Κίνδυνος για την Αργιθέα λόγω… Αχελώου!

Άμεση ολοκλήρωση των έργων μεταφοράς νερού από τον Αχελώο, ζητά με επιστολή του στον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστο Σπίρτζη ο δήμαρχος Αργιθέας κ. Λάμπρος Τσιβόλας την ώρα που ο αν. υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιάννης Τσιρώνης επισκεπτόμενος την Καρδίτσα δηλώνει «κάθετα επιφυλακτικός με το έργο»!

Ειδικότερα, οι έντονες βροχοπτώσεις που έπληξαν την περιοχή τον Οκτώβριο ανέδειξαν τις επικίνδυνες συνέπειες των ανολοκλήρωτων έργων, καθώς δημιουργήθηκαν έντονα πλημμυρικά φαινόμενα τα οποία προκάλεσαν σημαντικές ζημιές στα δίκτυα υποδομής, στους δρόμους και στις τέσσερις γέφυρες του ποταμού, απ’ όπου οι κάτοικοι των αργιθεάτικων χωριών διέρχονται με… «δική τους ευθύνη» όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν προειδοποιητικές πινακίδες!

ΔΥΣΑΡΕΣΤΗ ΕΚΠΛΗΞΗ ΤΣΙΡΩΝΗ!

Για το μείζον ζήτημα ενημερώθηκε από τον κ. Τσιβόλα ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιάννης Τσιρώνης σε συνάντησή τους στην Αντιπεριφέρεια Καρδίτσας, παρουσία της βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Παναγιώτας Βράντζα (κτηνίατρος στο Μουζάκι) και του αντιπεριφερειάρχη κ. Βασίλη Τσιάκου… Μάλιστα, η κ. Βράντζα έκανε ειδική αναφορά στις επικίνδυνες γέφυρες και στη διέλευση των κατοίκων με δική τους ευθύνη, όμως ο κ. Τσιρώνης δεν έδωσε κάποια σαφή απάντηση, αλλά προκάλεσε ποικίλα σχόλια στους παριστάμενους φορείς και στους δημοσιογράφους, δηλώνοντας ότι είναι κάθετα επιφυλακτικός με το έργο εκτροπής νερού από τον Αχελώο!

Συγκεκριμένα, ο κ. Τσιρώνης τόνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, οι Οικολόγοι Πράσινοι (ιδρυτικό μέλος ο ίδιος) και η κυβέρνηση είναι ενάντια στην εκτροπή του Αχελώου. Ωστόσο, επειδή έχουν δαπανηθεί στο παρελθόν τεράστια δημόσια κονδύλια για να εκτελεστούν έργα, θα πρέπει να γίνει προσεκτική διαχείριση με περιβαλλοντικές μελέτες και με σκοπό την καλύτερη αξιοποίησή τους χωρίς να πληγεί η ροή του ποταμού.

Από την πλευρά του ο αντιπεριφερειάρχης κ. Βασίλης Τσιάκος στάθηκε ιδιαίτερα στο «διαπιστωμένο υδατικό έλλειμμα της Θεσσαλίας» και στην «ανάγκη εξασφάλισης επαρκών αποθεμάτων νερού τα οποία είναι απολύτως απαραίτητα για την ύδρευση του πληθυσμού και για να υπάρξει αγροτική ανάπτυξη». Στο πλαίσιο αυτό υπέβαλε στον κ. Τσιρώνη το πάγιο αίτημα των τοπικών φορέων για σύσταση ενιαίου φορέα διαχείρισης υδάτων στην περιφέρειά μας, ενώ δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει την ανάγκη γρήγορης κατασκευής και λειτουργίας του Αυτοκινητόδρομου «Ε65» συνδεδεμένου τόσο με την ΠΑΘΕ όσο και με την Εγνατία Οδό, ο οποίος – όπως είπε -«θα άρει την οδική απομόνωση ολόκληρης της Κεντρικής Ελλάδας».

Ο κ. Τσιρώνης ευρισκόμενος στην Αντιπεριφέρεια, εκτός της προαναφερόμενης συνάντησης, πραγματοποίησε και σύσκεψη φορέων κατά την οποία ζήτησε από όλους αναλυτικά υπομνήματα για τα τοπικά προβλήματα.

Πάντως ο δήμαρχος της πολύπαθης και δυσπρόσιτης Αργιθέας κ. Λάμπρος Τσιβόλας αποχώρησε μετά το τέλος των επαφών του με τον κ. Τσιρώνη, φανερά απογοητευμένος περιμένοντας ίσως κάποιο ενθαρρυντικό μήνυμα από τον άλλον συνάδελφό του υπουργό στη νέα συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ κ. Χρήστο Σπίρτζη!

ΕΠΙΣΤΟΛΗ… SOS!

Ο κ. Τσιβόλας με την επιστολή του προς τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων εκπέμπει SOS (!) τονίζοντας πως είναι αμφίβολο εάν οι γέφυρες και οι δρόμοι αντέξουν μια νέα θεομηνία τον χειμώνα που έρχεται!

Αναλυτικά ο δήμαρχος αναφέρει στην επιστολή τα εξής:

«Ήδη από τον περασμένο Φεβρουάριο, με τη θεομηνία που έπληξε την περιοχή του Δήμου Αργιθέας, καθώς και τις όμορες περιοχές Άρτας και Ευρυτανίας, προσπαθούμε να αποκαταστήσουμε τις πληγές που προξενήθηκαν στο οδικό δίκτυο της περιοχής και στις γέφυρες του Αχελώου.

Ο Κουμπουριανίτης, παραπόταμος του Αχελώου, εισέρχεται στον Αχελώο μέσω μιας σήραγγας επικοινωνίας των δύο λιμνών που βάσει του σχεδιασμού θα κατασκευαζόταν, όταν και εφόσον ολοκληρωνόταν το φράγμα Συκιάς. Ο δε Αχελώος συνεχίζει τη ροή του μέσω μιας δεύτερης σήραγγας, βοηθητικής των έργων για την κατασκευή του φράγματος. Τον περασμένο Φεβρουάριο ο όγκος των νερών του Αχελώου πολλαπλασιάστηκε και δεν μπορούσε να διέλθει άμεσα από τη σήραγγα που αποτελούσε τη ροή του με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί λίμνη ανάντη των έργων. Ταυτόχρονα ο όγκος αυτός, μαζί με την εναπόθεση των φερτών υλικών εμπόδιζε και την είσοδο του παραποτάμου του (Κουμπουριανίτη) σ΄ αυτόν και τη δημιουργία δεύτερης λίμνης στη λεκάνη της κοίτης του Κουμπουριανίτη με τη βοήθεια και της εισροής νερών του Αχελώου στον παραπόταμό του, πράγμα που εκτόνωσε και την πίεση του Αχελώου στη σήραγγα συνέχισης της ροής του. Η στάθμη των νερών του Αχελώου στη σήραγγα πλησίασε στα δύο μέτρα περίπου της βαλβίδας εκτόνωσης, με απρόβλεπτες εξελίξεις αν την ξεπερνούσε για τις κατάντη περιοχές και ήδη πληγωμένες γέφυρες.

Η λίμνη που σχηματίστηκε στον παραπόταμο Κουμπουριανίτη ξεπέρασε κατά πολύ τις υπάρχουσες γέφυρες (BELEY και πετρόχτιστο γεφύρι Πετρωτού του 13ου αιώνα). Πλησίασε στα 4 με 5 μέτρα από την είσοδο της σήραγγας εκτροπής προς τη Θεσσαλία, που αν τα ξεπερνούσε και εισερχόταν σ’ αυτή, θα είχαμε την πλήρη κατάρρευσή της με ό,τι συνεπάγεται για τις επίγειες περιοχές.

Όταν με την πάροδο των ημερών αποτραβήχτηκαν τα νερά, ήταν ορατά και τα προβλήματα που άφησε πίσω της. α) Η σιδερένια γέφυρα BELEY έχασε το κατάστρωμά της και χρειάστηκαν 2 εβδομάδες να δοθεί στην κυκλοφορία, που σημαίνει 2 εβδομάδες κλειστός ο δρόμος Καρδίτσας – Άρτας και αποκλεισμένα τα χωριά του δημοτικού διαμερίσματος Αχελώου, χωρίς διέξοδο προς Άρτα και Αιτωλοακαρνανία, επειδή και οι δυο γέφυρες Κοράκου και Καταφυλλίου ήταν εκτός κυκλοφορίας β) ο επαρχιακός δρόμος Καρδίτσας – Άρτας στο κομμάτι που πλημμύρισε είχε καταστραφεί. γ) η διευθετημένη ροή του Κουμπουριανίτη μετά την απόσυρση των υδάτων άλλαξε και πέφτει ακριβώς στο ως άνω κομμάτι του δρόμου με άμεσο κίνδυνο της διάβρωσής του.

Η ανάσχεση της ροής του Αχελώου και η μείωση της ταχύτητας των νερών έχει ως αποτέλεσμα την εναπόθεση των φερτών υλικών και την ανύψωση της κοίτης του αμέσως μετά το φράγμα Συκιάς. Έτσι έχουμε την πλήρη κάλυψη της «Κουτσοκαμάρας», Ρωμαϊκή πέτρινη γέφυρα του 16ου αι. π.Χ., την παράσυρση του εναπομείναντος ακρόβαθρου, προς την πλευρά του νομού Άρτας, της ιστορική γέφυρας Κοράκου, ανύψωση της κοίτης στην νεότερη γέφυρα Κοράκου και την υπερκάλυψή της από τα νερά της πλημμύρας.

Την Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2015 μια νέα έντονη βροχόπτωση προκάλεσε αρκετές φθορές το ήδη ταλαιπωρημένο οδικό δίκτυο της Αργιθέας και ιδιαίτερα στο κομμάτι του δρόμου που εμπλέκεται με τα έργα του Αχελώου.

ΣΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ – ΑΡΤΑΣ

Στον επαρχιακό δρόμο Καρδίτσας – Άρτας, ένα μέρος του 5 χλμ., από Παλιά Πυρήνα έως την είσοδο των σηράγγων, δεν έχει ανακατασκευαστεί μαζί με τον υπόλοιπο δρόμο επειδή υπήρχε η πρόβλεψη για αλλαγή χάραξης του δρόμου και την κατασκευή «κοιλαδογέφυρας»(!). Αυτό το κομμάτι του δρόμου χρήζει άμεσης αποκατάστασης και διαπλάτυνσης, κατασκευή αποστραγγιστικών και τεχνικών, στη θέση «ξηρόρεμα» κατασκευή είτε γέφυρας ή άλλου τεχνικού έργου, διαμόρφωση των πρανών για την επικινδυνότητα των βράχων.

Στα πρανή, ανάμεσα στις οδικές σήραγγες, ο κίνδυνος για τους διερχόμενους οδηγούς είναι μεγάλος. Κάποια μικρά τεχνικά έργα συγκράτησης των υλικών κατάρρευσης έχουν ήδη καταρρεύσει και απαιτούνται νέα, μεγαλύτερα και ασφαλέστερα.

Το ύψος των νερών του Κουμπουριανίτη, μετά την τελευταία βροχόπτωση, πλησίασε στα 2 μέτρα περίπου το κατάστρωμα της σιδερένιας γέφυρας. Υπάρχει η πιθανότητα η οποία πρέπει να ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες, να έχει φράξει από φερτά υλικά η σήραγγα εισόδου του Κουμπουριανίτη στον Αχελώο.

ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ ΜΕΤΡΑ ΤΩΡΑ!

Ο Δήμος Αργιθέας και η Περιφέρεια καλούνται να διαχειριστούν όλα τα παραπάνω προβληματικά έργα τα οποία όφειλε η Πολιτεία να ολοκληρώσει στο πλαίσιο των έργων του Αχελώου και χρειάστηκε μια έντονη πλημμύρα για να αναδειχτούν οι συνέπειες της εγκατάλειψης των έργων «εκτροπής» του Αχελώου.

Πριν την επόμενη πλημμύρα το Υπουργείο Υποδομών οφείλει να προβεί σε αυτοψία και να προτείνει επείγοντα μέτρα για την αποτροπή κινδύνων σε βάρος των ανθρώπων και των περιουσιών τους.

Ο Δήμος Αργιθέας και η Αντιπεριφέρεια Καρδίτσας φοβούνται την επόμενη έντονη βροχόπτωση. Οι τέσσερις πληγωμένες γέφυρες του Αχελώου τρέμουν την επόμενη κατεβασιά του.

Το «σεληνιακό» τοπίο που δημιουργήθηκε από την ανάγκη των έργων πολύ δύσκολα θα αποκατασταθεί παρά μόνο αν καλυφθεί από τα νερά της λίμνης.

Ζητάμε την άμεση ολοκλήρωση των έργων του φράγματος και της σήραγγας εκτροπής και αν τούτο δεν είναι δυνατόν λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας, τουλάχιστον να υπάρξει η συντήρηση των υπαρχόντων».

– See more at: http://www.eleftheria.gr/%CE%B8%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%B1%CE%BB%CE%AF%CE%B1/%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%B4%CE%AF%CF%84%CF%83%CE%B1/item/93955-%CE%BA%CE%AF%CE%BD%CE%B4%CF%85%CE%BD%CE%BF%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B1%CF%81%CE%B3%CE%B9%CE%B8%CE%AD%CE%B1-%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CF%89-%CE%B1%CF%87%CE%B5%CE%BB%CF%8E%CE%BF%CF%85.html#sthash.0LCFOOHC.dpuf

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.