Aegean: Τα μέτρα στήριξης, δάνεια 150 εκατ. και η απάντηση στην κυβέρνηση

Γρίφος για δυνατούς λύτες έχει καταλήξει να είναι η ενίσχυση της μεγαλύτερης ελληνικής αεροπορικής εταιρείας, Aegean, με βάση των όσων εξήγγειλε η κυβέρνηση, με το πακέτο μέτρων στήριξης των αερομεταφορών, όπου συμπεριλαμβάνονται όλες οι αεροπορικές εταιρείες, τα αεροδρόμια, αλλά και οι εταιρείες handling και cargo.

Το σχέδιο διάσωσης της κυβέρνησης, επικεντρώνεται περισσότερο στην ελάφρυνση όλων των παραπάνω εταιρειών από ένα μέρος του μισθολογικού κόστους των χιλιάδων εργαζομένων που απασχολούν. Από τις κυβερνητικές εξαγγελίες διαπιστώθηκε αμέσως πως δεν υπάρχει καμία αναφορά συγκεκριμένα προς την Aegean, που όπως σημειώνει η ίδια στην ανακοίνωσή της, αποδίδει περί τα 400 εκατομμύρια ευρώ ετησίως στο κράτος. Το πρόγραμμα βοήθειας, την ίδια ώρα, κοστολογείται στα 115 εκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με την εταιρεία, τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι θετικά, όμως είναι λίγα σε σχέση με τα μέτρα που υιοθέτησαν άλλες χώρες, ενώ γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στο ότι δεν υπάρχουν «ειδικά πλεονεκτήματα» ανάλογα το μέγεθος της κάθε πληττόμενη επιχείρησης, τονίζοντας παράλληλα ότι είναι αναγκασμένη να προσφύγει σε δανεισμό προς τις ελληνικές τράπεζες, κάνοντας χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19.

Το ελληνικό μοντέλο κινείται σε διαφορετική λογική με κύριο γνώμονα τη διασφάλιση της ρευστότητας όλων των επιχειρήσεων του κλάδου και τη διατήρηση χιλιάδων θέσεων εργασίας για όλες τις εταιρείες. Γι’ αυτό τον κύριο πυλώνα του προγράμματος, η Aegean στην ανακοίνωσή της αναφέρει διασφαλίζει για τους εργαζόμενους (έως τις 31/12/2020), τη μερική κάλυψη (ύψους 60%) της απώλειας εισοδήματος, στην περίπτωση μειωμένης απασχόλησης (Συν-Εργασία). Αντίθετα, σύμφωνα με την ανακοίνωση στη Βόρεια Ευρώπη, προβλέπουν σημαντικά μεγαλύτερη στήριξη στο κόστος εργασίας του εργοδότη». Στην «αντιπρόταση» της η εταιρεία υπογραμμίζει πως το εν λόγω μέτρο πρέπει να συνεχιστεί και να εξελιχθεί, αν είναι μάλιστα δυνατό και μέχρι την αρχή της τουριστικής περιόδου του 2021.

Στα 115 εκατ. ευρώ το κόστος του εθνικού προγράμματος
Το εθνικό πρόγραμμα διάσωσης για την ενίσχυση των αερομεταφορών, στη μετά κορονοϊό εποχή, κοστολογείται στα 115 εκατ. ευρώ, όμως δεν έχουν υπάρξει μέχρι στιγμής διευκρινήσεις για το πως θα ισομοιράζονται ανάλογα το μέγεθος της εταιρείας.

Οι πέντε πυλώνες του προγράμματος

Επέκταση οριζόντων μέτρων στις μεταφορές για την περίοδο μετά τον Μάιο 2020: Τα οριζόντια μέτρα στήριξης εργαζομένων και επιχειρήσεων της πρώτης φάσης αντιμετώπισης της κρίσης συνεχίζονται και μετά τον Μάιο, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα των μεταφορών, ο οποίος και περιλαμβάνει, φυσικά, και τις επιχειρήσεις του ευρύτερου κλάδου των αεροπορικών μεταφορών. Πρόκειται για μέτρα, όπως:
Η προσωρινή αναστολή των συμβάσεων εργασίας για τους εργαζόμενους των επιχειρήσεων, συνοδευόμενη από ειδική έκτακτη αποζημίωση, μέχρι και τον Ιούλιο.
Η έκπτωση 40% στα ενοίκια των επιχειρήσεων, μέχρι και τον Αύγουστο, και των εργαζομένων σε αυτές οι οποίοι βρίσκονται σε προσωρινή αναστολή της σύμβασης εργασίας μετά τον Μάιο.
Προβλέπεται ότι η χρήση της αποζημίωσης ειδικού σκοπού που θα κάνουν οι εργαζόμενοι του κλάδου των αερομεταφορών θα έχει κόστος περί τα 22 εκατ. ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη και την κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών από το Κράτος.

Πρόγραμμα «Συν-Εργασία»: Το πρόγραμμα θα αφορά την περίοδο 15η Ιουνίου μέχρι και 31η Δεκεμβρίου 2020. Επιπλέον, προβλέπεται επιδότηση του συνόλου των ασφαλιστικών εισφορών (εργοδότη και εργαζομένου) για τον εργασιακό χρόνο που δεν απασχολούνται οι εργαζόμενοι. Το όφελος από αυτή την παρέμβαση εκτιμάται σε 50 εκατ. ευρώ, έως τον Δεκέμβριο του 2020.
Ειδική φορολόγηση πτητικού προσωπικού: Αντί της φορολόγησης στην κλίμακα εισοδήματος, προβλέπεται ειδικός συντελεστής 15% για τον φόρο μισθωτών υπηρεσιών των πιλότων αεροσκαφών, πληρωμάτων καμπίνας και τεχνικών αεροσκαφών, όπως ισχύει για τη φορολόγηση ναυτικών. Αυτό θα οδηγήσει σε μείωση του μισθολογικού κόστους των εταιριών του κλάδου, με εξοικονόμηση 7,7 εκ. ευρώ κατ’ έτος. Σημειώνεται ότι αυτό αποτελεί μόνιμο μέτρο.
Αποζημίωση πτήσεων Απριλίου-Μαΐου με 20 ευρώ ανά προσφερόμενη θέση (πλέον ΦΠΑ): Για πτήσεις εκμετάλλευσης τακτικών αεροπορικών γραμμών, στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας, καταβάλλεται κατ’ εξαίρεση, κατά το δίμηνο Απριλίου και Μαΐου 2020, επιπλέον αντιστάθμισμα στις εν λόγω πτήσεις, που ανέρχεται στο ποσό των είκοσι (20) ευρώ ανά προσφερόμενη θέση, πλέον αναλογούντα ΦΠΑ. Το όφελος του κλάδου από την εν λόγω διάταξη εκτιμάται στα 6 εκατ. ευρώ.
Μείωση ΦΠΑ στις μεταφορές: Η μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές από το 24% στο 13%, για την περίοδο 1 Ιουνίου – 31 Οκτωβρίου 2020, θα έχει θετική επίπτωση και στις αερομεταφορές. Η απώλεια δημοσίων εσόδων από το συγκεκριμένο μέτρο εκτιμάται, λαμβάνοντας υπόψη και τις ιδιαίτερες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί κατά την τρέχουσα περίοδο, στα 30 εκατ. ευρώ.
Επομένως, η ειδική στήριξη αυτού του τόσο σημαντικού κλάδου για τον τουρισμό και τους κλάδους που επηρεάζονται από αυτόν (εστίαση, ψυχαγωγία και εμπόριο σε τουριστικές περιοχές, νησιωτική οικονομία κ.λπ.) αλλά και την εθνική οικονομία στο σύνολό της, θα ανέλθει στο ποσό των 115 εκατ. ευρώ περίπου.

Σημειώνεται ότι και ο κλάδος των αερομεταφορών έχει πρόσβαση – όπως όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι της οικονομίας μας – στα εργαλεία ρευστότητας που έχουμε από την πρώτη στιγμή ανακοινώσει.

«Θα παλέψουμε με τις δικές μας δυνάμεις»
Η AEGEAN επισημαίνει επίσης ότι κάνοντας χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19, στο όποιο έχουν πρόσβαση όλες οι επιχειρήσεις, θα υποβάλει διακριτά αιτήματα δανεισμού προς τις τέσσερις ελληνικές τράπεζες: Alpha Bank, EUROBANK, Εθνική Τράπεζα και Τράπεζα Πειραιώς. Σύμφωνα με τις οριζόντιες προβλέψεις, η εγγύηση του κράτους ορίζεται στο 80% για δάνεια διάρκειας έως 5 ετών και ύψους έως του 25% του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων. «Εμείς θα αιτηθούμε για συνολικό ποσό 150 εκατ. ευρώ, δηλαδή μόνο για το 11% του κύκλου εργασιών μας».

Η διοίκηση της εταιρείας, η οποία είχε αποφύγει έως τώρα οποιονδήποτε σχολιασμό των σεναρίων στήριξης που ακούγονταν, σημειώνει ότι η AEGEAN είναι μία εταιρεία με εμπειρία στη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων. «Στο παρελθόν ξεπεράσαμε κρίσεις, δουλεύοντας συγκροτημένα, επίμονα και ομαδικά με τους ανθρώπους μας. Καταφέραμε μέσα από συλλογική προσπάθεια να πολλαπλασιάσουμε τους προορισμούς μας, τους επιβάτες μας, τη στήριξή μας στον τουρισμό, αλλά και στα έσοδα του κράτους, φτάνοντας να αποδίδουμε 400 εκ. ευρώ ετησίως, σε δημόσιο και υποδομές της χώρας».

Στην ανακοίνωση της εταιρείας επισημαίνεται επίσης ότι «η θωράκιση με ταμειακά αποθέματα ύψους 510 εκ. ευρώ, που διατήρησαν οι μέτοχοι εντός εταιρείας και η στήριξη των τραπεζών, μας δίνει κάποιο χρόνο να προσαρμοστούμε».

Καταλήγοντας τονίζει ότι η εταιρεία θα παλέψει κυρίως με τις δικές της δυνάμεις, τα δικά της αποθεματικά, τους δικούς της ανθρώπους. «Η προσπάθεια προσαρμογής θα γίνει σε όλες τις κατευθύνσεις, προμηθευτές, αεροδρόμια και παραγωγικότητα». Αναγνωρίζει ότι «ο δρόμος της αντιμετώπισης των συνεπειών θα είναι δύσκολος με ανάγκη για συνεργασία και επίπονες προσαρμογές από όλα τα μέρη», αλλα δεσμεύεται να κάνει την απαραίτητη προσπάθεια υπενθυμίζοντας ότι στην αρχή μιας τέτοιας κρίσης, «βρέθηκε υγιής και, έστω και λίγο, περισσότερο ανθεκτική από πολλές άλλες και πολύ μεγαλύτερες εταιρείες της Ευρώπης».

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.