Γ. Χριστοδουλόπουλος: «Πρέπει να έχουμε τη νηφαλιότητα να αποκωδικοποιούμε όσα περνούν μέσα στα χρόνια»

«Δεν σταματούν οι επιθυμίες και τα όνειρα», αναφέρει ο καταξιωμένος συνθέτης

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΗΛΙΑ ΚΟΥΤΣΕΡΗ

«Ξανασκέψου το», μας λέει ο επιτυχημένος συνθέτης, στιχουργός, ερμηνευτής, Γιάννης Χριστοδουλόπουλος, με την ιδιότητα του … συγγραφέα αυτή τη φορά. Το βιβλίο, από τις εκδόσεις «Διόπτρα»  είναι η πρώτη συγγραφική απόπειρα του καλλιτέχνη, με σκοπό να παρουσιάσει όλα εκείνα τα ερωτήματα που είχε τόσο καιρό στο μυαλό του, αλλά μέχρι τώρα δεν είχε αναλύσει, όπως αναφέρει ο ίδιος στο Ράδιο ΕΝΑ 102,5 και στο πολιτιστικό ένθετο. Τι είναι, λοιπόν, έμπνευση; Τι είναι η μουσική; Τι είναι ο στίχος;

Ποια ήταν η ανάγκη που νιώσατε και σας οδήγησε στην συγγραφή βιβλίου;

Μέσα από την ενασχόλησή μου με την τέχνη και τη μουσική ειδικότερα, που είναι το κύριο αντικείμενό μου επαγγελματικά, μου δημιουργήθηκαν ερωτήματα και απορίες που προσπερνούσα κι εγώ ο ίδιος ή δεν τους έδινα μεγαλύτερη σημασία. Κάποια στιγμή με την εμπειρία και τις διάφορες ιστορίες που άκουσα, έκατσα ένα βήμα πίσω και προέτρεψα τον εαυτό μου να το ξανασκεφτεί, αυτό που προτείνω και στους αναγνώστες μου. Ήθελα να ξανασκεφτώ κάποια πράγματα τα οποία μου είχαν δοθεί έτοιμα και δεν τα είχα αναλύσει μέσα από δικό μου πρίσμα. Τι είναι έμπνευση; Τι είναι παρθενογένεση; Ο καλλιτέχνης γεννιέται ή γίνεται; Τι είναι η μουσική; Τι είναι ο στίχος; Τι είναι πιο σημαντικό; Τι σημαίνουν τα τραγούδια, και άλλα πάρα πολλά ερωτήματα αναλύονται στο βιβλίο. Ήθελα να καταγράψω όλα αυτά τα ερωτήματα, τις σκέψεις, τις αναζητήσεις, όπως μου έρχονταν στο μυαλό.

Τα ερωτήματα αυτά προέκυψαν και κατά τη διάρκεια της καραντίνας ή προϋπήρχαν;

Όχι, προέκυψαν λίγο πριν από την περίοδο της καραντίνας. Το καλοκαίρι του 2017 μου ήρθε η ιδέα να γράψω ένα κονσεπτικό βιβλίο, όπως το «Ξανασκέψου το!», και συζήτησα σχετικά με τη «Διόπτρα»,  που είναι ο αγαπημένος μου εκδοτικός οίκος, και πήραμε την απόφαση να υλοποιήσουμε αυτή την ιδέα. Ταυτόχρονα, πήραμε την απόφαση να δημιουργήσουμε και ένα art work. Όταν δώσαμε τα χέρια με τον εκδοτικό οίκο ξέσπασε η καραντίνα. Έτσι, κάναμε ένα βήμα πίσω και το «ξανασκεφτήκαμε»! Όταν νιώσαμε έτοιμοι πήραμε την απόφαση και κυκλοφορήσαμε το βιβλίο.

Με το βιβλίο σας συμβουλεύετε και ταυτόχρονα παροτρύνετε τους αναγνώστες να βλέπουν και να μην προσπερνούν  κάποια από τα πράγματα που τους ενδιαφέρουν;

Αυτό ακριβώς τους προτρέπω και μάλιστα να βλέπουν διεισδυτικά. Όπως αναφέρω και στο βιβλίο, πολύς κόσμος κοιτά, αλλά δεν βλέπει. Πρέπει να έχουμε τη νηφαλιότητα να αποκωδικοποιούμε όλα όσα περνούν μέσα στα χρόνια, γιατί, με την ταχύτητα και την ποσότητα των πληροφοριών, έχουμε ξεχάσει τα αυτονόητα. Αυτό συμβαίνει γενικότερα, και στην κοινωνία, αλλά και στην τέχνη.

Η συγγραφή είναι κάτι που θα συνεχιστεί;

Δεν το γνωρίζω καθόλου αυτό. Μου προέκυψε η ανάγκη να πω κάποια πράγματα γύρω από τις αναζητήσεις που είχα και τα είπα με τον συγγραφικό τρόπο. Η συγγραφή είναι κάτι πάρα πολύ γοητευτικό και ήδη έχω βρει μεγάλη ανταπόκριση και χαίρομαι γι’ αυτό. Είναι νωρίς να σκεφτώ για το τι θα γίνει στη συνέχεια.

Δεν μπορώ να μην ρωτήσω για τη μουσική. Υπάρχουν εκκρεμότητες που θέλετε να υλοποιήσετε το αμέσως επόμενο διάστημα;

Ακριβώς! Είναι πράγματα που ετοιμάζω καιρό και τα διαμορφώνω στο κεφάλι μου. Υπάρχουν πολλά πράγματα που σκέφτηκα και δημιούργησα μέσα στην καραντίνα και θέλω να πάρουν σάρκα, οστά και μορφή. Δεν είναι όμως κάτι ανακοινώσιμο. Ευελπιστώ να έρθουν καλύτερες μέρες και να τελειώνουμε με την πανδημία, για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε τις ζωές μας από εκεί που τις έχουμε αφήσει.

Η περίοδος της καραντίνας, εκτός από περίοδος περισυλλογής, ήταν και πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία νέων πραγμάτων είτε μουσικά είτε στιχουργικά;

Φυσικά! Κάθε νέα συνθήκη που βιώνει ο άνθρωπος είτε μεμονωμένα είτε συνολικά είναι ιδανικό «χωράφι» για να σπείρεις και να θερίσεις. Να γεννηθούνε πράγματα και ιδέες. Αναγκαστικά ξανασκέφτεσαι πράγματα, βάζεις προτεραιότητες. Οπωσδήποτε ήταν γόνιμο δημιουργικά το διάστημα της απομόνωσης και αυτά τα διαστήματα ο καλλιτέχνης είναι καλό να τα δημιουργεί και μόνος του. Να μπαίνει σε «καραντίνα» , να απομακρύνεται και να βλέπει τα λάθη του, το έργο του, τη δουλειά του και να επαναπροσδιορίζει την ενασχόλησή του.

Υπάρχει και ο στίχος στη ζωή σας, εκτός από τη μουσική σύνθεση. Υπάρχουν ιδιαίτερες συνθήκες σύμφωνα με τις οποίες εμπνέεστε ή η έμπνευση μπορεί να έρθει από παντού;

Οτιδήποτε είναι έμπνευση και ειδικά ό, τι προέρχεται από την καθημερινότητα και το τρέχον είναι αυθεντικό. Παίρνει άμεση και απτή μορφή όταν γίνεται λέξεις και τραγούδι. Μάλιστα, το τρέχον που γίνεται παρελθόν είτε μέλλον, ανάλογα με το πού βρίσκεσαι, είναι η αποσκευή που την ανοίγεις και βγάζεις ένα ρούχο και το φοράς. Αυτό μπορεί να είναι συνθήκη δημιουργίας.

Έχετε εκπληρώσει ένα μεγάλο κομμάτι των επιθυμιών σας, θα έλεγε κανείς, μέσα από τις συνεργασίες και την υλοποίηση σημαντικών παραγωγών. Τι άλλο μπορεί να επιθυμεί ένας καλλιτέχνης του βεληνεκούς σας;

Δεν σταματούν οι επιθυμίες και τα όνειρα. Δεν θεωρώ πώς έχω κάνει τα πράγματα που θα ήθελα. Είμαι στην αρχή. Το ότι έχω πλούσιο βιογραφικό είναι αποτέλεσμα χρόνων, καθώς ξεκίνησα πολύ μικρός και ήξερα με τι ήθελα να ασχοληθώ. Είχα τη χαρά να με γνωρίσουν, να με τιμήσουν άνθρωποι του χώρου και να δουλέψουν μαζί μου. Αυτό θεωρώ ότι ήταν το δώρο της δημιουργίας, να μου ανοιχτεί μια πόρτα για να μπορέσω να εκφραστώ. Από εκεί και έπειτα έχω ακόμα μεγάλο προσωπικό αγώνα για να αποδώσω και να βγάλω στο φως αυτά που έχω στο μυαλό μου.

 

Ο Γιάννης Χριστοδουλόπουλος

Ο Γιάννης Χριστοδουλόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα Ξεκίνησε τις μουσικές σπουδές του σε ηλικία 5 ετών. Έχει σπουδάσει κλασικό και jazz πιάνο, θεωρία, ενορχήστρωση, μουσική κινηματογράφου και σύνθεση μουσικής. Σε ηλικία 19 ετών συνθέτει το μουσικό σήμα των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004, με ανάθεση ύστερα από διαγωνισμό στον οποίο συμμετείχαν πολλά από τα πιο ηχηρά ονόματα συνθετών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Συνθέτει, ενορχηστρώνει και εκτελεί σύγχρονη ορχηστρική μουσική για πολλές πετυχημένες θεατρικές παραστάσεις, κινηματογραφικές παραγωγές, τηλεοπτικές σειρές και εκπομπές. Έχει συνεργαστεί ως συνθέτης με μερικούς από τους πλέον σημαντικούς εκπροσώπους του ελληνικού τραγουδιού, όπως η Άλκηστις Πρωτοψάλτη, η Χάρις Αλεξίου, ο Γιάννης Πάριος, ο Γιώργος Νταλάρας, η Μαρινέλλα, ο Δημήτρης Μητροπάνος, η Τάνια Τσανακλίδου, η Άννα Βίσση, η Έλενα Παπαρίζου, ο Πάνος Μουζουράκης, ο Γιώργος Μαργαρίτης, η Πέννυ Μπαλτατζή, η Μαρίζα Ρίζου, ο Μανώλης Λιδάκης κ.α. Εκτός από σολίστας στο πιάνο, παίζει κιθάρα, ακορντεόν, τύμπανα, μπάσο, κρουστά, μπουζούκι κι άλλα παραδοσιακά Ελληνικά όργανα.  Στη μέχρι τώρα πορεία του έχει λάβει σημαντικές κριτικές, διακρίσεις και διεθνή βραβεία για τις δημιουργίες του. Ως περφόρμερ εμφανίζεται στην Ελλάδα αλλά και σε συναυλιακούς χώρους στο εξωτερικό. Παράλληλα, ασχολείται με τη σκηνοθεσία μουσικών θεαμάτων και παραστάσεων, ενώ το 2020 ανέλαβε καθήκοντα καλλιτεχνικού διευθυντή της επιτροπής «Ελλάδα 2021».