Γίνεται πραγματικότητα το σχολείο συμπερίληψης- Ανοιχτό στους μαθητές χωρίς διακρίσεις

Ημερίδα με θέμα: «Εκπαίδευση Προσφύγων: Επένδυση στον Άνθρωπο, Επένδυση στο Μέλλον»

Ημερίδα με  θέμα: «Εκπαίδευση Προσφύγων: Επένδυση στον Άνθρωπο, Επένδυση στο Μέλλον»  πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Θεσσαλίας στον Βόλο, με τους εκπαιδευτικούς να συζητούν για την ένταξη των προσφύγων, μεταναστών και όχι μόνο στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Στο πλαίσιο της ημερίδας παραχωρήθηκε και συνέντευξη Τύπου από την Υφυπουργό Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή αλλά και τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου κ. Αλέξανδρο Κόπτση.

Η Υφυπουργός τόνισε πως οι δράσεις του Υπουργείου είναι συντονισμένες και σύγχρονες πάνω στην εκπαίδευση των παιδιών με προσφυγικό/μεταναστευτικό προφίλ, γίνονται σε συνεργασία με τη Unicef και το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου. Παράλληλα επεσήμανε πως το πρόγραμμα που υλοποιείται έχει ως στόχο όλα τα παιδιά να ενταχθούν στην εκπαίδευση.

«Καμαρώνουμε γιατί το 98% των παιδιών με μεταναστευτικό/ προσφυγικό προφίλ έχει εγγραφεί σε μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και το 85% εξ αυτών παρακολουθεί τα μαθήματα. Η διαρροή που υπάρχει είναι δικαιολογημένη. Πάνω από 12.500  παιδιά υπάρχουν στην Ελλάδα, τελευταία εντάχθηκαν και τα παιδιά από την Ουκρανία στα οποία δόθηκε και η ανάλογη φροντίδα. Θέλουμε μία συμπεριληπτική εκπαίδευση, μια εκπαίδευση που να μην αποκλείει κανέναν, να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες που έχουν τα παιδιά αυτά, την αδυναμία πλήρους και επαρκούς γνώσης της ελληνικής γλώσσας. Επιμορφώνουμε τους εκπαιδευτικούς μας, τους ευχαριστούμε ιδιαίτερα γιατί οι αριθμοί αυτοί δεν θα επιτυγχάνονταν χωρίς αυτούς. Βέβαια και η κοινωνία, οι γονείς, πέρα από τα παιδιά έχουν αποδεχτεί τα παιδιά προσφυγόπουλα, μετανάστες και αισιοδοξούμε ότι τα αποτελέσματα θα είναι πολύ καλύτερα», επεσήμανε, μεταξύ άλλων, η Υφυπουργός.

Από την πλευρά του ο κ. Γενικός Γραμματέας αναφέρθηκε στο συμπεριληπτικό σχολείο, ένα σχολείο χωρίς διακρίσεις και ανοιχτό στην ένταξη των μαθητών και τόνισε πως στόχος του Υπουργείου είναι η εγγραφή όλων των μαθητών με μεταναστευτικό/προσφυγικό προφίλ στο σχολείο, η ενίσχυση των δομών, τάξεις υποδοχής κ.α. και η παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών αυτών.

Χαρακτηριστικά ο κ. Κόπτσης επεσήμανε ότι φέτος υπάρχουν 1766 εκπαιδευτικοί για 1628 τάξεις υποδοχής, 290 περισσότερες από πέρυσι, ενώ υπάρχουν και 180 πιστοποιημένοι μεταφραστές που συνεργάζονται με τα σχολεία, ώστε να μην υπάρχει το γλωσσικό χάσμα. Σημειώθηκε δε πως υπάρχει μετάφραση ακόμη και οδηγιών για τον covid σε κάθε γλώσσα μαθητή πρόσφυγα/μετανάστη.

Σε ότι αφορά στη Θεσσαλία, η Περιφερειακή Διευθύντρια κ. Ζιάκα τόνισε πως φέτος υπάρχουν 80 τμήματα για παιδιά πρόσφυγες/μετανάστες με τα 71 να είναι τάξεις υποδοχής και υπάρχουν και  εννέα Δομές Υποδοχής και Εκπαίδευσης Προσφύγων. Ακόμη φέτος προσλήφθηκαν 52 δάσκαλοι, 21 φιλόλογοι και εννέα κοινωνικοί λειτουργοί για τις ανάγκες των μαθητών αυτών.

Ένα σημαντικό στοιχείο είναι πως φέτος οι τάξεις υποδοχής μειώθηκαν στο μισό, καθώς οι μαθητές προωθήθηκαν στο σχολείο, ενώ πρώτη φορά στον Βόλο φοιτούν και δύο μαθητές στο Λύκειο, που σημαίνει ότι παιδιά αυτά προχωρούν στην εκπαίδευσή τους.

Σημειώνεται πως η Υφυπουργός μαζί με τον Γεν. Γραμματέα επισκέφθηκαν σχολεία του Βόλου και υπάρχει προγραμματισμένη επίσκεψη και στη δομή Μόζα.

 Η εικόνα των προσφύγων μαθητών στον Βόλο

Για την εικόνα που υπάρχει στον Βόλο μίλησαν στην ημερίδα οι κ.κ. Δανιήλ Τσόβας και Χαρούλα Τιμπλαλέξη, συντονιστές εκπαίδευσης προσφύγων Βόλου επισημαίνοντας ότι στην περιοχή υπάρχουν τρεις δομές, απ’ όπου αντλείται ο μαθητικός προσφυγικός πληθυσμός.

Η μία είναι η δομή  Μόζα που ανήκει στο Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής και έπειτα υπάρχουν δύο  ΜΚΟ, δύο ξενώνες ασυνόδευτων προσφύγων στην Μακρινίτσα και στην Αγριά. Κατά καιρούς όμως εντοπίζονται πρόσφυγες και στις δομές του Δήμου, ξενώνας Αστέγων ή Θυμάτων Βίας.

Στην Πρωτοβάθμια αυτή τη στιγμή φοιτούν έξι μαθητές που προέρχονται από τη δομή Μόζα και δύο παιδιά φοιτούν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ο υπόλοιπος μαθητικός πληθυσμός αντλείται από τις άλλες δύο δομές, των ανηλίκων ασυνόδευτων, που αυτή τη στιγμή είναι περίπου 65-70.

Πέρυσι σημείωσαν οι συντονιστές υπήρχαν Ουκρανοί πρόσφυγες μαθητές, οι οποίοι όμως έχουν αποχωρήσει είτε έχουν επιστρέψει στην πατρίδα τους είτε έχουν πάει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και πλέον είναι ελάχιστοι και μεμονωμένοι.

«Προσπαθούμε να φέρουμε όσο πιο κοντά γίνεται, εκτός των τεχνοκρατικών καθώς έχουν ιδρυθεί τάξεις υποδοχής, έχουν έρθει εκπαιδευτικοί, το προσφυγικό μαθητικό δυναμικό και τους γονείς τους με τα σχολεία, ώστε να δουν ότι γίνεται δουλειά, ότι μπορεί να γίνει το σχολείο συμπερίληψης και να το ζήσουν από κοντά. Τουλάχιστον εδώ στον Βόλο, επειδή είναι μικρός ο πληθυσμός και εύκολα διαχειρίσιμος, καθώς πλέον τους ξέρουμε και είμαστε καθημερινά μαζί τους, φαίνεται το αποτέλεσμα», είπε χαρακτηριστικά η κ. Τιμπλαλέξη, σημειώνοντας πως οι πρώτες τάξεις υποδοχής έγιναν το 2017, καθώς οι μεταναστευτικές ροές ήταν μεγάλες.

Επίσκεψη στο 5ο ΓΕΛ Βόλου

Συνοδευόμενος  από την Υφυπουργό Παιδείας κ. Ζέττα Μακρή ,  ο Γενικός Γραμματέας του ΥΠΑΙΘ κ. Αλέξανδρος Κόπτσης επισκέφθηκε το 5ο ΓΕΛ Βόλου σήμερα, Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου προκειμένου να ενημερωθεί για την πορεία λειτουργίας για πρώτη χρονιά σε Γενικό Λύκειο  Τάξης Υποδοχής Προσφύγων(ΖΕΠ) .

Όπως έγινε γνωστό από δελτίο Τύπου “Υπήρξε ενημέρωση  από την υποδιευθύντρια του σχολείου κυρία Ταμία Ελένη για την θετική πορεία της ένταξης των μαθητών αυτών  στην σχολική πραγματικότητα . Οι εκπρόσωποι του Υπουργείου συνομίλησαν με την υπεύθυνη εκπαιδευτικό της τάξης ΖΕΠ και τους μαθητές .  Ακολούθησε συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου για ευρύτερα εκπαιδευτικά θέματα καθώς και με μαθητές του σχολείου που εξέθεσαν  τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες τους σχετικά  με θέματα όπως  η τράπεζα θεμάτων, ο όγκος της ύλης των εξετάσεων , και το πώς όλα αυτά διαμορφώνουν την καθημερινότητά τους.  Οι εκπρόσωποι του Υπουργείου πλαισιώνονταν από την Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπ/σης Θεσσαλίας κυρίας Βασιλική Ζιάκα, τον προϊστάμενο ΔΔΕ Μαγνησίας κύριο Σαβελίδη Σωκράτη καθώς και  την υπεύθυνη εκπαιδευτικών θεμάτων κυρία Φασουράκη  Ρηγώ”.

 

Δήμητρα Παλαιοδημοπούλου

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.