Παν. Καλαποθαράκου στο Ράδιο ΕΝΑ: «Το τέρας της ακρίβειας καλά κρατεί»

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
Για τιμές προϊόντων στην Ελλάδα πολλαπλάσιες από την Ευρώπη έκανε λόγο η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ

Καλά κρατεί το «τέρας» της ακρίβειας όπως είπε χαρακτηριστικά η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ κ. Παναγιώτα Καλαποθαράκου, μιλώντας στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Ηλία Κουτσερή, με τα στοιχεία τόσο της Eurostat όσο και της ΕΛΣΤΑΤ να αποδεικνύουν με τα στοιχεία τους ότι τα ελληνικά νοικοκυριά βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να βασικά είδη διατροφής και όχι μόνο, χωρίς ωστόσο να έχουν τις ίδιες απολαβές με τους ευρωπαίους εταίρους.
«Το τέρας της ακρίβειας καλά κρατεί. Αυτό βλέπουμε εμείς κι αυτό αποδεικνύουν τα στοιχεία τόσο της Eurostat όσο της ΕΛΣΤΑΤ, όπου πραγματικά οι Έλληνες καταναλωτές καλούμαστε να πληρώσουμε σε πολλαπλάσιες τιμές τα ίδια προϊόντα είτε είναι πολυεθνικών είτε ελληνικών εταιρειών», επεσήμανε η κ. Καλαποθαράκου, σημειώνοντας παράλληλα ότι την ίδια στιγμή αγοραστική δύναμη του Έλληνα καταναλωτή είναι υποπολλαπλάσια του Ευρωπαίου.
Η κ. Καλαποθαράκου έκανε λόγο για στρέβλωση της αγοράς, όπου η αισχροκέρδεια καλά κρατεί όπως και η αθέμιτη κερδοφορία των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με την ίδια οι επιχειρήσεις έχουν βρει γόνιμο έδαφος στην Ελλάδα για να κερδοσκοπούν σε βάρος του καταναλωτή.
«Είναι αδιανόητο αυτό που συμβαίνει, να πληρώνει δηλαδή ο Έλληνας καταναλωτής έως 213 φορές περισσότερο το βρεφικό γάλα, απ’ ότι στη Φιλανδία και τη Σουηδία, όπου εκεί η αγοραστική δύναμη του καταναλωτή, δηλαδή οι μισθοί είναι τριπλάσιοι- τετραπλάσιοι.
Επειδή έχει γίνει πολύς λόγος για το βρεφικό γάλα, οι τιμές στην Ελλάδα είναι από 32-52% υψηλότερες σε σχέση με τη χαμηλότερη τιμή στη Λετονία, ενώ στο Βέλγιο είναι από 144% πάνω η Ελλάδα έως 171%. Το ζητούμενο είναι οι τιμές των πολυεθνικών να μην έχουν αποκλίσεις, αντίθετα θα προσδοκούσε κανείς να ήταν χαμηλότερες στα ελληνικά ράφια σε σύγκριση με τις Ευρωπαϊκές χώρες όπου οι μισθοί είναι διπλάσιοι- τριπλάσιοι», εξήγησε η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ.

Κατεστημένη κατάσταση η αισχροκέρδεια εδώ και 30 χρόνια

Η κ. Καλαποθαράκου υπογράμμισε ότι η αισχροκέρδεια, η έλλειψη λειτουργίας του ανταγωνισμού, αποτελεί μία κατεστημένη κατάσταση εδώ και 30 χρόνια. «Πάντα είχαμε στρεβλώσεις και παθογένειες στην ελληνική αγορά, όχι μόνο στον τομέα των τροφίμων, αλλά και στις τράπεζες, που πληρώνουμε τις μεγαλύτερες προμήθειες σε σχέση με τα κράτη της ΕΕ, στις τηλεπικοινωνίες, όπου πληρώνουμε το internet σε πολλαπλάσιες τιμές και τώρα και στην αγορά της ενέργειες», είπε η ίδια και σημείωσε ότι αυτές οι στρεβλώσεις και παθογένειες δεν έχουν αντιμετωπιστεί διαχρονικά.

Τα μέτρα της κυβέρνησης δεν έχουν αποδώσει

Στο μεταξύ, η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ σχολίασε τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση, επισημαίνοντας ότι μέχρι στιγμής αυτά δεν έχουν αποδώσει.
«Αυτή είναι η τρίτη δέσμη μέτρων που ανακοινώθηκε και θα υλοποιηθεί από τον Μάρτιο. Όμως τα δύο προηγούμενα μέτρα δηλαδή το καλάθι και η μόνιμη μείωση τιμών 5%, δεν απέδωσαν, δεν αναχαίτισαν το κύμα της ακρίβειας, δεν συγκρατήθηκαν οι τιμές. Οι τιμές δεν μειώθηκαν, αντίθετα ακολουθούν την ανιούσα με λίγο βραδύτερους ρυθμούς και όχι σε όλα τα προϊόντα», επεσήμανε.
Συνέχισε δίνοντας μάλιστα και παραδείγματα. «Εάν πάρουμε το ελαιόλαδο που είναι μια περίπτωση λίγο πιο ειδική, βλέπουμε ότι έχει αυξηθεί με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ μέσα σε έναν χρόνο 58%. Σε πρόσφατα στοιχεία που ανακοίνωσε η Eurostat η Ελλάδα καταρρίπτει κάθε ρεκόρ ακρίβειας στον τομέα του ελαιόλαδου και να μην ξεχνάμε ότι είμαστε η τρίτη παραγωγή χώρα ελαιόλαδου. Δεν μπορεί στην Ιταλία και στην Ισπανία να το βρίσκει κανείς φθηνότερο το έξτρα παρθένο απ’ ότι στην Ελλάδα.
Οι ανατιμήσεις με βάση τα στοιχεία της Eurostat για έλαια και λίπη είναι της τάξης του 31,5% ενώ στην ΕΕ είναι 5.9% για το 2023.
Σε προϊόντα όπως κρέας, ψάρια, αυγά οι τιμές είναι πολύ ακριβές. Οι αυξήσεις που καταγράφηκαν στην Ελλάδα τον προηγούμενο χρόνο ήταν 7,9% ενώ στην Ευρώπη 4%. Στα ψάρια 9,5% στην Ελλάδα έναντι 5,8% στην Ευρώπη. Τυριά και γάλα επίσης. Βλέπουμε βασικά προϊόντα διατροφής όπως είναι το λάδι, η φέτα, τα λαχανικά, να έχουν τις μεγαλύτερες αυξήσεις στη χώρα μας, όπου και στις τρεις κατηγορίες είμαστε παραγωγός χώρα και παρόλα αυτά οι αυξήσεις και οι ανατιμήσεις είναι στον Θεό», ανέφερε χαρακτηριστικά η κ. Καλαποθαράκου.
Τώρα για τη νέα δέσμη μέτρων κι αν με αυτή θα υπάρξουν απτά αποτελέσματα, η ίδια υπογράμμισε πως εάν και εφόσον εφαρμοστούν θα δουν οι καταναλωτές κάποια αποκλιμάκωση και κάποιες κατηγορίες.
«Το κλειδί είναι η εφαρμογή τους», σημείωσε και ανέφερε ότι αυτά τα μέτρα πρέπει να εξειδικευτούν, όπως ο έλεγχος της εφοδιαστικής αλυσίδας από το χωράφι στο ράφι, που δεν έχει εξηγηθεί πως θα γίνει.
«Οι καταναλωτές θέλουμεδίκαιες τιμές στα προϊόντα.Θέλουμε να πιστεύουμε ότι κάτι θα αλλάξει, εάν όμως τα μέτρα εφαρμοστούν», επεσήμανε η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ. Μάλιστα η ίδια αναφέρθηκε και στις προσφορές, τις οποίες… κυνηγούν οι καταναλωτές για να πετύχουν καλύτερες τιμές, σχολιάζοντας ότι είναι ουσιαστικά μία απάτη για τον καταναλωτή.
«Τον υποχρεώνουν να πάρει διπλή, τριπλή συσκευασία χωρίς να ανταποκρίνεται στην προτεινόμενη τιμή. Δεν μας χαρίζουν το ένα, πληρώνουμε 50-70% πάνω για το δεύτερο προϊόν.
Υπάρχει όλη αυτή η κατάσταση της παραπλάνησης, των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών που εφαρμόζουν οι εταιρείες, των πολυεθνικών που έχουν βρει πρόσφορο έδαφος στη χώρα και αλωνίζουν στην κυριολεξία κερδοσκοπούν ενώ στις άλλες χώρες υπάρχει και πολύ πιο ισχυρό καταναλωτικό κίνημα αλλά και ελεγκτικοί μηχανισμοί. Ακόμη και οι πολυεθνικές για να προσελκύσουν καταναλωτές έχουν πολύ πιο χαμηλότερες τιμές εκεί γιατί είναι πολύ πιο συνειδητοποιημένος και ενημερωμένος ο καταναλωτής», τόνισε η ίδια.
Σημείωσε δε, ότι οι πολυεθνικές με αυτή τους τη στάση ουσιαστικά δείχνουν έλλειψη σεβασμού στους πελάτες τους όταν κερδοσκοπούν σε βάρος τους. «Πρόσφατη έρευνα της ICAP απέδειξε ότι οι 100 μεγαλύτερες εταιρείες έχουν πολύ υψηλή κερδοφορία. Στην εποχή της κρίσης είναι αδιανόητο αυτό που συμβαίνει», είπε η ίδια.

Η αντίδραση των καταναλωτών είναι η καταγγελία

Πως μπορούν όμως να αντιδράσουν οι καταναλωτές; Σύμφωνα με την πρόεδρο της ΕΚΠΟΙΖΩ πρέπει να καταγγέλλουν όταν βλέπουν φαινόμενα κερδοσκοπίας. Να απευθύνονται τόσο στα αρμόδια Υπουργεία όσο και στις Ενώσεις καταναλωτών. Η ΕΚΠΟΙΖΩ σημειώνεται ότι δέχεται καταγγελίες στο 210 3304444 αλλά και στην ιστοσελίδα της www.ekpizo.gr, όπου υπάρχουν και σχετικά υποδείγματα καταγγελιών.
«Είναι σημαντικό οι καταναλωτές να αποκτήσουμε καταναλωτική συνείδηση και να τιμωρούμε με την αποχή μας εταιρείες που κερδοσκοπούν σε βάρος μας», κατέληξε η κ. Καλαποθαράκου.
Απόδοση ραδιοφωνικής συνέντευξης: Δήμητρα Παλαιοδημοπούλου

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.
Γίνετε μέλος στο κανάλι Magnesianews στο Messenger για όλες τις τελευταίες ειδήσεις.