«Βιβλίο και Πολιτισμός» το Σάββατο στο Ράδιο ΕΝΑ 102,5 με την Σοφία Νικολάου

Η Σοφία Νικολάου

Αυτό το Σάββατο στην εκπομπή «Βιβλίο και Πολιτισμός» του ράδιο Ένα 102,5 που επιμελείται και παρουσιάζει η Σοφία Νικολάου θα έχουμε συντροφιά μας την Ιωάννα Γκανέτσα για να μιλήσουμε για το νέο της βιβλίο «Θείο Δώρο» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Bell. Ένας επιτυχημένος ζωγράφος ο Θοδωρής Μελλιδόνης και μια νεαρή ποιήτρια η Ιβάνα Λεοντάρη έζησαν ένα έρωτα μέχρι να τους χωρίσει η ζωή για να κυνηγήσει τα όνειρά της στο εξωτερικό και τα ίχνη της χάνονται. Η τύχη τα φέρνει ο Μελλιδόνης να συναντήσει σε προχωρημένη ηλικία τον συγγραφέα Τζανή Σερέτη ο οποίος καταπιάνεται στα βιβλία του με τον έρωτα στη ζωγραφική έτσι γνωρίζεται με τον ζωγράφο και μαθαίνει τη ρομαντική ιστορία του οπότε αποφασίζει χωρίς να του πει τίποτε να αναζητήσει την Ιβάνα ενώ ο ίδιος διατηρεί μια περίπλοκη σχέση με την Ντορέττα, ιδιοκτήτρια ενός εστιατορίου –γκαλερί στην Αθήνα. Το βιβλίο δεν είναι απλώς μια ερωτική ιστορία. Είναι μια ιστορία για τον έρωτα και την τέχνη κυρίως της ζωγραφικής αλλά και της γλυπτικής καθώς επίσης και του κινηματογράφου. Εξάλλου όπως λέει και ως επικεφαλίδα χρησιμοποιώντας τα λόγια του Μπράιαν Όλντις «η τέχνη είναι ένα από τα λίγα πράγματα, μαζί με τον έρωτα και τη φιλία, για τα οποία αξίζει να ενδιαφέρεται κανείς».

Στο δεύτερο μέρος της εκπομπής θα μιλήσουμε για το βιβλίο της Σοσάνα Ζούμποφ «Η εποχή του Κατασκοπευτικού Καπιταλισμού, ο Αγώνας για ένα ανθρώπινο μέλλον στο μεταίχμιο της Νέας Εξουσίας», που κυκλοφορεί από τις εκ. Καστανιώτη σε μετ. Γιώργου Μπέτσου. Πρόκειται για ένα αριστοτεχνικό έργο καρπό πρωτότυπων προβληματισμών της Ζούμποφ η οποία καταθέτει μια διορατική και αφυπνιστική ματιά καθώς και την πρώτη λεπτομερή ανάλυση μιας καινοφανούς μορφής εξουσίας, που η ίδια αποκαλεί «κατασκοπευτικό καπιταλισμό». Το διακύβευμα είναι εξαιρετικά κρίσιμο: στον 21ο αιώνα μια παγκόσμια αρχιτεκτονική συμπεριφορικής τροποποίησης απειλεί να αλλοιώσει την ανθρώπινη φύση με τον ίδιο τρόπο που κατά τον προηγούμενο αιώνα ο βιομηχανικός καπιταλισμός αλλοίωσε το φυσικό περιβάλλον. Η συγγραφέας περιγράφει γλαφυρά τον αντίκτυπο του κατασκοπευτικού καπιταλισμού καθώς αυτός προελαύνει από τη Σίλικον Βάλεϊ και διεισδύει σε κάθε πτυχή του οικονομικού τομέα. Νέες δυσοίωνες «αγορές συμπεριφορικής έκβασης» γίνονται σημεία συσσώρευσης ανυπολόγιστου πλούτου και εξουσίας. Συναντώντας ελάχιστη αντίσταση από τον νόμο ή τους πολίτες, ο κατασκοπευτικός καπιταλισμός βρίσκεται στο μεταίχμιο της κυριαρχίας του στο κοινωνικό σύστημα, έτοιμος να διαμορφώσει το ψηφιακό μέλλον – αν του το επιτρέψουμε. Στο βιβλίο συνδυάζει μοναδικά πολλά χρόνια έρευνας και στοχασμού, μας αποκαλύπτει έναν ολόκληρο κόσμο στον οποίο οι χρήστες της τεχνολογίας παύουν πια να είναι απλώς οι πελάτες και γίνονται η πρώτη ύλη στο πλαίσιο μιας εντελώς καινοφανούς οικονομικής τάξης. H Ζούμποφ είναι ομότιμη καθηγήτρια της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ ενώ έχει διατελέσει και ακαδημαϊκή συνεργάτρια του Berkman Klein Center for Internet and Society της Νομικής Σχολής του Χάρβαρντ. Συγγραφέας τριών βιβλίων, καθένα από τα οποία σηματοδότησε το ξεκίνημα μιας νέας εποχής για την τεχνολογική κοινωνία. Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, με το «In the Age of the Smart Machine: The Future of Work and Power», προέβλεψε τον τρόπο με τον οποίο οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές θα έφερναν την επανάσταση στον σύγχρονο εργασιακό χώρο. Στις αρχές του 21ου αιώνα, με το “The Support Economy: Why Corporations Are Failing Individuals and the Next Episode of Capitalism”, το οποίο συνέγραψε από κοινού με τον James Maxmin, πριν ακόμη κάνουν την εμφάνισή τους το iPod και η Uber, διέβλεψε την άνοδο ενός ψηφιακά κατανεμημένου καπιταλισμού υπηρεσιών προσαρμοσμένων στο άτομο. Μέσω αυτού προειδοποιούσε για τον συλλογικό κίνδυνο που πρόκειται να αντιμετωπίσουμε εάν οι μεγάλες εταιρείες δεν υιοθετήσουν άλλη οπτική για το κυρίαρχο οικονομικό σύστημα.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.