Σοβαροί οι κίνδυνοι για την ζωή και την υγεία

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ
Που ενέχει η δημιουργία υπεράκτιου πλωτού τερματικού σταθμού LNG στο λιμάνι του Βόλου

Της Άσπας Γοσποδίνη,
Καθηγήτριας Πολεοδομίας & Αστικού Σχεδιασμού, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας,
Γραμματέας του Τομέα Δημόσιων Υποδομών ΚΙΝΑΛ-ΠΑΣΟΚ


Η δημιουργία υπεράκτιου πλωτού τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο Λιμάνι του Βόλου ενέχει σοβαρούς κινδύνους για την ζωή και την υγεία του πληθυσμού του Βόλου (από βιομηχανικό ατύχημα, έκρηξη, διαρροή, πυρκαγιά, κ.α.) και είναι μη εναρμονισμένη με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες και την ελληνική νομοθεσία που αφορά στον χωρικό σχεδιασμό. Ειδικότερα,
1. Δεν εναρμονίζεται με την Οδηγία Seveso. Για τις εγκαταστάσεις που αποθηκεύουν και διαχειρίζονται μεγάλες ποσότητες επικίνδυνων ουσιών, στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται σε ισχύ η οδηγία Seveso, η οποία ονομάστηκε έτσι με αφορμή μεγάλο ατύχημα στην ομώνυμη πόλη της Ιταλίας το 1976. Η πρώτη οδηγία ψηφίστηκε το 1982 (Directive 82/501/EEC). Στη συνέχεια, λαμβάνοντας υπόψη την εμπειρία από ορισμένα ατυχήματα που είχαν συμβεί, αντικαταστάθηκε το 1996 από τη Seveso-II (Directive 96/82/EC) και το 2012 από την οδηγία Seveso III (Directive 2012/18/EU) η οποία βρίσκεται σε ισχύ σήμερα. Η Ελλάδα εναρμόνισε το εθνικό της δίκαιο με τις οδηγίες αυτές. Σήμερα βρίσκεται σε ισχύ η Κ.Υ.Α 172058/2016 (εναρμόνιση με Seveso III). Η ΚΥΑ εφαρμόζεται στις εγκαταστάσεις όπου υπάρχουν επικίνδυνες ουσίες (υπό μορφή πρώτης ύλης, προϊόντων, παραπροϊόντων, καταλοίπων ή ενδιάμεσων προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που αναμένεται να προκύψουν σε περίπτωση ατυχήματος). Στο άρθρο 12 της ΚΥΑ, διατυπώνεται ότι οι αρμόδιες αρχές σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις για τον χωροταξικό, τον περιβαλλοντικό και τον πολεοδομικό σχεδιασμό, πρέπει να φροντίζουν να υπάρχει πρόληψη μεγάλων ατυχημάτων καθώς και περιορισμός των συνεπειών τους. Ειδικότερα, κατά την κατάρτιση των Σχεδίων Χρήσεων Γης, μέσα από τις υφιστάμενες διαδικασίες σχεδιασμού του χώρου (σε μια πόλη ή μια ευρύτερη περιοχή), και κατά τη διάρκεια έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, πρέπει να ελέγχεται ο ενδεχόμενος κίνδυνος από την ίδρυση και χωροθέτηση νέων εγκαταστάσεων, τις μετατροπές των υπαρχόντων εγκαταστάσεων, τα νέα έργα και τις γενικότερες δραστηριότητες που λόγω της θέσης και γειτνίασής τους με πόλεις και πυκνοκατοικημένες περιοχές, ενδέχεται να αυξήσουν τον κίνδυνο μεγάλου ατυχήματος ή να επιδεινώσουν τις συνέπειές του.
2. Δεν προβλέπεται από τον χωρικό σχεδιασμό της περιοχής. Ούτε στο ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του Δήμου Βόλου (ΓΠΣ), ούτε στο ισχύον Χωροταξικό Σχέδιο της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας υπάρχει πρόβλεψη για εγκατάσταση τέτοιου είδους σταθμών αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο Λιμάνι του Βόλου.
3. Δεν έχει προηγηθεί της προτεινόμενης χωροθέτησης η απαραίτητη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την εγκατάσταση του πλωτού σταθμού αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στο Λιμάνι του Βόλου.
Συμπερασματικά, η εγκατάσταση του πλωτού σταθμού αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) πρέπει να απομακρυνθεί τουλάχιστον 10 χιλιόμετρα μακριά την πόλη του Βόλου όπου έχουμε συγκέντρωση πληθυσμού 120.000 κατ. Αναγνωρίζοντας βεβαίως τις δυσμενείς διεθνείς συνθήκες στον τομέα της ενέργειας, θεωρούμε ότι πρέπει άμεσα να γίνουν οι σχετικές μελέτες από το ΥΠΕΝ για τον προσδιορισμό άλλων πιθανών θέσεων στην ευρύτερη περιοχή. Σε κάθε περίπτωση, οι νέες πιθανές θέσεις θα πρέπει να ικανοποιούν τόσο την Ευρωπαϊκή Οδηγία Seveso, όσο και την ισχύουσα ελληνική νομοθεσία [Κ.Υ.Α 172058/2016], και να βρίσκονται σε απόσταση τουλάχιστον 10 χιλ. από μεσαίες και μεγάλες πόλεις, καθώς και από πυκνοκατοικημένες περιοχές, δηλ. περιοχές με πυκνό πλέγμα μικρών οικισμών όπως είναι για παράδειγμα το Πήλιο.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.
Γίνετε μέλος στο κανάλι Magnesianews στο Messenger για όλες τις τελευταίες ειδήσεις.