Το γεγονός ότι η επιβολή κυρώσεων του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που προβλέπει μεγάλα πρόστιμα έως και εξοντωτικά σε περίπτωση υποτροπής, δεν είναι αυτοσκοπός για την Αστυνομία, αλλά στοχεύει στη μείωση των ατυχημάτων, των τραυματισμών, της απώλειας ανθρώπινης ζωής και στην απόκτηση παιδείας από τους οδηγούς, επισημάνθηκε σήμερα, στην εκδήλωση ενημέρωσης για την οδική ασφάλεια και τον νέο ΚΟΚ, που έγινε σήμερα στη Διεύθυνση Αστυνομίας Μαγνησίας, από τον αστυνομικό διευθυντή, ταξίαρχο Γιώργο Ντιζέ και τους διοικητές του Τμήματος Τροχαίας Βόλου, αστυνόμο Α’ Στέλιο Βαρβάρη και της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων Μαγνησίας, αστυνομικό υποδιευθυντή Λευτέρη Αναδιώτη.
Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα στο Ν. Μαγνησίας το πρώτο εξάμηνο του 2025, όπου σημειώθηκαν 9 θανατηφόρα δυστυχήματα με 10 νεκρούς, και 18 ατυχήματα με 22 τραυματίες, που είναι βαρύς φόρος στην άσφαλτο.
Το ίδια διάστημα βεβαιώθηκαν 7.772 παραβάσεις από τις οποίες 236 για οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, 536 για οδήγηση χωρίς κράνος, 311 για μη χρήση ζώνης ασφαλείας και 162 για χρήση κινητού τηλεφώνου.
Παράλληλα, στο εθνικό οδικό δίκτυο, όπου η Τροχαία Αυτοκινητοδρόμων μόνο στο διάστημα από 13 ως 30 Ιουνίου βεβαιώθηκαν επτά παραβάσεις με ταχύτητες από 207 μέχρι 247 χιλιόμετρα με την τελευταία παράβαση να έχει γίνει από οδηγό Lamborgini!
Για να αλλάξει η κατάσταση αυτή, με την εφαρμογή του νέου ΚΟΚ από 1η Ιουλίου, που θα εφαρμοστεί πλήρως στις 13 Σεπτεμβρίου, οι υπηρεσίες Τροχαίας ξεκινούν εντατικούς ελέγχους για την πρόληψη των ατυχημάτων, συστηματικούς ελέγχους στα δίκυκλα για τη χρήση κράνους, όπως και σε διανομείς και τους εργοδότες τους που είναι υποχρεωμένοι να χορηγούν κράνη στους υπαλλήλους τους, με μηδενική ανοχή σε παραβάσεις που συνιστούν άμεση απειλή για τη ζωή και τη δημόσια ασφάλεια.
Ο νέο ΚΟΚ προβλέπει παραβάσεις που κατατάσσονται ανάλογα με τον βαθμό επικινδυνότητας:
Ε1 χαμηλής επικινδυνότητας με διοικητικό πρόστιμο 30 € με ή χωρίς αφαίρεση διπλώματος για 10 μέρες
Ε2 μεσαίας επικινδυνότητας με διοικητικό πρόστιμο 150 € με ή χωρίς αφαίρεση διπλώματος για 20 μέρες
Ε3 υψηλής επικινδυνότητας με διοικητικό πρόστιμο 350 € με ή χωρίς αφαίρεση διπλώματος για 30 μέρες.
Ε4 ιδιαίτερα υψηλής επικινδυνότητας για τις οποίες προβλέπονται αυστηρότερα πρόστιμα και διοικητικά μέτρα και
Σ (αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς) παραβάσεις για τις οποίες πέραν των κυρώσεων επιβάλλεται αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 40 μέρες.
Στις παραβάσεις αυτές εντάσσονται η μη χρήση κράνους που προβλέπει πρόστιμο 350 € και αφαίρεση διπλώματος για 30 μέρες στην πρώτη παράβαση, ενώ τιμωρείται και ο συνεπιβάτης που δεν φορά κράνος με πρόστιμο 350 €.
Σε περίπτωση πρώτη υποτροπής προβλέπεται πρόστιμο 1000 € και αφαίρεση διπλώματος για 6 μήνες, ενώ στη δεύτερη υποτροπή πρόστιμο 2000 € και στέρηση διπλώματος για 1 έτος.
Παράβαση αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς είναι επίσης η μη χρήση ζώνης ασφαλείας με πρόστιμο 350 € και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες για τον οδηγό και πρόστιμο 150 € για τον συνοδηγό.
Αντικοινωνική οδική συμπεριφορά θεωρείται και η οδήγηση υπό την επήρεια μέθης:
0,50 – 0,80 g/l: Το πρόστιμο είναι 350€ και αφαιρείται η άδεια για 30 ημέρες. Μετά το πέρας αυτού του διαστήματος, μπορείς να το πάρεις πίσω μόνο αφού πληρώσεις το πρόστιμο.
0,80 – 1,10 g/l: Το πρόστιμο ανέρχεται σε 700€ και η άδεια αφαιρείται για 90 ημέρες. Για να την πάρεις πίσω, πρέπει να έχει περάσει το διάστημα και να έχεις πληρώσει το πρόστιμο.
Άνω του 1,10 g/l: Το πρόστιμο είναι 1.200€, αφαιρείται η άδεια και οι πινακίδες για 180 ημέρες, ενώ προβλέπεται υποχρεωτική ακινητοποίηση του οχήματος. Μετά τους 6 μήνες, παίρνεις πίσω τα έγγραφα μόνο με την πληρωμή του προστίμου. Επιπλέον, προβλέπεται ποινή φυλάκισης από 2 μήνες έως και 5 έτη.
Για τη χρήση κινητού τηλεφώνου στην οδήγηση, που δεν είναι τοποθετημένα σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση προβλέπεται πρόστιμο 350 € και αφαίρεση διπλώματος για 30 μέρες, ενώ αν ο οδηγός είναι υπαίτιος τροχαίου λόγω κινητού αντιμετωπίζει φυλάκιση ή κάθειρξη 10 ετών αν προκληθεί βαριά σωματική βλάβη και φυλάκιση ή κάθειρξη 10-20 ετών μέχρι και ισόβια αν υπάρχει θάνατος ή πολλαπλοί θάνατοι.
Ο νέος ΚΟΚ αντιμετωπίζει την παραβατικότητα στοχευμένα και αντιμετωπίζει τον κατά συνήθεια επικίνδυνο οδηγό, προβλέποντας την υποτροπή της ίδιας παράβασης σε διάστημα πέντε ετών.
Επίσης θέτει κανόνες στα ηλεκτρικά πατίνια ή ηλεκτρικά δίκυκλα, οι αναβάτες των οποίων πρέπει να φορούν κράνος, να σέβονται τις πινακίδες, να μη χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο, να κινούνται στους ποδηλατόδρομους ή στα δεξιά του δρόμου και να μην κυκλοφορούν σε πεζόδρομους.
Τέλος, στο περιθώριο της εκδήλωσης αναφέρθηκε ότι οι υπηρεσίες Τροχαίας έχουν επισημάνει στους αρμόδιους φορείς τα επικίνδυνα σημεία του Βόλου για πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων και ήδη ο Δήμος Βόλου εξετάζει το ενδεχόμενο τοποθέτησης καμερών. Τας σημεία αυτά είναι η είσοδος της πόλης στον Σωρό και στην Αθηνών, στην Λαρίσης, στην οδό Διμηνίου και στον περιφερειακό.
Ντίνος Στεργιόπουλος






























