Ευκαιρίες για νέες δεξιότητες το εκπαιδευτικό περιβάλλον

Επισημάνθηκε στη διημερίδα για την ανάπτυξη στην ψηφιακή εποχή

Στις ευκαιρίες που παρουσιάζονται για νέες δεξιότητες στο εκπαιδευτικό περιβάλλον, αναφέρθηκαν οι ομιλητές στην ενότητα Εκπαιδευτικό Περιβάλλον και Νέες Δεξιότητες, που έκλεισε την πρώτη ημέρα της διημερίδας για την ανάπτυξη στην ψηφιακή εποχή.
Καθηγητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, αναφέρθηκαν σε δράσεις με εφαρμογή τεστ για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, στο ρόλο της ρομποτικής στην εκπαίδευση και στο ότι η τεχνολογία θα είναι ιστορικός μετασχηματισμός του τρόπου ζωής μας, τονίζοντας την ανάγκη άσκησης φιλικών πολιτικών στην έρευνα και ανάπτυξη της τεχνολογίας.

Εφαρμογή για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
Ο Γιώργος Σταμούλης καθηγητής Τμ. Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, αναφέρθηκε σε εφαρμογή που αναπτύχθηκε από το Π.Θ. για αναγνώριση μαθησιακών δυνατοτήτων μαθητών Δημοτικών Σχολείων. Η εφαρμογή, ανέφερε, δεν είναι ανάγκη να εγκατασταθεί στον υπολογιστή, ξεκίνησε από 10 και πλέον έχει φτάσει στις 15 δοκιμασίες, που αφορούν την ανάγνωση, ακουστική, συλλαβισμό κατανόηση πρότασης κλπ.

Σύμφωνα με τον κ. Σταμούλη, μέσω της εφαρμογής εξετάζονται πολύπλευρα οι μαθησιακές ικανότητες των παιδιών, ενώ τα αποτελέσματα καταγράφονται και στέλνονται σε έναν server σε ελεγχόμενο περιβάλλον. Ήδη στο πρόγραμμα συμμετέχουν 300 μαθητές της Κεντρικής Ελλάδας, από το Τμήμα της Λαμίας και αποδείχτηκε ότι τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να απαντήσουν στα υποτέστ.
Στο συγκεκριμένο τμήμα του Π.Θ. ετοιμάζεται ένα τεστ για πιο μικρά παιδιά, ώστε να υπάρχει ένδειξη για το ποσοστό μαθητών που έχουν μαθησιακές δυσκολίες.

Ο ρόλος της ρομποτικής στο σχολείο
Οι Γιώργος Πρώιας υποψήφιος διδάκτορας του Π.Θ. και Σπύρος Κούργιας υπεύθυνοι της ομάδας TALOS, μίλησαν για την εκπαιδευτική ρομποτική και τον προγραμματισμό, που δίνει ευκαιρίες για παιδιά να εμπλακούν σε δημιουργικές δραστηριότητες.

Όπως ανέφεραν οι δημιουργοί της εφαρμογής, έκαναν μια απλοποίηση των δυνατοτήτων των υπολογιστών, ώστε να μπορούν να συμμετέχουν σε δραστηριότητες τα παιδιά.
Το νέο σήμερα που αφορά τη ρομποτική είναι ότι ευνοεί το δημιουργικό παιχνίδι, ενώ τα παιδιά είναι ερευνητές και ξέρουν τι να κάνουν, ενώ διασφαλίζεται το αίσθημα ικανοποίησης στα παιδιά.
Σύμφωνα με τον κ. Κούργια, το εργαλείο αυτό προσφέρει άπειρες δυνατότητες και δίνει λύσεις σε άπειρα σενάρια, δεν παράγει προκατασκευασμένη γνώση και αποτελεί μια προέκταση της τεχνητής νοημοσύνης και δεν ήρθε να αντικαταστήσει καμία παλιά μέθοδο διδασκαλίας.
Ο Γ. Πρώιας είπε ότι τα παιδιά μαθαίνουν να κάνουν κατασκευές, να συνεργάζονται, να προγραμματίζουν και να έχουν μια σειρά που φέρνουν το αποτέλεσμα.
Επίσης αναφέρθηκε στα έξυπνα τουβλάκια της LEGO, με τα οποία τα παιδιά μπορούν να κάνουν άπειρες εφαρμογές, αλλά και σε άλλες εφαρμογές που αναφέρονται σε μεγαλύτερες ηλικίες.
Τέλος αναφέρθηκε σε παράλληλες δράσεις, όπως πρότζεκτ κατασκευής σεισμογράφου, σε πρόγραμμα που μετρά την ενεργειακή κατανάλωση των κτιρίων, κατασκευή αισθητήρων για μέτρηση αέριας ρύπανσης, τον διαγωνισμό ρομποτικής, αλλά και ο διαγωνισμός τεχνολογίας Formula 1, σε συνεργασία με την ομάδα Κένταυρος του Π.Θ.

Οι προκλήσεις για την Παιδεία του 21ου αιώνα
Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, ερευνητής Εθνικού Κέντρου Κοινωνικών Ερευνών, αναφέρθηκε για τις προκλήσεις για την Παιδεία του 21ου αιώνα.
Όπως είπε, οι ψηφιακές δεξιότητες είναι το στοίχημα του 21ου αιώνα και πρέπει να ισορροπήσουμε ανάμεσα στην ψηφιακή ανάπτυξη και την ψηφιακή δημοκρατία, καθώς η τεχνολογία θέτει πολλές ευκαιρίες, αλλά και πολλά ρίσκα.

Η τεχνολογία τρέπει πολύ γρήγορα και πρέπει να βρούμε μια νέα οικονομία χρόνου και να βοηθήσουμε τους ανθρώπους που δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες, τόνισε. Όπως είπε, υπάρχει έκρηξη γνώσης, και έκρηξη παραλογισμού, θεωριών συνωμοσίας και παραλογισμού. Το ίδιο το διαδίκτυο κατέληξε σε ένα μετά διαδίκτυο.

Σύμφωνα με τον κ. Τσέκερη, πίσω από τις ψηφιακές δεξιότητες κρύβεται η ψηφιακή παιδεία. Πρέπει να ανασχεδιάσουμε την Παιδεία στον 21ο αιώνα και πρέπει ν’ αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε, ειδικά ως Ελληνική κοινωνία και να κάνουμε τη νέα γενιά δημιουργό του κόσμου που έρχεται.
Το ψηφιακό μέλλον φωτεινό, όσο και η θέληση για μάθηση και συνεργασία, ενώ χρειάζεται αισιοδοξία σε μια εποχή που κανείς δεν ξέρει που πάμε, κατέληξε.

Μετασχηματισμός του τρόπου ζωής μας
Ο Γιώργος Σταμπουλής επίκουρος καθηγητής στη Διοίκηση Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Π.Θ., τόνισε ότι ψηφιακή ανάπτυξη δεν είναι να βάλουμε μια ιστοσελίδα σε ένα ξενοδοχείο, αλλά ιστορικός μετασχηματισμός του τρόπου ζωής μας. Πρέπει να ξεχάσουμε τις παλιές μεθόδους και κανείς δεν μπορεί να φανταστεί ότι ξέρει να συμβουλέψει το παιδί του, στον κόσμο που θα ζήσει, με παλιά εργαλεία και αντιλήψεις, τόνισε.

Για το θέμα των επενδύσεων ο Γ. Σταμπουλής ανέφερε ότι αλλάζει το προφίλ τους και πλέον τα περισσότερα στοιχεία αφορούν τα άυλα αγαθά, ενώ τόνισε ότι είναι δύσκολο να αποκτήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες και να αλλάξουμε τη νοοτροπία στην εκπαίδευση.
Για να γίνει αυτό, σύμφωνα με την εθνική εμπειρία, πρέπει να βάλουμε στο διάλογο πολλές πλευρές, να ανοίξουμε μια συζήτηση για το μέλλον με όλους και να βάλουμε στόχους, που θέλουμε να φτάσουμε. Χρειάζεται να καθίσουν τεχνολογία, θεσμοί και ήθος να συζητήσουμε που θέλουμε να πάνε, μήπως τα καταφέρουμε.

Σύμφωνα με τον κ. Σταμπουλή, η Ελλάδα είμαστε φτωχή χώρα στο κοινωνικό κεφάλαιο και η κρίση ήταν ευκαιρία να δούμε ξανά πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα, αλλά και ευκαιρία για επιχειρήσεις μικρές που ξεκίνησε από την αγωνία για επιβίωση. Για τη Μονάδα Καινοτομίας είπε ότι βοήθησε η σύνδεση με την παραγωγή και συνεργασίες.

Στη συνέχεια τόνισε ότι στην άσκηση πολιτών δεν τα έχουμε καταφέρει τόσο καλά, καθώς δαπανούμε λίγα στην έρευνα – ανάπτυξη και στην τεχνολογία, ενώ σε επίπεδο Θεσσαλίας, το Πανεπιστήμιο είναι κυρίως, ο φορέας υλοποίησης της έρευνας. Ο ίδιος είπε ότι η Περιφέρεια δεν υπάρχει πρόθεση να επενδύσουμε χρήματα της ΕΕ για την έρευνα και ανάπτυξης.
Τέλος είπε ότι τα funds στην Ελλάδα είναι πολύ επιφυλακτικά και δεν χρηματοδοτούν startups που είναι στην αρχή και δεν έχουν πελάτες, ενώ εκτίμησε ότι είμαστε πίσω γιατί δεν έχουμε εργαλεία να αξιοποιήσουμε τα αποτελέσματα της έρευνας και να δώσουμε θέσεις εργασίας.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.