Τα Βολιωτάκια της «Γενιάς Ζ»

Η τεχνητή νοημοσύνη με … τη ματιά μαθητών. Ποια τα συμπεράσματα της ομάδας SNFCC Youth Council

Το SNFCC Youth Council είναι μία δημιουργική ομάδα 20 νέων, από 18 έως 25 ετών, που είναι υπεύθυνη για την επιμέλεια ενός ανεξάρτητου προγράμματος εκδηλώσεων το οποίο εντάσσεται στον ετήσιο προγραμματισμό του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).

Εμπνεόμενο από τα Science Slams που ξεκίνησαν στη Γερμανία στις αρχές του 2000, οργανώνει και επιμελείται μια σειρά ομιλιών και συζητήσεων, με σκοπό την ανάδειξη ιδεών, γνώσεων, εμπειριών και, φυσικά, των ανθρώπων πίσω από αυτές. Τα Slamsby SNFCC Youth Council ασχολήθηκαν στοχευμένα και με την Τεχνητή Νοημοσύνη ή αλλιώς AI (Artificial Intelligence).

Η Ελίνα Συρρή και ο Στέλιος Φραγκιουδάκης που μιλούν σήμερα στο «Volos City», είναι απ΄τους νέους που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του φορέα και αποτελούν μέλη του συμβουλίου-ομάδας που δημιουργήθηκε και εκ των πραγμάτων λόγω της ηλικίας τους, αποτελούν και «μέλη» της «Γενιάς Ζ».

Στις συνεντεύξεις που ακολουθούν, βρίσκονται στο επίκεντρο το «Μοντέλο γλώσσας AI», τα «υπολογιστικά συστήματα», το «Chat GPT»φράσεις που χρησιμοποιούμε πλέον καθημερινά, αλλά πόσο εύκολα μπορούμε να εξηγήσουμε τι ακριβώς είναι ή πώς λειτουργούν; Παράλληλα, πολλοί καλλιτέχνες χρησιμοποιούν την Τεχνητή Νοημοσύνη για τη δημιουργία έργων, εγείροντας ερωτήματα και συζητήσεις σχετικά με την αυθεντικότητα, τη δημιουργικότητα και, τελικά, τη θέση αυτού του μέσου στον χώρο του πολιτισμού.

Πέρα, όμως, από το τεχνικό ή δημιουργικό σκέλος της συζήτησης, επανέρχονται έντονα προβληματισμοί σχετικά με τα δικαιώματά μας εντός αυτής της ψηφιακής μεταβολής, που ενδεχομένως συμβαίνει με γρηγορότερους ρυθμούς από αυτούς που μπορούμε να κατανοήσουμε…

Συνέντευξη στον: Ηλία Κουτσερή

ΕΛIΝΑ ΣΥΡΡH

Πόσο εύκολα μπορείς να ξεφύγεις από τον …αλγόριθμο;

«Πίσω από πλατφόρμες όπως Facebook, Instagram και μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, βρίσκονται εταιρείες που συμμετέχουν σε μια αδυσώπητη μάχη για την προσοχή μας…»

Η Ελίνα Συρρή είναι φοιτήτρια στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Κατά τη διάρκεια των φοιτητικών της χρόνων, είχε ενεργή συμμετοχή σε διάφορες φοιτητικές εθελοντικές ομάδες. Ξεχωρίζει η τριετής συμμετοχή της στο TEDxNTUA, όπου ανέλαβε μεταξύ άλλων τον ρόλο της Head Organiser/Curator.

Από το 2023 την συναντάμε στο SNFCC Youth Council. Μια πρωτοβουλία του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για την ανάπτυξη ενός ανεξάρτητου προγραμματισμού εκδηλώσεων. Επιπλέον, εργάζεται στην Wealthyhood, μια fintech start-up, ως Full Stack developer.

 

Μιλώντας στο Volos City ως μέλος της ομάδας του SNFCC Youth Council, αλλά και σαν εκπρόσωπος της «Γενιάς Ζ», τονίζει ότι η νεότερη γενιά γεννήθηκε και μεγάλωσε μαζί με τις τεχνολογίες, όμως όπως διερωτάται, «πόσο εύκολα μπορείς να ξεφύγεις από τον αλγόριθμο;»  Δίνει την αισιόδοξη πλευρά της εξέλιξης στην οποία επίκεντρο παραμένει ο άνθρωπος και η σκέψη του, καθώς, όπως τονίζει, «όταν μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης εκπαιδεύονται σε δεδομένα που έχει παράξει το ΑΙ, τότε καταρρέουν. Τα καλά νέα επομένως, είναι ότι υπό μια έννοια τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, μας χρειάζονται…». Γι ΄αυτό όπως τονίζει, «θα ενθάρρυνα κάθε άτομο να εξερευνήσει τις νέες δυνατότητες και να μην φοβάται την αλλαγή, καθώς η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει πολλά», απαριθμώντας οφέλη σε όλα τα επίπεδα.

 

Πως θα χαρακτηρίζατε καταρχήν την εμπειρία σας απ΄τη συμμετοχή στην ομάδα SNFCC Youth Council;

Στο πρόγραμμα αυτό είμαι τώρα σχεδόν έναν χρόνο, και αυτός έχει υπάρξει αρκετά διαφωτιστικός από πολλές πλευρές. Μέσω του προγράμματος SNFCC Youth Council μας έχει δοθεί η ευκαιρία, η φωνή, να δώσουμε τις δικές μας ιδέες στον προγραμματισμό της πόλης, αλλά και με την σειρά μας να δώσουμε και εμείς ευκαιρίες σε νέα άτομα συμπεριλαμβάνοντας τα στον προγραμματισμό μας.

Ο χώρος αυτός δημιουργίας, δεν προϋπήρχε, αλλά δημιουργήθηκε, και για εμένα αυτός ο χώρος είναι μια ανάσα και συνάμα μια ευκαιρία να ανακαλύψω τι είναι σημαντικό για εμένα και τι χρειάζεται, αλλά και μπορεί να αποτυπωθεί μέσω του πολιτισμού. Ο πολιτισμός είναι μια ευκαιρία και ένα μέσο, το οποίο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να καθρεφτίσουμε τους προβληματισμούς μας, τις ανησυχίες, αλλά και να ψυχαγωγηθούμε.

 

Ιδιαίτερη η συζήτηση που έγινε πρόσφατα για την Τεχνητή Νοημοσύνη, τι αποκομίσατε εσείς;

Η διοργάνωση και η παρουσίαση της 2ης θεματικής δράσης των Slams για την Τεχνητή Νοημοσύνη ήταν ένα ταξίδι που άνοιξε τα μάτια, παρά το ότι πρόκειται για το αντικείμενο των σπουδών μου. Κάνοντας μια τελική αποφώνηση για την εκδήλωση αυτή, κρατάω το πηγαίο και μεγάλο ενδιαφέρον του κόσμου να ανακαλύψουν και να καταλάβουν τι υπάρχει πίσω από δημοφιλής τεχνολογίες, αλλά και μια νέα συνειδητοποίηση που πυροδοτήθηκε μέσα μου. Συνειδητοποίηση που αφορά μια συνεχή δέσμευση για επικοινωνία της επιστήμης, αλλά και για πλοήγηση στις ηθικές, νομικές και δημιουργικές διαστάσεις της, με εγρήγορση και περιέργεια.

 

Μέσα απ΄τη συζήτηση, ποια θέματα κατά κύριο λόγο και ενδεικτικά αναφέρθηκαν;

Οι συζητήσεις στην εκδήλωση AI Slams κάλυψαν διάφορα θέματα κεντρικά για την Τεχνητή Νοημοσύνη. Οι συμμετέχοντες κατανόησαν και οπτικοποίησαν ένα σύστημα AI, διερευνώντας τις περιπλοκές και τις ευπάθειές τους μαζί με τον Παναγιώτη Κορομηλά. Με αφορμή, το ChatGPT, μιλήσαμε με τον Ορφέα Μένη Μαστρομιχαλάκη, για τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα και συζητήσαμε για τον μηχανισμό πρόβλεψης τους και τις κρυφές προκαταλήψεις και πολιτικές τους. Εξετάστηκε η επίδραση της τεχνητής νοημοσύνης στην καλλιτεχνική έκφραση και δημιουργία από την Μαρία Μαυροπούλου, μαζί με τα ηθικά διλήμματα που θέτει. Κλείνοντας την συζήτηση και τον διάλογο των AI Slams, η Λαμπρινή Γυφτοκώστα, αναφέρθηκε στις νομικές προεκτάσεις του ζητήματος στην ψηφιακή εποχή, ιδίως όσον αφορά τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Αυτές οι συζητήσεις προσπάθησαν να προσφέρουν μια όσο το δυνατόν ολιστική προσέγγιση, καλύπτοντας τεχνικές, ηθικές, δημιουργικές και νομικές εκτιμήσεις στο τοπίο της τεχνητής νοημοσύνης και ελπίζουμε να αποτέλεσαν την αφορμή για περαιτέρω αναζήτησή προσωπική και μη.

 

 

 Πόσο χρήσιμη για την κοινωνία μπορεί να αποδειχθεί η Τ.Ν. και σε ποιους τομείς;

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) έχει τεράστιες δυνατότητες να ωφελήσει την κοινωνία σε διάφορους τομείς, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα, την παραγωγικότητα, την καινοτομία, ακόμα και την ψυχαγωγία. Στην υγειονομική περίθαλψη, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να φέρει επανάσταση στη φροντίδα των ασθενών, μέσω εξατομικευμένων σχεδίων θεραπείας, έγκαιρης ανίχνευσης ασθενειών και ανάλυσης ιατρικής εικόνας. Στην εκπαίδευση, τα εργαλεία με τεχνητή νοημοσύνη διευκολύνουν τις εξατομικευμένες μαθησιακές εμπειρίες και βοηθούν στον εντοπισμό των δυνατών και των αδυναμιών των μαθητών.    Στις μεταφορές, η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει την ανάπτυξη αυτόνομων οχημάτων, οδηγώντας σε ασφαλέστερα και αποτελεσματικότερα συστήματα μεταφοράς.

Ακόμα και στον τομέα της ψυχαγωγίας, οι εξατομικευμένες προτάσεις ταινιών, μουσικές σε γνωστές πλατφόρμες, όπως το Netflix, Spotify, αλλά και τα φίλτρα που χρησιμοποιούμε στο instagram, ανήκουν στο πεδίο της ΤΝ. Ωστόσο, ηθικά ζητήματα, όπως η προστασία της ιδιωτικής ζωής και ο μετριασμός της μεροληψίας, πρέπει να αντιμετωπιστούν προσεκτικά για να διασφαλιστεί η υπεύθυνη ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και τα δίκαια οφέλη για την κοινωνία.

 Άρα υπάρχουν παράλληλα προβληματισμοί και σκέψεις για τυχόν προβλήματα… Ακόμη και μελλοντική απώλεια θέσεων εργασίας… Τις συμμερίζεστε; Μπορούμε να ξεπεράσουμε τα όποια εμπόδια;

Αναγνωρίζω τις ανησυχίες σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη, συμπεριλαμβανομένης των αλλαγών που ήδη έχουν αρχίσει να μεταβάλουν την αγορά εργασίας. Ενώ η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αυτοματοποιεί ορισμένες εργασίες, δημιουργεί επίσης νέες ευκαιρίες και απαιτήσεις για δεξιότητες στην ανάπτυξη τεχνητής νοημοσύνης, την ανάλυση δεδομένων και τη συνεργασία ανθρώπου-ΑΙ.

Κατά την διάρκεια των AI Slams, η Μαρία Μαυρόπουλου αναφέρθηκε στο πολύ ενδιαφέρον φαινόμενο model collapse, το οποίο δείχνει πως όταν μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης εκπαιδεύονται σε δεδομένα που έχει παράξει το ΑΙ, τότε καταρρέουν. Τα καλά νέα επομένως ότι υπό μια έννοια τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, μας χρειάζονται.

Γιατί να χρειαζόμαστε την Τεχνητή Νοημοσύνη; Είναι αλήθεια, προς χρήση και ωφελιμότητα μόνο της νέας γενιάς;

Θα ήταν υπεραπλούστευση αν υποστηρίζαμε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ένα εργαλείο που απευθύνεται αποκλειστικά στην νέα γενιά, καθώς καταφέρνει και εξυπηρετεί πολλαπλούς σκοπούς,  και ο αντίκτυπός της ξεπερνά την έννοια της γενιάς, διασφαλίζοντας ένα πιο περιεκτικό, αποτελεσματικό και ευημερούν μέλλον για την κοινωνία στο σύνολό της.

 

«Κατηγορούν» ωστόσο συχνά τη γενιά σας, για υπερβολική χρήση της τεχνολογίας και «αποξένωση» …Νιώθετε ότι ζείτε την κοινωνία, μέσα απ τους… υπολογιστές και την τεχνολογία ως…«Γενιά Ζ»;

Η τεχνολογία είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής, φθάνοντας συχνά με τη μορφή προϊόντων σχεδιασμένων για δημόσια κατανάλωση. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι αυτά τα προϊόντα δεν είναι απλώς εργαλεία για τη διευκόλυνσή μας, αλλά αποτέλεσμα επιχειρηματικής δραστηριότητας.                                            Πίσω από πλατφόρμες όπως το Facebook, το Instagram και τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης όπως το chatGPT, βρίσκονται εταιρείες που συμμετέχουν σε μια αδυσώπητη μάχη για την προσοχή μας. Αυτή η δυναμική αποτυπώνεται ακριβώς με τον όρο «Μηχανισμός Προσοχής», ο οποίος περιγράφει τις στρατηγικές που εφαρμόζουν αυτές οι εταιρείες για να προσελκύσουν και να διατηρήσουν την προσοχή των χρηστών.

Με αλγόριθμους σχολαστικά σχεδιασμένους για τη βελτιστοποίηση της αφοσίωσης και την προώθηση της αλληλεπίδρασης των χρηστών, οι τεχνολογικοί γίγαντες αξιοποιούν τη διαδικτυακή μας συμπεριφορά για την προβολή στοχευμένων διαφημίσεων και τη δημιουργία εσόδων από την προσοχή μας. Ενώ η τεχνολογία αναμφίβολα ενισχύει τη συνδεσιμότητα και προσφέρει αμέτρητες ανέσεις, είναι επιτακτική ανάγκη να διατηρηθεί η επίγνωση των δυνατοτήτων της να επηρεάζει τη συμπεριφορά και να διαμορφώνει κοινωνικούς κανόνες.

Η επίτευξη ισορροπίας μεταξύ της μόχλευσης των πλεονεκτημάτων της τεχνολογίας και της προστασίας από τις πιθανές παγίδες της είναι απαραίτητη για τη διατήρηση των γνήσιων ανθρώπινων συνδέσεων και την προώθηση ενός υγιούς ψηφιακού οικοσυστήματος. Η νεότερη γενιά γεννήθηκε και μεγάλωσε μαζί με αυτές τις τεχνολογίες. Πόσο εύκολα μπορείς να ξεφύγεις από τον αλγόριθμο όμως; Και αυτό απευθύνεται σε μικρούς και μεγάλους.

 

Τι θα λέγατε στους μεγαλύτερους από εσάς ηλικιακά, όπως οι γονείς σας, που κρατούν σε …απόσταση ίσως, τη νέα τεχνολογία;

Οι αμφιβολίες και οι προβληματισμοί είναι πάντα γόνιμοι και πρέπει να λειτουργήσουν ως αφορμή για περαιτέρω έρευνα και αναζήτηση.

Η τεχνολογία μπορεί να λειτουργήσει ως ένα ισχυρό εργαλείο για να εμπλουτίσει την ζωή όλων μας. Σίγουρα, θα ενθάρρυνα κάθε άτομο να εξερευνήσει τις νέες δυνατότητες και να μην φοβάται την αλλαγή, καθώς η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει πολλά.

 

 

ΣΤΕΛΙΟΣ ΦΡΑΓΚΙΟΥΔΑΚΗΣ

Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ ισχυρό εργαλείο στα χέρια μας

Η τεχνολογία από μόνη της δε μας οδηγεί αναπόδραστα κάπου.Θα την παρομοίαζα μεταφορικά με το «σχήμα του νερού»…

Ο Στέλιος Φραγκιουδάκης γεννήθηκε το 1998 στην Αθήνα, πέρασε στη Νομική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών το 2016 και αποφοίτησε το 2021. Στη συνέχεια παρακολούθησε το μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Κοινωνιολογίας Δικαίου, Επιστήμης και Τεχνολογίας πάλι στην ίδια σχολή, με έμφαση στο επιστημονικό πεδίο της Νομικής Πληροφορικής και της συσχέτισης Τεχνητής Νοημοσύνης και Δικαίου.

Πιο συγκεκριμένα , στη διπλωματική του εργασία εστίασε στο ζήτημα της επερχόμενης Πράξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Τεχνητή Νοημοσύνη και στην προσέγγιση που ακολουθείται με τη διάκριση των συστημάτων Τεχνητής Νοημοσύνης ανάλογα με τον πιθανολογούμενο κίνδυνο που επιφέρουν στην υγεία, στην ασφάλεια και στα θεμελιώδη δικαιώματα των Ευρωπαίων πολιτών. Παράλληλα, είναι δικηγόρος, εγγεγραμμένος στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών και συμμετέχει σε πλήθος συνεδρίων γύρω από το ζήτημα της συσχέτισης δικαίου και τεχνολογίας.

Με αφορμή τη συμμετοχή του στην ομάδα SNFCC Youth Council , μιλώντας στο Volos Out, αναφέρει ότι «αναδείχθηκε το ζήτημα της παραπληροφόρησης του κόσμου γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη και του φόβου που υπάρχει», καθώς όπως ισχυρίζεται, «η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ ισχυρό εργαλείο στα χέρια της ανθρωπότητας».

Ωστόσο, σπεύδει να αναφέρει, ότι «οφείλουμε να θέσουμε ως κοινωνία το ζήτημα στην πραγματική του βάση και να εστιάσουμε στα ζητήματα που εμφανίζονται στο άμεσο μέλλον, όπως η λογοδοσία των αλγορίθμων και των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης και η χρήση τους υπό την ανθρώπινη επίβλεψη».

Τι είναι όμως πιθανό και τι ρομαντικό; Όπως τονίζει μεταξύ άλλων, «θέματα όπως μία μελλοντική επίθεση των ρομπότ και η επικράτηση τους έναντι του ανθρώπινου είδους παραμένουν σενάρια για επιστημονική φαντασία και όχι για την πραγματικότητα». Παράλληλα, όπως ξεκαθαρίζει, «η τεχνολογία από μόνη της δε μας οδηγεί αναπόδραστα κάπου. Θα την παρομοίαζα μεταφορικά με το “σχήμα του νερού”…»

 

Πως θα χαρακτηρίζατε καταρχήν την εμπειρία σας απ΄τη συμμετοχή στην ομάδα SNFCC Youth Council;

Ευχαριστούμε πολύ για αυτή την ερώτηση γιατί σίγουρα πρέπει να αναδείξουμε την πρωτοβουλία του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος να δώσει τον χρόνο, τον χώρο και τα μέσα σε νέα άτομα, ηλικίας 18-25 ετών, να διαμορφώσουν το δικό τους πρόγραμμα εντός του Κέντρου Πολιτισμού. Προσωπικά, σίγουρα μέσα από την εμπειρία αυτή έχω αποκομίσει αναρίθμητα οφέλη, αλλά κυρίως είχα την ευκαιρία να γνωρίσει πολύ ενδιαφέροντα και δημιουργικά άτομα και να συνδιοργανώσω μαζί τους εκδηλώσεις με κοινωνικό αποτύπωμα όπως η συζήτηση γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη.

 

 Ιδιαίτερη η συζήτηση που έγινε πρόσφατα για την Τεχνητή Νοημοσύνη, τι αποκομίσατε εσείς;

Αναμφίβολα αυτό που με ενθουσίασε στη συζήτηση γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη ήταν η εντυπωσιακή προσέλευση ανθρώπων όλων των ηλικιών, από πρωτοετείς φοιτητές, έως ανθρώπους της τρίτης ηλικίας, με δίψα να μάθουν παραπάνω γύρω από ένα επιστημονικό τομέα που αναδεικνύεται όλο και περισσότερο στον δημόσιο λόγο.

 

Μέσα απ΄τη συζήτηση, ποια θέματα κατά κύριο λόγο και ενδεικτικά αναφέρθηκαν;

Από όλα τα ζητήματα που αναδείχθηκαν στην συγκεκριμένη συζήτηση, μπορούμε να αναφέρουμε ενδεικτικά την χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινότητα μας, την εμφάνιση και τη διάδοση εφαρμογών όπως το ChatGpt, τη συσχέτιση τεχνητής νοημοσύνης και τέχνης αλλά και γενικότερα τα δικαιώματα μας στην ψηφιακή εποχή. Κυρίως όμως μέσα από τη συζήτηση, τις ομιλίες και τις απορίες του κοινού αναδείχθηκε το ζήτημα της παραπληροφόρησης του κόσμου γύρω από την τεχνητή νοημοσύνη και του φόβου που υπάρχει ότι αυτή αποτελεί μία ασύμμετρη απειλή για το μέλλον του πλανήτη μας.

 

Πόσο χρήσιμη για την κοινωνία μπορεί να αποδειχθεί η Τ.Ν. και σε ποιους τομείς;

Αναμφίβολα, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ ισχυρό εργαλείο στα χέρια της ανθρωπότητας για τη βελτίωση των συνθηκών και των όρων ζωής μας. Ενδεικτικά θα ανέφερα ότι στο πεδίο της καθημερινότητας μας μπορούμε να δούμε αλματώδη πρόοδο σε πεδία όπως η ιατρική (ιδιαίτερα στο στάδιο της διάγνωσης ασθενειών), η μείωση της γραφειοκρατίας και η εν γένει βελτίωση των δημόσιων υπηρεσιών, οι μεταφορές και η γεωργία.

 

Υπάρχουν παράλληλα προβληματισμοί και σκέψεις για τυχόν προβλήματα… Ακόμη και μελλοντική απώλεια θέσεων εργασίας… Τις συμμερίζεστε; Μπορούμε να ξεπεράσουμε τα όποια εμπόδια;

Σίγουρα υπάρχει αυτός ο κίνδυνος αλλά προσωπικά πιστεύω ότι δεν υφίσταται στον βαθμό που παρουσιάζεται πολλές φορές στα μέσα ενημέρωσης. Γενικότερα, η αγορά εργασίας σήμερα για τη γενιά μας, παρουσιάζεται πολύ πιο ευέλικτη σε σχέση με το παρελθόν και τη γενιά των γονιών μας. Προφανώς χρειάζεται από την μία πλευρά να αναπτυχθεί η προσαρμοστικότητα μας αλλά θα πρέπει και από την άλλη, να υπάρξει η κατάλληλη μέριμνα σε διεθνές επίπεδο ώστε να μην υπάρξει ένα ξαφνικό κύμα αλλαγών στον χώρο της εργασίας.

Συνολικότερα, οφείλουμε να θέσουμε ως κοινωνία το ζήτημα στην πραγματική του βάση και να εστιάσουμε στα ζητήματα που εμφανίζονται στο άμεσο μέλλον, όπως η λογοδοσία των αλγορίθμων και των συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης και η χρήση τους υπό την ανθρώπινη επίβλεψη. Αντιθέτως, θέματα όπως μία μελλοντική επίθεση των ρομπότ και η επικράτηση τους έναντι του ανθρώπινου είδους παραμένουν σενάρια για επιστημονική φαντασία και όχι για την πραγματικότητα.

 

 Γιατί να χρειαζόμαστε την Τεχνητή Νοημοσύνη; Είναι αλήθεια, προς χρήση και ωφελιμότητα μόνο της νέας γενιάς;

Σίγουρα η τεχνητή νοημοσύνη δεν πρόκειται για ένα παιχνίδι απλά της νέας γενιάς αλλά μπορούμε συνολικά να αποκομίσουμε μεγαλύτερα οφέλη από αυτή ως κοινωνίας, όπως στην ιατρική που προαναφέραμε

 

«Κατηγορούν» συχνά τη γενιά σας, για υπερβολική χρήση της τεχνολογίας και «αποξένωση» … Νιώθετε ότι ζείτε την κοινωνία… μέσα απ΄ τους υπολογιστές και την τεχνολογία ως …«Γενιά Ζ»;

Προσωπικά νομίζω ότι υπάρχει κάποιες φορές μία τάση ρομαντικοποίησης του παρελθόντος και ανάδειξη της τεχνολογίας ως ενός κακού δαίμονα που απειλεί την ακεραιότητα και τον χαρακτήρα μας. Προφανώς, υπάρχουν ζητήματα που έχουν να κάνουν με την υπερβολική χρήση των συσκευών μας, τον εθισμό σε αυτές αλλά και τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις αλλά

η τεχνολογία από μόνη της δε μας οδηγεί αναπόδραστα κάπου. Θα την παρομοίαζα μεταφορικά με το «σχήμα του νερού», δεν έχει δηλαδή από μόνη της ένα σχήμα και έναν ρόλο, αλλά εμείς είμαστε αυτοί που την μορφοποιούμε και την τοποθετούμε στη ζωή μας.

 

Τι θα λέγατε στους μεγαλύτερους σε εσάς ηλικιακά, όπως οι γονείς σας, που κρατούν σε … απόσταση τη νέα τεχνολογία;

Αντιλαμβάνομαι τη φοβία προς το καινούριο και έχω συχνά την ίδια συζήτηση με τους γονείς μου για τη σχέση τους με την τεχνολογία. Θα έλεγα ότι δε χρειάζεται φόβος ούτε και ιδιαίτερο άγχος, η τεχνολογία μπορεί να είναι ένας τρομερός βοηθός στην καθημερινότητα μας. Από τη χρήση των εφαρμογών με χάρτες μέχρι το Youtube, η ζωή μας γίνεται εύκολα πιο διασκεδαστική.

 

 Αλήθεια… η δική σας μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση, ως σκέψη, όνειρο ή κατάληξη ήδη… περνά μέσα απ΄την Τεχνητή Νοημοσύνη; 

Ως ένα βαθμό ναι και ανάλογα βέβαια με τον τομέα ενασχόλησης, η εργασία μας πλέον συσχετίζεται ως ένα βαθμό με την τεχνητή νοημοσύνη. Στον δικό μου κλάδο για παράδειγμα, παρατηρούμε σταδιακά ότι η θέσπιση κανονισμών συμμόρφωσης για τη χρήση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης εγείρει σταδιακά νομικά ζητήματα γύρω από διαφορετικά πεδία όπως η ευαλωτότητα των προσωπικών μας δεδομένων, η διαφάνεια και η αντιμετώπιση κοινωνικών προκαταλήψεων και στερεοτύπων.

 

 

 

Η Τεχνητή Νοημοσύνη με … τη ματιά των ίδιων των παιδιών

ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΤΗΣ «ΓΕΝΙΑΣ Ζ»

Εσείς που μας… διαβάζετε, σε ποια γενιά ανήκετε; Γνωρίσατε απ΄την αρχή της, τη νέα τεχνολογία  ή γεννηθήκατε μετά το 2.000; Παίζατε με … βόλους ή με το κινητό; Όπως και να΄ χει, πλέον βρισκόμαστε στο 2024,  οπότε δικαιωματικά ο λόγος ανήκει στη «Generation Z» ή αλλιώς «Γενιά Ζ».

Σε αυτή, που ανήκουν τα παιδιά που δεν γνώρισαν τη ζωή προ Διαδικτύου και ότι αυτό συνεπάγεται.  Πρόκειται για μία γενιά που είναι μονίμως συνδεδεμένη με ένα smartphone στο Διαδίκτυο, ασχολείται με τα social media και τις δημοσιεύσεις σε αυτά, αλλά πλέον, είναι αυτή που θα διαχειριστεί, την Τεχνητή Νοημοσύνη!

Πως βλέπουν τα ίδια ωστόσο τα παιδιά αυτής της γενιάς, τη νέα τεχνολογία και την Τεχνητή Νοημοσύνη; Με μια πρώτη καταγραφή των απόψεων μαθητών και μαθητριών του Ομίλου Δημοσιογραφίας, του Προτύπου Γυμνασίου Βόλου, αυτό που συμπεραίνουμε με λίγες λέξεις, είναι ότι επικρατεί ικανοποίηση, αισιοδοξία, προβληματισμός αλλά και …φόβος!

Πριν ωστόσο τα ίδια τα Βολιωτάκια της «Γενιάς Ζ» μας  μεταφέρουν την άποψή τους, (ευχαριστώντας τα όλα για την ανταπόκριση στο ρεπορτάζ, καθώς και την Δρ Σοφία Κανταράκη, υπεύθυνη του Ομίλου Δημοσιογραφίας, Διευθύντρια του σχολείου), για να μην μείνετε … με την απορία, δείτε τη χρονολογική κατάταξη των γενεών, ώστε να απαντήσετε στο ερώτημα με το οποίο ξεκινήσαμε το σημερινό μας ρεπορτάζ…  Η «Σιωπηρή γενιά»: Όσοι γεννήθηκαν πριν το 1945, «Baby Boomers»: Όσοι γεννήθηκαν μεταξύ του 1946 και 1964, «Γενιά Χ»: Όσοι γεννήθηκαν μεταξύ του 1965 και του 1980, «Millennials»: Όσοι γεννήθηκαν μεταξύ του 1980 και του 2000 και «Generation Z»: Όσοι γεννήθηκαν από το 2000 και έπειτα…

Δρ Σοφία Κανταράκη, υπεύθυνη του Ομίλου Δημοσιογραφίας, Διευθύντρια του Προτύπου Γυμνασίου Βόλου: Ο ψηφιακός κόσμος, η σπουδαιότητα της Τεχνητής Νοημοσύνης και οι κοσμοϊστορικές αλλαγές που αυτή μπορεί να επιφέρει, φαίνεται να μην περνούν απαρατήρητα από τη νέα γενιά, η οποία βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με υπαρξιακές απειλές-προκλήσεις. Οι απόψεις των μαθητών/τριών μας αποτυπώνουν περίτρανα τη βαθύτατη ανησυχία τους για το μέλλον.

Ίσως, όχι αδικαιολόγητα, αφού δυνητικοί κίνδυνοι ελλοχεύουν από τη λανθασμένη ή άσκοπη εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης.

Άλλωστε η ΤΝ έχει ήδη κατηγορηθεί για πολλά, όπως για τη δημιουργία διαδικτυακών «θαλάμων αντήχησης» (echo chambers) βάσει προγενέστερης διαδικτυακής συμπεριφοράς ή για τη δημιουργία ρεαλιστικών αλλά παραποιημένων βίντεο, ήχων και εικόνων, γνωστών ως «deepfakes», που μπορούν να βλάψουν ή να χειραγωγήσουν ανθρώπους. Διανύουμε άπραγοι, λοιπόν, μια αμφίβολη πορεία στις ψηφιακές λεωφόρους, για την οποία κανείς δεν μπορεί να μας εγγυηθεί τίποτα.  Ας μη γελιόμαστε, τώρα πια αναζητούμε λύσεις σε έναν γρίφο που οι ίδιοι δημιουργήσαμε.

 

ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΣIΝΤΖΟΣ

Ψηφιοποίηση, ΤΝ… φλέγοντα ζητήματα στις μέρες μας. Αναμφίβολα πάντως είναι κομμάτι της ζωής όλων μας.

Η τεχνολογία και ως ορισμός είναι εργαλείο του ανθρώπου, άρα θεωρητικά η εξολοκλήρου ψηφιοποίηση θα ήταν ωφέλιμη. Ωστόσο αυτό σε ένα μεγάλο βαθμό απαιτεί τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. «AI», για τους μαθητές εργαλείο και για τους μεγαλύτερους ίσως και μελλοντική μάστιγα θέσεων εργασίας. «Λύνει τα χέρια» σε πολλούς τομείς, αν και εφόσον χρησιμοποιείται σωστά, ενώ ταυτοχρόνως απειλεί την ίδια την ύπαρξη του ανθρώπου. Εν κατακλείδι, θα πρέπει η τεχνητή νοημοσύνη να αντιμετωπιστεί ως τάση της εποχής; Η απάντηση ξεκάθαρα είναι όχι, αλλά συγχρόνως δεν πρέπει τυφλά να την εμπιστευόμαστε λόγω των κινδύνων της, όπως η εξαφάνιση της δημιουργικής σκέψης ακόμη και για απλά θέματα. Επομένως πρόκειται για ένα νέο και εξελισσόμενο εργαλείο προς το παρόν στο οποίο θα πρέπει σίγουρα να δοθεί προσοχή.

 

ΘΕΑΝΩ ΒΑΟYΤΗ

Η τεχνολογία και ειδικότερα η Τεχνητή Νοημοσύνη αποτελεί κάτι καινούργιο ακόμα και για μας, καθώς μέρα με τη μέρα εξελίσσεται όλο και περισσότερο. Κατά πόσο όμως είναι δυνατή η συνύπαρξη της τεχνητής νοημοσύνης με εμάς τους εφήβους και το σχολείο; Αρχικά, μέσω της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης έχουμε αναπτύξει τις δεξιότητες μας και έχουμε βελτιώσει τις σχολικές εγκαταστάσεις προσθέτοντας διαδραστικούς πίνακες και υπολογιστές με σύγχρονα και βελτιωμένα προγράμματα και εξαρτήματα. Δυστυχώς, όμως, η τεχνολογία μας έχει δείξει αρκετές φορές και το κακό της πρόσωπο, διότι τα παιδιά και οι έφηβοι πλέον δεν διανοούνται να ζήσουν χωρίς τις ηλεκτρονικές συσκευές τους. Η τεχνολογία μας έχει βοηθήσει σε πολλούς τομείς της ζωής μας, όμως επιβάλλεται να την εκμεταλλευόμαστε με μέτρο προς αποφυγή «εξαρτήσεων».

 

 

ΜΑΡΙΑ ΘAΝΟΥ

Η τεχνολογία, ιδιαίτερα η τεχνητή νοημοσύνη αναπτύσσεται όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια κάνοντας τεράστια βήματα. Διευκολύνει τη λύση προβλημάτων της καθημερινής μας ζωής, όμως στη σχολική ζωή έχει αρνητικά αποτελέσματα. Για παράδειγμα, συνήθως πολλοί μαθητές τη χρησιμοποιούν ως βοήθημα για τα μαθήματα τους μπαίνοντας σε διάφορες εφαρμογές, όπως το Chat-GPT. Με αυτό τον τρόπο, οι μαθητές κάνουν κακό στον ίδιο τους τον εαυτό με το να μην προσπαθούν για τη μελέτη τους. Έτσι, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να είναι μία εύκολη λύση της καθημερινής ζωής, όμως μπορεί να επηρεάσει με αρνητικό τρόπο τη ζωή των μαθητών.

 

ΔΗΜΗΤΡΑ ΦΕΚΚΑ

Η τεχνολογία σήμερα δεν αποτελείται από ένα μόνο αντικείμενο. Στις μέρες, όταν αναφερόμαστε στην τεχνολογία δεν εστιάζουμε μόνο στις ηλεκτρονικές συσκευές αλλά και στα ρομπότ Τεχνητής Νοημοσύνης και γενικά στις (εξελιγμένες τεχνητές συσκευές). Όσον αναφορά τον εκπαιδευτικό τομέα, στα σχολεία η τεχνολογία είναι αρκετά ωφέλιμη (εύκολος και πιο διασκεδαστικός τρόπος μάθησης, περισσότερο ενδιαφέρον από τους μαθητές). Αντιθέτως, αν αναλύσουμε και σκεφτούμε πως η τεχνολογία θα εξελιχθεί στο μέλλον, οι περισσότεροι θα την θεωρήσουμε ως κάτι τρομακτικό και επίφοβο.

 

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΧΑΛΑΤΣΗΣ

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει εισβάλει στα ελληνικά σχολεία αλλά και σε όλα τα ανεπτυγμένα κράτη. Ο όρος τεχνητή νοημοσύνη αναφέρεται στον κλάδο της πληροφορικής ο οποίος ασχολείται με τη σχεδίαση και την υλοποίηση υπολογιστικών συστημάτων που μιμούνται στοιχεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς τα οποία υπονοούν έστω και στοιχειώδη ευφυΐα: μάθηση, προσαρμοστικότητα, εξαγωγή συμπερασμάτων, κατανόηση από συμφραζόμενα. Παρόλα αυτά θεωρώ ότι τίποτα δεν θα μπορέσει ποτέ να αντικαταστήσει τον πραγματικό δάσκαλο, τον άνθρωπο δάσκαλο και το παραδοσιακό μάθημα. Γι’ αυτό καλή είναι η τεχνολογία αλλά πρέπει να συμβαδίζει με το ανθρώπινο και όχι να το υποκαθιστά.

 

 

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ

Η τεχνολογία έχει αναπτυχθεί στις μέρες μας και αρχίσει να επηρεάζει πολλούς τομείς ειδικά τα σχολεία. Πιο συγκεκριμένα, στα σχολεία πλέον έχουν εγκατασταθεί διαδραστικοί πίνακες που κάνουν το μάθημα παραστατικό. Επίσης υπάρχουν πόλοι τρόποι να κάνουν οι μαθητές εξάσκηση σπίτι τους με κάποιες ιστοσελίδες όπως αυτή της η τάξης. Ωστόσο η τεχνολογία έχει μερικά αρνητικά στην εκπαίδευση των μαθητών, καθώς αρκετοί μαθητές παίρνουν έτοιμες τις ασκήσεις από λυσάρια. Επιπρόσθετα στις μέρες μας υπάρχουν τα Ai (ουσιαστικά η τεχνητή νοημοσύνη) όπου οι μαθητές μπορούν να τους δώσουν τις ασκήσεις τους και να τις πάρουν πίσω λυμένες.

 

 

ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΠA

Σε ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα η Τεχνητή Νοημοσύνη θα ενσωματωθεί στην καθημερινότητά μας. Πολλοί άνθρωποι θα στηριχτούν σε αυτή, και πολλές από τις πιο σημαντικές αποφάσεις τους θα τις παίρνουν σύμφωνα με αυτή. Όσον αφορά τα σχολεία, αρκετοί άνθρωποι πιστεύουν ότι καλό θα ήταν σιγά-σιγά με κάποιον τρόπο να αρχίσει να γίνεται ένα κομμάτι των τρόπων (μέσων) διδασκαλίας, αφού στο μέλλον θα πρέπει όλοι μας να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στις απαιτήσεις του σύγχρονου και ίσως πιο εξελιγμένου κόσμου που θα ζήσουμε. Κάποιοι άλλοι, υποστηρίζουν ότι ακόμα και αν η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αντικαταστήσει τα ανθρώπινα επαγγέλματα, αυτό που δεν θα μπορεί να αντικαταστήσει είναι τα συναισθήματα του ανθρώπου, αφού λειτουργεί μόνο με την λογική, και όχι συνδυάζοντας και συναισθήματα, όπως κάνει και ο άνθρωπος.

 

ΜΑΡΙΑ – ΌΛΓΑ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ 

Η τεχνολογία σήμερα παίζει έναν σημαντικό  ρόλο στη ζωή μας. Στις μέρες μας η τεχνολογία αποτελεί μια επιπλέον δύναμη για τον άνθρωπο αφού όσο εξελίσσεται τον διευκολύνει ακόμα περισσότερο. Όσον αφορά την εκπαίδευση τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (AI) θα πρόσφεραν  τεράστιες δυνατότητες και οφέλη στους μαθητές καθώς και θα βελτίωναν πολύ τον τρόπο μάθησης και διδασκαλίας. Έτσι ο τρόπος διδασκαλίας θα ήταν πιο ενδιαφέρον και διασκεδαστικός για τους μαθητές. Η τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία μπορεί να προσφέρει πολλαπλά οφέλη. Ωστόσο, πρέπει να ληφθεί υπόψη η εξισορρόπηση μεταξύ της τεχνολογίας και της ανθρώπινης εκπαίδευσης. Όμως ακόμα και αν η τεχνολογία μας βοηθάει τόσο πολύ επειδή εξελίσσεται αν σκεφτούμε ότι ο τρόπος που αναπτύσσεται είναι ραγδαίος η γνώμη μας ίσως αλλάξει και γίνει για εμάς κάτι τρομακτικό!

 

 

 

 

ΔΗΜΗΤΡΑ ΑΘΑΝΑΣΑΚΗ

Πλέον ο πλανήτης μας εξαρτάται από την τεχνολογική εξέλιξη. Έτσι όσο περισσότερο οι επιστήμονες και οι εφευρέτες αναπτύσσουν τον ψηφιακό κόσμο τόσο αντικαθιστούν τους ανθρώπους με μηχανήματα. Για παράδειγμα, πριν λίγο καιρό παρουσιάστηκε στο κοινό το ρομπότ Σοφία που φέρνει τρομακτικά σε μια πραγματική γυναίκα. Το κεφάλι της δεν έχει μαλλιά ώστε να μπορούμε να δούμε τους μηχανισμούς του μυαλού της. Επίσης έχει και συναισθήματα δηλαδή κλαίει, γελάει, στεναχωριέται, θυμώνει. Προσωπικά ο ψηφιακός κόσμος με τρομάζει, γιατί αν στις μέρες μας υπάρχει ήδη ένα ρομπότ που μοιάζει δραματικά με τους ανθρώπους, στο μέλλον, όταν θα πρέπει εμείς η νέα γενιά να δουλέψουμε θα έχουμε αχρηστευθεί και ο κάθε εργοδότης  θα επιλέγει τα ρομπότ του αντί για τους εργαζόμενους τους.

 

ΘΩΜΑΣ ΚΑΛΑΜΠΑΛΙΚΗΣ

Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ένας τομέας που αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς και για αυτό έχει μπει και στην ζωή των μαθητών. Οι μαθητές όμως χρησιμοποιούν αυτό το «εργαλείο» με λάθος τρόπο. Για παράδειγμα ενώ έπρεπε να το χρησιμοποιούν για να τους βοηθήσει στην εύρεση πληροφοριών το χρησιμοποιούν για να τους κάνει τις εργασίες τους. Για αυτό τον λόγο πρέπει να ληφθούν δραστικά μέτρα για την αντιμετώπιση τέτοιον φαινομένων. Έτσι θα μπορέσει να διασφαλιστεί η σωστή χρήση τις τεχνολογίας από τους μαθητές. Επίσης ένας άλλος τρόπος για την σωστή χρήση της τεχνολογίας είναι η εκμάθηση χρήσης της από τους καθηγητές.

 

 

ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ

Ένας από τους μεγαλύτερους παράγοντες στη σύγχρονη εποχή αποτελεί η Τεχνητή Νοημοσύνη. Από την μια άποψη η πλειοψηφία των νέων υποστηρίζουν ότι η τεχνολογία προωθεί την εξέλιξη των διδακτικών μέσων ενός μαθήματος, αφού γίνεται πιο ενδιαφέρον. Δυστυχώς οι έφηβοι μπορούν να επηρεαστούν αρνητικά από τα τεχνολογικά μέσα αφού θεωρούνται πρωτοποριακά και καινοτόμα για την επικαιρότητα της κοινωνίας μας . Για αυτό συμπεραίνουμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί την εξέλιξη και την βελτίωση του πλανήτη μας αλλά από την άλλη πλευρά αποτελεί και την δραματική άλωση της κοινωνίας μας.

 

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΣΚΟΛΑΡΙΚΗ 

Πλέον ο άνθρωπος έχει αντικατασταθεί από ρομποτάκια, τα οποία δύνανται να κάνουν τα πάντα! Από το να γράφουν εργασίες για το σχολείο, μέχρι το να ασχολούνται με τις οικιακές δουλειές! Αξίζει, όμως, να επικεντρωθούμε στον εξέχοντα ρόλο που η Τεχνητή Νοημοσύνη διαδραματίζει στην εκπαίδευση. Οι κατευθυντήριες γραμμές του Υπουργείου, προωθούν την ψηφιοποίηση του διδακτικού έργου, μέσω της εξοικείωσης των μαθητών και των εκπαιδευτικών με πλατφόρμες διδασκαλίας, όπως η Webex και η E-Class, οι οποίες αποβαίνουν χρήσιμες σε περίπτωση που οι διάφορες συγκυρίες καθιστούν ανέφικτη την υλοποίηση του διδακτικού έργου με τον παραδοσιακό τρόπο, αλλά και με σύγχρονα εκπαιδευτικά μέσα, όπως διαδραστικοί πίνακες, που με τη δύναμη της εικόνας και του ήχου μετατρέπουν το μάθημα σε μια ευχάριστη διαδικασία, ενώ διατηρούν αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών.  Μπορώ να πω πως το συναίσθημα που κυριαρχεί μέσα μου είναι ο φόβος, καθώς δε μπορώ να φανταστώ πως θα μοιάζει η ζωή μας αν την ελέγχουν τα ευφυή «ρομποτάκια». Το μόνο, βέβαιο, είναι πως θα ζήσουμε καταστάσεις πρωτόγνωρες, τις οποίες θα πρέπει πάσα θυσία να συνηθίσουμε.

 

 

ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ 

Η τεχνολογία από τότε που μπήκε στις ζωές μας έχει υπάρξει πολύ χρήσιμο εργαλείο αλλά και εξάρτηση. Οι νέοι οι οποίοι είναι γεννημένοι στην εποχή της τεχνολογίας θέλουν να πιστεύουν ότι γνωρίζουν όλες τις ικανότητες της, όμως μπορεί κανείς να ξέρει σε τι θα εξελιχθεί αυτή η ασταμάτητη εφεύρεση; Η τεχνητή νοημοσύνη είναι αρχή της εξέλιξης της τεχνολογίας και ήδη έχει αρχίσει να εισχωρεί μέσα στις ζωές μας χωρίς κανένα απόλυτος όριο. Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι το πώς κάποιος δίνει τόση δύναμη σε ένα απλό μηχάνημα. Δεν διαφωνώ βέβαια στο ότι οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης είναι απέραντες και πολύ βοηθητικές. Όμως, άμα συνεχίσει η εξέλιξη της, κάποια στιγμή δεν θα είναι πιο ευφυής από τον δημιουργό της; Αυτό είναι κάτι που προβληματίζει πολλούς νέους, διότι εμείς είμαστε η γενιά που θα μεγαλώσει μέσα στην τεχνίτη νοημοσύνη και εμείς είμαστε και αυτοί που θα υποστούμε τις συνέπειες άμα κάτι πάει στραβά. Επιπλέον πολλοί αγχώνονται για τα επαγγέλματα και για το αν θα υπάρχουν ότι η τεχνίτη νοημοσύνη φτάσει στο σημείο να έχει τις ικανότητες να κάνει τα πάντα. Για αυτό καλό θα ήταν να κοιτάμε το μέλλον όταν δημιουργούμε ένα τόσο δυνατό εργαλείο το οποίο μπορεί σε λίγο χρόνια να καταστρέψει τον πλανήτη.

 

ΕΥΓΕΝΙΑ  ΚΟΛΟΒΟY

Η εξέλιξη της τεχνολογίας έφερε αξιοσημείωτες αλλαγές στην ανθρωπότητα. Βελτίωσε την ποιότητα της ζωής του ανθρώπου και διευκόλυνε σε μέγιστο βαθμό την καθημερινότητα του. Ωστόσο, αξίζει να αναφερθεί ότι οι επιδράσεις της τεχνολογίας δεν είναι μόνο θετικές. Πράγματι, η πολύωρη χρήση του διαδικτύου προκαλεί τον εθισμό των χρηστών του. Δυστυχώς, οι ανήλικοι χρήστες κυρίως, που είναι μπροστά από μια οθόνη έχει ως με αποτέλεσμα να μπερδεύουν την εικονική πραγματικότητα με την αληθινή ζωή. Επιπλέον, κίνδυνοι παραμονεύουν στο διαδίκτυο καθώς εκτίθενται τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αμφισβητείται η ασφάλεια των ιδιωτικών στοιχείων. Επομένως, είναι αναγκαίο η τεχνολογία να χρησιμοποιείται με σύνεση και μέτρο από τους ανθρώπους.

Με μία πρώτη ματιά η τεχνητή νοημοσύνη διευκολύνει τη ζωή μας σε πολλούς τομείς.Τότε γιατί γιατί τόση φασαρία και διχογνωμία απόψεων όσον αφορά αυτή; Η τεχνητή νοημοσύνη όπως οι μηχανές αναζήτησης, για παράδειγμα οι εφαρμογές και ιστοσελίδες με διαδραστικές ασκήσεις και άλλα μέσα, είναι προφανές πως κάνουν το μάθημα δημιουργικότερο και ευχάριστο καθώς και ευκολότερο. Κατά τη δικιά μου άποψη το πρόβλημα δεν είναι η ίδια η τεχνητή νοημοσύνη αλλά η χρήση που ο καθένας μας επιλέγει να κάνει.

 

 

ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ – ΕΛΕΝΗ ΝΤΑΛΛΑ 

Η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη ζωή των μαθητών του σήμερα. Πλέον χρησιμοποιούνται υπολογιστές και διαδραστικοί πίνακες στους εκπαιδευτικούς χώρους, οι οποίοι αποτελούν ένα όφελος τόσο για τους μαθητές, όσο και για τους εκπαιδευτικούς. Όμως, μπαίνοντας τόσο ραγδαία στη ζωή μας, η τεχνολογία έγινε ένα υπερβολικό κομμάτι της ζωής μας από το οποίο δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Έχοντας περάσει την μισή μέρα μπροστά από το κινητό ή οποιαδήποτε άλλη συσκευή, δημιουργείται μια εξάρτηση, ιδιαίτερα στους εφήβους, που επηρεάζει αρνητικά τις επιδόσεις τους στο σχολείο και όχι μόνο. Η καθημερινότητα των νέων σήμερα αποτελείται από πολλές ώρες που χαζεύουν στα λεγόμενα «social» αντί να κάνουν κάτι δημιουργικό, ή ακόμα χειρότερα, αντί να διαβάζουν τα μαθήματα τους. Η άνοδος της τεχνολογίας είναι ένα θέμα το οποίο φοβίζει και προβληματίζει αρκετούς μαθητές. Όλοι τους ξέρουν πόσο εξαρτημένοι είναι από την μικρή οθόνη του τηλεφώνου τους και πόσο άσχημη επιρροή θα έχει αυτό στο μέλλον.

 

 

 

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΛΑΡΙΚΗΣ

Είναι γεγονός πλέον ότι στις μέρες μας τα περισσότερα παιδιά ασχολούνται μόνο με το κινητό. Το διαδίκτυο βέβαια, δεν προσφέρει στα παιδιά μόνο αρνητικά, αλλά και θετικά, διότι μέσα από αυτό μπορούν να μαθαίνουν πολλά νέα πράγματα, όπως για την ιστορία της χώρας τους, να κάνουν διαδικτυακά μαθήματα μέσα από πλατφόρμες, όπως η Webex, όταν οι συνθήκες δεν είναι κατάλληλες για να πάνε στο σχολείο. Ωστόσο, δεν λείπουν και τα αρνητικά, όπως προβλήματα στην όραση  ή εθισμός στο διαδίκτυο. Συνεπώς, το διαδίκτυο και γενικά ο ψηφιακός κόσμος παρόλο που βοηθάει τα παιδιά στο σχολείο σε σημαντικό βαθμό, διότι μπορούν να συμπληρώνουν τα μαθήματά τους, μέσα από τις διάφορες πλατφόρμες, ωστόσο μπορεί να επιδράσουν αρνητικά στην υγεία τους.

 

 

ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΖΑΛΩΝΗ

Πλέον ο τρόπος με τον οποίο εξελίσσονται οι διάφορες κοινωνίες και ειδικότερα η τεχνολογία έχει ξεπεράσει τα όρια λογικής και της σταθερότητας που οι άνθρωποι δεν προλαβαίνουν να ενημερωθούν σωστά και ολοκληρωμένα. Καθημερινά δεκάδες διαφορετικά μηχανήματα και εφευρέσεις ανακαλύπτονται και οι άνθρωποι ανησυχούν, καθώς βαδίζουν για πρώτη φορά σε μια τέτοια άγνωστη κατάσταση που ανησυχούν για το μέλλον τους. Για το σχολείο τέτοιες ανανεώσεις είναι απαραίτητες καθώς οι τρόποι μάθησης αλλάζουν και καλό είναι να συμβαδίζουν όλοι μαζί με την τεχνολογία, ακόμα και το σχολείο. Αν και πολλές φορές αυτό μπορεί να φέρει περισσότερα μειονεκτήματα από ότι πλεονεκτήματα, καν δεν νοιάζεται αρκετά για να μιλήσει.

 

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.