κυκλο – φ – οριακα

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
Γράφει ο συγκοινωνιολόγος Χαράλαμπος Α. Σκυργιάννης

Καλημέρα συμπολίτες! .Ξεκίνησε η «αντιπυρική» περίοδος, όπως ακριβώς γράφαμε την προηγούμενη φορά, καρβούνιασε ένα ακόμη κομμάτι της Βόρειας Εύβοιας – και δεν ξέρω αν έχει πέσει στην αντίληψή σας ένα ευφυολόγημα μετά ανεμογεννητριών, που λέει σε ανάλογο «εθνικό» στυλ «Στων βουνών την ολόμαυρη ράχη, περπατώντας η ΤΕΡΝΑ μονάχη…».Το είπε και ένας Καθηγητής Φυσικών Καταστροφών (δεν ξέρω τι και κυρίως πού και ποιους διδάσκει…) ότι πρέπει «να μάθουμε να ζούμε με τις φωτιές». Καθηγητής είναι ο άνθρωπος, κάτι ξέρει. Και τώρα που το λέω, κάποια στιγμή πήρε το μάτι μου στην TV έναν Επίκουρο Καθηγητή Εθνικής Ασφαλείας, αυτός πάλι πού και τι διδάσκει; μήπως πώς γίνονται οι παρακολουθήσεις δια λόγους εθνικής ασφαλείας από το (γελάει ο κόσμος…) «Ελληνικό FBI» (είναι η Ελλάδα Ομοσπονδία και δεν το ξέραμε ως τώρα;).
Αλλά ας έρθουμε και στα «δικά μας» – όλα δικά μας, βοήθειά μας.
Σε ένα πολύ συγκεκριμένο σημείο της πόλης βλέπω καθώς περνάω μια πολύ συγκεκριμένη εικόνα, που δεν βλέπω αλλού πουθενά. Ένα πεζοδρόμιο έχει εξαφανισθεί παντελώς και έχει αντικατασταθεί από κάθετες θέσεις στάθμευσης, δεν θυμάμαι τον ακριβή αριθμό τους. Πώς έγινε αυτό; Για την ακρίβεια πώς επετράπη και εξακολουθεί να επιτρέπεται κάτι τέτοιο; Να πάει ο νους μου στο κακό, μέρες που ‘ναι στις Πολεοδομίες της Επικράτειας και όχι μόνο, ή να μην πάει; Έχει κάποιος/-α κάποια αιτιολογημένη απάντηση ή δε βαριέσαι αδερφέ;
Στο τηλέφωνο με πήρε ένας παλιός φίλος από την Θεσσαλονίκη, με τον οποίο σπουδάσαμε μαζί στην Καρλσρούη της τότε Δυτικής Γερμανίας, εγώ γύρισα, αυτός έμεινε, έγινε Καθηγητής (πραγματικός!) στην Σχολή Χημικών Μηχανικών ενός από τα καλύτερα Πολυτεχνεία στον Κόσμο, της Καρλσρούης, φυσικά, έκανε οικογένεια και έρχεται σποραδικά στην γενέτειρα πόλη του για να δει τους γονείς του. Το ερώτημά του προς εμένα, τον «ειδικό», ήταν τι ακριβώς ισχύει με την προτεραιότητα στους Ελληνικούς Κυκλικούς Κόμβους. Ντρέπομαι που το λέω, αλλά αναγκάστηκα να ανατρέξω στον τρεχούμενο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), Νόμο 5209 του 2025, δημοσιευμένο στο ΦΕΚ Α 100 στις 13 Ιουνίου 2025.Εκεί στο Άρθρο 30 Ισόπεδοι οδικοί κόμβοι και υποχρέωσηπαραχώρησης προτεραιότητας, στην παράγραφο 4. γράφει 4. Στους κόμβους, η προτεραιότητα ορίζεται με κατάλληλη σήμανση και αμέσως μετά, στην παράγραφο 5. γράφει 5. Στους κόμβους χωρίς τέτοια σήμανση, η προτεραιότητα ανήκει σε αυτόν που έρχεται από τα δεξιά.Αυτό, τελεία και παύλα, ακολουθούν κάποιες εξαιρέσεις που ουδόλως αφορούν τους κυκλικούς κόμβους.
Τι μας λέει, λοιπόν, το καλό (;) άρθρο 30. Πρώτα και κύρια ότι όλοι οι ισόπεδοι κόμβοι είναι το ίδιο πράγμα. Δεύτερο ότι οι πινακίδες καθορίζουν την προτεραιότητα και τρίτο ότι αν δεν υπάρχουν πινακίδες προτεραιότητα έχει ο εκ δεξιών ερχόμενος. Συμπέρασμα: αν το όχημα που εισέρχεται σε κυκλικό κόμβο βρει μπροστά του Πινακίδα Ρ-2 (STOP) ή Ρ-1 (Ανάποδο Τρίγωνο) ή φωτεινό σηματοδότη μπαίνει στον κύκλο με προτεραιότητα έναντι των λοιπών εισερχομένων. Αν δεν υπάρχει Πινακίδα ή σηματοδότης (ή έχει καταστραφεί για οποιονδήποτε λόγο) τότε προτεραιότητα έχει το εκ δεξιών εισερχόμενο όχημα. Το καταλάβαμε ή να το ξαναπώ;
Το δικό μου συμπέρασμα είναι ότι ούτε το 2025 μπόρεσε η Ελληνική Διοίκηση να ξεφύγει από το «σύνδρομο της Πλατείας Ομονοίας», που υποχρέωσε κάποτε στην περιβόητη «εκ δεξιών προτεραιότητα» στους κυκλικούς κόμβους, σε απόλυτη αντίθεση με όλον τον πολιτισμένο κόσμο, όπου η κυκλική κίνηση έχει ανέκαθεν, πάντα και παντού προτεραιότητα, χωρίς μα-μου, μπορεί και αν. Αυτή την έννοια έχει άλλωστε και η Πινακίδα Ρ-53 (Κυκλική υποχρεωτική Διαδρομή), που εμείς την κρατάμε για πλάκα, καθώς φαίνεται.
Τα είπα στον φίλο μου τον κ. Καθηγητή και κλάψαμε λίγο, παρέα εξ αποστάσεως. Ίσως ανταμώσουμε στον Αη Γιάννη. Όπου πάλι θα κλάψουμε για το χάλι της Μαυρούτσας…
Πίσω στην πόλη, πήγαινα στην οδό 28ης Οκτωβρίου και με σταμάτησαν οδοποιητικά μηχανήματα, επικειμένης νέας ασφαλτοστρώσεως, από την οδό Γαμβέτα και προς τα πέρα, δεν μπορούσα να δω μέχρι πού. Δεν ξέρω τι ακριβώς γίνεται. Στην Ρήγα Φεραίου ασφαλτοστρώθηκε σε δύο οικοδομικά τετράγωνα το μισό (!) οδόστρωμα. Στην οδό Καραϊσκάκη από την Πολυμέρη και κάτω, μέχρι Τσοποτού. Η οδός Αριστοτέλους Ζάχου έγινε αεροδιάδρομος Η οδός Γαλλίας χορεύει σύσσωμη, σχεδόν όλοι οι δρόμοι είναι σε απελπιστική κατάσταση, τι το ιδιαίτερο έχουν, άραγε, αυτά τα κομματάκια που πρωτο-στρώνονται; Ποιος ξέρει να μας πει;
Ύστερα διεξήχθησαν στο Πανθεσσαλικό Στάδιο οι «Βαλκανικοί Αγώνες» της κας. Σακοράφα και του Άρχοντά μας, με συμμετοχή κάθε καρυδιάς από 22 χώρες του Επιστητού. Πολύ το χάρηκα που οι κερκίδες του Σταδίου μας ήταν άδειες…
Σαςασπάζομαιδιακρατικώς, γεια σας!Στην φωτογραφία, μόλις προχθές Κυριακή: η Ομάδα Δράσης των Παλαιών του 58ου Συστήματος Ναυτοπροσκόπων στον Άγιο Νικολάκη, στην βραχονησίδα Δευκαλίων, πίσω από τον Σωρό (ΧΣ)

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.
Γίνετε μέλος στο κανάλι Magnesianews στο Messenger για όλες τις τελευταίες ειδήσεις.