Ένωση Καταναλωτών: Επιφυλακτικότητα γιατί κανείς δεν χαρίζει χρήματα και δώρα

Με αφορμή μεγάλες χρεώσεις μέσω SMS και διαγωνισμών, όπως έγραψε η «ΜΑΓΝΗΣΙΑ»

Επιφυλακτικότητα των καταναλωτών, γιατί κανείς δεν χαρίζει χρήματα ή δώρα, συστήνει η Ένωση Καταναλωτών Βόλου, με αφορμή την απάτη αποστολής SMS που χρεώνουν κρυφά τους καταναλωτές και «τρώνε» χρόνο ομιλίας και μηνύματα από το κινητό τους τηλέφωνο. Το ίδιο ισχύει για διαγωνισμούς στο ίντερνετ, αλλά και για τηλεπαιχνίδια.
Τα παραπάνω ανέφερε στο «Ράδιο Ένα» ο Αλέξανδρος Κουτσελίνης πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Βόλου και Θεσσαλίας, που τόνισε ότι οι εταιρίες αυτές, που είναι νομιμοφανείς και έχουν έδρα το εξωτερικό, κάνουν τεράστιους τζίρους, που στην Ελλάδα υπολογίζονται σε 500 εκ. € ετησίως.
Σύμφωνα με τον κ. Κουτσελίνη, υπάρχει μια επιχείρηση εξαπάτησης των καταναλωτών, που με τη χρησιμοποίηση πενταψήφιων αριθμών και αποστολή μηνυμάτων SMS, τους παγιδεύουν, κατά κάποιο τρόπο και στη συνέχεια μπορούν εύκολα να τους στέλνουν μηνύματα υψηλής χρέωσης και να τους αφαιρούν το χρόνο ομιλίας.
«Εξελίσσουν συνεχώς τις μεθόδους εξαπάτησης»
Αυτές οι εταιρίες, που εξελίσσουν συνεχώς τις μεθόδους εξαπάτησης, με ανεξάντλητες ιδέες, βρίσκουν συνεχώς τρόπους για να παίρνουν τις μονάδες από τα κινητά τηλέφωνα, είτε από τις πιστωτικές κάρτες, μέσω του διαδικτύου.
Σύμφωνα με τον κ. Κουτσελίνη, πρόκειται για μεγάλες εταιρίες που συνήθως έχουν έδρα στο εξωτερικό, που έχουν συμβληθεί και συνεργάζονται με εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, αλλιώς δεν μπορεί να παιχτεί το παιχνίδι.
Οι εταιρίες αυτές θεωρούνται «νόμιμες» και ο πρόεδρος της ΕΝ.ΚΑ. Βόλου είπε ότι για να είναι νόμιμες θα πρέπει να υπάρχει ηχητικό ή γραπτό μήνυμα σαφούς ενημέρωσης του καταναλωτή για τις χρεώσεις και για τι πρόκειται (ενημέρωση, παιχνίδι, διαγωνισμός ή οτιδήποτε). Αυτό όμως δεν γίνεται συνήθως ή γίνεται γρήγορα, με αποτέλεσμα κανένας να μην το παίρνει υπόψη.

«Ψάρεμα» και μέσω ίντερνετ
Η συνηθέστερη απάτη αφορά την προτροπή συμμετοχής σε διαγωνισμό με πλούσια δώρα και εάν κάποιος δεν απαντήσει ΟΧΙ, μπορεί ακόμη και το κλείσιμο του τηλεφώνου να θεωρηθεί συναίνεση. Επίσης στέλνουν ενημερωτικά e mail (ίσως και πέντε την εβδομάδα) με υψηλή χρέωση 3-5 € το καθένα και οι καταναλωτές να χρεώνονται αυτά τα μεγάλα ποσά. Μέχρι να αντιληφθεί ο καταναλωτής τι συμβαίνει και να απευθυνθεί σε κάποιο αρμόδιο, έχει χάσει όσα χρήματα είχε στην κάρτα ή χρεώνεται με μεγάλα ποσά ο λογαριασμός του.
Το ίδιο συμβαίνει και μέσω ίντερνετ με έπαθλο δωροκάρτες γνωστών σούπερ μάρκετς. Ο χρήστης καλείται να απαντήσει σε τρεις πανεύκολες ερωτήσεις, το κάνει αλλά δεν βλέπει στο τέλος της σελίδας την υποσημείωση ότι για να κερδίσει τον διαγωνισμό και να κερδίσει, θα στέλνονται 3-4 mail την εβδομάδα με χρέωση πάνω από 3 € το καθένα.
Ο Αλέκος Κουτσελίνης είπε ότι ο τζίρος αυτών των εταιριών είναι τεράστιος και εκτιμάται σε πάνω από 500 εκ. € ετησίως στην Ελλάδα, ενώ για τους καταναλωτές είπε ότι πρέπει να είναι ενημερωμένοι τι πρέπει να κάνουν.
«Μηνύματα από… γυναίκες»
Σύμφωνα με την ΕΝ.ΚΑ., δεν πρέπει να απαντούν σε καμία περίπτωση, καθώς κανένας δεν θέλει να χαρίσει πραγματικά χρήματα ή δώρα, αλλά επιδιώκουν το κέρδος. Ακόμη σε μηνύματα γυναικών «που της άρεσε κάποιος και του έστειλε SMS», αν απαντήσει ή καλέσει πρέπει να γνωρίζει ότι θα χρεωθεί με υπερβολικά ποσά.
«Από κει και πέρα προσπαθούμε να δούμε, σε κάθε περίπτωση, την παγίδα. Δηλαδή σε περιπτώσεις χρειάζεται να στείλουμε απαντητικό μήνυμα με τη λέξη ΟΧΙ, ενώ σε άλλες, αρκεί η διαγραφή του μηνύματος. Αν δούμε ότι συνεχίζουν να έρχονται μηνύματα από συγκεκριμένο νούμερο, πρέπει να απευθυνθούν στις Ενώσεις Καταναλωτών, στις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, για να μπει φραγή στο συγκεκριμένο αριθμό ή στην Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων που είναι η κατεξοχήν αρμόδια αρχή», δήλωσε ο κ. Κουτσελίνης.

Για τα τηλεπαιχνίδια
Αναφερόμενος στα παιχνίδια – τηλεδιαγωνισμούς με την εύρεση λέξεων, ο πρόεδρος της ΕΝ.ΚΑ. είπε ότι το θέμα είναι μεγάλο. Ουσιαστικά, τόνισε, βρίσκεται σε αναμονή 10.000-12.000 κόσμος με αποτέλεσμα τα κέρδη από τις κλήσεις να είναι πολλά. Σύμφωνα με τον κ. Κουτσελίνη, οι λέξεις είναι πανεύκολες γιατί θέλουν να καλεί ο κόσμος και βρίσκονται σε αναμονή χρεώνοντάς τους μεγάλα ποσά.
Οι εταιρίες αυτές έχουν τη νομιμοφάνεια, για να πάρουν την άδεια, αλλά η ενημέρωση που κάνουν είναι με ψιλά γράμματα, γίνονται σε κάποιο στάδιο στην αρχή και οι ανυποψίαστοι συμμετέχουν σε ένα παιχνίδι, στο οποίο δεν έχουν καμία τύχη, καθώς είναι στημένο.
Τέλος, ανέφερε ότι απάτη είναι και τα διάφορα ενεργειακά τρικ που διαφημίζονται στην τηλεόραση. Όπως είπε στην ΕΝΚΑ έγιναν καταγγελίες για μία συσκευή που μείωνε την κατανάλωση του ρεύματος και συνεχίζει να υπάρχει στο διαδίκτυο, αλλά και περιπτώσεις διαφήμισης προϊόντων, που αν πάρει κάποιος τηλέφωνο θα πάρει ένα προϊόν δωρεάν, λέγοντας ότι όλα αυτά είναι διαφημιστικά τρικ.
Ο κ. Κουτσελίνης σύστησε την μεγάλη επιφύλαξη των καταναλωτών λέγοντας ότι δεν υπάρχουν θαυματουργά προϊόντα ή τρόφιμα και όλα έχουν στόχο να γεμίσουν τα πορτοφόλια κάποιων.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.