Είναι επίκαιρο το σημείωμα , που απέστειλα το 2020, με αφορμή την πλημμύρα στην Εύβοια, σε εφημερίδες, που τότε δεν προχώρησαν στη δημοσίευση του.
Σήμερα και εν όψει του άρθρου της κ. Μπακλατσή, πιστεύω ότι είναι ακόμη πιο επίκαιρο και ίσως κρίνετε ότι η δημοσίευση του θα βοηθήσει προς την σωστή κατεύθυνση των αρμοδίων.
ΤΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ :
Με αφορμή τις πρόσφατες πλημμύρες στην Εύβοια, διαπιστώνουμε, ακόμη μια φορά, ότι στον Οργανισμό Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών προΐστανται άτομα, που ούτε η επιστημονική τους γνώση, ούτε η καθημερινή ενασχόληση τους εφοδιάζουν με δυνατότητες, που να τους επιτρέπουν να αντιμετωπίζουν τις συνέπειες μιας φυσικής καταστροφής, ούτε ακόμη περισσότερο να προτείνουν μέτρα, που θα μπορούσαν να επιτύχουν μείωση των συνεπειών της.
Έτσι διαβάζουμε στο φύλλο της 20/8 της Καθημερινής, τις διαπιστώσεις του Οργανι-σμού, για τους λόγους που προκάλεσαν αυτές τις πλημμύρες, χωρίς καμία αναφορά στα μέτρα που θα μπορούσαν να αποτρέψουν ή να μειώσουν τις συνέπειες τους. Αντι-θέτως μέσα από αυτές, αποδεικνύεται μια μοιρολατρική αποδοχή των συνεπειών τους.
Το μόνο ευχάριστο της ανακοινώσεως είναι, ότι αυτή την φορά διαπιστώνουν ότι δεν φταίνε οι πυρκαγιές και η κλιματική αλλαγή ! Και αυτό είναι σημαντικό.
Όμως οι συνέπειες των πλημμύρων στην Εύβοια απέδειξαν, ότι οι περισσότεροι από τους πνιγμούς και από τις ζημιές μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί εάν είχε απαγορευ-τεί: η κατασκευή υπόγειων- ημιυπόγειων διαμερισμάτων στις περιοχές που κατακλύστηκαν από τα νερά των πλημμυρών, που πέραν των ζημιών που προκάλεσαν έπνιξαν και πολίτες.
2. η κατασκευή ισογείων διαμερισμάτων στις ίδιες περιοχές.
4. η κυκλοφορία πεζών και οχημάτων σε αυτές περιοχές κατά τη διάρκεια της πλημμύ-ρας.
και
3. είχε επιβληθεί θωράκιση των καταστημάτων από την εισροή υδάτων, όταν η στάθμη υπερβαίνει τη στάθμη του δρόμου κατά 1,50 μέτρο.
Αυτή είναι μία εύκολη και φτηνή λύση, που μπορεί να εφαρμοστεί σε όλες τις περιπτώ-σεις.
5. είχε γίνει αντικατάσταση των γεφυρών που είτε έχουν μικρά ανοίγματα είτε μικρό ύ-ψος, ώστε να μην αποτελούν την αιτία για δημιουργία πλημμύρας είτε για τη μεγέθυνση της.
6. είχε γίνει τοποθέτηση αυτόματου συστήματος ειδοποίησης για επερχόμενη πλημμύ-ρα, ώστε να ειδοποιούνται εγκαίρως οι πολίτες για τον κίνδυνο και να απαγορεύεται η κυκλοφορία πεζών και οχημάτων ( σειρήνες, φάροι περιμετρικά της ζώνης κατακλίσεως από την πλημμύρα)..
7. είχε γίνει επιδότηση για τις δαπάνες που απαιτούν οι ανωτέρω εργασίες στα κτίρια που υφίστανται.
και τέλος
8 Απαγόρευση κατασκευής υπόγειων χώρων καθώς και η επιβολή της κατασκευές ισογείων χώρων με στάθμη υψηλότερη του 1,50 μέτρου από τη στάθμη του δρόμου για τις νέες οικοδομές. Στα αυθαίρετα ο έλεγχος αυτός θα αποτελεί αρμοδιότητα και ευθύνη του Δήμου και η κατεδάφισή τους με προσωπική ευθύνη του Δημάρχου και απλή από-φαση του.
Οι δαπάνες που απαιτείται για το σύνολο των ανωτέρω έργων, υπολείπεται σημαντικά της δαπάνης που θα χρειαστεί για την αποκατάσταση των ζημιών που προκάλεσαν αυ-τές οι πλημμύρες, χωρίς να λογαριάσουμε τους πνιγμούς των πολιτών.
ΥΓ, Σε ότι αφορά ύδρευση και την αποχέτευση
αυτών των σπιτιών η αντιμετώπιση τους είναι
εύκολη και μικρής δαπάνης..
ΥΓ.2 Σήμερα και εν όψει της εξωπραγματικής πλημμύρας που έπληξε την ΘΕΣΣΑΛΊΑ, πρόταση είναι η κατασκευή αναχωμάτων πέριξ των οικισμών, τα οποία και καλύτερη αξιοπιστία έχουν και πολλή μικρή δαπάνη απαιτούν και μάλιστα την στιγμή, που η κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων για την αντιμετώπιση πλημμύρας αυτής της κατηγορίας είναι ανέφικτα. Γεγονός για το οποίο υπάρχει διεθνής αναγνώριση..
Δημήτριος Κοτσώνης
πολιτικός μηχανικός



































