Δεν πρόλαβαν να ξεκινήσουν και ανεστάλησαν την ίδια μέρα και μέχρι νεωτέρας τα δρομολόγια του «Μουτζούρη», καθώς τροχός του πρώτου βαγονιού της αμαξοστοιχίας βγήκε από τις ράγες κατά τη διάρκεια του πρώτου δρομολογίου από τα Άνω Λεχώνια στις Μηλιές Πηλίου.
Σύμφωνα με την Hellenic Train, η αμαξοστοιχία κινείτο με την προβλεπόμενη ταχύτητα και δεν υπήρξε κανένας τραυματισμός. Τα δρομολόγια του τρένου του Πηλίου θα ανασταλούν μέχρι νεωτέρας. «Στο πρώτο βαγόνι επέβαιναν 8 επιβάτες, οι οποίοι μετεπιβιβάστηκαν άμεσα και με ασφάλεια με την συνδρομή του προσωπικού της Hellenic Train στα πίσω βαγόνια της αμαξοστοιχίας, η οποία μετέφερε συνολικά 37 επιβάτες, ενώ δεν υπήρξε κανένας τραυματισμός.
Το προσωπικό της εταιρείας αντέδρασε άμεσα, προσφέροντας υποστήριξη στους επιβάτες, μεριμνώντας για την ασφάλεια και την φροντίδα τους» αναφέρει σε ανακοίνωση της η Hellenic Train, ενώ άμεσα ενημερώθηκαν οι αρμόδιες αρχές και η Πολιτική Προστασία και στο σημείο μετέβη άμεσα η αστυνομία και η πυροσβεστική.
Επίσης, σύμφωνα με την εταιρεία, καθώς η αμαξοστοιχία ήταν σε κοντινή απόσταση από τις Μηλιές, «όσοι επιβάτες επιθυμούσαν, μετέβησαν με τα πόδια στον προορισμό τους, συνοδεία αστυνομικών και προσωπικού της Hellenic Train. Εκεί τους προσφέρθηκε γεύμα και στη συνέχεια λεωφορείο θα τους μεταφέρει στα ‘Ανω Λεχώνια.
Παράλληλα, τεχνικοί της εταιρείας, που επέβαιναν στο τρένο, κατέβαλλαν προσπάθεια να επαναφέρουν το βαγόνι εντός των ραγών, και κατόπιν ελέγχου και αξιολόγησης της κατάστασης, θα συνεχίσει το δρομολόγιο, κενό επιβατών, για τις Μηλιές». Τέλος, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, τα δρομολόγια του τρένου του Πηλίου θα ανασταλούν μέχρι νεωτέρας και η Hellenic train θα ενημερώσει το επιβατικό κοινό σχετικά με τον χρόνο επανέναρξής τους.
Tι λέει ο ΟΣΕ
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΟΣΕ, σήμερα, Κυριακή, θα γίνει «ενδελεχής έλεγχος, τόσο του συρμού, όσο και της σιδηροδρομικής γραμμής», ενώ το πόρισμα «θα αποστείλει στην ΡΑΣ και στον ΕΟΔΕΣΑΑΜ με στόχο την πλήρη εξακρίβωση των αιτιών του εκτροχιασμού».
Αναλυτικά η ανακοίνωση του ΟΣΕ
Στις 14/12/2024 και περί ώρας 15:10 ο συρμός 3801 που εκτελούσε το δρομολόγιο ΣΣ ΑΝΩ ΛΕΧΩΝΙΑ – ΣΣ ΜΗΛΙΕΣ, στην χιλιομετρική θέση 25+800 λίγο μετά την αναχώρησή του από τις ΜΗΛΙΕΣ, ο μηχανοδηγός ανέφερε ότι εκτροχιάστηκε ο πρώτος άξονας του πρώτου βαγονιού.
Από τον εκτροχιασμό δεν υπήρξε κανένας απολύτως τραυματισμός τόσο των επιβατών όσο και του προσωπικού του συρμού. Οι επιβάτες με την βοήθεια του προσωπικού του συρμού μετέβησαν στον ΣΣ ΜΗΛΙΩΝ, από όπου αναχώρησαν με λεωφορείο με προορισμό τον ΣΣ ΑΝΩ ΛΕΧΩΝΙΩΝ.
Το προσωπικό του ΟΣΕ εντροχίασε το φορείο και με καθυστέρηση 130 λεπτών αφίχθει στον ΣΣ ΑΝΩ ΛΕΧΩΝΙΩΝ. Σήμερα θα ακολουθήσει ενδελεχής έλεγχος, τόσο του συρμού, όσο και της σιδηροδρομικής γραμμής.
Τονίζεται ότι, όλο το τροχαίο υλικό είχε πρόσφατα συντηρηθεί και τις προηγούμενες ημέρες έγιναν επιτυχώς οι προβλεπόμενες δοκιμές, με την παρουσία και προσωπικού της HELLENIC TRAIN, χωρίς να διαπιστωθεί το παραμικρό πρόβλημα. Σήμερα επίσης μετά τον εντροχιασμό ο συρμός επέστρεψε κανονικά στον ΣΣ ΑΝΩ ΛΕΧΩΝΙΩΝ.
Ο ΟΣΕ θα προβεί σε πόρισμα το οποίο και θα αποστείλει στην ΡΑΣ και στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ (Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών) με στόχο την πλήρη εξακρίβωση των αιτιών του εκτροχιασμού.
Τι συνέβη τον Αύγουστου και η ερώτηση στην Βουλή
Με πρωτοβουλία του βουλευτή Μαγνησίας Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου, 19 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έφεραν στη Βουλή τα κενά στην ασφάλεια και την αυξημένη επικινδυνότητα με την οποία εκτελούνταν για σχεδόν ένα μήνα τα καθημερινά δρομολόγια του Τρένου του Πηλίου.
Οι βουλευτές ανέφεραν ότι: «Στις 23 Αυγούστου 2024 και ενώ τα δρομολόγια του Τρένου του Πηλίου πραγματοποιούνταν καθημερινά από τις 2 Μαΐου 2024 μεταφέροντας πλήθος κόσμου, με το υπ. αριθμ. 68503/23.08.2024 υπηρεσιακό έγγραφο, η Υπηρεσία Συντήρησης Γραμμής – Τμήμα Γραμμής ΟΣΕ Βόλου ενημέρωσε τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ για συγκεκριμένα προβλήματα και φθορές στη σιδηροδρομική γραμμή του Τρένου. Η συγκεκριμένη ενημέρωση δεν κοινοποιείται στην HellenicTrain ως πάροχο της σιδηροδρομικής μεταφοράς. Στις 10 Σεπτεμβρίου 2024 και ενώ το Τρένο του Πηλίου συνέχιζε την καθημερινή του λειτουργία, διαπιστώθηκε φθορά στους τροχούς κύλισης των δύο Ντιζελαμαξών του Τρένου κατά πολύ μεγαλύτερη από τα επίπεδα ασφάλειας λειτουργίας των συγκεκριμένων μηχανών. Αφήνοντας να περάσουν επιπλέον εννέα ημέρες, στις 19 Σεπτεμβρίου, η αρμόδια Υπηρεσία του ΟΣΕ Βόλου ανακοίνωσε ότι τα δρομολόγια του Τρένου του Πηλίου διακόπτονται λόγω μη διαθεσιμότητας τροχαίου υλικού.
Επί σχεδόν ένα μήνα το Τρένο του Πηλίου εκτελούμε δρομολόγια σε καθημερινή βάση, με καλυμμένη χωρητικότητα κατά εκατοντάδες επισκέπτες, με ενεργό κίνδυνο εκτροχιασμού ανά πάσα στιγμή και υπαρκτή απειλή για τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα εκατοντάδων επιβατών, προσωπικού κινήσεως και μηχανοδηγών.
Ένα και πλέον χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, τον άδικο χαμό 57 αθώων συμπολιτών μας και την αυταπόδεικτη ευθύνη της Πολιτείας για τις τραγικές ελλείψεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο, η καθημερινή λειτουργία του Τρένου του Πηλίου για ένα μήνα, σε απαιτητικό γεωγραφικό ανάγλυφο, χωρίς τη διασφάλιση των αναγκαίων όρων ασφαλούς μεταφοράς επιβατών και προσωπικού, καταδεικνύει το διαρκές έλλειμμα ενεργών πολιτικών πρόληψης και διασφάλισης της ασφάλειας στο κομμάτι της σιδηροδρομικής μεταφοράς».
Οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καταθέτοντας σχετική κοινοβουλευτική Ερώτηση κάλεσαν τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών να απαντήσει στα εξής κρίσιμα ερωτήματα:
- Λαμβάνοντας υπόψη τις σημαντικές φθορές και βλάβες που εντοπίστηκαν από τις αρχές Αυγούστου στη σιδηροδρομική γραμμή του Τρένου του Πηλίου και στο τροχαίο υλικό και την απόκρυψη των αποτελεσμάτων των αυτοψιών από τη HellenicTrain ως μοναδικό πάροχο της γραμμής, προκύπτουν συμβατικές αλλά και ποινικές ευθύνες εκ μέρους του ΟΣΕ;
- Έχει αρμοδιότητα ο ΟΣΕ να συντηρεί το τροχαίο υλικό του Τρένου του Πηλίου;
- Δεδομένης της ιδιαιτερότητας και του εξοπλισμού του Τρένου του Πηλίου, διαθέτει ο ΟΣΕ το αναγκαίο προσωπικό και την απαραίτητη τεχνογνωσία, προκειμένου να συντηρεί και να προβαίνει στις απαραίτητες επιδιορθώσεις βλαβών σε Ντιζελάμαξες τύπου SCHOEMA; Αν όχι, πως προτίθεται να παρέμβει, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ορθή συντήρηση και επισκευή του συγκεκριμένου τροχαίου υλικού;
- Παρακολουθεί ο ΟΣΕ ως οφείλει τα χιλιόμετρα που εκτελούν οι Ντιζελάμαξες τύπου SCHOEMA αλλά και το αν πραγματοποιούνται οι αναγκαίες αλλαγές κατευθύνσεων ανά συγκεκριμένα χιλιόμετρα για να μην γίνεται φθορά των τροχών, όπως προβλέπεται;
- Έχει ενημερωθεί η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων για την επικινδυνότητα και την επισφάλεια με την οποία εκτελούσε μέχρι πρότινος τα δρομολόγια του το Τρένο του Πηλίου;
- Πότε αναμένεται να επανεκκινήσουν με ασφάλεια τα δρομολόγια του Τρένου του Πηλίου, δεδομένης της αυξημένης επισκεψιμότητας της γραμμής και της τουριστικής και αναπτυξιακής της δυναμικής;
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ Η ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ
Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
ΘΕΜΑ: «Κενά ασφάλειας και αυξημένη επικινδυνότητα στα δρομολόγια του Τρένου του Πηλίου. Έκθετος ο ΟΣΕ για απόκρυψη στοιχείων»
Το Τρένο του Πηλίου, ο θρυλικός «Μουτζούρης», αποτελεί διαχρονικά για την περιοχή της Μαγνησίας από τα σημαντικότερα νεώτερα μνημεία, αλλά και πόλο έλξης πλήθους επισκεπτών. Η σιδηροδρομική διαδρομή που εκτελεί, από τα Άνω Λεχώνια Μαγνησίας μέχρι τις Μηλιές Πηλίου, είναι απαράμιλλου κάλλους, διασχίζοντας τις κατάφυτες πλαγιές με την πυκνή βλάστηση.
Το Τρένο του Πηλίου έχει χαρακτηριστεί «ιστορικό διατηρητέο μνημείο» (ν.3028/2002), ενώ η αρμοδιότητα για τη συντήρηση της υποδομής του Τρένου, συμπεριλαμβανομένων των γραμμών και του τροχαίου υλικού, ανήκει στον ΟΣΕ.
Μετά τις καταστροφικές πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2023, η γραμμή είχε τεθεί εκτός λειτουργίας λόγω εκτεταμένων ζημιών σε όλο το εύρος της. Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί μόνο προσωρινές αποκαταστάσεις.
Στις 2 Μαΐου 2024 και μετά τις προσωρινές αποκαταστάσεις στη σιδηροδρομική γραμμή, ανακοινώθηκε ότι δίνεται σε κυκλοφορία το τμήμα της γραμμής: Σιδηροδρομικός Σταθμός Άνω Λεχωνίων –Σιδηροδρομικός Σταθμός Μηλεών.
Σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση του ΟΣΕ, από τις 2 Μαΐου 2024 ως τις 20 Αυγούστου 2024 το Τρένο του Πηλίου είχε πραγματοποιήσει άνω των εκατό (100) δρομολογίων. Τα δρομολόγια του Τρένου ήταν για τους παραπάνω μήνες καθημερινά, με τη χωρητικότητά του να φτάνει τους εκατόν είκοσι (120) επιβάτες ανά δρομολόγιο.
Μάλιστα, για τη φετινή θερινή σεζόν τα δρομολόγια του Τρένου ήταν αυξημένα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο εξαιτίας της μεγάλης ζήτησης του δρομολογίου από το επιβατικό κοινό (επισκέπτες εσωτερικού αλλά και τουρίστες από το εξωτερικό). Μόνο για το διάστημα από 05/05/2024 έως και 18/9/2024 μετακινήθηκαν με το Τρένο του Πηλίου πάνω από 11.000 επιβάτες.
Στις αρχές Αυγούστου 2024 και ενώ τα δρομολόγια του Τρένου του Πηλίου πραγματοποιούνταν σε καθημερινή βάση με πλήρως καλυμμένη χωρητικότητα, η αρμόδια υπηρεσία του ΟΣΕ πραγματοποίησε μετρήσεις στο δίκτυο του Τρένου, το οποίο τελούσε και συνεχίζει να τελεί σε καθεστώς προσωρινής αποκατάστασης, εν αναμονή οριστικής εργολαβίας για την οριστική επισκευή της υποδομής.
Στις 23 Αυγούστου 2024 και ενώ τα δρομολόγια του Τρένου του Πηλίου πραγματοποιούνταν καθημερινά μεταφέροντας πλήθος κόσμου, με το υπ. αριθμ. 68503/23.08.2024 υπηρεσιακό έγγραφο, η Υπηρεσία Συντήρησης Γραμμής – Τμήμα Γραμμής ΟΣΕ Βόλου, ενημέρωσε τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του ΟΣΕ για συγκεκριμένα προβλήματα στη σιδηροδρομική γραμμή του Τρένου.
Συγκεκριμένα, αναφέρονται:
Φθορές στις εξωτερικές σιδηροτροχιές των καμπυλών με ακτίνες
Μετακίνηση ξύλινων στρωτήρων ένθεν και ένθεν των μικρών γεφυριδίων πλάτους έως 1 μέτρο, που δεν έχουν μεταλλικό φορέα.
Κάλυψη των σιδηροτροχιών με φερτά υλικά σε κάθε μικρή ή μεγάλη βροχόπτωση στην περιοχή.
Φθορές στο τροχαίο υλικό της γραμμής και συγκεκριμένα στις έξι (6) ξύλινες επιβατάμαξες του Τρένου γαλλικής κατασκευής.
Το ενημερωτικό σημείωμα που καταγράφει σημαντικές φθορές στη σιδηροδρομική γραμμή του Τρένου του Πηλίου δεν κοινοποιείται στη HellenicTrain ως βασικό (και μοναδικό) πάροχο σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών στη χώρα.
Παρά τις ανωτέρω διαπιστώσεις για σημαντικές φθορές στη σιδηροδρομική γραμμή και στο τροχαίο υλικό του Τρένου του Πηλίου, τα καθημερινά δρομολόγια συνεχίστηκαν κανονικά.
Στις 10 Σεπτεμβρίου 2024 και ενώ το Τρένο του Πηλίου βρισκόταν σε καθημερινή λειτουργία, εντοπίστηκε καταγραφή ρινισμάτων μετάλλου επί της γραμμής. Πραγματοποιήθηκε αυτοψία και μέτρηση στο QR («νύχι») των τροχών κυλίσεως των δύο (2) Ντιζελαμαξών – SCHOEMA του Τρένου, όπου διαπιστώθηκε φθορά κατά πολύ μεγαλύτερη από τα επίπεδα ασφάλειας λειτουργίας των συγκεκριμένων μηχανών.
Καμία ενημέρωση δε γίνεται στον πάροχο (HellenicTrain) ούτε και για τα αποτελέσματα της εν λόγω αυτοψίας, που κατέδειξε σημαντική φθορά στις μηχανές του Τρένου του Πηλίου.
Εννέα μέρες μετά και συγκεκριμένα στις 19 Σεπτεμβρίου 2024 και ενώ το Τρένο του Πηλίου εκτελούσε καθημερινά δρομολόγια εξυπηρετώντας πλήθος επιβατών, η αρμόδια Υπηρεσία του ΟΣΕ Βόλου αποστέλλει ενημερωτικό σημείωμα στη HellenicTrain με το οποίο ενημερώνει τον πάροχο ότι τα δρομολόγια του Τρένου του Πηλίου διακόπτονται λόγω μη διαθεσιμότητας τροχαίου υλικού.
Απόδειξη της πλήρους άγνοιας του παρόχου για την επικίνδυνη κατάσταση στην οποία βρίσκεται η γραμμή και το τροχαίο υλικό του Τρένου του Πηλίου είναι ότι, στο επίσημο σύστημα δρομολογίων της HellenicTrain, το δρομολόγιο του Τρένου του Πηλίου είναι προγραμματισμένο σε καθημερινή βάση μέχρι τις 30/09/2024 και μάλιστα με έγκριση του ΟΣΕ για την καταλληλότητα τροχαίου υλικού και γραμμής!
Επί σχεδόν ένα μήνα και ενώ η αρμόδια Υπηρεσία του ΟΣΕ είχε εντοπίσει συγκεκριμένα προβλήματα, φθορές και βλάβες στη γραμμή και το τροχαίο υλικό, το Τρένο του Πηλίου εκτελούσε καθημερινά δρομολόγια με καλυμμένη χωρητικότητα κατά εκατοντάδες επισκέπτες.
Επί σχεδόν ένα μήνα και ενώ η αρμόδια Υπηρεσία του ΟΣΕ είχε εντοπίσει συγκεκριμένα προβλήματα, φθορές και βλάβες στη γραμμή και το τροχαίο υλικό του Τρένου του Πηλίου δεν πραγματοποίησε, ως όφειλε, επίσημη ενημέρωση στη HellenicTrain, ως πάροχο της σιδηροδρομικής μεταφοράς.
Επί σχεδόν ένα μήνα και ενώ η αρμόδια Υπηρεσία του ΟΣΕ είχε εντοπίσει συγκεκριμένα προβλήματα, φθορές και βλάβες στη γραμμή και το τροχαίο υλικό, το Τρένο του Πηλίου λειτουργούσε σε καθημερινή βάση, με ενεργό κίνδυνο εκτροχιασμού ανά πάσα στιγμή και υπαρκτή απειλή για τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα εκατοντάδων επιβατών, προσωπικού κινήσεως και μηχανοδηγών.
Η επικινδυνότητα λειτουργίας του δρομολογίου σε συνθήκες επισφάλειας και με σημαντικές φθορές στη γραμμή εντείνεται και από το γεγονός ότι πρόκειται για ένα δρομολόγιο σε δύσβατο ανάγλυφο, με γέφυρες ύψους και 25 μέτρων, χαράδρες και γκρεμούς.
Ένα και πλέον χρόνο μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, τον άδικο χαμό 57 αθώων συμπολιτών μας και την αυταπόδεικτη ευθύνη της Πολιτείας για τις τραγικές ελλείψεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο, η καθημερινή λειτουργία του Τρένου του Πηλίου για πάνω από ένα μήνα σε απαιτητικό γεωγραφικό ανάγλυφο, χωρίς τη διασφάλιση των αναγκαίων όρων ασφαλούς μεταφοράς επιβατών και προσωπικού, καταδεικνύει το διαρκές έλλειμμα ενεργών πολιτικών πρόληψης και διασφάλισης της ασφάλειας στο κομμάτι της σιδηροδρομικής μεταφοράς.
Η συστηματική απόκρυψη των βλαβών και των προβλημάτων της σιδηροδρομικής γραμμής του Τρένου του Πηλίου και η μη ενημέρωση της HellenicTrain ως μοναδικού παρόχου, συνιστά αντισυμβατική και παράνομη ενέργεια εκ μέρους του ΟΣΕ, που εγείρει και σαφείς ποινικές ευθύνες.
Η διασφάλιση της ασφάλειας των πολιτών της Μαγνησίας και των επισκεπτών της περιοχής κατά τη σιδηροδρομική τους μεταφορά δεν μπορεί να εναπόκειται στην μακρά εμπειρία και το ισχυρό αίσθημα καθήκοντος με το οποίο ασκεί τα καθήκοντά του το προσωπικό των μηχανοδηγών.
Την ίδια ώρα, η εκτέλεση του τουριστικού δρομολογίου του Τρένου του Πηλίου σε συνθήκες επισφάλειας και επικινδυνότητας με ενεργό ανά πάσα στιγμή τον κίνδυνο ατυχήματος, συνιστά ένα ακόμα πλήγμα στο ήδη «πληγωμένο» τουριστικό προϊόν της Μαγνησίας.
Διαβεβαίωνε για την ασφάλεια του «Μουτζούρη» ένα μήνα πριν ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ
Για την ασφάλεια της σιδηροδρομικής γραμμής στην οποία κινείται το τρένο του Πηλίου διαβεβαίωνε πριν από περίπου ένα μήνα ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, που έθιγαν ζητήματα ασφάλειας βασιζόμενοι σε εσωτερικά έγγραφα του Οργανισμού, που αποκάλυπταν κενά στην ασφάλεια. Σύμφωνα με τα όσα υποστήριζε στην απάντησή του ο κ. Τερεζάκης «Δεν υπήρξε κάποια επικινδυνότητα ή επισφάλεια έτσι ώστε να απαιτείται να ενημερωθεί η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων» και ότι «οι φθορές που εντοπίστηκαν στη γραμμή καθώς και οι φθορές τροχών στις Μηχανές Έλξης (τροχαίο υλικό) αποτελούν φυσιολογικά επακόλουθα της κυκλοφορίας του Τραίνου Πηλίου. Όσον αφορά τα θέματα της γραμμής δεν εγκυμονούν κανένα κίνδυνο για την ασφάλεια των δρομολογίων», γνωστοποιώντας ότι τα δρομολόγια πρόκειται να επανεκκινήσουν μετά την ολοκλήρωση των εργασιών συντήρησης των τροχών των ντηζελαμαξών έλξης του Τραίνου Πηλίου. Η σημερινή έναρξη των δρομολογίων ωστόσο, έμμελε να αποκαλύψει προβλήματα και σοβαρά κενά ασφαλείας στην σιδηροδρομική γραμμή, με τον εκτροχιασμό ενός βαγονιού, αναγκάζοντας τους δεκάδες επιβάτες που κατευθύνονταν προς τις Μηλιές να αποβιβαστούν και να συνεχίσουν πεζοί.







































