώ καθοριστικό ρόλο έχει διαδραματίσει προς την κατεύθυνση αυτή, επίσης, και η ανάπτυξη τοπικών εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως ο φυσιολατρικός, ο πολιτιστικός και ο θρησκευτικός, με αξιοποίηση μοναδικών σημείων όπως ο Άγιος Αχίλλειος, ο πρότυπος αγροτουριστικός οικισμός Νυμφαίου, ο εθνικός δρυμός Πρέσπας κα.

Ιδιαίτερη μνεία έκανε, ακόμη, ο κ. Σαπαλίδης στην πλούσια αγροδιατροφική παραγωγή του νομού, που διαθέτει τις ομώνυμες πιπεριές Φλωρίνης, τα φασόλια Πρεσπών, τα κρασιά του Αμυνταίου, αλλά και γνωστά τυροκομικά προϊόντα, για τα οποία υπάρχει ζήτηση τόσο από την εγχώρια αγορά, όσο και από αγορές του εξωτερικού.

«Η Φλώρινα έχει ανακτήσει τον παλιό κομβικό της ρόλο στην περιοχή και το μειονέκτημα της παραμεθορίου έχει μετατραπεί σε συγκριτικό πλεονέκτημα, ως βασική πύλη της χώρας μας στα δυτικά Βαλκάνια», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Φλώρινας.

Στην παρέμβασή της η θεματική αντιπεριφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, για ζητήματα ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας, κ. Αμαλία Κούσκουρα σημείωσε πως δεδομένων των ισχυρών δυνατοτήτων και στοιχείων του νομού, «είναι κοινή αντίληψη ότι στη νέα προγραμματική περίοδο [του 2014-20] μπορούν και πρέπει να αναδειχθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Περιφερειακής Ενότητας Φλώρινας. Κεντρικός στόχος μας είναι τόσο η Φλώρινα, όσο και συνολικά η περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, να αποτελέσει, μέσα από τα ποιοτικά, ασφαλή και πιστοποιημένα αγροτικά προϊόντα της και με ισχυρή διασύνδεση των κλάδων παραγωγής, έναν εξαγωγέα γνώσης και προϊόντων».

Η εκδήλωση έκλεισε με εισήγηση του κ. Γιώργου Παλισίδη, καθηγητή στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, ο οποίος ανέδειξε την ποιοτική ανωτερότητα των προϊόντων του νομού, αλλά και το γεγονός ότι γενικά ως καταναλωτές στην Ελλάδα κατά μέσο όρο τρώμε μόλις 23 φαγητά και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν χρησιμοποιούμε ελληνικές πρώτες ύλες, με συνέπειες τόσο στην υγεία μας, όσο και στην εθνική οικονομία.
Χαιρετισμό απηύθυνε και ο αντιπεριφερειάρχης Φλώρινας κ. Στ. Μπύρρος, ενώ η ημερίδα έκλεισε με γευσιγνωσία τοπικών εδεσμάτων με προϊόντα και συνταγές της Φλώρινας, τα οποία ετοίμασε η σχολή μαγείρων Φλώρινας, του ΟΑΕΔ.

Κύριοι μοχλοί ανάπτυξης τουρισμός και πρωτογενής τομέας

Στη σημασία του τουριστικού κλάδου και της γεωργικής και κτηνοτροφικής παραγωγής για την ελληνική οικονομία, ιδιαίτερα στην κρίσιμη αυτή περίοδο για την Ελλάδα, αναφέρθηκε ο αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, σε εκδήλωση που οργάνωσε η τοπική περιφέρεια στο «Money Show 2015».

Στην τοποθέτησή του ο κ. Ι. Ταχματζίδης χαρακτήρισε τους δύο κλάδους ως κύριους μοχλούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και σημείωσε πως για την περιφέρεια της Κ. Μακεδονίας, ειδικά ο πρωτογενής τομέας –που εμπίπτει και στις ευθύνες του- αποτελεί βασική προτεραιότητα.

«Ενθαρρύνουμε κάθε προσπάθεια στον πρωτογενή τομέα για να τον βοηθήσουμε να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο», ανέφερε χαρακτηριστικά και προανάγγειλε ότι στις επόμενες λίγες ημέρες θα υπογραφεί το καταστατικό για την ίδρυση της αγροδιατροφικής σύμπραξης, που θα αποτελέσει το όχημα για να αποκτήσουν τα προϊόντα της Κ. Μακεδονίας την υπεραξία και την εξωστρέφεια που τους αξίζει.
Αποκάλυψε ακόμη πως η αντιπεριφέρεια Αγροτικής Οικονομίας ξεκίνησε μια προσπάθεια να συνδέσει τη Μακεδονική κουζίνα με τον τουρισμό και για το σκοπό αυτό έχει ζητήσει τεχνογνωσία από το εξωτερικό και περιοχές με μεγάλη εμπειρία σε τέτοιες συνέργειες.

Σε χαιρετισμό του στην ίδια εκδήλωση ο περιφερειάρχης Κ. Μακεδονίας κ. Απ. Τζιτζικώστας σημείωσε ότι στόχος της αγροδιατροφικής σύμπραξης θα είναι να δημιουργηθεί ένα brand name αναγνωρίσιμο για τα προϊόντα της περιφέρειας που θα προσδίδει προστιθέμενη αξία προς όφελος και του παραγωγού.
Από την πλευρά του ο κ. Παν. Χατζηνικολάου από τη ΓΓΕΤ ανέλυσε τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η γενική γραμματεία, ενόψει της καινούριας προγραμματικής περιόδου 2014 – 2020, σε επίπεδο έρευνας και καινοτομίας. Στο πλαίσιο αυτό έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο αγροδιατροφικό σύμπλεγμα και στη στρατηγική της έξυπνης εξειδίκευσης, ενώ ομιλία για τις δυνατότητες του πρωτογενή τομέα εκφώνησε και ο πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, Δ. Μελάς και για εκείνες της κτηνοτροφίας ο καθηγητής Γ. Αρσένος, από την κτηνιατρική του ΑΠΘ.

Με οδηγό τους Ιταλούς

«Η Ελλάδα δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτε την Ιταλία, όσον αφορά στις δυνατότητές της από άποψη φυσικών πόρων και ποιοτικής αγροτικής παραγωγής και ως εκ τούτου εύκολα θα μπορούσε να υιοθετήσει και να εφαρμόσει το επιτυχημένο ιταλικό μοντέλο ανάπτυξης στον αγροτουρισμό» τόνισε από το βήμα της εκδήλωσης για την αξιολόγηση και τις προσδοκίες της αγροτουριστικής δραστηριότητας στην Ιταλία, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον Ποιοτικό Τουρισμό κ. Τζιοβάνι Κόκο.
Σύμφωνα με τον Ιταλό θεσμικό εκπρόσωπο του αγροτουριστικού τομέα, αυτή τη στιγμή το ιταλικό μοντέλο αγροτουριστικής ανάπτυξης είναι το πιο εξελιγμένο και το πιο αποδοτικό διεθνώς. Όπως ανέφερε φέρνει ετησίως στη γειτονική χώρα περί τα 1,1 δισ. ευρώ άμεσα έσοδα, ενώ πολλαπλάσια είναι τα έμμεσα οφέλη σε πωλήσεις αγροτικών προϊόντων, αφού «κάθε τουρίστας που έρχεται στην Ιταλία, όταν είναι να αναχωρήσει, το πρώτο πράγμα που αγοράζει ως ενθύμιο ή δώρο είναι ένα προϊόν αγροδιατροφής».

Ο ομιλητής τόνισε ακόμη πως τα τελευταία χρόνια το συγκεκριμένο μοντέλο η Ιταλία έχει αρχίσει να το εξάγει και στο εξωτερικό, μέσω των χιλιάδων ιταλικών εστιατορίων ανά τον πλανήτη, τα οποία πιστοποιούνται με ένα ειδικό σήμα και αποκτούν δικαίωμα να κάνουν χρήση αυθεντικών ιταλικών πρώτων υλών στην κουζίνα τους, αυξάνοντας τις πωλήσεις και το εισόδημα των Ιταλών παραγωγών. «Το ίδιο θα μπορούσατε να κάνετε και εσείς, αφού και τα ελληνικά εστιατόρια ανά τον κόσμο, είναι χιλιάδες», τόνισε ο κ. Κόκο, προσθέτοντας παράλληλα πως «το ιταλικό μοντέλο ταιριάζει απόλυτα και στην Ελλάδα, καθώς η χώρα, όπως και η Ιταλία, διαθέτει καταπληκτικά ποιοτικά προϊόντα, έχει πανέμορφα φυσικά τοπία σε βουνά ή κοντά στη θάλασσα και μικρές αγροτικές ιδιοκτησίες, που είναι ιδανικές για αγροτουρισμό».

Στην τοποθέτησή του ο αντιδήμαρχος Τουρισμού Σπύρος Πέγκας αναφέρθηκε στα βήματα που έχει κάνει η Θεσσαλονίκη μέχρι στιγμής για να τοποθετηθεί στον παγκόσμιο χάρτη των τουριστικών προορισμών, σημειώνοντας, όμως, ότι απομένουν ακόμη πολλά να γίνουν για να επιτευχθεί ο στόχος. Μίλησε, επίσης, για την ανάγκη να υπάρξουν συνέργειες, μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων κι επισήμανε ότι επόμενος στόχος θα είναι η προσέλκυση πιο ποιοτικού τουριστικού ρεύματος και η διεύρυνση του μέσου χρόνου διαμονής στην πόλη των επισκεπτών της. Προς την κατεύθυνση αυτή θα αξιοποιηθούν κι εναλλακτικές μορφές αναψυχής γύρω από τη Θεσσαλονίκη, με επισκέψιμους αγροτουριστικούς χώρους. «Στην Ιταλία αυτό το μοντέλο είναι πολύ ανεπτυγμένο και για αυτό είμαστε σήμερα εδώ να δούμε πώς μπορούμε να το αξιοποιήσουμε», είπε ο κ. Πέγκας, εξαίροντας τη συνεργασία με το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης που έλαβε την πρωτοβουλία να φέρει τον Ιταλό ειδήμονα, καθώς και έναν ακόμη επιχειρηματία του αγροτουριστικού τομέα από τη γειτονική χώρα, του κ. Ρομπέρτο Τζιακομέντι, για να μεταφέρουν τις εμπειρίες τους.

Υπενθυμίζεται ότι τη διοργάνωση του φετινού Money Show 2015, που πραγματοποιήθηκε από τις 22 έως και τις 24 Μαΐου, με τη διεξαγωγή πάνω από 120 εκδηλώσεων, ανέλαβαν το Ελληνο-Iταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, η εταιρεία Excess Advertising και ο όμιλος εταιρειών Σαμαράς & Συνεργάτες. Η εκδήλωση τέθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης (πρώην ΥΜΑΘ), της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Χορηγοί επικοινωνίας ήταν ο Αγγελιοφόρος, η Ημερησία, το Χρηματιστήριο, το TV100 και το FM100, το magnesianews.gr, το Ράδιο Θεσσαλονίκη, το Μακεδονία TV, το Manager’s Office, η Αγροτική Έκφραση και το τεχνολογικό portal Καινοτομία.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το money show: www.italchamber.gr και www.imoneyshow.eu , Facebook ‘money show thessaloniki’.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.