«Θα πάρει μπροστά η Μαγνησία»

Σε φάση υλοποίησης μεγάλα έργα και επενδύσεις, τονίζει σε άρθρο του στη «Μαγνησία» ο Χρήστος Μπουκώρος

Παλιός γνωστός πολιτικός είχε επισημάνει από το βήμα της Βουλής, τη δεκαετία του ’60, ότι «η ευημερία των αριθμών δεν συνεπάγεται και ευημερία των ανθρώπων». Έκτοτε, πλήθος πολιτικών επαναλαμβάνει τη συγκεκριμένη ρήση, επιχειρώντας να αποδείξει ότι τα μεγέθη στην οικονομία δεν σημαίνουν κατ’ ανάγκη αύξηση του βιοτικού επιπέδου των ανθρώπων. Ουδείς πολιτικός, όμως, αποτόλμησε να αποδείξει ότι υπήρξε, έστω και μία φορά στην ιστορία τουλάχιστον του δυτικού κόσμου, περίπτωση βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου, με ταυτόχρονη ταπείνωση των δεικτών της οικονομίας. Οι πολύ πρόσφατες ανακοινώσεις για ανάπτυξη – ρεκόρ της ελληνικής οικονομίας κατά το τρίτο τρίμηνο του 2021, με ρυθμούς που αγγίζουν το 13,4%, που συνιστούν την υψηλότερη επίδοση στην Ευρωζώνη, αποτελούν θετικό σημάδι για τη νέα χρονιά. Θα μας λύσουν όλα τα προβλήματα οι ρυθμοί ανάπτυξης; Ασφαλώς όχι, έστω και αν πρόκειται για θεμελιώδες μέγεθος που αφορά την εικόνα και την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Αρκούν, λοιπόν, οι πολύ υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης; Η διάχυση της ανάπτυξης σε όλο το εύρος της ελληνικής κοινωνίας, η κατανομή του αναπτυξιακού προϊόντος σε όσο το δυνατόν περισσότερους Έλληνες και στα καθ’ ημάς το αναπτυξιακό μερίδιο που θα λάβει η Μαγνησία, είναι ζητήματα εξίσου σημαντικά με την ίδια την ανάπτυξη. Ρυθμοί ανάπτυξης για λίγους δεν υπηρετούν καμία εθνική στόχευση.

Τι γίνεται λοιπόν με τη Μαγνησία; Τι δικαιούται να προσδοκά στο νέο περιβάλλον και τη νέα χρονιά που έρχεται; Ασφαλώς, οι πολίτες της Μαγνησίας λαμβάνουν μερίδιο από το σύνολο των θετικών κυβερνητικών πολιτικών, όπως οι αναπτυξιακές δράσεις, η ταχεία αποκλιμάκωση της ανεργίας, το μερίδιό τους από τις συνεχόμενες φοροελαφρύνσεις, καθώς και ό,τι τους αναλογεί από τα πελώρια κονδύλια για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας. Την ίδια ώρα, αντιμετωπίζουν όπως και οι υπόλοιποι Έλληνες τα δομικά, αλλά και τα νέα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, με βασικότερα τις χαμηλές αμοιβές -προϊόν της πολυετούς κρίσης- όπως και το κύμα ακρίβειας που τροφοδοτείται τον τελευταίο καιρό από την παγκόσμια ενεργειακή κρίση και τις αναταράξεις που ρηγματώνουν το οικονομικό οικοδόμημα.

Ποιες, λοιπόν, μπορεί να είναι οι βάσιμες προσδοκίες για τον δικό μας τόπο, για τον Βόλο και τη Μαγνησία στο άμεσο μέλλον; Υποστήριζα πάντα, ότι η δική μας περιοχή είναι από τις σημαντικότερες της χώρας λόγω θέσεως, παραγωγικής φυσιογνωμίας και ιστορικής διαδρομής. Έχουν αποδείξει, ο Βόλος και η Μαγνησία, ότι μπορούν να πρωταγωνιστήσουν στο ελληνικό οικονομικό γίγνεσθαι και όχι μόνο. Δεν είναι ώρα να απαριθμήσω τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που ακουμπάνε στους κόμβους μεταφορών, στη βιομηχανική παράδοση, την αγροτική παραγωγή και μεταποίηση, τις προοπτικές του τουρισμού, του σημαντικού πολιτιστικού αποθέματος και άλλων πολλών. Προεκλογικά στις εκλογές του 2019 υποστήριζα με κάθε ευκαιρία ότι η περιοχή μας δεν έχει ανάγκη νέων υποδομών. Είναι, όμως, αδήριτη η ανάγκη για εκσυγχρονισμό και αξιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών. Τώρα 2,5 χρόνια μετά τη λαϊκή εντολή, διαπιστώνω ότι έχει ξεκινήσει να υλοποιείται αυτό το όραμα ανάπτυξης και επανεκκίνησης, με πολλά έργα να είναι σε φάση υλοποίησης και ακόμα περισσότερα να έχουν φτάσει σε φάση ωριμότητας και να είναι έτοιμα προς υλοποίηση το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

 

Ηλεκτροκίνηση: Ο Βόλος και η Μαγνησία κόμβος συνδυασμένων μεταφορών

Χρειάστηκαν πολύ μεγάλες προσπάθειες, προκειμένου να ξεμπλοκάρει και να μπει σε φάση υλοποίησης το έργο της ηλεκτροκίνησης Βόλου-Λάρισας. Είναι περιττό να θυμίσω ότι ο θεσσαλικός σιδηρόδρομος λίγα χρόνια μετά την απελευθέρωση της περιοχής μας από τον τουρκικό ζυγό και μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο στην εκβιομηχάνιση και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής. Τώρα μπαίνει σε φάση υλοποίησης ένα έργο προϋπολογισμού 68.000.000€, το οποίο θα βάλει και πάλι τον Βόλο στις ράγες της ανάπτυξης, συνδέοντας το λιμάνι του Βόλου και τις δύο βιομηχανικές περιοχές με το εθνικό και κατ’ επέκταση ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο. Το έργο έχει συμβατικό χρόνο παράδοσης τους 36 μήνες. Αν μάλιστα η μελέτη, η οποία πρόκειται να προκηρυχθεί σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του ΟΣΕ για σύνδεση του δικτύου τόσο προς το πολιτικό αεροδρόμιο, όσο και προς το λιμάνι του Αλμυρού, φτάσει σε διαγωνιστικές διαδικασίες, θα πρόκειται για εξέλιξη που αλλάζει απολύτως το αναπτυξιακό περιβάλλον. Σε κάθε περίπτωση, το έργο της ηλεκτροκίνησης μπήκε στη φάση της υλοποίησης και τα δύο τελευταία χρόνια είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ πολύ στενά τόσο με τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, όσο και με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ κ. Χρήστο Βίνη. Χρειάστηκε μεγάλη προσπάθεια, προκειμένου να αντιμετωπιστούν γραφειοκρατικά προβλήματα, χωροταξικά ζητήματα, στοχεύσεις και επιδιώξεις, οι οποίες απειλούσαν να καθυστερήσουν ακόμα περισσότερο αυτό το σπουδαίο έργο. Άξιζε όμως τον κόπο, διότι ο Βόλος επανασυνδέεται με το λαμπρό αναπτυξιακό και οικονομικό του παρελθόν, προσπερνώντας το οδυνηρό διάστημα της εγκατάλειψης, της αποβιομηχάνισης και της απραξίας.

 

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Κέντρο γνώσης, έρευνας και καινοτομίας

Όταν στις 18 Δεκεμβρίου του 2019 επισκεφτήκαμε το γραφείο του Πρωθυπουργού μαζί με τους δύο συναδέλφους βουλευτές κ. Αθ. Λιούπη και κ. Κ. Μαραβέγια δεν διστάσαμε να προτείνουμε ότι το έργο προτεραιότητας για την ανάπτυξη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας είναι σίγουρα η αξιοποίηση του ακινήτου της Βαμβακουργίας. Πράγματι, ο διευθυντής του Γραφείου του Πρωθυπουργού κ. Γρηγόρης Δημητριάδης τήρησε τη δέσμευσή του και σε 45 μέρες ενέταξε το συγκεκριμένο μεγαλεπήβολο έργο, προϋπολογισμού 60.000.000€, μέσω απόφασης της Διυπουργικής Επιτροπής στα μεγάλα ΣΔΙΤ (Συνεργασία Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα). Ακολούθησε, η διαγωνιστική διαδικασία και στις αρχές του τρέχοντος έτους οι επτά μεγαλύτερες τεχνικές εταιρίες της χώρας εξέφρασαν ενδιαφέρον και κατέθεσαν φακέλους συμμετοχής, γεγονός που αποδεικνύει τη σημασία, αλλά και τη βιωσιμότητα του έργου. Στη συνέχεια ανέκυψε το πρόβλημα του κονδυλίου για την αμοιβή του τεχνικού συμβούλου, αλλά και αυτό ξεπεράστηκε με τη συνδρομή του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης Νίκου Παπαθανάση και όπως πληροφορούμαστε από τις πρυτανικές αρχές βρισκόμαστε στη φάση επιλογής του συμβούλου που θα επιλέξει την τεχνική εταιρία, η οποία θα αναλάβει την αναμόρφωση της περιοχής. Πρόκειται για έργο που ενισχύει τη δυναμική του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και ταυτοχρόνως αναβαθμίζει ολόκληρο το δυτικό κομμάτι της Νέας Ιωνίας.

 

Λιμάνι Βόλου: Οικονομικός πνεύμονας της Κεντρικής Ελλάδας

 Ήρθε η ώρα το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας να διαδραματίσει τον ρόλο που του αναλογεί στην τοπική και εθνική οικονομία. Μαζί με την αποβιομηχάνιση και την εγκατάλειψη της σιδηροδρομικής σύνδεσης, το λιμάνι του Βόλου απαξιώθηκε και ο ρόλος του περιορίστηκε ταυτόχρονα με την ισχύ του Βόλου. Η σημερινή Κυβέρνηση έχει ολοκληρώσει τις εκκρεμότητες και όπως ήδη έχει γίνει γνωστό τους πρώτους μήνες του 2022 θα υπάρξει προκήρυξη διαγωνισμού για παραχώρηση. Ο αναγκαίος εκσυγχρονισμός και το άνοιγμα στην εγχώρια και τη διεθνή οικονομία σε συνδυασμό με τη σιδηροδρομική σύνδεση μπορούν να αναζωογονήσουν τον άλλοτε πανίσχυρο οικονομικό πνεύμονα της περιοχής μας.

 

Πιθανή εγκατάσταση Ναυστάθμου στη θαλάσσια περιοχή του Αλμυρού

Μόλις πρόσφατα ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας με ενημέρωσε ότι στο πλαίσιο της αλλαγής του δόγματος των Ενόπλων Δυνάμεων που έχει αποφασίσει το ΚΥΣΕΑ οι υπηρεσίες του Πολεμικού Ναυτικού ολοκλήρωσαν τις μελέτες για κατασκευή Ναυστάθμου στην θαλάσσια περιοχή του Αλμυρού. Η Μαγνησία έχει κερδίσει πολλά από την εγκατάσταση της 111 Π.Μ., της μονάδας Αεροπορίας Στρατού στο Στεφανοβίκειο και της Ταξιαρχίας Πεζοναυτών στο πολεοδομικό συγκρότημα του Βόλου. Είναι βέβαιο, ότι αν πάρουν σάρκα και οστά οι μελέτες του Πολεμικού Ναυτικού θα έχει να κερδίσει ακόμα περισσότερα από την κατασκευή και λειτουργία του Ναυστάθμου.

 

Αξιοποίηση του Πανθεσσαλικού Σταδίου

Η παραχώρηση του Πανθεσσαλικού Σταδίου στον Δήμο Βόλου είναι γεγονός. Μία σπουδαία υποδομή, η οποία στοίχισε στον ελληνικό λαό δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, παρέμενε για 20 χρόνια ουσιαστικά αναξιοποίητη. Με ικανοποιεί το γεγονός ότι έχω συμβάλει στη συγκεκριμένη παραχώρηση, διότι πιστεύω βαθύτατα ότι το Πανθεσσαλικό Στάδιο και οι τεράστιες δυνατότητές του θα αξιοποιηθούν και σε συνδυασμό με τις προϋπάρχουσες, αλλά και τις νέες αθλητικές υποδομές μπορούν να αποτελέσουν ένα κύτταρο αθλητικού τουρισμού, που όμοιο του δεν υπάρχει στην Κεντρική Ελλάδα. Η παραχώρηση δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Ξεπεράστηκαν εμπόδια και τρικλοποδιές, αλλά το μέλλον θα δείξει ότι ήταν ορθή επιλογή εκτός και αν αρνηθούμε να αξιοποιήσουμε τη μεγάλη ευκαιρία που παρουσιάζεται.

 

Δασικοί χάρτες – Ρυθμίσεις – Όρια οικισμών Πηλίου

Με τον Νόμο 4685/2020 για τους δασικούς χάρτες και τη δευτερογενή νομοθεσία, που παράγεται μέχρι και σήμερα, επιλύονται οριστικά τα πελώρια ζητήματα που είχε δημιουργήσει ο Νόμος του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και εκκρεμότητες πολλών δεκαετιών για τον χαρακτήρα εκατοντάδων χιλιάδων στρεμμάτων γεωργικών εκτάσεων. Εκκρεμότητες, οι οποίες χαλκίδευαν τα δικαιώματα χιλιάδων ιδιοκτητών. Μόνο στη Μαγνησία, 7.000 οικογένειες αντιμετώπισαν ζητήματα με τις ιδιοκτησίες τους, τα οποία στη συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν ήδη επιλυθεί, ενώ αναμένεται και η επίλυση των υπολοίπων. Από το 2016 μέχρι και σήμερα, ως βουλευτής ασχολήθηκα έντονα με το ζήτημα, έχοντας μιλήσει περισσότερες από δέκα φορές στη Βουλή για την ανάγκη οριστικής διευθέτησης του ζητήματος και αναλαμβάνοντας πλήθος άλλων κοινοβουλευτικών και όχι μόνο πρωτοβουλιών. Είναι ασφαλώς ικανοποιητικό η Κυβέρνηση να επιλύει ζητήματα που ταλαιπωρούν χιλιάδες πολιτών και έχουν μεγάλη αναπτυξιακή σημασία, αφού αγγίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία της αγροτικής παραγωγής.

 

Ξεκίνησαν και οι ιδιωτικές επενδύσεις

Η χερσαία Μαγνησία χτυπήθηκε από έντονο κλίμα αποεπένδυσης τις τελευταίες δεκαετίες. Τώρα πλέον το επενδυτικό περιβάλλον έχει βελτιωθεί και ήδη, είναι γεγονός, ότι ξεκίνησε η υλοποίηση της μεγάλης τουριστικής επένδυσης (Κέντρο Ιστιοπλοϊας) στα Καλά Νερά, προϋπολογισμού περίπου 15 εκατ. €. Είναι η επένδυση, η οποία είχε μπλοκάρει στα γρανάζια της κρατικής γραφειοκρατίας από το 2015 και οι επενδυτές περίμεναν στωικά. Η προσπάθεια ήταν σκληρή για την απεμπλοκή αυτής της επένδυσης. Τα πράγματα θα λεχθούν με τον καιρό τους. Όπως και για άλλες ώριμες επενδύσεις στον τουριστικό τομέα, για τις οποίες υπάρχει βάσιμη ελπίδα ότι θα ξεκινήσουν σύντομα. Πάντως, η επένδυση στα Καλά Νερά, πρόκειται να προσελκύσει τουρίστες πολύ υψηλού εισοδήματος στον Παγασητικό και στα νησιά μας.

Μένουν πολλά ακόμη να γίνουν, όπως η αξιοποίηση του αεροδρομίου και η ολοκλήρωση του περιφερειακού Βόλου, όμως, υπάρχει έντονη πλέον η πεποίθηση ότι το 2022 θα είναι μια χρονιά σταθμός για την Ελλάδα και τη Μαγνησία.

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.