«Έχουμε ένα νομοσχέδιο το οποίο έχει ένα διπλό χαρακτήρα. Ο χαρακτήρας του είναι ταυτόχρονα κοινωνικός και αναπτυξιακός», επεσήμανε ο Βουλευτής Μαγνησίας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, στην ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου για το «μηχανισμό εφαρμογής, κρατικής εποπτείας, γενικούς όρους υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου (Μ.Ι.) και άλλες διατάξεις», που ψηφίστηκε με τη διαδικασία του επείγοντος την Τετάρτη 27 Ιουνίου 2018.
Ανέφερε χαρακτηριστικά, ότι για τις επιχειρήσεις της Σκιάθου κατ’ έτος και στο διάστημα της πλήρους εφαρμογής του μέτρου θα υπάρχει ένα όφελος που υπολογίζεται γύρω στα 2.700.000 ευρώ, για τη Σκόπελο 1.800.000 ευρώ και για την Αλόννησο περίπου 3.260.000 ευρώ.
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο αφορά την εναρμόνιση του κόστους μεταφοράς που αντιστοιχεί σε επιβάτες και εμπορεύματα, με μέσα θαλάσσιας μαζικής μεταφοράς (πλοίο, ταχύπλοο), με το κόστος που θα ίσχυε στα μέσα χερσαίας μαζικής μεταφοράς (ΚΤΕΛ) για την ίδια απόσταση, από και προς τα νησιά. Για κάθε νησί και ανά έτος, θα ορίζεται ο μέγιστος αριθμός εισιτηρίων επιβατών για τα οποία θα καλύπτεται το πραγματικό μεταφορικό κόστος, λαμβάνοντας υπόψη ενδεικτικά την απόσταση από την ηπειρωτική Ελλάδα, το διοικητικό κέντρο, τις υπάρχουσες υποδομές σε υγεία, παιδεία κ.α. Παράλληλα, για την επιδότηση του επιπλέον κόστους θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευμάτων, λαμβάνεται υπόψη, τόσο το συνολικό μεταφερόμενο φορτίο στα νησιά, όσο και το κατά επιχείρηση κόστος, μετά την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου.
Δικαιούχοι του μέτρου είναι τόσο τα νοικοκυριά, των οποίων τα μέλη κατοικούν μόνιμα σε νησί, όσο και οι άστεγοι, με βάση συγκεκριμένες προϋποθέσεις, οι προσωρινοί αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί εφόσον έχουν αναλάβει εργασία σε νησί, οι γιατροί που εργάζονται στα νησιά και το επικουρικό προσωπικό των δημόσιων φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας. Ακόμη δικαιούχοι είναι οι πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες ενεργές επιχειρήσεις εμπορίου, μεταποίησης, τουρισμού, εφόσον έχουν την κύρια έδρα τους στους νησιωτικούς Δήμους, που εφαρμόζεται το μέτρο και είναι εγγεγραμμένες σε νησιωτικό επιμελητήριο. Το Μ.Ι. θα εφαρμοστεί στην αρχή πιλοτικά σε 49 νησιά από τον Ιούλιο του 2018 και από 01.01.2019 στην πλειονότητα των νησιών μεταξύ των οποίων και οι Σποράδες.
Όπως τόνισε στην ομιλία του ο Βουλευτής, «το κόστος των μεταφορών των προϊόντων και των μετακινήσεων των κατοίκων και των επιχειρήσεων των νησιών θα πρέπει να προσαρμόζεται με βάση τις ανάγκες και τις ιδιομορφίες που διαμορφώνει η νησιωτικότητα και όχι οριζόντια με βάση τις τρέχουσες τιμές της ηπειρωτικής χώρας. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται για πρώτη φορά, τόσο το κόστος μεταφοράς των προϊόντων, όσο και το κόστος των εισιτηρίων των ελεύθερων γραμμών». Άλλωστε, σύμφωνα με το Βουλευτή «με τη μείωση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων και των μετακινήσεων ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στα νησιά και τονώνεται η τοπική οικονομία. Έτσι, δημιουργούνται επιπλέον κίνητρα για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων».
Παραθέτοντας συγκεκριμένα στοιχεία από τα οφέλη που θα προσδώσει το μέτρο το Μεταφορικού Ισοδύναμου στην περιοχή της Μαγνησίας και τα νησιά των Σποράδων, ο Βουλευτής επεσήμανε ότι, «αρχικά, για τις επιχειρήσεις της Σκιάθου κατ’ έτος και στο διάστημα της πλήρους εφαρμογής του μέτρου θα υπάρχει ένα όφελος που υπολογίζεται γύρω στα 2.700.000 ευρώ, για τη Σκόπελο 1.800.000 ευρώ και για την Αλόννησο περίπου 3.260.000 ευρώ. Για μια τετραμελή οικογένεια της Σκιάθου κατ’ έτος στο διάστημα πλήρους εφαρμογής του μέτρου, σημαίνει περίπου 704 ευρώ όφελος, για τη Σκόπελο 804 ευρώ και για την Αλόννησο το όφελος πλησιάζει τα 1.063 ευρώ».
«Πέρα από το φυσικό κάλλος των νησιών της χώρας, αυτό που κάνει την ομορφιά των νησιών μας μοναδική και αναλλοίωτη στον χρόνο είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι. Οπότε, πιστεύω ότι θα πρέπει να υπάρχει ένας κοινός τρόπος, μία κοινή συμπεριφορά ανάμεσα στις δημοκρατικές πολιτικές δυνάμεις, γιατί πρόκειται για ένα μέτρο, το οποίο έρχεται να βοηθήσει τους κατοίκους των νησιών και να βελτιώσει την καθημερινότητά τους», ανέφερε κλείνοντας την ομιλία του ο Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος.