Στ. Λημνιός: Το εργοστάσιο RDF του Βόλου σχεδιάστηκε για να παράγει καύσιμα για τα τσιμεντάδικα

Όχι στην λειτουργία στον ιστό της πόλης, τόνισε στο Ράδιο ΕΝΑ το μέλος της Επιτροπής Πολιτών (ηχητικό)

Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η δημιουργία 17 νέων εργοστασίων στην χώρα, μεταξύ αυτών και στο Βόλο, για την επεξεργασία απορριμμάτων. Από την πλευρά του, ο κ. Στέλιος Λημνιός, μέλος της Επιτροπής Πολιτών κατά της καύσης, μιλώντας στο Ράδιο ΕΝΑ 102.5 και στον Γιώργο Καρεκλίδη τόνισε πως το εργοστάσιο του Βόλου είχε σχεδιαστεί για να παράγει καύσιμα για τα τσιμεντάδικα, ενώ διαφαίνεται πως τα υπολείμματα των υπόλοιπων θεσσαλικών θα καταλήγουν για καύση στο Βόλο…

Σύμφωνα με τον κ. Λημινό οι εξελίξεις στον τομέα της ανακύκλωσης των υλικών στη χώρα είναι σοβαρές, καθώς έχει μείνει πίσω στη διαχείριση των αποβλήτων γι’ αυτό και επιταχύνονται οι διαδικασίες με έναν εξαιρετικά γρήγορο τρόπο, όπου μέσα στο 2020 θα δημοπρατηθούν και θα ξεκινήσει η κατασκευή 17 νέων εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων, μεταξύ αυτών και στο Βόλο.
Ο κ. Λημνιός, μέλος της Επιτροπής Πολιτών κατά της καύσης, ανέλυσε τις διαφορές που θα έχουν τα 17 νέα εργοστάσια και την ειδοποιό διαφορά που υπάρχει στο εργοστάσιο αυτό του Βόλου, με των υπόλοιπων θεσσαλικών πόλεων, ενώ έδωσε το στίγμα της προηγούμενης κατάστασης που έχει πια αποτύχει.
“Από τις 17 καινούργιες μονάδες που θα γίνουν, γνωρίζουμε ότι αυτή του Βόλου είχε σχεδιαστεί για να παράγει καύσιμα για τα τσιμεντάδικα. Η μονάδα της Λάρισας δεν έχει γραμμή παραγωγής τέτοια, δεν προβλέπει γραμμή παραγωγής καυσίμων. Στο σχεδιασμό του Υπουργείου υπήρχε μία μονάδα για τη δυτική Θεσσαλία, από κοινού για Τρίκαλα- Καρδίτσα, η οποία δεν εγκρίθηκε. Αυτό είναι ανησυχητικό γιατί είναι φανερό πως εάν η μονάδα του Βόλου περιλαμβάνει τον αρχικό σχεδιασμό, τότε θα έρχονται τα υπολείμματα για καύση και από τα Τρίκαλα κι από την Καρδίτσα και από τη Λάρισα”, είπε χαρακτηριστικά.

Σήμερα στην Ελλάδα, συμπλήρωσε ο ίδιος, υπάρχουν τέσσερα κέντρα διαχείρισης αστικών απορριμμάτων, δηλαδή τα σκουπίδια που πηγαίνουν στους πράσινους κάδους, όχι γι’ αυτά που πάνε στους μπλε κάδους.
“Έχουμε τέσσερα κέντρα, τα οποία είναι σύγχρονα και λειτουργούν χωρίς γραμμή παραγωγής RDF και SRF. Αυτά είναι ένα στις Σέρρες, στα Γιάννενα, στα Χανιά και στην Κοζάνη. Κι αυτά έγιναν τα τελευταία τρία χρόνια. Αυτά υποδέχονται τα σκουπίδια της περιοχής από τον πράσινο κάδο, τα επεξεργάζονται κι αφαιρούν ό,τι θεωρείται ανακυκλώσιμο, μέταλλα, χαρτί, χαρτόνι, πλαστικό και τα υπόλοιπα τα κάνουν ένα κομπόστ, δηλαδή με τη μέθοδο της αερόβιας επεξεργασίας γίνεται μία κομποστοποίηση και παράγουν δύο πράγματα. Ένα κομπόστ που δεν είναι καλής ποιότητας και το διοχετεύουν για να σφραγίσουν παλιά ορυχεία, νταμάρια κι ένα καλύτερης ποιότητας που το διοχετεύουν για βελτίωση των εδαφών στη γεωργική χρήση. Ένα μόνο, από των Ιωαννίνων μπορεί και παράγει βιοαέριο από τη σήψη των σκουπιδιών και παράγει ηλεκτρική ενέργεια. Κανένα όμως από τα τέσσερα δεν παράγει συμπιεσμένα, αποξηραμένα απορρίμματα για καύσιμο”, ανέφερε.
Επίσης, υπάρχουν τρία παλιότερα κέντρα που έχουν αποτύχει. Το παλιότερα, όπως εξήγησε ο κ. Λημνιός δεν αφορά στον εξοπλισμό, αλλά κυρίως στο γεγονός ότι λειτουργούν πολλά χρόνια κι απέτυχαν στο σκοπό τους. Το ένα είναι στη Φυλής, στο Ηράκλειο που πρόσφατα έβαλε λουκέτο και το άλλο στην Καλαμάτα που κι αυτό έκλεισε, πριν λίγα χρόνια. Αυτά αφορούσαν στη διαχείριση των απορριμμάτων του μπλε κάδου.
Επειδή λοιπόν η Κίνα έχει πάψει να εισάγει από την Ελλάδα κάθε είδους ανακυκλώσιμο υλικό, έχει πέσει η τιμή των προϊόντων- μέταλλο, χαρτί, πλαστικό- κατά 40%, με αποτέλεσμα αυτά τα κέντρα να μην είναι βιώσιμα.
“Όχι στην καύση σκουπιδιών μέσα στον ιστό της πόλης”
Κάθετα αντίθετα είναι τα μέλη της Επιτροπής Πολιτών για την ύπαρξη και λειτουργία ενός εργοστασίου που να καίει σκουπίδια μέσα στον ιστό της πόλης, ανεξάρτητα από ποιο μέρος θα φέρνουν τα σκουπίδια.
” Μπορεί να αλλάξει ο σχεδιασμός και να μην παράγει γραμμή καυσίμων για τα τσιμεντάδικα. Αυτό δεν σταματάει το πρόβλημα, που έχει ξεκινήσει από το 2015 και γιγαντώνεται. Υπάρχει ένα φουγάρο, μια καμινάδα μέσα στο Βόλο που κάθε μέρα βγάζει πάνω από 10 εκ. κυβικά μέτρα καυσαέρια”, ανέφερε.
Σε ότι αφορά το σχεδιασμό για τη διαχείριση των απορριμμάτων, ο κ. Λημνιός ανέφερε ότι είναι μια μεγάλη συζήτηση, που χρειάζεται να συναινέσει η πολιτεία, να διαμορφώσει πολίτες με αντίληψη και γνώση. “Δεν είναι μόνο τι προτείνουμε εμείς. Εμείς έχουμε παρουσιάσει την πρότασή μας και πρόσφατα ο Δήμος Σκιάθου μας δέχτηκε και του παρουσιάσαμε την πρότασή μας, για να λάβει υπόψη του τι μπορεί να κάνει για το νησί της Σκιάθου. Έχουμε προχωρήσει σε πράγματα, που η πολιτεία δεν θέλει να τα δει”, είπε/
Στο μεταξύ, ο κ. Λημνιός υποστήριξε πως στα 17 αυτά κέντρα που θα διαχειρίζονται τα αστικά απορρίμματα προβλέπεται ότι το 40% των υπολειμμάτων, θα πηγαίνει πάλι σε ταφή. Θα γίνεται διαλογή και ανακύκλωση υλικών περίπου στο 17% και το υπόλοιπο για γίνεται κομποστ, σαν ένα λίπασμα για κάλυψη ορυχείων και νταμαριών.
“Οι στόχοι της ΕΕ είναι να θάβουμε κάτω από το 10%. Αυτά τα εργοστάσια με βάση το σχεδιασμό τους θα θάβουν το 40%, άρα απέχουμε πολύ από αυτό που εννοούμε σύγχρονο, δεν λύνουν το πρόβλημα κι αυτό ξεκινά από τη μεγάλη καταναλωτική μας συνήθεια. Χρειάζεται άλλη προσέγγιση εάν θέλουμε τα επόμενα χρόνια να αλλάξουμε τον πολιτισμό μας σε αυτό το θέμα’, τόνισε χαρακτηριστικά.
Βέβαια η πολιτεία, όπως συμπλήρωσε ενώ έπρεπε να προχωρήσει σε διαβούλευση, δεν έδωσε το χρόνο να εκφραστούν οι τοπικές κοινωνίες. ” Με το πρόσχημα ότι μείναμε πίσω, ξεπέρασαν αυτή την ηθική υποχρέωση”, σχολίασε χαρακτηριστικά.
Τέλος ο κ. Λημνιός ανέφερε πως θα πρέπει να σχεδιαστεί μείωση της παραγωγής και του όγκου των υλικών συσκευασίας, και μάθουμε να παράγουμε λιγότερα απόβλητα. Επίσης να είναι καλής ποιότητας και το τρίτο στοιχείο που θα πρέπει να γίνει είναι να αρχίσει η ανακύκλωση στη χώρα μας.
“Μέχρι τώρα είχαμε την εύκολη λύση και τα διώχναμε στην Κίνα. Θα προχωρήσουμε εάν όλες αυτές οι προϋποθέσεις λειτουργήσουν συντονισμένα και σύγχρονα και σε τελικό επίπεδο να υπάρχουν μονάδες που να μπορούν να ανακυκλώσουν αυτά τα υλικά και να τα ξαναδώσουν σε χρήση και να μην αναγκαστούμε να τα θάβουμε”, κατέληξε ο ίδιος.

Όλη η συνέντευξη του κ. Λημνιού στο Ράδιο ΕΝΑ 102.5

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.