Σε μεγάλο ποσοστό προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι του νοικοκυριού

Tι ανέφερε στο Ράδιο ΕΝΑ ο Γιώργος Μπάλτας καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Μεγαλώνει κάθε χρόνο το ποσοστό προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που μπαίνει στο καλάθι του νοικοκυριού, κυρίως λόγω της ακρίβειας, όπως προκύπτει από έρευνα του εργαστηρίου μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι καταναλωτές ψωνίζουν και ψηφίζουν κάθε μέρα με τις αγορές και τα χρήματα που πληρώνουν περνούν ένα πολύ δυνατό μήνυμα στην αγορά, για τα προϊόντα και τις εταιρίες που κερδίζουν την εμπιστοσύνη του, δημιουργούν ζήτηση και αυτή η ζήτηση ενθαρρύνει ή αποθαρρύνει συγκεκριμένες πρακτικές από τις εταιρίες του κάθε κλάδου.

Για το θέμα μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ ο Γιώργος Μπάλτας καθηγητής του τμήματος μάρκετινγκ και επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος τόνισε ότι σήμερα ο όρος ιδιωτική ετικέτα ουσιαστικά κρύβει πολλά διαφορετικά προϊόντα και στα σούπερ μάρκετ θα δούμε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, δηλαδή μια μάρκα που ανήκει στο σούπερ μάρκετ ή έχουν το όνομά του, να είναι σε διαφορετικές ποιότητες, διαφορετικά επίπεδα τιμών και έχουμε περάσει σε μια εποχή που τα προϊόντα αυτά είναι μεταξύ τους ετερογενή και διαφοροποιημένα.

«Σε γενικές γραμμές, σύμφωνα με τις αξιολογήσεις των καταναλωτών, οι περισσότεροι θεωρούν ότι είναι προϊόντα εφάμιλλα ή αντίστοιχα με τα άλλα, που είναι και αυτά ετερογενή (υπάρχουν φθηνότερα, ακριβότερα και διαφορετικά μεταξύ τους) και από ένα σημείο και πέρα είναι θέμα περίπτωσης, για ποιο προϊόν μιλάμε, ποιος το παράγει, πως μας φαίνεται εμάς τους καταναλωτές αν ταιριάζει με τις ανάγκες του και αν θεωρούν ότι είναι σε μια σωστή τιμή και αν του αρέσει», ανέφερε ο κ. Μπάλτας.

Σύμφωνα με έρευνα του εργαστηρίου μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το καλάθι του νοικοκυριού γεμίζει περισσότερο με προϊόντα ιδιωτική ετικέτας κατά 36%, σε σχέση με 33% που ήταν πέρυσι και ο καθηγητής τόνισε ότι σα 19 χρόνια που γίνεται η έρευνα καταγράφηκε η μεγαλύτερη συμμετοχή κωδικών ιδιωτικής ετικέτας στο καλάθι των καταναλωτών φέτος, από ποτέ άλλοτε και προφανώς αυτό οφείλεται στην ακρίβεια, η οποία αναγκάζει τον καταναλωτή να αναζητά φθηνότερες λύσεις, οικονομικότερες επιλογές και κυρίως προϊόντα τα οποία είναι μόνιμα σε καλύτερη τιμή για να μην ψάχνει κάθε φορά προσφορές και εκπτώσεις, κάνοντας κόπο και χάνοντας χρόνο.

Μειώθηκε η επιρροή της τηλεοπτικής διαφήμισης
Ο καθηγητής ανέφερε ότι πρόκειται για ένα διεθνές φαινόμενο που δείχνει ότι εδώ και αρκετά χρόνια η επιρροή ειδικά της τηλεοπτικής διαφήμισης έχει μειωθεί πάρα πολύ, για πολλούς και πολύ σημαντικούς λόγους, όπως οι σημερινοί καταναλωτές μεγάλωσαν σε ένα περιβάλλον και έχουν εξοικειωθεί με την διαφήμιση, δεν τους επηρεάζει όπως τις δεκαετίες ’60-’80, υπάρχουν πάρα πολλά media που διεκδικούν την προσοχή μας και δεν είμαστε όπως παλιά μπροστά σε 1-2 ή μέχρι 5 κανάλια, να δεχόμαστε τα μηνύματα με προσοχή και προσήλωση, υπάρχουν πολλές επιλογές σε ότι πας να αγοράσεις και έχουμε περάσει σε μια εποχή όπου η επίδραση της κλασικής διαφήμισης είναι οπωσδήποτε πολύ μικρότερη απ’ ότι είναι στο παρελθόν.

Επίσης, η έρευνα κατέδειξε ότι ο Έλληνας καταναλωτής προτιμάει τα ελληνικά προϊόντα και ο κ. Μπάλτας ανέφερε ότι πάνω από 10 χρόνια, οι καταναλωτές επιθυμούν ελληνικά προϊόντα, τα αναζητούν και ζητούν να υπάρχει σήμανση των ελληνικών προϊόντων, για να μπορούν εύκολα να καταλάβουν αν κάτι είναι ελληνικής παραγωγής ή όχι.

Ανασυγκρότηση της παραγωγικής ικανότητας
Ο καθηγητής τόνισε ότι αυτό που χρειάζεται η Ελλάδα είναι ανασυγκρότηση της παραγωγικής της ικανότητας, τόσο στον πρωτογενή τομέα, στα αγροτικά προϊόντα, όπου έχουμε τεχνογνωσία και ιδιαιτερότητες που μας επιτρέπουν να παράγουμε προϊόντα πολύ υψηλής ποιότητας και δυσεύρετα στις διεθνείς αγορές, όσο και στην βιομηχανία, η οποία αποδεδειγμένα μπορεί να πάει καλά και δημιουργεί ωφέλειες που είναι δυσεύρετες όπως ένα οικονομικό οικοσύστημα, με θέσεις εργασίας και πρέπει πολιτεία και καταναλωτές να στηρίξουν.

Πλέγμα μέτρων για τον πληθωρισμό της απληστίας
Όσον αφορά τις πληθωριστικές τάσεις ο κ. Μπάλτας ανέφερε ότι το φαινόμενο είναι διεθνές από τα μέσα του 2021 και μετά, ενώ η αισχροκέρδεια είναι αν μια επιχείρηση, προσπαθεί στο πληθωριστικό κλίμα, όχι απλά να διατηρήσει το κέδρος, αλλά να το αυξήσει, κάτι που μπορούν να κάνουν τα ολιγοπώλια, από επιχειρήσεις που έχουν μεγάλο μερίδιο αγοράς, πολύ δύναμη, είναι σε κλάδο που έχει λίγους και μεγάλους παίκτες με χαρακτηριστικά τον περιορισμένο ανταγωνισμό, εμπόδια εισόδου, ακαμψία τιμών, στρατηγική συμπεριφορά.

Όπως είπε, διεθνώς οι ειδικοί μιλούν για τον λεγόμενο πληθωρισμό της απληστίας, δηλαδή το κομμάτι του πληθωρισμό που δεν οφείλεται σε δομικά αίτια, αλλά μέσα στην πληθωριστική κρίση, κάποιος που έχει ολιγοπωλιακή η μονοπωλιακή δύναμη, βρίσκει ευκαιρία να διευρύνει ακόμη περισσότερο τα κέρδη και να εκμεταλλευτεί τη δεσπόζουσα θέση που έχει στην αγορά.

Ο καθηγητής ανέφερε ότι για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα αυτό χρειαζόμαστε ένα πλέγμα μέτρων, το κάθε μέτρο, εφόσον είναι εύστοχο, θα δίνει ένα μικρό αποτέλεσμα αι όλα μαζί, μπορούν να βοηθήσουν την αγορά και τον καταναλωτή, διότι μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν.

Τα ψώνια ισοδυναμούν με καθημερινή ψήφο
Σύμφωνα με τον κ. Μπαλτά, ο καταναλωτής μπορεί να παίξει έναν αποφασιστικό ρόλο, δεν είναι ανάγκη να πάει στη λογική του μποϋκοτάζ που είναι κάτι δύσκολο και ενδεχομένως να μην είναι εύστοχο, αλλά ψωνίζει και ψηφίζει κάθε μέρα με τις αγορές και τα χρήματα που πληρώνει περνάει ένα πολύ δυνατό μήνυμα στην αγορά, για τα προϊόντα και τις εταιρίες που κερδίζουν την εμπιστοσύνη του, δημιουργούν ζήτηση και αυτή η ζήτηση ενθαρρύνει ή αποθαρρύνει συγκεκριμένες πρακτικές από τις εταιρίες του κάθε κλάδου.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.