Αρσένης Πασχόπουλος: Η επιμονή και η υπομονή … ανταμείβονται, δεν θα πρέπει ποτέ να το βάζουμε κάτω

Ένας από τους πρώτους marketeers του διαδικτύου στην Ελλάδα, μίλησε στο «Ράδιο Ένα», λέγοντας… «Ευτυχώς με απέλυσαν»

Πώς η «χειρότερη» μέρα της ζωής σου μπορεί να γίνει η καλύτερη. Έχετε δει απολυμένο να πηγαίνει γλυκά στους συναδέλφους του την ημέρα που απολύεται; Ε, αυτός ήταν ο… Αρσένης Πασχόπουλος, ένας από τους πρώτους marketeers του διαδικτύου στην Ελλάδα, που προσφέρει, μέσα από το προσωπικό του οδοιπορικό σταδιοδρομίας, στιγμές χιούμορ αλλά και περίσκεψης για τις προσδοκίες της επαγγελματικής πορείας. Μέσα από έξυπνες ατάκες στο βιβλίο «Ευτυχώς με απέλυσαν»  (εκδόσεις Κλειδάριθμος), περιγράφει τον κόπο που πρέπει να καταβάλεις για να βρεις τον δρόμο της δικής σου επιτυχίας – μια και, συχνά, από αλλού ξεκινάς και αλλού σε οδηγεί η ζωή – και εξιστορεί την εμπειρία μιας απόλυσης που μπορεί να φαντάζει άσχημη, αλλά, καμιά φορά, αρκεί για να σου αλλάξει απροσδόκητα τη ζωή!

Ο Αρσένης Πασχόπουλος μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ και τον Ηλία Κουτσερή, ανέφερε ότι η απόλυσή του, του έδωσε την ευκαιρία να φτιάξει τη δική του εταιρία και να ασχοληθεί με το αντικείμενο που τον συνεπαίρνει, τόνισε ότι ακόμη και για τους καλύτερους οι ήττες είναι πάντα στη ζωή μας και τέλος αναφέρεται στο ηλεκτρονικό εμπόριο που ανθίζει με την πανδημία, τονίζοντας ότι το digital μέρος μιας επιχείρησης, πρέπει να αντιμετωπίζεται ως δεύτερη επιχείρηση για να αποφέρει ανάλογα.

Είναι οξύμωρο… Πως είναι δυνατόν από τη μια να μας απολύουν και από την άλλη να λέμε ευτυχώς… Μόνο αν …κακοπερνούσαμε και το επιζητούσαμε;

Είναι οξύμωρο αλλά ευτυχώς είναι αληθινό. Και μάλιστα μπορώ να πω ότι όταν είχα την καθοριστική απόλυση, που με έκανε τελικά να ακολουθήσω το δρόμο που ήθελα, να φτιάξω τη δική μου εταιρία και να ασχοληθώ με το αντικείμενο που με συνεπαίρνει, ήταν μια χαρά. Δηλαδή και οι συνάδελφοι και η Διοίκηση και ο μισθός ήταν από καλά έως πολύ καλά. Παρόλα αυτά, μια απόλυση παραμένει πάντα μια απόλυση, όμως σίγουρα δεν είναι το τέλος του κόσμου.

Όπως λέμε στα 18χρονα παιδιά όταν δεν πετυχαίνουν στις Πανελλήνιες ότι δεν τελείωσε η ζωή τους και σίγουρα έχουν και άλλες επιλογές, έτσι συμβαίνει και σε μια απόλυση, αρκεί να το δεις όπως πρέπει.

Είναι ένας οδηγός ελπίδας και εμψύχωσης ταυτόχρονα;

Εγώ, γράφοντας το βιβλίο έγραψα πρακτικά τη ζωή μου από το Πανεπιστήμιο μέχρι και σήμερα. Θα μπορούσε να πει κανένας ότι είναι ένας οδηγός ελπίδας, γιατί τα μηνύματα είναι θετικά, γιατί βγήκαν θετικά τελικά, αλλά νομίζω κάποιος πρέπει να σταθεί όχι στο τέλος, δηλαδή ότι μια απόλυση μπορεί να σου βγει σε καλό, αλλά και το τι πρέπει να κάνεις για να σου βγει σε καλό, γιατί εκ των υστέρων και μετά από δύο χρόνια, που συνέβη η τελευταία απόλυση, όλα φαίνονται πιο εύκολα, πιο απλά και πιο ρομαντικά, ενώ τότε δεν ήταν, γιατί έπρεπε να ξεκινήσω από το μηδέν κάτι δικό μου. Είναι πως θα το πάρει κανένας εκείνη τη στιγμή και αν θα νιώσει ηττημένος ή αν θα νοιώσει ότι τώρα ξεκινάει μια δεύτερη επαγγελματική ζωή. Είναι θέμα στάσης.

Αν το ίδιο γεγονός μας ενδυναμώσει δηλαδή ή μας αποδυναμώσει αντίστοιχα και πως θα το χειριστούμε εμείς από κει και πέρα;

Ακριβώς, αλλά για να συμβεί αυτό, για να ενδυναμωθείς εάν συμβεί κάτι τέτοιο, θα πρέπει να έχεις μια στάση ζωής και πιο πριν, δηλαδή δεν μπορεί αυτόματα πατώντας ένα κουμπί ή διαβάζοντας 5-10 σελίδες ενός βιβλίου. Πρέπει να έχεις σχέση με τον εαυτό σου και να έχεις καταλάβει ότι μέσα στη ζωή υπάρχουν και θα υπάρχουν πάντα, ακόμα και για τους καλύτερους, οι ήττες. Αλλά μια ήττα δεν γνώρισε ποτέ την επιτυχία.

Και αυτό είναι σημαντικό ως μήνυμα. Εσείς περιγράφετε όλη αυτή την πορεία, στο τέλος δίνεται και κάποιος οδηγίες – συμβουλές που δίνουν κάποιες κατευθύνσεις;

Εγώ όταν τα έγραφα αυτά, τα ένιωθα ως τα μαθήματα που πήρα για το τι σημαίνει να είσαι σωστός υπάλληλος, σωστός επιχειρηματίας και σωστός πελάτης και επίσης πως παίζεται το παιχνίδι της ζωής. Ήταν ένα απόσταγμα των τελευταίων 35 χρόνων που έζησα και αυτό προσπαθώ να περάσω ως μήνυμα ότι δεν θα πρέπει ποτέ σε οτιδήποτε να το βάζεις κάτω. Η επιμονή και  υπομονή ανταμείβονται, αρκεί να υπάρχει και σχέδιο και ότι, καλώς ή κακώς, δεν μπορείς πάντα να νικάς, ώστε όταν βρεθείς από κάτω να είναι έτοιμος για την επόμενη κίνηση.

Είστε και εισηγητής σε διάφορα σεμινάρια, λόγω της ειδικότητάς σας και λόγω της δύσκολης περιόδου που διανύουμε… Τι είναι αυτό που προτείνετε και σε επαγγελματίες ίσως ή ανθρώπους που ασχολούνται επισταμένα με τους κλάδους που αντιμετωπίζουν πρόβλημα όπως οι ξενοδόχοι ή κάποιοι άλλοι.

Θα πω τα γνωστά, ότι το digital ήρθε για να μείνει και μετά τον κορωνοϊό δε νομίζω ότι θα φύγει από τη ζωή μας στο βαθμό που το ξέρουμε. Νομίζω ότι έχει εδραιωθεί και θα αυξάνεται όλο και περισσότερο. Αυτό που θα έλεγα σε όλους όσοι έχουν αργήσει να χρησιμοποιήσουν το digital σαν ένα επιχειρηματικό εργαλείο, είναι να το δουν πολύ σοβαρά και ως μια δεύτερη επιχείρηση. Όταν φτιάχνεις ένα e shop ή όταν ανεβάζεις το ξενοδοχείο σου on line, θα πρέπει να το φροντίζεις και να το περιποιείσαι σαν μια δεύτερη επιχείρηση. Δεν υπάρχει περιθώριο για τσαπατσουλιές, γιατί ο ανταγωνισμός είναι εκεί, προσπαθεί και κάνει το καλύτερο δυνατό. Δεν είναι το ίδιο το να μπεις σήμερα στην ψηφιακή εποχή, απ ότι ήταν πριν 10 χρόνια. Τότε ήταν πολύ πιο εύκολα τα πράγματα, ενώ τώρα πρέπει να το πάρεις απόφαση, να είσαι σοβαρός στο ψηφιακό κομμάτι της επιχείρησής σου, γιατί απλά δεν χωράνε λάθη.

Το πλεονέκτημα του τώρα είναι ότι τα εργαλεία είναι ακόμη πιο εξελιγμένα αι περισσότερα, αλλά υπάρχουν και μειονεκτήματα. Πριν από 10 χρόνια μπορούσες να κάνεις γνωστή την επιχείρησή σου με πολύ μικρότερο προϋπολογισμό, κάτι που δεν ισχύει πλέον.

Αν αξιοποιήσουμε σωστά και δημιουργικά το διαδίκτυο, ουσιαστικά θα είναι και κερδοφόρο για τους επαγγελματίες και προκύπτουν οικονομικά οφέλη. 

Τα πλεονεκτήματα του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ότι οποιαδήποτε έξοδα είναι μετρήσιμα και μπορείς να ξέρεις ανά πάσα στιγμή η επένδυση που κάνεις στο εργαλείο Α, Β ή Γ τι αποτελέσματα σου φέρνει, οπότε να επιλέξεις το καταλληλότερο και να εστιάσεις ίσως σε αυτό. Επίσης το πλεονέκτημα είναι ότι σε σχέση με τους άλλους δρόμους και τα άλλα μέσα, το digital παραμένει ακόμη πιο φθηνό και μπορείς να προσεγγίσεις πολύ περισσότερο κόσμο με πολύ λιγότερα χρήματα. Συν του ότι μπορείς να μετρήσεις την απόδοση των χρημάτων σου, που μπορεί να το κάνει ακαταμάχητο ως εργαλείο στα χέρια ενός επιχειρηματία.

Λόγω της πανδημίας πάντως, το ενδιαφέρον πρέπει να έχει αυξηθεί κατακόρυφα, καθώς ψάχνονται και άνθρωποι που δεν είχαν ούτε σχέση, ούτε επιθυμία να ασχοληθούν…

Ακριβώς. Οι επιχειρηματίες έχουν ξεκινήσει, ακόμη και αυτοί που δεν θα ήθελαν να ασχοληθούν, ξεκίνησαν να ενδιαφέρονται, να ρωτούν και μάλιστα οι ερωτήσεις που κάνουν δείχνουν ότι το έχουν ψάξει, που σημαίνει ότι αν έχεις ψάξει κάτι σε ενδιαφέρει και μάλιστα σοβαρά.

Ο Αρσένης Πασχόπουλος

Ο Αρσένης είναι ένας από τους πρώτους digital marketers στην Ελλάδα με εμπειρία που ξεκινά το 1996. Είναι Managing Partner στην εταιρεία υπηρεσιών διαδικτύου Just On Line. Είναι συγγραφέας των βιβλίων “Social Media Marketing”, και «Ηλεκτρονικό Εμπόριο «. Έχει εργαστεί στα τμήματα marketing των εταιρειών Shell, Johnson & Johnson, Fiat, Boston University, Όμιλος Δ. Αγγελόπουλου, Γενική Χημικών Προϊόντων.                                                                                      Από τους πρώτους (1996) που δημιούργησαν σεμινάρια Ηλεκτρονικού Εμπορίου για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και διεξήγαγε κύκλο σεμιναρίων ηλεκτρονικού εμπορίου για την Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου. Για 4 χρόνια υπεύθυνος προώθησης και εκπαίδευσης μικρομεσαίων επιχειρήσεων σε θέματα ηλεκτρονικού εμπορίου στον ΑΣΔΑ (Αναπτυξιακό Σύνδεσμο Δυτικής Αθήνας).                                              Έχει 15ετή διδακτική εμπειρία σε ιδιωτικά κολέγια στην Αθήνα και σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς (Οργανισμός Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, ΕΣΕΕ, Καριέρα, κ.α.). Απόφοιτος του Deree College με μεταπτυχιακό στο Boston University. Άρθρα του για την επιχειρηματική χρήση του διαδικτύου εκδίδονται στα escapeplan.grstartup.grsocialmedialife.gr και Marketing Week.