Ο Σύλλογος Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών Μαγνησίας (Σ.Φ.Ε.Ε.Μ.), όπως αναφέρει σε άρθρο – έρευνα, που δημοσιεύει το «e-wallet», που το ζήτησε, πιστός στο ρόλο του για την έγκυρη, αντικειμενική και επιστημονική ενημέρωση του κοινού, συντάσσει την ετήσια έκθεση – επιστολή του με την παρουσίαση των μέτρων που εξαγγέλθηκαν στην Δ.Ε.Θ. 2026. Στόχος μας είναι η αποσαφήνιση του νέου οικονομικού και φορολογικού τοπίου, με όσο πιο σύντομο και απλό τρόπο για τους αναγνώστες, με γνώμονα την ορθή ενημέρωση».
Όπως αναφέρει, «το φετινό πακέτο παρεμβάσεων, περιλαμβάνει ένα μείγμα άμεσων ενισχύσεων, σταδιακών φορολογικών ελαφρύνσεων και διαρθρωτικών αλλαγών. Προκειμένου να αποφευχθεί η συνήθης σύγχυση που προκαλείται από την ταυτόχρονη ανακοίνωση μέτρων με διαφορετικό βάθος υλοποίησης, ο Σύλλογος προχώρησε στην ομαδοποίηση των μέτρων ανάλογα με τη χρονική έναρξη της ισχύος τους».
Σύντομη παρουσίαση των νέων μέτρων
Άμεσες ενισχύσεις και πληρωμές εντός του 2026
Η πρώτη φάση των ανακοινώσεων με άμεσο ορίζοντα υλοποίησης τους επόμενους μήνες του έτους, αφορά στην αύξηση της μόνιμης ενίσχυσης του Νοεμβρίου προς τους συνταξιούχους στα 400€ καθαρά και διεύρυνση του μέτρου για το σύνολο των συνταξιούχων άνω των 65 ετών. Το ίδιο ποσό θα λαμβάνουν οι συνταξιούχοι άνω των 60 ετών που λαμβάνουν μόνο σύνταξη χηρείας, τα άτομα με αναπηρία και οι ανασφάλιστοι υπερήλικες.
Μέτρα με ισχύ για το φορολογικό έτος 2026
(ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ που θα υποβληθούν το 2027)
Η δεύτερη φάση των εξαγγελιών αφορά τη φορολογία των εισοδημάτων που αποκτώνται φέτος και η όποια ωφέλεια θα αποτυπωθεί στα εκκαθαριστικά του επόμενου έτους. Σημειώνεται ότι τα μέτρα αυτά θα λειτουργήσουν επιπρόσθετα στα ήδη θεσμοθετημένα μέτρα από την περσινή ΔΕΘ. Συγκεκριμένα:
- Μηδενισμός συντελεστή φορολόγησης τριτέκνων έως τα 20.000€. Αφορά μισθωτούς, αγρότες και ελ. επαγγελματίες.
- Μηδενισμός συντελεστή φορολόγησης για τους ΚΑΤΑ ΚΥΡΙΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΑΓΡΟΤΕΣ έως 20.000€ .
- Απαλλαγή για τους συνεπείς ελεύθερους επαγγελματίες από τις προσαυξήσεις του ελάχιστου ποσού καθαρού εισοδήματος (τεκμαρτό), βάσει του κύκλου εργασιών και της μισθοδοσίας προσωπικού.
- Μείωση του τεκμαρτού ποσού καθαρού εισοδήματος κατά 50% σε οικισμούς έως 2.000 κατοίκους (από 1.500 σήμερα) εξαιρουμένων όσων βρίσκονται στην Περιφέρεια Αττικής (πλην νήσων).
- Για εκμεταλλευτές ταξί, το τεκμαρτό εισόδημα μειώνεται ανάλογα με το ποσοστό ιδιοκτησίας επί του οχήματος.
- Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος για τα ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ με έδρα την Περιφέρεια και τη Θεσσαλονίκη.
Μέτρα σε ισχύ από το έτος 2027 και μετά
Η τρίτη φάση των παρεμβάσεων, περιλαμβάνει μέτρα που θα ενεργοποιηθούν σταδιακά από το 2027 με χρονική κλιμάκωση έως τα έτη 2028 – 2030. Αφορούν τόσο άμεσες ενισχύσεις στο εισόδημα, όσο και διαρθρωτικές παρεμβάσεις στο φορολογικό, εργοδοτικό, στεγαστικό τοπίο. Συγκεκριμένα:
- Στους δημοσίους υπαλλήλους ανακοινώθηκε αύξηση μισθών βάσει της αύξησης του κατώτατου μισθού (έως Ιανουάριο 2028) και Επίδομα εορτών Χριστουγέννων 500€ μικτά από τον Δεκέμβριο του 2027.
- Στους ιδιωτικούς υπαλλήλους θα αυξηθεί ο κατώτατος μισθός στα 1.000€ μικτά έως τον Ιανουάριο του 2028.
- Μείωση των ασφαλιστικών εισφορών του εργαζομένου κατά 0,5% από τον Απρίλιο του 2027.
- Μείωση προκαταβολής φόρου ατομικών επιχειρήσεων από 55% σε 50% από το φορολογικό έτος 2027.
- Μείωση προκαταβολής φόρου στα νομικά πρόσωπα κατά 5% ετησίως, ώστε από 80% να φτάσει σταδιακά το 50%. Εφαρμογή από 2028 (έτος δηλώσεων) μέχρι 2034.
- Ταχύτερη απόσβεση σε 6 έτη (από 10) για τον εξοπλισμό των επιχειρήσεων.
- Κατάργηση ΕΝΦΙΑ από το 2027 σε οικισμούς έως 2.000 κατοίκους (έως 2.200 στη Δυτική Μακεδονία).
- Αύξηση φόρου μεταβίβασης από 3% σε 15% για αγορά κατοικίας από πολίτες τρίτων χωρών (εκτός Ε.Ε.).
- Αύξηση συντελεστή φορολόγησης για μέλη Διοικητικών Συμβουλίων και ανώτερα στελέχη από 5% σε 15%, στα οποία διανέμονται ιδιαίτερα υψηλές αμοιβές (άνω των 60.000€) από τη συμμετοχή στα κέρδη.
- Θεσπίζεται «κουμπαράς για τη νέα γενιά», μέσω ανοίγματος στα 2 πρώτα χρόνια από τη γέννηση Ειδικού Επενδυτικού Λογαριασμού. Στον κλειστό αυτό λογαριασμό για το ποσό που θα καταθέτουν οι γονείς, το κράτος θα καταθέτει ισόποσο κεφάλαιο (έως 1.200€), μέχρι τη συμπλήρωση των 18 ετών. Το όριο των 1.200€ αυξάνεται κατά 10% κάθε πενταετία και το εισόδημα αυτό απαλλάσσεται από το φόρο εισοδήματος.
- Ανακοινώθηκε νέο πρόγραμμα «Σπίτι μου III», με βελτιώσεις και αυξήσεις στα εισοδηματικά, ηλικιακά όρια, καθώς και στην εμπορική αξία των επιλέξιμων ακινήτων.
- Τιμαριθμοποίηση των αναπηρικών επιδομάτων.
- Αύξηση του επιδόματος γέννησης για τις ΠΟΛΥΤΕΚΝΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ κατά 1.000€ επιπλέον.
- Ανακοινώθηκαν δράσεις μέσω του κοινωνικού κλιματικού ταμείου για αντιμετώπιση του ενεργειακού κόστους και του κόστους μετακινήσεων των πολιτών.
- Εξαγγέλθηκε νέο ΔΑΝΕΙΟΔΟΤΙΚΟ και ΕΓΓΥΟΔΟΤΙΚΌ πρόγραμμα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μέσω της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, με στόχο την τόνωση των επενδύσεων και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας.
Αυστηρά καθορισμένο πλαίσιο
Το πακέτο της ΔΕΘ 2026, από οικονομικής σκοπιάς κινείται σε ένα αυστηρά καθορισμένο πλαίσιο και επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στη δημοσιονομική σταθερότητα και την ανάγκη τόνωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών που πιέζεται συνεχώς από την ακρίβεια και τον πληθωρισμό.
Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι οι φετινές εξαγγελίες έρχονται να λειτουργήσουν συμπληρωματικά στα μέτρα που έχουν δρομολογηθεί από τη ΔΕΘ 2025 (μειώσεις και αναπροσαρμογή φορολογικών συντελεστών, αύξηση συντάξεων βάσει πληθωρισμού, επιστροφή ενοικίων, κίνητρα ανοίγματος κατοικιών και κατασκευής νέων προς μακροχρόνια μίσθωση). Παρά τη θετική αυτή συνέχεια, η χρονική κλιμάκωση πολλών ρυθμίσεων, σημαίνει ότι η πραγματική ενίσχυση θα αποτυπωθεί σε βάθος χρόνου. Επιπλέον, ο πυρήνας του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος των ατομικών επιχειρήσεων παραμένει ανέπαφος, παρά τις επιμέρους διορθώσεις, ενώ η μάχη για την επίλυση του στεγαστικού προβλήματος εξαρτάται από την διάθεση των ιδιοκτητών να ανοίξουν τα κλειστά ακίνητα και να «βγάλουν» τα ακίνητα από τη βραχυχρόνια μίσθωση!
Συμπερασματικά, πρόκειται για ένα πακέτο στοχευμένων ελαφρύνσεων, το οποίο φιλοδοξεί να προσφέρει ανάσες, αλλά δεν αποτελεί μια ριζική φορολογική μεταρρύθμιση που θα άλλαζε δομικά το παραγωγικό μοντέλο της χώρας απέναντι στο υψηλό κόστος λειτουργίας.
Το Δ.Σ. του Συλλόγου Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών Μαγνησίας, (Χατζηαργύρη 51, τηλ. 2421038290 email:[email protected]), αποτελούν οι : Πρόεδρος: Δημήτρης Τριανταφύλλου, Αντιπρόεδρος: Δημήτρης Παππάς, Γραμματέας: Γιώργος Τσιμούρτος, Ταμίας: Χρήστος Βαϊόπουλος, Έφορος Δημ. Σχέσεων: Γιώργος Τολιόπουλος, Μέλος: Μαρία Μπουρμπούλια, Μέλος: Γιάννης Πολυμέρου
Πηγή: Περιοδικό «e-wallet» του Ομίλου Καρεκλίδη





























