Χέρι αγγέλου και θαύμα, έσωσαν την αρχιλοχία μηχανικό της Αεροπορίας Στρατού Βασιλική Πλεξίδα, από την τραγωδία που προκάλεσε η πτώση του ελικοπτέρου Huey UH-1H, που απογειώθηκε από την 1η Ταξιαρχία Αεροπορίας Στρατού στο Στεφανοβίκειο με προορισμό την Κοζάνη και κατέπεσε στο Σαραντάπορο Ελασσόνας το πρωί της Τετάρτης, εκτιμά ο απόστρατος πιλότος ελικοπτέρων Νίκος Ντόκος.
Ο κ. Ντόκος, που έχει στο ενεργητικό του περίπου 3000 ώρες πτήσης στο πιλοτήριο των συγκεκριμένων ελικοπτέρων, μίλησε στο «Ράδιο Ένα 102,5» και ανέφερε ότι σε τέτοιου είδους δυστυχήματα, υπάρχει έντονος λαϊκισμός, που εκνευρίζει όσους είναι γνώστες και τόνισε ότι εφόσον ένα ελικόπτερο της Αεροπορίας Στρατού είναι ενεργό, έχει υποστεί όλες τις προβλεπόμενες συντηρήσεις και αλλαγές εξαρτημάτων.
Όπως ανέφερε, η αρχιλοχίας φορούσε κράνος, ενώ οι επιβάτες όχι και την ώρα που το ελικόπτερο έπεσε στα καλώδια έγινε μια μεγάλη ταλάντευση που ενδεχομένως να την εκσφενδόνισε με το κάθισμά της από το παράθυρο των επιβατών στο πλάι και είχε τόσο τρομακτική τύχη που έπεσε στο έδαφος καθισμένη.
Ο κ. Ντόκος είπε ότι αυτή η ιστορία πρέπει να περάσει στα παγκόσμια χρονικά, καθώς συμβαίνει πάρα πολύ σπάνια. Ο ίδιος εξέφρασε τη χαρά του για την αρχιλοχία που είναι γνωστή του και συμπατριώτισσά του, ζήτησε ο Θεός να την έχει καλά και εξέφρασε τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των τεσσάρων πεσόντων αξιωματικών.
Σαράντα δύο χρονών
Ο πρώην πιλότος, τόνισε ότι το ελικόπτερο που κατέπεσε αγοράστηκε καινούργιο το 1975, δεν είναι τρομακτικά παλιό, ενώ τα Huey UH-1H πετούν ακόμη σε παγκόσμιο επίπεδο και είναι ασφαλέστατα, απλά σε τεχνολογικό επίπεδο είναι πίσω και δεν έχουν πλήρη συστήματα ναυσιπλοΐας και δεν αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες. Ο κ. Ντόκος τόνισε ότι ακόμη και όταν ήταν καινούργια αυτά τα ελικόπτερα, συνέβαιναν θανατηφόρα δυστυχήματα και δεν έχει σημασία αν ένα ελικόπτερο είναι παλιό ή καινούργιο.
Παραθέτοντας στοιχεία της Ελληνικής Αεροπορίας Στρατού, είπε ότι έχει δείκτη ατυχημάτων 0,07, που θεωρείται πολύ χαμηλός σε παγκόσμιο επίπεδο και που αντιστοιχεί σε ένα ατύχημα σοβαρό για κάθε 63.000 ώρες πτήσης.

Η κάθε πτήση είναι εκπαιδευτική
Σύμφωνα με τον κ. Ντόκο τα Huey UH-1H είναι ελικόπτερα εφόδου και οι χειριστές εκπαιδεύονται να πετούν σε χαμηλά ύψη, καθώς δεν είναι ελικόπτερα της Πολιτικής Αεροπορίας, που πετούν στα 10.000 πόδια και προσγειώνονται στο αεροδρόμιο, κάτι που θα ήταν και πιο ξεκούραστο. «Η κάθε πτήση που κάνουν οι χειριστές της Αεροπορίας Στρατού είναι πτήση εκπαίδευσης και δεν έχει σημασία αν μεταφέρουν vip, αν είναι κενά ή μεταφέρουν καταδρομείς και πάντα γίνεται όπως προβλέπεται για ένα μαχητικό ελικόπτερο», ανέφερε ο πρώην χειριστής της Αεροπορίας Στρατού.
Σύμφωνα με τον κ. Ντόκο, ο κυβερνήτης του μοιραίου Huey ήταν κυβερνήτης και επιθετικών ελικοπτέρων Apache AH64, κάτι που σημαίνει ότι είχε μεγάλη εκπαίδευση σε χαμηλές πτήσεις, καθώς επιβάλλεται να πετούν στις κορυφές των δένδρων και μόλις 20 πόδια (7 μέτρα) πάνω από τη θάλασσα σε νυχτερινές πτήσεις.

Δύο ενδεχόμενα της πτώσης
Ο πρώην χειριστής ελικοπτέρων δήλωσε ότι η πτήση του Huey ήταν όπως έπρεπε και ο καιρός δεν ήταν τόσο άσχημος και πρόσθεσε ότι υπάρχουν δύο ενδεχόμενα: Ή να μην πρόσεξε ο χειριστής και να έπεσε πάνω στα καλώδια των πυλώνων της ΔΕΗ ή να είχε μερική ή ολική απώλεια ισχύος να πετούσε πιο ψηλά και να έπεσε πάνω στα καλώδια.
Μίλησε δε για παγκόσμια πρωτοτυπία που υπάρχει μόνο στην Ελλάδα με τα καλώδια της ΔΕΗ ψηλά και τόνισε ότι υπάρχουν κι εκεί ευθύνες, καθώς μπαίνουν πυλώνες σε δύο βουνοκορφές και ανάμεσα υπάρχουν καλώδια, χωρίς μπάλες, με αποτέλεσμα να μην τα βλέπουν οι πιλότοι.
Ο κ. Ντόκος εκτίμησε ότι η επιτροπή διερεύνησης θα βγάλει σύντομα το πόρισμα για τα αίτια της πτώσης του ελικοπτέρου και θα ριχθεί φως στην τραγωδία.
Για τη δήλωση της διασωθείσας αρχιλοχία ότι το ελικόπτερο έπεσε στα καλώδια της ΔΕΗ ο πρώην χειριστής ανέφερε ότι επειδή κάθεται πίσω δεν είχε οπτική επαφή και δεν ήξερε αν το ελικόπτερο έχασε ύψος και έπεσε κατεβαίνοντας με τα σκι στα καλώδια και πρόσθεσε ότι ο επιβάτης δεν μπορεί να καταλάβει μια μικρή αλλαγή ύψους 50 και 100 ποδιών, που συνήθως υπάρχουν στην περιοχή.
Ο ίδιος είπε ότι ο καιρός ήταν προσβάσιμος και καλώς ο χειριστής αποφάσισε να συνεχίσει την πτήση προς την Κοζάνη, απλά είχε την ατυχία ή να μην είδε, λόγω ομίχλης, τα καλώδια ή να είχε απώλεια ισχύος ή να πέρασε την ώρα που υπήρχε καθοδικό ρεύμα του αέρα, επανέλαβε και τόνισε ότι το συγκεκριμένο ελικόπτερο έχει σώσει στρατιωτικούς από πολλά δυστυχήματα, γιατί είναι το πλέον αξιόπιστο.
Για την ισχυρισμό του ότι ενδεχομένως το ελικόπτερο έπεσε στα καλώδια σε κάθοδο με τα σκι, χάνοντας ύψος, ο Νίκος Ντόκος, τόνισε ότι το Huey έχει κόφτη στο πάνω μέρος και στην «κοιλιά» που κόβει τα σύρματα. Στη συγκεκριμένη περίπτωση τα καλώδια της ΔΕΗ δεν ήταν κομμένα όλα, ενώ αν το βάρους 3 τόνων ελικόπτερο με ταχύτητα περίπου 150 χλμ. (90 μίλια) έπεφτε κατευθείαν στα σύρματα με βάρος 450 τόνων, θα ξήλωνε τους πυλώνες.

Από χέρι αγγέλλου και μόνο απο ένα θαύμα σώθηκε η αρχιλοχίας μηχανοσυνθέτης Βασιλική Πλεξίδα από το στρατιωτικό ελικόπτερο (Huey UH-1H) που συνετρίβη στο Σαραντάπορο Ελασσόνας με συνέπεια να χάσουν τη ζωή τους τέσσερις άνθρωποι. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο απόστρατος χειριστής πολεμικών ελικοπτέρων Νίκος Ντόκος.
Ο κ Ντόκος έχοντας καταγράψει 3.000 ώρες στο πιλοτήριο των Χιούι αναφέρει πως σύμφωνα και με τις συνθήκες του ατυχήματος μόνο απο θαύμα η Βασιλική Πλεξίδα βρίσκεται σήμερα εν ζωή. Η κοπέλα επικοινωνεί με το περιβάλλον, τους γονείς και το σύζυγό της, δεν έχει κάποιο κάταγμα αλλά μόνο εκδορές, και βρίσκεται σε θάλαμο Αυξημένης Φροντίδας, στο 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης.
Φως στα αίτια της τραγωδίας ρίχνει όμως και η κατάθεση της αρχιλοχία Βασιλικής Πλεξίδα που επέβαινε στο μοιραίο ελικόπτερο. «Πετούσαμε χαμηλά όταν πέσαμε σε ομίχλη. Η ορατότητα ήταν άκρως περιορισμένη έως μηδενική. Το ελικόπτερο ακούμπησε στα καλώδια της ΔΕΗ και έχασε την ισορροπία του. Όλα έγιναν σε κλάσμα του δευτερολέπτου. Με την πρόσκρουση στο έδαφος έχασα τις αισθήσεις μου, αναφέρει και όταν ύστερα από αρκετή ώρα τις ξαναβρήκα ήταν να σαν να ξυπνούσα ύστερα από ένα εφιαλτικό όνειρο, όμως με αφόρητους πόνους σε όλο μου το σώμα» αναφέρει στην κατάθεσή της. Σύμφωνα με τον έμπειρο απόστρατο πιλότο τα αίτια που οδήγησαν στην μοιραία πτώση είναι συγκεκριμένα και ήδη είναι προς διερεύνηση.

Η αρχιλοχίας νοσηλεύεται στο 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, με κάταγμα λεκάνης και χτυπήματα σε χέρια, πόδια και αυχένα. Υποβλήθηκε σε όλες τις απαραίτητες εξετάσεις και εισήχθη προληπτικά στην εντατική μονάδα, χωρίς να αντιμετωπίζει κάποιον κίνδυνο.
Σοκαρισμένοι από την τραγωδία δηλώνουν οι γείτονες και γνωστοί της στην Νέα Ιωνία στην οδό Ελλησπόντου όπου διαμένει με τον σύζυγό της, αξιωματικό του Στρατού Ξηράς, η Βασιλική Πλεξίδα.

Εκτιμάται ότι η αρχιλοχίας κατά την πρόσκρουση στο έδαφος εκτινάχθηκε σε μεγάλη απόσταση από τα συντρίμμια και έτσι δεν την καταπλάκωσε η μηχανή.