Η απόφαση της Δημοτικής Αρχής Βόλου να μετατρέψει την οδό Ιάσονος σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας, χωρίς καμία τεχνική, συγκοινωνιακή ή κυκλοφοριακή μελέτη, είναι η απόδειξη ότι η πόλη κυβερνιέται όχι με σχέδιο αλλά με ζάρια. Ο ίδιος ο αντιδήμαρχος Πολεοδομίας παραδέχτηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο ότι δεν υπάρχει καμία μελέτη πίσω από την απόφαση, ενώ η Ιάσονος και η Δημητριάδος είναι χαρακτηρισμένοι εθνικοί άξονες. Παρά ταύτα, η δημοτική αρχή αποφασίζει να «πειραματιστεί» λες και η πόλη είναι παιχνίδι LEGO που στήνεται και ξεστήνεται έτσι απλά.
Η πραγματικότητα είναι σκληρή: η δημοτική αρχή ενδιαφέρεται περισσότερο για το «φαίνεσθαι» και για την απορρόφηση κονδυλίων από ευρωπαϊκά προγράμματα παρά για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Εξάλλου, έχουμε ξαναδεί αυτό το έργο.
· Έγιναν οι κόμβοι με υπέρογκο κόστος, χωρίς μελέτη για την απορροή ομβρίων υδάτων, με αποτέλεσμα πλημμύρες σε περιοχές όπως τα Παλαιά στον Daniel& Elias, ενώ οι καταστροφές θα μπορούσαν να έχουν περιοριστεί σημαντικά.
· Βάφτηκαν αποτυχημένοι λεωφορειόδρομοι και ποδηλατόδρομοι χωρίς κανένα συνολικό όραμα, μόνο και μόνο για να «τρέξουν» προγράμματα.
· Τα πεζοδρόμια ξηλώθηκαν για να μπουν… λουλουδάκια, ενώ το κυκλοφοριακό παραμένει άλυτο και διογκώνεται.
· Δρόμοι έγιναν ήπιας κυκλοφορίας χωρίς κανένα σχεδιασμό, με αποτέλεσμα πολίτες και κάτοικοι να ταλαιπωρούνται, ενώ άλλες οδικές αρτηρίες να υπερφορτώνονται με κίνηση δημιουργώντας προβλήματα.
Έχει κάνει κανείς απολογισμό για αυτές τις επιλογές της Δημοτικής Αρχής;
Η Ιάσονος δεν είναι ένας τυχαίος δρόμος. Είναι ο κεντρικός άξονας που τη μια άκρη της πόλης με την άλλη, εξυπηρετεί κατοίκους, επισκέπτες, πανεπιστήμιο, εμπορικά καταστήματα και κυρίως το νοσοκομείο. Από εκεί κινούνται καθημερινά πολίτες, επαγγελματίες, λεωφορεία, απορριμματοφόρα και ασθενοφόρα.
Πώς θα λειτουργήσει η πόλη όταν
· η κυκλοφορία θα μπουκώνει
· θα δημιουργούνται απίστευτες ουρές
· η ατμόσφαιρα θα γεμίζει με περισσότερους ρύπους;
Αυτό δεν είναι βιώσιμη κινητικότητα, είναι κυκλοφοριακή ασφυξία.
Η ίδια υποκριτική λογική ακολουθείται και με την περιβόητη «αύξηση του πρασίνου», που η δημοτική αρχή χρησιμοποιεί ως επιχείρημα (εδώ πραγματικά γελάμε). Αν όντως η δημοτική αρχή ενδιαφέρονταν για την προστασία του περιβάλλοντος
· δεν θα κόβονταν δέντρα αδιακρίτως
· θα σχεδιάζονταν περισσότερα πάρκα
· θα συντηρούνταν τα υπάρχοντα
· δεν θα συζητούσαμε για εργοστάσιο καύσης σκουπιδιών
· δεν θα συζητάγαμε για LNG στον Παγασητικό.
Το μόνο πράσινο που φαίνεται να μετράει είναι αυτό των ευρωπαϊκών κονδυλίων, τα οποία αντί να αξιοποιηθούν απλά χρησιμοποιούνται για ανερμάτιστες και προβληματικές παρεμβάσεις.
Κι όταν τα πράγματα στραβώσουν –γιατί δυστυχώς η εμπειρία έχει δείξει ότι θα στραβώσουν–, ξέρουμε ποιο θα είναι το επόμενο επεισόδιο στο ίδιο κακόγουστο σίριαλ: ο «σερίφης» δήμαρχος, με κάμερες και μικρόφωνα, θα κατηγορεί τους πολίτες ότι δεν συμπεριφέρονται «σωστά» και γι’ αυτό δημιουργείται μπάχαλο. Η γνωστή παράσταση με καουμπόικα καμώματα, την ώρα που η πόλη βυθίζεται σε προβλήματα.
Το ζήτημα είναι πως η Βόλος δεν φταίει σε τίποτα να γίνει μια αβίωτη πόλη για να συντηρείται το επικοινωνιακό παραμύθι μιας δημοτικής αρχής του «φαίνεσθαι». Αντί για σοβαρό σχεδιασμό, αντί για συνολικό όραμα που θα στηρίζει πραγματικά τη βιώσιμη κινητικότητα, την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής, έχουμε αποφάσεις «του ποδαριού» που υπονομεύουν το ίδιο το μέλλον της πόλης μας.
*Ελεύθερος επαγγελματίας, Μέλος του ΜέΡΑ25 Μαγνησίας































