Εκδήλωση: «Χαρτογραφώντας τη «Φόνισσα» του Αλ. Παπαδιαμάντη»

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ

Το Μουσικό Σχολείο Βόλου μαζί με το 3ο Γυμνάσιο Βόλου διοργανώσουν μια εκδήλωση – αφιέρωμα στο έργο του Αλ. Παπαδιαμάντη με τίτλο «Χαρτογραφώντας τη Φόνισσα». Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα του Μουσικού Σχολείου Βόλου, τη Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016 και ώρα 19:00 με είσοδο ελεύθερη για το κοινό.

Η χαρτογράφηση της Φόνισσας εδώ είναι και κυριολεκτική και μεταφορική. Οι ομιλητές Κίμων Παπαδημητρίου – δρ αγρονόμος και τοπογράφος-μηχανικός, Σοφία Κανταράκη – M. Sc Ιστορίας, Αρετή Τζανετοπούλου – δρ λογοτεχνίας και διευθύντρια του Μουσικού Σχολείου καθώς ο Γιάννης Μάγγος- καθηγητής φυσικής αγωγής προσεγγίζουν ο καθένας με το δικό του τρόπο τη νουβέλα αυτή του Παπαδιαμάντη και ακολουθούν τα βήματα της ηρωίδας του σ’ ένα διαφορετικό και ξεχωριστό ιστορικό, λογοτεχνικό αλλά και τοπογραφικό – φωτογραφικό οδοιπορικό στο νησί της Σκιάθου.

Ο Κίμων Παπαδημητρίου στην εισήγησή του θα παρουσιάσει την Ψηφιακή χαρτογράφηση τοπωνυμίων στον Παπαδιαμάντη και θα αναφερθεί στη σημασία της ακουστικής οικολογίας στο έργο του. Η Σοφία Κανταράκη θα αναλύσει τον όρο «ακουστική οικολογία» τον οποίο εισήγαγε για πρώτη φορά, ήδη από τη δεκαετία του 1970, ο αμερικανός R. Murray Schaffer, συνθέτης και μουσικοπαιδαγωγός. Ο Schaffer πρότεινε μια μουσική προσέγγιση στους ήχους του περιβάλλοντος (φύσης και πολιτισμού). Αυτή η προσέγγιση προϋποθέτει μια ιδιαίτερη ακουστική αγωγή των παιδιών και των νέων, μια ακουστική αγωγή που δεν περιορίζεται μόνο στις νότες της μουσικής και δεν απευθύνεται αποκλειστικά σε μουσικούς, αλλά περιλαμβάνει όλους τους ήχους που εμπίπτουν στα όρια ευαισθησίας της ανθρώπινης ακοής.

Επειδή κάθε τόπος, εν προκειμένω η Σκιάθος, έχει μια ξεχωριστή ακουστική ταυτότητα η οποία διαμορφώνεται από τους ήχους που παράγονται σ’ αυτόν εξαιτίας της μορφολογίας, των φυσικών φαινομένων και των δραστηριοτήτων των ζωντανών οργανισμών, το σύνολο των ήχων αυτών επηρεάζει, άμεσα ή έμμεσα, τη συνείδηση και τον τρόπο έκφρασης των ανθρώπων που φιλοξενεί, πολλώ μάλλον ανθρώπων που ήταν γέννημα-θρέμμα της, όπως ο Αλ. Παπαδιαμάντης.

Γράφει ο Ελύτης για το «ποιητικό» έργο του Παπαδιαμάντη: «Στην Ελλάδα, ένα ευαίσθητο παιδί μεγαλωμένο πλάι στη θάλασσα έχει την αίσθηση της ακοής τρισδιάστατη. Στη μια πιάνει τους αγέρηδες και τον παφλασμό των κυμάτων. Στη δεύτερη, την ελληνική λαλιά στην αρχική της φθογγολογική σύσταση, στην τρίτη τον κόσμο των νοημάτων, από της Ιωνίας τους καιρούς και δώθε. Μια τέτοια ταυτόχρονη εγγραφή προλαβαίνει πριν από τη συνείδηση, να αποτυπώσει περιοχές ολόκληρες, που αργότερα (όπως στην εμφάνιση ενός φωτογραφικού στιγμιότυπου), βλέπει κανείς να διαγράφονται μπροστά του». Αυτήν την προσέγγιση για τη διδασκαλία του Παπαδιαμάντη στο σχολείο έχει αναλάβει να παρουσιάσει η Αρετή Τζανετοπούλου.

Μαθητές των δύο σχολείων θα διαβάσουν μικρά αποσπάσματα από τη «Φόνισσα» ενώ την εκδήλωση θα πλαισιώσει μουσικά η πιανίστα Μαρία Σπαθή, καθηγήτρια του Μουσικού Σχολείου, η οποία θα ερμηνεύσει στο πιάνο το 2ο μέρος από τη Sonata D 960 του F.Schubert και τη Lacrimosa” των Mozart –Salticov “.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.
Γίνετε μέλος στο κανάλι Magnesianews στο Messenger για όλες τις τελευταίες ειδήσεις.