Για την παράσταση «Φιλοκτήτης», που αύριο ανεβαίνει στη σκηνή του ανοικτού δημοτικού θεάτρου Βόλου, την επικαιρότητα της αρχαίας τραγωδίας και την εμπειρία του στην ελληνική σκηνή, μίλησε στο Ράδιο ΈΝΑ 102,5, ο αγαπημένος ηθοποιός Δημήτρης Γκοτσόπουλος.
Συνέντευξη στον Ηλία Κουτσερή
Ο ηθοποιός,μέσα από τον ρόλο του Νεοπτόλεμου, φωτίζει ζητήματα που παραμένουν επίκαιρα και σήμερα: την αξία του ανθρώπου, την κοινωνική χρησιμότητα και τις ηθικές επιλογές, σε μια κοινωνία που συχνά κρίνει τους ανθρώπους με βάση το συμφέρον και όχι την ουσία. Εξηγεί πώς η αρχαία τραγωδία λειτουργεί ως καθρέφτης της σύγχρονης κοινωνίας, όπου η αλληλεγγύη, η συλλογικότητα και η προσωπική αξιοπρέπεια δοκιμάζονται καθημερινά.
Βόλος: μια πόλη που αγαπά το θέατρο και την κοινωνική σύνδεση
Ο Δημ. Γκοτσόπουλος περιγράφει τον Βόλο ως μια πόλη ιδιαίτερα θεατρόφιλη και φιλόξενη, όπου η τέχνη δεν είναι μόνο ψυχαγωγία αλλά και μέσο κοινωνικής επικοινωνίας. Η παραλιακή ατμόσφαιρα και η ζεστασιά των κατοίκων ενισχύουν τη συλλογική εμπειρία του θεάτρου και αναδεικνύουν τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης. Σε έναν κόσμο που κυριαρχεί ο ατομικισμός και η αποξένωση, η εμπειρία στον Βόλο υπενθυμίζει ότι η τέχνη μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα μεταξύ των ανθρώπων και να ενισχύσει την κοινωνική συνοχή.

Η ορφάνια μιας γενιάς και η σύγχρονη πραγματικότητα
Στην παράσταση, ο Νεοπτόλεμος εμφανίζεται ως νεαρός ορφανός που συμβολίζει την ορφανή γενιά της αρχαιότητας, αλλά και τις σύγχρονες γενιές που μεγαλώνουν μέσα σε αβεβαιότητα και κοινωνικές προκλήσεις. Μέσα από τον χαρακτήρα του, αναδεικνύονται ζητήματα όπως η αλληλεγγύη, η ηθική και η αξία κάθε ανθρώπου, ακόμα και όταν η κοινωνία φαίνεται να μετρά την «αξία» ενός ατόμου με βάση την παραγωγικότητα ή τη χρησιμότητά του. Ο Δ. Γκοτσόπουλος τονίζει ότι η παράσταση μας φέρνει αντιμέτωπους με το πώς η κοινωνία σήμερα, συχνά παραμελεί τις ανθρώπινες σχέσεις και την ουσιαστική αλληλεγγύη, ενώ η συλλογικότητα και η ηθική παραμένουν απαραίτητα στοιχεία για μια δίκαιη κοινότητα.
Αξίες, κοινωνία και ηθική στο σήμερα
Η αντίθεση ανάμεσα στον Φιλοκτήτη και τον Οδυσσέα αναδεικνύει δύο στάσεις ζωής: ο Φιλοκτήτης παραμένει πιστός στις αξίες του, στη φιλία και στην προσωπική του ακεραιότητα, ενώ ο Οδυσσέας προσαρμόζει τα μέσα στο συμφέρον. Η παράσταση λειτουργεί ως καθρέφτης για τον σύγχρονο άνθρωπο, αναδεικνύοντας πώς η κοινωνία συχνά θυσιάζει τις αξίες για την αποδοτικότητα, ενώ η προσωπική ακεραιότητα και η συλλογικότητα παραμένουν κρίσιμα στοιχεία για την ισορροπία μέσα σε μια κοινωνία που δοκιμάζεται.
Μέσα από τον ρόλο του Νεοπτόλεμου, ο θεατής καλείται να αναλογιστεί τις επιλογές του, την αξία της αλληλεγγύης και τη σημασία των ανθρωπίνων σχέσεων, υπενθυμίζοντας ότι η κοινωνία δεν μπορεί να λειτουργήσει δίκαια αν δεν εκτιμά κάθε άνθρωπο ανεξαρτήτως της χρησιμότητάς του.Η παράσταση θίγει επίσης την απόσταση του σύγχρονου ανθρώπου από τη φύση και τη συλλογικότητα, αναδεικνύοντας πόσο σημαντική είναι η προσωπική ταυτότητα και η ηθική στάση στην καθημερινή ζωή. Η τέχνη εδώ γίνεται εργαλείο κοινωνικής συνειδητοποίησης και προβληματισμού για την εποχή μας.
Περιοδεία και συνεργασίες
Μετά τον Βόλο, η παράσταση θα παρουσιαστεί και σε άλλες πόλεις, ενώ ο ηθοποιός θα συμμετάσχει και στο χειμερινό ανέβασμα του «Μεγάλου μας Τσίρκου» του Καμπανέλλη, στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού στην Αθήνα. Η συνεργασία με ηθοποιούς και τραγουδιστές, όπως η Ελεονώρα Ζουγανέλη και ο Γιάννης Ζουγανέλης, αλλά και η συμμετοχή του τραγουδιστή Τριανταφυλλίδη, αναδεικνύει τη σημασία της συλλογικότητας και της αλληλοϋποστήριξης στη δημιουργική διαδικασία.Ο Δ. Γκοτσόπουλος δηλώνει ότι κάθε νέα παραγωγή αποτελεί πρόκληση και πηγή δημιουργικής ικανοποίησης. Μέσα από τον ρόλο του Νεοπτόλεμου, φωτίζονται οι αξίες της συλλογικότητας, της ηθικής και της αλληλεγγύης, που παραμένουν κρίσιμες για την κοινωνική συνοχή και για την ουσιαστική σχέση του ανθρώπου με την κοινωνία.
Απόδοση ραδιοφωνικής συνέντευξης: Αλίκη Γεωργοπούλου































