«Τρέχουν» οι εξελίξεις για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών

Παίρνει μπρος η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών λιμανιών. Τις επόμενες μέρες ανακοινώνεται καταρχήν ο διαγωνισμός για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και θα ακολουθήσουν στη συνέχεια τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας και σε δεύτερη φάση του Βόλου και του Ηρακλείου.

Σύμφωνα με όσα προέκυψαν από την επίσκεψη του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Αρη Ξενόφου στην Αλεξανδρούπολη στα μέσα της εβδομάδας, τις επόμενες μέρες θα βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του 67% του λιμανιού μέχρι το 2063, ενώ όλη η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί το Φεβρουάριο ή το Μάρτιο του 2021 με την έγκριση της συμφωνίας από τη Βουλή. Αντίστοιχες θα είναι οι διαδικασίες και τα χρονικά περιθώρια και για τα υπόλοιπα λιμάνια αφού το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης μέσω της παραχώρησης πλειοψηφικού πακέτου έχει επιλεγεί για Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο και Βόλο. Αντίθετα το λιμάνι της Καβάλας αναμένεται να είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί με τη μέθοδο της υπο-παραχώρησης, η οποία έχει κριθεί ως η πλέον ωφέλιμη λόγω της χωροταξικής ιδιαιτερότητας του (οι υποδομές είναι ανεξάρτητες από τον πυρήνα ζωής της πόλης, σε απόσταση 8 χλμ. ανατολικά της Καβάλας) και του γεγονότος ότι έτσι διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των λοιπών δραστηριοτήτων του.

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης
Σε ότι αφορά το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε πρώτη φάση θα δημοσιευτεί η πρόσκληση για την εκδήλωση ενδιαφέροντος μη δεσμευτικού χαρακτήρα.

Η δεύτερη φάση θα ακολουθήσει τον Οκτώβριο του 2020 με την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών και την επιλογή της καταλληλότερης προσφοράς από το ΤΑΙΠΕΔ. Το τρίτο στάδιο αναμένεται τον Φεβρουάριο ή Μάρτιο του 2021, όταν και θα περάσει η διαδικασία από τη Βουλή.

«Οι ρυθμοί με τους οποίους η κυβέρνηση τρέχει το θέμα της αξιοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης είναι ιλιγγιώδεις, αφού έγιναν μέσα σε ελάχιστους μήνες όσα δεν είχαν γίνει εδώ και 30 χρόνια» δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΟΛΑ Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ.

Το ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού είναι εκρηκτικό. Οι ΗΠΑ έχουν εκφράσει ανοιχτά το ενδιαφέρον τους, ενώ ο ίδιος ο αμερικανικός στρατός έχει επενδύσει στο λιμάνι (!) καταβάλλοντας περίπου 2 εκατ. ευρώ για την απομάκρυνση του ναυαγίου της «βυθοκόρου Ολγας» από το έμπα του λιμανιού έτσι ώστε αυτό να μπορεί να υποδέχεται μεγαλύτερα σκάφη μεταφοράς πολεμικού υλικού. Αλλωστε ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα Τζέφρι Πάιατ είναι συχνός επισκέπτης του λιμανιού, τις εγκαταστάσεις του οποίου έχουν επιθεωρήσει και αξιολογήσει και εξειδικευμένα στελέχη της πρεσβείας. Παράλληλα το ενδιαφέρον τους έχουν δείξει Κινέζοι, Ιάπωνες, Βρετανοί, Γερμανοί, Ρώσοι, Αραβες ακόμα και Ινδοί που επισκέφθηκαν την περιοχή και συναντήθηκαν τόσο με τη σημερινή όσο και την προηγούμενη διοίκηση του ΟΛΑ. Πέρα από τη στρατηγική του θέση, στα μεγάλα asset του λιμανιού περιλαμβάνονται η μονάδα για την επανεριοποίηση του LNG που θα κατασκευαστεί μέσα στη θάλασσα ανοικτά της Αλεξανδρούπολης αλλά και η γειτνίαση με τον αγωγό TAP που μεταφέρει αζέρικο φυσικό αέριο στη δυτική Ευρώπη μέσω της Βόρειας Ελλάδας.

Πριν λίγες μέρες το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης επισκέφθηκε για δεύτερη φορά ελληνοαμερικανός επιχειρηματίας επικεφαλής του επενδυτικού fund Black Summit Financial Group, που έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Η Black Summit Financial Group που διακινεί ετησίως περισσότερα από 14 εκατομμύρια TEU’s, με τομείς δραστηριοποίησης την Κεντρική, τη Βόρεια Αμερική, την Ωκεανία, την Αφρική, την Ασία και την Καραϊβική, μαζί με την SSA Marine έχουν δείξει ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό όταν βγει στον αέρα. Επίσης στην περιοχή ήδη έχουν εγκατασταθεί μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες logistics προεξοφλώντας τις εξελίξεις…

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ετοιμάζεται για να υποδεχτεί τις επόμενες μέρες, σύμφωνα με πληροφορίες, ένα μεγάλο μεταγωγικό πλοίο το οποίο θα μεταφέρει στρατιωτικό υλικό, άρματα, ελικόπτερα, και μηχανήματα, για την συμμαχική άσκηση ATLANTIC RESOLVE 2020 του ΝΑΤΟ, που θα διεξαχθεί στα Βαλκάνια.

Λιμάνι Καβάλας
Στην Καβάλα ο κ. Ξενόφος είχε επαφές με τον πρόεδρο του ΟΛΚ, Γιώργο Φιλόσογλου και τη Διευθύνουσα Σύμβουλο, Άννα Θυσιάδου για την υπο-παραχώρηση του εμπορευματικού λιμένα «Φίλιππος Β’» στην Νέα Καρβάλη. Το λιμάνι της Καβάλας θα είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί με τη μέθοδο της υπο-παραχώρησης. Αιτία οι χωροταξικές ιδιαιτερότητές του (οι υποδομές είναι ανεξάρτητες από τον πυρήνα ζωής της πόλης, σε απόσταση 8 χλμ. ανατολικά της Καβάλας) και το γεγονός πως έτσι διασφαλίζεται η βιωσιμότητα των λοιπών δραστηριοτήτων του. Η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας αναμένεται επίσης τις επόμενες εβδομάδες.

Ο κ. Ξενόφος στις επαφές του επισήμανε τις δυνατότητες ανάπτυξης των δραστηριοτήτων του λιμανιού, και τόνισε πως «μπορεί να αναδειχθεί σε κύρια πύλη εμπορευματική πύλη προς τα ανατολικά Βαλκάνια, με τις υποδομές του έχουν άμεση σύνδεση με την Εγνατία οδό». Με τις υφιστάμενες υποδομές του εμπορευματικού λιμένα «Φίλιππος Β» μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα 2 πλοία μήκους 190μ και ένα πλοίο Ro-Ro. Μετά την ολοκλήρωση των έργων επέκτασης του, τον Μάρτιο του 2019, μια επένδυση που προϋπολογίστηκε στα 16 εκατ. ευρώ, το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπιδώματα μήκους 910 μέτρων, βάθος στα κρηπιδώματα έως και 12 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων περίπου 282.000 τμ.

Για την Καβάλα έχει ήδη εκφραστεί πρώιμο ενδιαφέρον από την κοινοπραξία της ελληνικής Goldair με την αμερικανική SSA Marine (έχει έδρα στο Σιάτλ της Ουάσιγκτον, είναι θυγατρική της Carrix και αποτελεί κυρίως εταιρεία διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων) και το – επίσης – αμερικανικό επενδυτικό σχήμα Black Summit Financial Group.

Λιμάνι Βόλου
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του ΤΑΙΠΕΔ, το λιμάνι του Βόλου θα είναι στο δεύτερο μέρος του πρώτου κύματος αξιοποίησης των περιφερειακών λιμένων. Η διαδικασία αναμένεται να εκκινήσει το πρώτο τρίμηνο του 2021. Τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου επισκέφθηκε ο κ. Ξενόφος ο οποίος συναντήθηκε μεταξύ άλλων με την πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, Βιολέττα Μήτρου και τον διευθύνοντα σύμβουλο, Σωκράτη Αναγνώστου.

Ο οργανισμός για να είναι έτοιμος για την ιδιωτικοποίηση ήδη έχει ξεκινήσει ένα πρόγραμμα αναβάθμισης των υποδομών για τη διακίνηση του σκραπ. Ο σχεδιασμός προβλέπει νέες εγκαταστάσεις για την μεταφορά διακίνησης του σκραπ σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο στον προβλήτα 3, με όλους τους όρους ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος. Τα νέα έργα προβλέπονται σε έκταση 19.500 τ.μ., στο ανατολικό τμήμα του προβλήτα 3 του Οργανισμού Λιμένος Βόλου. Ο χώρος θα διαμορφωθεί για την εκτέλεση των δραστηριοτήτων διακίνησης χύδην scrap που σήμερα εκτελείται στον ανατολικό Προβλήτα 1. Η πρόταση χρηματοδότησης που κατέθεσε ο ΟΛΒ είναι προϋπολογισμού 2.350.000 ευρώ.

Λιμάνι Ηγουμενίτσας
Στην πρώτη γραμμή της ιδιωτικοποίησης είναι και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας που συγκεντρώνει ήδη το ενδιαφέρον μεγάλων επενδυτικών σχημάτων. Το νέο λιμάνι της Ηγουμενίτσας εγκαινιάστηκε το 2003 και από αυτό διακινούνται κάθε χρόνο 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά. Οι κύριες συνδέσεις του είναι με τους ιταλικούς λιμένες Μπάρι, Μπρίντιζι, Ανκόνα, Βενετία, Τεργέστη και Ραβένα, καθώς και της Κέρκυρας. Το λιμάνι εκτείνεται σε χερσαία ζώνη 210 στρεμμάτων (130 στρ. χερσαία λιμενική ζώνη και 80 στρ. χώροι στάθμευσης και λοιποί βοηθητικοί χώροι). Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχει ετησίως έσοδα της τάξης των 5 εκατ. ευρώ, με κερδοφορία πλησίον των 2 εκατ. ευρώ.

Όπως τόνισε η πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας Ρεγγίνα Δηλαβέρη «το μοντέλο που θα ακολουθηθεί είναι αυτό της μεταβίβασης μετοχών για την εκμετάλλευση, και χρήση χώρων του λιμανιού για 40 χρόνια». Σε εξέλιξη, όπως πρόσθεσε, βρίσκεται ένα μεγάλο επιχειρησιακό πλάνο, που περιλαμβάνει την αδειοδότηση μαρίνας 342 θέσεων, την ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων αποθήκευσης LNG και τη δημιουργία επιχειρηματικού πάρκου και μεγάλου κέντρου logistics.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.