To scrap, μετά το RDF, η επόμενη υγειονομική και περιβαλλοντική βόμβα στην καρδιά της πόλης μας

Aπό τον Μιχάλη Ν. Μιτζικό*

Σε πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου μας κοινοποιήθηκε προς ενημέρωση (ούτε καν για έκφραση γνώμης) φάκελος του ΟΛΒ (Οργανισμός Λιμένα Βόλου ΑΕ) για μία ακόμη τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων, με αίτημα την πλήρη κατάργηση των χρονικών ορίων για την υλοποίηση συστήματος διαβροχής του scrap (παλιοσίδερα) και του συστήματος συλλογής και επεξεργασίας των απόνερων της διαβροχής του.

Έπειτα από δύο παρατάσεις προθεσμιών, ο ΟΛΒ ζητά σήμερα την πλήρη κατάργηση προθεσμιών και δηλώνει ότι θα υλοποιήσει τα προβλεπόμενα περιβαλλοντικά έργα όταν βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι….

Εν τω μεταξύ, ο ΟΛΒ ήδη κατάφερε την τροποποίηση, εις βάρος της πόλης του Βόλου, της αρχικής ΚΥΑ του 2011, καταργώντας την υποχρέωσή του να υλοποιήσει άμεσα σύστημα διαβροχής του scrap και το σύστημα συλλογής και επεξεργασίας των απόνερων της διαβροχής του στον προβλήτα 1 που πραγματοποιείται στην παρούσα φάση η διαδικασία φορτοεκφόρτωσης του scrap.

Ο ΟΛΒ πέτυχε να παραμείνει μόνο η νομική υποχρέωση να υλοποιήσει το σύστημα διαβροχής του σκραπ και το σύστημα συλλογής και επεξεργασίας των απόνερων της διαβροχής του στον μελλοντικό ολοκληρωμένο προβλήτα 3.

Επί της ουσίας, ο ΟΛΒ « κατάφερε » το 2012 την τροποποίηση επί τα χείρω για το περιβάλλον και υγεία των πολιτών – παρανόμως κατά τη γνώμη μας- διότι η ΚΥΑ του 2011 ρητά απαγορεύει, βασιζόμενη σε τυπικό νόμο, κάθε μεταγενέστερη τροποποίηση που δεν στοχεύει στην βέλτιστη προστασία του περιβάλλοντος (βλ. όρος 54, ΚΥΑ 2011). Εν ολίγοις, ο ΟΛΒ έχοντας αποτινάξει την υποχρέωση να υλοποιήσει έργα διαβροχής και συλλογής και επεξεργασίας απόνερων του σκραπ ήδη στον προβλήτα 1 όπου γίνεται σήμερα η φορτοεκφόρτωση του scrap, ζητά τώρα, de facto, την πλήρη κατάργηση της υποχρέωσης υλοποίησης διότι το συνδέει με την ολοκλήρωση λειτουργίας και μεταφοράς της φορτωεκφόρτωσης σκραπ στον προβλήτα 3 και μάλιστα χωρίς χρονική προθεσμία.


Επιβάρυνση του περιβάλλοντος και της υγείας των κατοίκων

Οι αγώνες των κατοίκων της συνοικίας του Παλαιού Λιμεναρχείου είναι γνωστοί. Σχολείο και νηπιαγωγείο βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από τον προβλήτα 1. Δημοσιεύματα στον Τύπο αναφέρουν αυξημένα κρούσματα καρκίνου στην περιοχή. Η σκόνη από το σκραπ διαχέεται στον αέρα αλλά και τα απόνερα διαβροχής του σκραπ καταλήγουν στη θάλασσα μην έχοντας ο ΟΛΒ υλοποιήσει το σύστημα διαβροχής και συλλογής απόνερων διαβροχής του σκραπ όπως το επιβάλλει η ΚΥΑ του 2011.


Ευθύνες του Υπουργού Περιβάλλοντος

Είναι βέβαιο ότι ο κερδοφόρος ΟΛΒ έχει ευθύνες για το σοβαρότατο αυτό ζήτημα. Οι τελικές ευθύνες όμως καταλογίζονται στις εκάστοτε ηγεσίες του αρμόδιου Υπουργείου που έκαναν δεκτά τα μεταγενέστερα αιτήματα του ΟΛΒ για τη μη θωράκιση του περιβάλλοντος και με κόστος την υγεία των κατοίκων της πόλης.

Εναπόκειται πλέον στην παρούσα ηγεσία του Υπουργείου να αναλάβει τις ευθύνες της απέναντι στην πόλη του Βόλου αλλά η πρόσφατη στάση του με την καύση RDF μέσα στην πόλη μας δείχνει την αδιαφορία των κεντρικών υπηρεσιών αλλά και την αδυναμία εκπροσώπων της Μαγνησίας σε κεντρικό επίπεδο να παλέψουν αλλά και να συγκρουστούν για τα συμφέροντα της πόλης.

Εναλλακτικός χώρος για το scrap εκτός της πόλης του Βόλου

Εν τέλει, η πόλη του Βόλου πρέπει να επιλέξει αν θέλει να συνεχίσει να δέχεται την φορτοεκφόρτωση σκραπ μέσα στην καρδιά της πόλης με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το περιβάλλον και την υγεία των πολιτών ή να πιέσει ώστε να βρεθεί άλλος εναλλακτικός χώρος φορτοεκφόρτωσης του σκραπ μακριά από τα όρια της πόλης, προστατεύοντας το περιβάλλον και ιδίως την υγεία των πολιτών.
Έτσι, μάλιστα, θα απελευθερωθεί ζωτικός χώρος στον Λιμένα Βόλου για δραστηριότητες και χρήσεις που έχουν να κάνουν με τη βαριά βιομηχανία του τουρισμού, με όφελος την άμεση οικονομική ανάπτυξη της πόλης .

*Επικεφαλής Δημ. Παράταξης « ΔΥΝΑΜΗ ΒΟΛΟΥ

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.