Οι καταγγελίες για την εκμετάλλευση των μαθητών και η απάντηση της Google

Το Ίδρυμα Ηλεκτρονικού Μετώπου αντιδρά στην διοχέτευση προσωποποιημένων διαφημίσεων σε μαθητές στις ΗΠΑ που χρησιμοποιούν στην τάξη τους λογαριασμό Google για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Έχει μάλιστα υποβάλλει σχετική καταγγελία στην αρμόδια αμερικανική Αρχή, και συγκεκριμένα την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου για αθέμιτη και παραπλανητική πρακτική.

Όπως εξηγεί το EFF, παρέχει δύο κατηγορίες υπηρεσιών -η μια φέρει τον τίτλο Google Apps for Education (GAFE), η οποία περιλαμβάνει τις εφαρμογές Gmail, Talk/Hangouts, Drive, Docs, Sheets, Slides, Sites, Contacts και Apps Vault. Η δεύτερη αφορά την αναζήτηση με το Google Search, την πλατφόρμα διαχείρισης μπλογκ Blogger, τα Bookmarks, Books, Maps, News, Photos, Google+ και το YouTube, μεταξύ άλλων.

Παράλληλα, η εταιρεία έχει δεσμευτεί υπογράφοντας έστω και καθυστερημένα σε σχέση με άλλες υπηρεσίες, σχετικό έγγραφο, ότι δεν θα προκύπτει διαφημιστικό υλικό από τη δραστηριότητα των μαθητών από την χρήση των εφαρμογών/υπηρεσιών στην κατηγορία Google Apps for Education.

Το EFF επισημαίνει ότι παρά το γεγονός ότι οι στοχευμένες διαφημίσεις που προωθούνται στους μαθητές προκύπτουν από την δραστηριότητά τους στην δεύτερη κατηγορία των υπηρεσιών της Google, η εταιρεία είναι σε θέση να τις συσχετίσει με τον λογαριασμό που έχουν δημιουργήσει και χρησιμοποιούν οι μαθητές για τους εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Μάλιστα, το ίδρυμα για την προστασία των λεγόμενων ψηφιακών δικαιωμάτων, δίνει ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για να αντικρούσει τα επιχειρήματα της Google που αρνούνται την παραβίαση του δεσμευτικού εγγράφου: Όταν ένας μαθητής εισέρχεται στον εκπαιδευτικό λογαριασμό του και έπειτα αξιοποιήσει το Google News (συλλογή ειδήσεων από πολλαπλές πηγές) για να καταγράψει στο πλαίσιο μιας σχολικής εργασίας σχετικές αναφορές, αναζητά πηγές στα ψηφιοποιημένα βιβλία του Google Books, χρησιμοποιεί τους χάρτες στο μάθημα Γεωγραφίας ή παρακολουθεί ένα εκπαιδευτικό βίντεο στο YouTube, η Google καταγράφει την δραστηριότητα αυτή και την προσθέτει στο «προφίλ διαφήμισης» για το χρήστη, ενώ γνωρίζει ότι πρόκειται για λογαριασμό μαθητή που δημιουργήθηκε για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Η Google εκμεταλλεύεται το μέγεθός της παρέχοντας μερικών υπηρεσιών εκπαιδευτικού χαρακτήρα για να κερδοσκοπήσει από τα δεδομένα των μαθητών όταν χρησιμοποιούν τις υπόλοιπες υπηρεσίες της, αναφέρει το EFF, χαρακτηρίζοντας αυτό το μεγαλύτερο ατόπημα της Google. Ο Τύπος έχει εστιάσει ιδιαίτερα στο Chrome Sync, την ενεργοποιημένη εκ προοιμίου λειτουργία συγχρονισμού δεδομένων που αφορούν στην χρήση του browser της Google από τους υπολογιστές Chromebook που έχουν διατεθεί σε σχολεία ανά τις ΗΠΑ. «Μπορείτε να το απενεργοποιήσετε, να το προσαρμόσετε στις προτιμήσεις σας, δεν χρησιμοποιείται για να προωθηθεί διαφημιστικό υλικό σε μαθητές», απαντά η Google.

Πάντως, η Google απαντά ότι έχει δεσμευτεί να μην σερβίρει διαφημίσεις στους μαθητές ακόμα και εκτός των εκπαιδευτικών υπηρεσιών και επισημαίνει ότι σε κάποιες περιπτώσεις τις αποκλείει εξ ολοκλήρου. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα δε, αναφέρει την αναζήτηση με την μηχανή της: «δεν προβάλλονται διαφημίσεις στο Google Search όταν ο χρήστης έχει κάνει login από μαθητικό λογαριασμό».

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.