Απ. Κούρτης στο Ράδιο ΕΝΑ: «Τα ξύλα της Αργούς κοντεύουν να γίνουν …πίτουρα»!

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
Τόνισε ο ναύαρχος ε.α. που είχε την επίβλεψη του σκάφους και ήταν κυβερνήτης του

Πίτουρα κοντεύουν να γίνουν τα ξύλα από τα οποία κατασκευάστηκε το ομοίωμα σκάφους της Αργούς, πριν 23 χρόνια και η αντοχή τους πλησιάζει του φελιζόλ, έκρουσε κώδωνα κινδύνου ο Απόστολος Κούρτης, ναύαρχος ε.α., πρόεδρος του Ινστιτούτου «ΝΑΥΔΟΜΟΣ», διευθυντής του Ερευνητικού Προγράμματος και κυβερνήτης της Αργούς. Ο ίδιος εξέφρασε την αγωνία του όταν θα είναι έτοιμο το Μουσείο με τους ρυθμούς που προχωράει, τι είδους καράβι Αργώ θα έχει απομείνει και σε ποια κατάσταση, για να είναι το κεντρικό θέμα του Μουσείου…
Ο κ. Κούρτης μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ και τον Δημήτρη Καρεκλίδη και εξήγησε ότι το σκάφος είναι φτιαγμένο από ωμά ανεπεξέργαστα ξύλα, όπως κόπηκαν από το δάσος και δεν υπάρχει χημική επεξεργασία ώστε το ξύλο να έχει προδιαγραφές αντοχής, αλλά κατασκευάστηκε όπως γινόταν πριν το 1.200 π.Χ., με σεβασμό σε αυτά που συνέβαιναν τότε και εκτίμησε ότι μετά από σχεδόν 23 χρόνια ηλικίας των ξύλων του, σε μη ελεγχόμενο περιβάλλον, ούτε με συστηματική συντήρηση, θεωρητικά σήμερα, κονεύει να γίνει πίτουρο!

Ο κ. Κούρτης τόνισε ότι η κατάσταση της Αργούς είναι γνωστή εδώ και περίπου 10 χρόνια και έχει επισημανθεί, ωστόσο η κατάσταση πλέον έχει φτάσει ένα βαθύ απροχώρητο και υπάρχει πρόβλημα της δομικής αντοχής του ίδιου του καραβιού, επισήμανε ο κ. Κούρτης.
Ο ναύαρχος ε.α. εξήγησε ότι το σκάφος είναι φτιαγμένο από ωμά ανεπεξέργαστα ξύλα, όπως κόπηκαν από το δάσος και δεν υπάρχει χημική επεξεργασία ώστε το ξύλο να έχει προδιαγραφές αντοχής, αλλά κατασκευάστηκε όπως γινόταν πριν το 1.200 π.Χ., με σεβασμό σε αυτά που συνέβαιναν τότε.
«Αποτέλεσμα είναι ότι μετά από σχεδόν 23 χρόνια ηλικίας των ξύλων του, σε μη ελεγχόμενο περιβάλλον, ούτε με συστηματική συντήρηση, θεωρητικά σήμερα – και ας έχω μια προ πενταετίας ιδέα – το ξύλο, κονεύει να γίνει πίτουρο!», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κούρτης.
Όπως εξήγησε, όταν ένα ξύλο εκτίθεται σε εξωτερικές συνθήκες, όπως ήλιο, σκοτάδι, βροχή, κρύο και ζέστη και άλλες επιδράσεις (τσιμεντόσκονη, καυσαέριο), όλες τις εποχές του χρόνου, το ξύλο, όπως λέει η φυσική, σαπιούται, δηλαδή γίνεται πίτουρο και η αντοχή του πλησιάζει του φελιζόλ.

Πως ξεκίνησε η ιδέα και κατασκευάστηκε το σκάφος
Ο ναύαρχος ε.α. ανέφερε ότι το Ινστιτούτο έρευνας αρχαίας ναυπηγικής «ΝΑΥΔΟΜΟΣ», είχε επιστημονική περιέργεια και ήθελε να διαπιστώσει αν είναι δυνατόν από την περιοχή του Βόλου να φύγει ένα καράβι και να φτάσει στη Μαύρη Θάλασσα, με τα δεδομένα της εποχής, ένα ελεεινό προϊστορικό καΐκι.
«Όταν ένας μύθος λέει ρεαλιστικά πράγματα, δεν είναι τόσο μύθος, αλλά ανάμνηση γεγονότων και αυτό είναι βεβαιότητα και όχι απλά υποψία, κάτι αποδείχτηκε και πειραματικά στην πράξη», ανέφερε ο κ. Κούρτης.

Ο ίδιος είπε ότι η πόλη του Βόλου, έχει μια προίκα που δεν την έχει καμία άλλη πόλη στον κόσμο, την προίκα του Αργοναυτικού μύθου, που είναι, όπως σώθηκε από τον Απολλώνιο τον Ρόδιο, το πρώτο κείμενο της Αρχαίας Ελληνικής γραμματείας που ήρθε σε επαφή με τους λόγιους του τότε νέου ευρωπαϊκού κόσμου, λίγο πριν την Αναγέννηση. Το πρώτο που έμαθαν οι τότε βάρβαροι ευρωπαίοι για τους Έλληνες ήταν ότι ήταν ναύτες έκαναν τολμηρά ταξίδια, με ωραία αποτελέσματα και ίσως γι’ αυτό μας συμπάθησαν και εμπνεύστηκαν, στον χώρο του πολιτισμού και της λογοτεχνίας.
«Η προίκα που άφησε ο Αργοναυτικός μύθος και η επίδραση στον κόσμο όλο, είναι ασύλληπτη και κληρονόμος αυτής της πραγματικότητας πάνω στο ίδιο οικόπεδο της Αρχαίας Ιωλκού, η πόλη του Βόλου, που με καλή συγκυρία, παραγόντων και συντελεστών είπε να δοκιμάσει να αναδείξει το σύμβολο του μύθου, ένα καράβι με όσο πιο ρεαλιστική απόδοση μιας προϊστορικής πεντηκοντόρου που ήταν η Αργώ», ανέφερε ο ναύαρχος ε.α.

Το εγχείρημα πέτυχε το ταμείο δεν έγινε
Ο κ. Κούρτης είπε ότι δούλεψε με 2-3 Δημοτικές αρχές και παρόλο που τέτοιο πρόγραμμα πρώτη φορά γινόταν, ούτε ο οποιοσδήποτε Δήμος είχε τολμήσει να λανσαριστεί ως εταίρος σε επιστημονικό πρόγραμμα, Παρόλα αυτά πήγε πολύ καλά, βγήκε αποτέλεσμα σε θεμιτούς χρόνους, ειδικά τον πρώτο καιρό έτρεξε πολύ γρήγορα και με τη δεύτερη Δημοτική θητεία ολοκληρώθηκε, αξιοποιήθηκε, πέτυχε και είχε την προβολή με το ταξίδι στην Γεωργία που εξυπηρέτηση και σκοπούς εξωτερικής πολιτικής.
«Όταν ήρθε η ώρα να γίνει ταμείο γι’ αυτή την επένδυση της πόλης, για να αξιοποιηθεί η Αργώ σε πολιτιστικό – τουριστικό τοπόσημο, μπήκαν άλλες προτεραιότητες. Η στυγνή διαπίστωση είναι όμως, ότι η στιγμή που το αντικείμενο έτοιμο ν’ αρχίσει να ¨γεννάει¨ οικονομικό αποτέλεσμα για την πόλη-μητρόπολή του μύθου, εκεί το πράγμα σταμάτησε», επισήμανε ο κ. Κούρτης.
Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου «ΝΑΥΔΟΜΟΣ», τόνισε ότι χωρίς να είναι εξωφρενική η επένδυση από την τσέπη του Βόλου, η δημιουργία της Αργούς και η κατασκευή του πλοίου, το σημαντικότερο, πιο οδυνηρό και κοστοβόρο σε ψυχικό κόστος, ήταν το ένα σκέλος, που έδειξε ότι το καράβι ήταν ρεαλιστικό και μπορούσε να κάνει ότι και το αρχέτυπό του. Όλο αυτό, απαίτησε πόρους, που δεν έχει σημασία αν καλύφθηκαν από τον Δήμο ή από χορηγίες βιομηχανιών τσιμέντου, από το υπουργείο Πολιτισμού ή από τον ελληνικό εφοπλισμό ή από την κυβέρνηση. Το ποσό που τελικά δαπανήθηκε ήταν πολύ μεγάλο και δύσκολο να συγκεντρωθεί και όταν έχεις χαλάσει τόσα χρήματα, για κάποια επιδίωξη, την αξιοποιείς με τον συμβατικό τρόπο που αξιοποιούνται αυτά τα αποτελέσματα, δηλαδή την ανάδειξη τουριστικού προϊόντος, τόνισε ο κ. Κούρτης.
«Το ότι γίνεται σήμερα το Μουσείο και υπάρχει μια έναρξη έργου σε εκσκαφές, έχω ένα φόβο: Ότι όταν θα είναι έτοιμο το Μουσείο με τους ρυθμούς που προχωράει, δεν ξέρω τι είδους καράβι Αργώ θα έχει απομείνει και σε ποια κατάσταση, για να είναι το κεντρικό θέμα του Μουσείου», εξέφρασε την αγωνία του ο ναύαρχος ε.α. Τόνισε δε ότι όλα τα πράγματα κλείνουν τον κύκλο τους, γερνάνε, πεθαίνουν και η Αργώ αν δεν το έχει ξεπεράσει αυτό, το έχει αγγίξει…
Ακόμη τόνισε ότι η ελεγχόμενη διατήρηση και συντήρησή της πρέπει να γίνουν εργασίες με άλλη ειδική τεχνολογία.
Ο διευθυντής του ερευνητικού προγράμματος είπε ότι η Αργώ παραδόθηκε το 2010 στον Δήμο, με ακριβέστατο τεύχος συντήρησης, για να έχει μεγάλο χρόνο ζωής ως μουσειακό αντικείμενο, αλλά από τις πληροφορίες που έχει, αυτό δεν τηρήθηκε.
Καταλήγοντας ανέφερε ότι ένα απόκτημα που κοστίζει δεν αξίζει αυτή την τύχη που το κατάντησε να έχει φτάσει στα όρια της ύπαρξής του.

Σάπιο το σκαρί της Αργούς
Υπενθυμίζεται ότι και ο Βολιώτης ναυπηγός της Αργούς Νίκος Ρέππος, σε δηλώσεις του στο magnesianews.gr αποκάλυψε ότι το σκαρί του ιστορικού σκάφους είναι σάπιο, καθώς η έκθεσή του εδώ και χρόνια σε συνθήκες βροχής, σκόνης και παγετού, κατά τη διάρκεια του χειμώνα οπότε και εκτίθεται στην παραλία του Βόλου στολισμένο, έχουν προκαλέσει φθορές, ενώ το νερό της βροχής λειτουργεί διαβρωτικά με συνέπεια τα ξύλα σαπίζουν.
Απόδοση ραδιοφωνικής συνέντευξης Ντίνος Στεργιόπουλος

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.
Γίνετε μέλος στο κανάλι Magnesianews στο Messenger για όλες τις τελευταίες ειδήσεις.