Στέργιος Πάσχος: «Ένας εγκλεισμός λειτουργεί σαν ένας … επιταχυντής, βοηθά να έρθουν πράγματα στην επιφάνεια»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης του "Afterlove" Στέργιος Πάσχος.
ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
Ο βραβευμένος Βελεστινιώτης σκηνοθέτης, μιλά για την αλλαγή που έφερε ο εγκλεισμός στον τρόπο ζωής και θέασης ταινιών

Η δουλειά του έχει αναγνωριστεί τόσο από τους λάτρεις του κινηματογράφου όσο και από κριτικούς, έχοντας λάβει το βραβείο της Επιτροπής Νέων του φεστιβάλ του Λοκάρνο, για την ταινία του Afterlov. Ο σκηνοθέτης με καταγωγή από το Βελεστίνο, Στέργιος Πάσχος μίλησε στο «Ράδιο ΕΝΑ» και στον Δημήτρη Καρεκλίδη για τη νέα τάξη πραγμάτων που ζούμε, τον εγκλεισμό και κατά πόσο αυτός μπορεί να είναι δημιουργικός, αλλά και για τις νέες συνήθειες θέασης ταινιών, όχι πλέον από τους κινηματογράφους, αλλά από τις οθόνες ενός κινητού ή υπολογιστή!
Πως φιλτράρετε όλα αυτά που συμβαίνουν στις μέρες μας ; Τι μπορεί να προκύψει καλλιτεχνικά;
Δεν ξέρω, νομίζω ότι είναι νωρίς, γιατί η κατάσταση είναι τόσο πρωτόγνωρη και εξελίσσεται τόσο γρήγορα που δεν ξέρω ποιος μπορεί να κάνει προβλέψεις και να οδηγηθεί σε κάποιο ασφαλές συμπέρασμα. Σίγουρα πάντως όχι μόνο για τους καλλιτέχνες, αλλά για όλους τους ανθρώπους, αυτή η εντελώς καινούργια συνθήκη που έχουμε βρεθεί, κλεισμένοι στα σπίτια μας, απομονωμένοι, είναι μια ευκαιρία για να δούμε περισσότερο τον εαυτό μας, να διαβάσουμε, να σκεφτούμε. Δεν ξέρω πότε είχαμε άλλη φορά τόσο πολύ χρόνο μαζικά κι ο καθένας σπίτι του, που πέρα απ’ ότι συμβαίνει, σε βάζει σε μια διαδικασία να αξιολογήσεις ξανά τα πράγματα, τον τρόπο που ζεις και γενικότερα το πως κοιτάς την πραγματικότητα.
Στην ταινία σας Afterlov, το πρωταγωνιστικό ζευγάρι είναι έγκλειστο σε ένα σπίτι και αναζητά τις αιτίες του χωρισμού του, κάτι που παραλληλίζεται με την παρούσα κατάσταση. Ποιο είναι το μήνυμα της ταινίας;
Προσπαθώ να μην στέλνω μηνύματα όταν κάνω μία ταινία, προσπαθώ να φτιάχνω μια συνθήκη και να μπαίνω σ’ αυτή με τους συνεργάτες, προκειμένου να εξερευνήσουμε και να αποτυπώσουμε κάτι, μια πραγματικότητα, μια αλήθεια της κατάστασης, χωρίς να βιάζομαι να εξάγω συμπεράσματα και προσπαθώντας να αφήνω όσο τον δυνατόν περισσότερο χώρο σ’ αυτό που φτιάχνεται, έτσι ώστε αυτός που θα το δει, να σκεφτεί από μόνος του. Η ταινία δεν προτείνει κάποιο μήνυμα. Σε σχέση με τον εγκλεισμό είναι μια ακραία συνθήκη κι αυτή που ζούμε και αυτή που ζουν οι ήρωες. Ένας εγκλεισμός, όπως οι περισσότερες ακραίες συνθήκες νομίζω ότι λειτουργεί σαν ένας επιταχυντής σε μια κατάσταση. Δηλαδή βοηθά να έρθουν πράγματα στην επιφάνεια, που υπό άλλες συνθήκες μπορεί να μην έρχονταν ή να καθυστερούσαν πολύ.
Πως προέκυψε αυτή η ταινία και τι έχετε στα σκαριά;
Δεν έχω κάτι μεγάλο, δοκιμάζουμε πράγματα στο σπίτι, έτσι για τη χαρά της δοκιμής και ποιος ξέρει μπορεί να προκύψει κάτι. Γράφω κιόλας. Όλα αυτά όμως στην Ελλάδα είναι και ένα ερώτημα, πότε δηλαδή θα προχωρήσει κάτι και υπό ποιους όρους Η ταινία έγινε με πολύ λίγα χρήματα, με λίγους συνεργάτες κυρίως επειδή θέλαμε να την κάνουμε και σχεδόν σχεδιάστηκε με αυτό τον τρόπο η συνθήκη. Να μπορεί δηλαδή να γίνει με τα ελάχιστα.
Βλέπουμε πως αλλάζει ο τρόπος θέασης των ταινιών. Οι συνθήκες θέασης αλλάζουν τις συνθήκες της καλλιτεχνικής δημιουργίας;
Είναι μια συζήτηση που υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια. Είναι και μία κρίση που περνάει το μέσο, κρίση με την έννοια ότι κι αυτό το μέσο, ο κινηματογράφος, εξελίσσεται και μένει να δούμε που θα πάει. Όντως έχει μεταφερθεί μεγάλο κομμάτι της πίτας στο σπίτι. Οι αίθουσες υπάρχουν παρόλα αυτά, δεν έχουν όμως τον κόσμο που είχαν. Τώρα μπαίνει κι αυτό σε μια δοκιμασία, γιατί τώρα μπορεί κάποιος να δει μία ταινία μόνο στο σπίτι του και δεν ξέρω τι μπορεί να σημαίνει αυτό μετά για τους κινηματογράφους. Μπορεί να σημαίνει κάτι καταστροφικό, μπορεί και κάτι καλό, γιατί ο κόσμος ξαφνικά να επιστρέψει στις αίθουσες. Κατά τη γνώμη μου, πρέπει να υπάρχουν κινηματογράφοι και είναι πολύ διαφορετικό να παρακολουθεί κάποιος μία ταινία εκεί, απ’ ότι σπίτι του, γιατί ο κινηματογράφος ήταν και είναι ένα κοινωνικό γεγονός. Είναι αναντικατάστατο. Αυτή η συνθήκη έρχεται να επισφραγίσει κάτι που γίνεται τα τελευταία χρόνια κι όχι απλά να το επισφραγίσει αλλά να το τεντώσει στα άκρα. Το κοιτάζω με ενδιαφέρον, δεν μπορώ να κάνω μία πρόβλεψη, εάν μας οδηγήσει σε μια άλλη απομόνωση ή μας κάνει να συνειδητοποιήσουμε τι συμβαίνει και να πάμε ένα βήμα πίσω. Η κοινωνική απομόνωση, που δεν μπορούμε να κάνουμε μία συζήτηση ή να δούμε μία ταινία χωρίς να κοιτάξουμε το κινητό μας, υπάρχει στις ζωές μας την τελευταία δεκαετία.
Να σημειωθεί πως η ταινία Afterlov θα βρίσκεται στο Youtube έως τις 20 Απριλίου.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.
Γίνετε μέλος στο κανάλι Magnesianews στο Messenger για όλες τις τελευταίες ειδήσεις.