Το ζήτημα της επιβολής υπέρογκων δασμών συζητείται εντόνως, πριν ακόμη την εκλογή Τραμπ, με τον Πρόεδρο των ΗΠΑ να ξεκαθαρίζει, ότι οι προεκλογικές του δεσμεύσεις θα γίνουν πράξη. Η ναυτιλιακή οικονομολόγος κ. Ειρήνη Βόλη, μίλησε στο Ράδιο ΕΝΑ 102,5 και στον Ηλία Κουτσερή για τα νέα παγκόσμια δεδομένα στον χώρο της βιομηχανίας, τα οποία ωστόσο μπορεί να κρύβουν και ευκαιρίες ανάπτυξης στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Μάλιστα, από την κατάσταση που φαίνεται πως θα διαταραχθεί παγκοσμίως, ο Βόλος μπορεί να παίξει το δικό του ρόλο, με το λιμάνι του να γίνεται ένας κόμβος μεταφορών, αλλά και ένα κέντρο καινοτομίας με τη συμβολή και του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
«Σαν μια μάχη οπισθοφυλακής…»
Η κ. Βόλη χαρακτήρισε ως κοσμογονία τους δασμούς, που ξεκινούν να επιβάλλουν οι ΗΠΑ, εξηγώντας ωστόσο, ότι πρόκειται για δασμούς στην εισαγωγή αλουμινίου και χάλυβα της τάξης του 25%.
«Σίγουρα επηρεάζει τη βιομηχανία και στις ΗΠΑ και διεθνώς και επηρεάζει την αυτοκινητοβιομηχανία, την αεροδιαστημική, τον κατασκευαστικό κλάδο και όλες τις πτυχές των βιομηχανιών, αλλά και τη βιομηχανία τροφίμων.
Πρόκειται για ένα μέτρο προστατευτισμού, το οποίο υιοθετείται από τις ΗΠΑ και είναι αρκετά ασυνήθιστο για μία δύναμη, η οποία θεωρεί εαυτόν αυτόνομη δύναμη, καθώς ιστορικά, οι προστατευτικοί δασμοί χρησιμοποιούνται από ανερχόμενες δυνάμεις, που έχουν ως σκοπό να ενδυναμώσουν τη βιομηχανία τους και να ανταγωνιστούν τις πιο ανεπτυγμένες χώρες.
Στην πραγματικότητα αυτό που κάνουν οι ΗΠΑ μοιάζει περισσότερο σαν μια μάχη οπισθοφυλακής, μια στρατηγική συρρίκνωσης και όχι τόσο επέκταση της ισχύος της», επεσημανε η κ. Βόλη.
Πιθανή απώλεια της αμερικανικής ηγεμονίας
Τόνισε ότι η Αμερική έχει βασιστεί πάνω στην ανοιχτή οικονομία και ένα αποτέλεσμα του προστατευτισμού αυτού, μπορεί να είναι η απώλεια της αμερικανικής ηγεμονίας, καθώς άλλες χώρες, τρίτες, όπως είναι η Κίνα, η Ινδία αλλά και η ΕΕ είναι πολύ πιθανό να εκμεταλλευτούν αυτό το κενό, που δημιουργείται προκειμένου να αναμορφωθεί το διεθνές οικονομικό σύστημα προς δικό τους όφελος.
«Δεν έχουμε ακόμη ακριβή εικόνα, αλλά κάνουμε εικασίες σε αυτό το κομμάτι. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι να αλλάξουν οι αλυσίδες παραγωγής και να αναδειχθούν νέες δυνάμεις και νέες παραγωγικές αλυσίδες και στο θαλάσσιο και στο χερσαίο εμπόριο», υποστήριξε.
Ανοίγουν νέες διαδρομές και συμφωνίες
Η αλλαγή αυτή πλεύσης των ΗΠΑ, φέρνει πολλές αναταραχές σε παγκόσμιο επίπεδο, χωρίς όμως αυτές να είναι κατ’ ανάγκη αρνητικές.
Η κ. Βόλη ανέφερε ότι η Ελλάδα, η Ευρώπη και χώρες σε ένα διεθνές επίπεδο, μπορεί να επηρεαστούν πολύ άμεσα μέσα από την καταναλωτική δύναμη, δηλαδή όλα αυτά τα μέτρα, μπορεί να επηρεάσουν τους καταναλωτές.
«Θα πει κανείς μα οι δασμοί αφορούν στις εισαγωγές στις ΗΠΑ και όχι τις εξαγωγές της Ελλάδας ή της Ευρώπης. Ζούμε όμως σε μια εποχή αλληλεξάρτησης, οπότε όταν ένας μεγάλος αγοραστής κλείνει την πόρτα σε μια χώρα, εκείνη μετακυλύει τις προμήθειές της αλλού. Ανοίγουν δηλαδή καινούργιες διαδρομές και διαμορφώνονται νέες συμφωνίες. Οπότε, αυτές οι παγκόσμιες δονήσεις, παρόλο που φαίνονται να είναι αρνητικές, δεν είναι πάντα. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να δούμε προϊόντα να γίνονται φθηνότερα σε τοπικές αγορές, σε εγχώριες εταιρείες, που μπορεί να βρίσκουν νέα παράθυρα ευκαιρίας Υπάρχει βέβαια ένα πολύ υπαρκτό και ορατό ενδεχόμενο να υπάρξει μία αναστάτωση, με υψηλότερες τιμές σε πρώτες ύλες, καθυστερήσεις σε παραδόσεις στα λιμάνια και αβεβαιότητα στις επενδύσεις», σημείωσε.
Συνέχισε δε, λέγοντας ότι τα λιμάνια και της Ελλάδας και της Ευρώπης θα αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις, με την έννοια ότι, καθώς ο χάλυβας και το αλουμίνιο θα πήγαιναν στις ΗΠΑ, τώρα θα αναγκαστούν πολλοί παραγωγοί να ανακατευθύνουν προς την Ευρώπη την παραγωγή τους κι αυτό μπορεί να σημαίνει υπερπροσφορά σε ορισμένες αγορές. «Αυτό δεν είναι κακό για εμάς, γιατί μπορεί να οδηγήσει σε πτώση τιμών σε διάφορα προϊόντα σε λευκές συσκευές ή μεταλλικές κατασκευές», είπε.
Ευκαιρία για αναβάθμιση- Ο ρόλος του λιμανιού του Βόλου
Σε ό,τι έχει να κάνει με τα ελληνικά λιμάνια, η κ. Βόλη τόνισε πως το σκηνικό που δημιουργείταιείναι μία ευκαιρία για αναβάθμιση των λιμενικών και των οδικών υποδομών.
«Αν μπορέσουν να στηριχθούν και να βελτιωθούν οι υποδομές όπως πχ σε λιμάνια όπως ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη και ο Πειραιάς με βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να συνδέεται γρηγορότερα και πιο αποτελεσματικά η ενδοχώρα με τα λιμάνια και να διευκολύνονται οι εξαγωγές και οι μετακομιστικές δραστηριότητες.
Γι’ αυτό τον λόγο είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν κίνητρα για να ενισχυθούν οι εγχώριες και οι ξένες εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, την επεξεργασία μετάλλων για την ώρα και αν αυξηθεί η εγχώρια προστιθέμενη αξία», σημείωσε και τόνισε ότι θα πρέπει παράλληλα να μειωθεί η γραφειοκρατία, να γίνουν φοροελαφρύνσεις, να γίνουν νέες επενδύσεις, βιομηχανικές εγκαταστάσεις, επενδύσεις σε logistics, να χρηματοδοτηθούν ερευνητικά προγράμματα και εφαρμογές προκειμένου να ενισχυθεί και αυτό το κομμάτι και να συνδεθεί η βιομηχανία με τα Πανεπιστήμια.
Σε αυτό το παγκόσμιο νέο σκηνικό και ο Βόλος μπορεί να έχει τον δικό του ρόλο, τη στιγμή που έχει το λιμάνι αλλά και το Πανεπιστήμιο.
«Για τον Βόλο, αυτό αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα. Πιστεύω ότι θα μπορούσε να εξεταστεί ο Βόλος ως ένας κόμβος μεταφορών και ως ένα κέντρο καινοτομίας. Στην πραγματικότητα κι αν σκεφτούμε έξω από το κουτί, πέρα από ένα σημείο φόρτωσης και εκφόρτωσης εμπορευμάτων θα μπορούσε να αποτελέσει μια πλατφόρμα για διάφορες άλλες δραστηριότητες», τόνισε η κ. Βόλη, υπογραμμίζοντας ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί παρά το γεγονός ότι το 67% του λιμανιού θα αποκτηθεί από ιδιώτη κι αυτό γιατί μέσα στις δεσμεύσεις του ιδιωτικού τομέα είναι να μπορέσει να παράσχει εκείνη τη βοήθεια και τη δυνατότητα προκειμένου να αναπτυχθεί περαιτέρω η υποδομή.
Θετικά τα μηνύματα για την κρουαζιέρα, αν…
Τέλος, η κ. Βόλη αναφερόμενη στο κομμάτι της κρουαζιέρας, σημείωσε ότι τα πρώτα στοιχεία για το 2025 στη χώρα μας είναι θετικά. «Η χρονιά θεωρώ ότι ξεκίνησε θετικά. Παρόλα αυτά, το κομμάτι της κρουαζιέρας για τα νησιά των Κυκλάδων, με τη συνεχή σεισμική δραστηριότητα δεν δίνει πολύ θετικά σημάδια. Εάν αυτό σταματήσει επιτυχώς οι προοπτικές είναι καλές. Τα πρώτα στοιχεία του Μαΐου για το 2025 ήταν πολύ ενθαρρυντικά», κατέληξε.
Απόδοση ραδιοφωνικής συνέντευξης: Δήμητρα Παλαιοδημοπούλου





























