«Αδιέξοδο» για ποδηλατόδρομους και ενοικιαζόμενα ποδήλατα

Ο Δήμος Βόλου, έδωσε προτεραιότητα στο αυτοκίνητο σε βάρος ποδηλατών

Στον «αέρα» βρίσκονται τα σχέδια της Δημοτικής Αρχής Βόλου να δημιουργήσει καλύτερες συνθήκες στην πόλη για τους ποδηλάτες, αφού εδώ και δύο σχεδόν χρόνια, οι αποφάσεις που έλαβε το Δημοτικό Συμβούλιο Βόλου για την επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων και για την εγκατάσταση συστήματος αυτόματης διάθεσης ποδηλάτων βρίσκονται ξεχασμένες στο συρτάρι. Αποδεδειγμένα το ποδήλατο δεν αποτελούσε προτεραιότητα για τη Δημοτική Αρχή Βόλου, αλλά με την κατασκευή των κυκλικών κόμβων έδωσε περισσότερο χώρο στα αυτοκίνητα. Παρά την αρχική απόφαση της νέας δημοτικής αρχής να ξηλώσει τους ποδηλατόδρομους που είχαν κατασκευαστεί επί δημοτικής αρχής Αλ.Βούλγαρη, δημιουργώντας προσδοκίες για τη συνέχεια, δεν μπήκε ούτε καρφί σε έργο για την βελτίωση της κυκλοφορίας των ποδηλάτων στον αστικό ιστό. Η Δημοτική Αρχή έμεινε στις αποφάσεις!


Πιο συγκεκριμένα με αφορμή το νέο πλαίσιο για την κατασκευή ποδηλατοδρόμων και τις νέες προδιαγραφές στις 12 Ιουνίου 2017 εγκρίθηκε με την υπ’ αριθμόν 356/2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου η μελέτη της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας και που προέβλεπε την διαμόρφωση δικτύου ποδηλατοδρόμων μήκους 10 χλμ. σύμφωνα με τις νέες προδιαγραφές που θεσπίστηκαν τον Απρίλιο του 2016. Σύμφωνα με την μελέτη έκτασης περίπου 300 σελίδων που υπογράφει ο συγκοινωνιολόγος Κωνσταντίνος Καραγιάννης, το δίκτυο θα ένωνε τους βασικούς πόλους του Βόλου και της Ν.Ιωνίας διερχόμενο από 18 νέα οδικά σημεία στα οποία θα διαμορφώνονταν αποκλειστικές λωρίδες κίνησης ποδηλάτου ελάχιστου πλάτους 1,5 μ. με ειδικό χρωματισμό και σήμανση.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η μελέτη ξεκινά με την παραδοχή ότι «το οδικό δίκτυο του Βόλου έχει κατακτηθεί από το αυτοκίνητο και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα» προσθέτοντας ότι «το ποδήλατο αρχίζει δειλά – δειλά να ξαναχρησιμοποιείται, ενώ οι ποδηλάτες αναζητούν ασφαλείς διαδρομές για να κινηθούν», ωστόσο από το γενικότερο πλαίσιο ενεργειών της Δημοτικής Αρχής Βόλου δεν προκύπτει η πρόθεση να δοθεί χώρος στο ποδήλατο αλλά στο αυτοκίνητο, αφού με την κατασκευή των κυκλικών κόμβων προκύπτει ότι δεν υπάρχει ειδική μέριμνα για την διέλευση ποδηλάτων από τα συγκεκριμένα σημεία, παραγκωνίζοντας τις ανάγκες χιλιάδων Βολιωτών που επιλέγουν το εναλλακτικό αυτό μέσο για τις μετακινήσεις τους. Μάλιστα όσοι ποδηλάτες κινούνταν στον ποδηλατόδρομο που διασχίζει το παραλιακό μέτωπό προς τα Πευκάκια, ήρθαν αντιμέτωποι με την εικόνα ενός «αδιεξόδου» αφού το δίκτυο διακόπτεται σε ένα σημείο καθώς φαίνεται πως δεν είχε προβλεφθεί από τον μελετητή η συνύπαρξη του με το έργο του κυκλικού κόμβου στο Τελωνείο. Εκτός από τους κυκλικούς κόμβους ωστόσο η κατασκευή του πολυώροφου πάρκινγκ στη Φιλελλήνων ευνοεί επιπλέον την κίνηση των αυτοκινήτων και ενθαρρύνει τους οδηγούς να εισέλθουν στον κεντρικό ιστό της πόλης αποκτούν τη δυνατότητα στάθμευσης.

Η μελέτη για τους ποδηλατόδρομους τελικά εγκρίνεται κατά πλειοψηφία, ενώ η αντιπολίτευση ασκεί κριτική για το γεγονός ότι δεν υπάρχει ολοκληρωμένη κυκλοφοριακή μελέτη που να καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκης της πόλης. Άλλες πόλεις της Θεσσαλίας όπως τα Τρίκαλα η Καρδίτσα και η Λάρισα έχουν ένα ευρύ δίκτυο ποδηλατοδρόμων που παροτρύνει τη χρήση ποδηλάτου με τα Τρίκαλα να πρωταγωνιστούν ανάμεσα στις άλλες. Η Λάρισα μάλιστα εγκαινίασε πρόσφατα ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας μεταμορφώνοντας το κέντρο της πόλης αισθητικά και εκτοπίζοντας πιο έξω τα αυτοκίνητα. Το έργο υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος στο οποίο έχουν ενταχθεί και τα δύο έργα του Δήμου Βόλου που αναφέρουμε.
Στο συρτάρι και το σύστημα αυτόματης διάθεσης ποδηλάτων
Η αδιαφορία της Δημοτικής Αρχής Βόλου όμως για την βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας των ποδηλατών στην πόλη, δεν εξαντλείται στην καθυστέρηση κατασκευής του δικτύου ποδηλατοδρόμων, αλλά και στην καθυστέρηση εγκατάστασης του συστήματος αυτόματης διάθεσης ποδηλάτων, που θα αποτελούσε κίνητρο για τους πολίτες του Βόλου να επιλέξουν έναν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης, αλλά και τουριστική ατραξιόν για τους επισκέπτες. Η απόφαση για την προμήθεια του συγκεκριμένου συστήματος έρχεται προς ψήφιση στο Δημοτικό Συμβούλιο Βόλου στην επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βόλου, από αυτή που ενέκρινε τη μελέτη για τους ποδηλατόδρομους, στις 26 Ιουνίου 2017. Το σύστημα προβλέπει την εγκατάσταση 12 σταθμών αυτόματης διάθεσης συνολικά 120 ποδηλάτων, εκ των οποίων τα 5 κατάλληλα για ΑμΕΑ. Οι σταθμοί διάθεσης των ποδηλάτων χωροθετούνται σε στρατηγικά σημεία της πόλης όπου εκτιμάται ότι θα υπάρχει μεγάλη προσέλευση ποδηλατών, με τη Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας να προτείνει το Δημαρχείο, το Κτίριο Παπαστράτος στην παραλία, τον σταθμό του ΟΣΕ, την εκκλησία του Αγίου Νικολάου, Πλαζ Αναύρου, Πανθεσσαλικό Στάδιο κ.α.
Ο συνδυασμός των δύο αποφάσεων δείχνει ότι υπάρχει μια συνειδητή επιλογή να προωθηθεί το ποδήλατο ως εναλλακτικό μέσο μετακίνησης στην πόλη, ωστόσο μέχρι σήμερα παραμένουν ξεχασμένες αφού σύμφωνα με πληροφορίες δεν υπάρχουν ολοκληρωμένες τεχνικές μελέτες για να προχωρήσουν τα έργα.
Τα έργα είχαν ενταχθεί προς χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Θεσσαλίας 2014-2020 και το πρόγραμμα «Στρατηγική Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης στο Π.Σ. Βόλου». Συγκεκριμένα με 1.520.000 ευρώ θα χρηματοδοτούνταν η επέκταση δικτύου ποδηλατοδρόμου στον αστικό ιστό Βόλου – Ν.Ιωνίας και με 252.000 ευρώ η προμήθεια και εγκατάσταση συστήματος αυτόματης διάθεσης ποδηλάτων. Ωστόσο η Δημοτική Αρχή δεν θεώρησε ότι είναι τόσο σημαντικά να υλοποιηθούν άμεσα, όσο οι κυκλικοί κόμβοι και το πάρκινγκ, δίνοντας χώρο στο αυτοκίνητο σε βάρος του ποδηλάτου και της ποιότητας ζωής στην πόλη.

Αρχιμήδης-Δημήτρης Καρεκλίδης

Εικόνα από το κέντρο της Λάρισας στην οδό Μεγάλου Αλεξάνδρου, που άλλαξε όψη στο πλαίσιο του προγράμματος του ΣΒΑΚ Λάρισας

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.