Βασίλης Αγροκώστας: Να συνειδητοποιήσουμε τον πλούτο που κρύβουν Βυζαντινή μουσική και παραδοσιακό τραγούδι

Ο συμπολίτης μουσικός, τραγουδιστής, συνθέτης, καθηγητής και Πρωτοψάλτης, μιλά στο «Volos Out»

Ο Βασίλης Αγροκώστας είναι απ΄τους συμπολίτες καλλιτέχνες, που εκτιμώ ιδιαίτερα για πολλούς λόγους, αλλά κυρίως για τα χαρίσματά του. Είναι περίπτωση ιδιαίτερα σημαντική και ένα ξεχωριστό καλλιτεχνικό κεφάλαιο για την περιοχή μας. Ερμηνεύει μοναδικά, έχει μοιραστεί τη σκηνή με πασίγνωστους καλλιτέχνες, γράφει δική του μουσική, μελοποιεί στίχους, παίζει διάφορα και δύσκολα μουσικά όργανα, ψάλλει σε Ναό .

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Βόλο, είναι πτυχιούχος και διπλωματούχος κλασικής κιθάρας, πτυχιούχος και διπλωματούχος Βυζαντινής Μουσικής, πτυχιούχος Αρμονίας, Αντίστιξης, Φούγκας και πτυχιούχος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Εκπαιδευτικός στο Μουσικό Σχολείο Βόλου, πρωτοψάλτης στον Ι. Ν. Ευαγγελιστρίας Ν. Ιωνίας Βόλου, καθηγητής στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος.

Έχει πλούσια καλλιτεχνική εμπειρία τόσο στο κλασικό, σύγχρονο, όσο και στο έντεχνο και παραδοσιακό μουσικό ρεπερτόριο, ενώ έχω συνεργαστεί ως σολίστ με πολλές ορχήστρες, ενώ πολλοί συνθέτες του έχουν αναθέσει την 1η εκτέλεση έργων τους.

Συνέντευξη στον Ηλία Κουτσερή

Φωτογραφίες: Πέρσα Λεφάκη

 

  • Πότε, πως και γιατί, ξεκίνησε η πρώτη αγάπη σας με τη μουσική, το τραγούδι, αλλά και την ψαλτική τέχνη;

Η πρώτη αγάπη μου για τη μουσική ξεκίνησε όταν ήμουν περίπου 8 ετών όταν ξεκίνησα μαθήματα κλασικής κιθάρας με την Πόπη Τζάλλα. Στη συνέχεια ολοκλήρωσα τις σπουδές μου με δάσκαλο τον Γιώργο Φουντούλη. Το τραγούδι το ξεκίνησα φοιτητής στην Θεσσαλονίκη όπου τραγουδούσα μόνο έντεχνο ρεπερτόριο συνοδεύοντας τον εαυτό μου με την κιθάρα μου σε φοιτητικά στέκια. Παράλληλα άρχισε και η ενασχόλησή μου με την Ψαλτική τέχνη με δάσκαλο τον αείμνηστο Μιχάλη Μελέτη ύστερα από παρότρυνση της μητέρας μου. Με εφαλτήριο την Ψαλτική, πέρασα αργότερα και στον χώρο της Παράδοσης είτε ως ερμηνευτής είτε ως οργανοπαίκτης.

 

  • Είστε μια περίπτωση ιδιαίτερα σημαντική και ένα ξεχωριστό κεφάλαιο θεωρώ προσωπικά για την περιοχή μας. Ερμηνεύετε μοναδικά, έχετε μοιραστεί τη σκηνή με πασίγνωστους καλλιτέχνες, γράφετε και δική σας μουσική, μελοποιείτε στίχους, παίζετε διάφορα και δύσκολα μουσικά όργανα, ψάλλετε στον Ι. Ν. Ευαγγελιστρίας Ν. Ιωνίας … Εάν δεν είναι χάρισμα, με παράλληλο μεράκι και αγάπη, τότε… τι είναι;

Είναι αυτά που είπατε και πολλά περισσότερα!!! Μοιράστηκα τη σκηνή με μεγάλους καλλιτέχνες γιατί ο συνθέτης Δημήτρης Μαραγκόπουλος που τότε ήταν Διευθυντής στο Δημοτικό Ωδείο Βόλου, μου έδωσε το βάπτισμα του πυρός με το να τραγουδήσω το Άξιον Εστί των Ελύτη/Θεοδωράκη δίπλα στον Γιώργο Νταλάρα!!! Όταν είδε ότι τα κατάφερα μια χαρά, αμέσως με έβαλε δίπλα στην Μαρία Φαραντούρη όπου τραγουδήσαμε την Εποχή της Μελισσάνθης . Στη συνέχεια έγραψε για μένα 5 έργα τα οποία ερμήνευσα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και σε άλλες αίθουσες μεγάλου κύρους. Εκεί με άκουσαν κι άλλοι σημαντικοί  άνθρωποι και το ένα έφερε το άλλο…

 

  • Ως καθηγητής μουσικής παράλληλα, τι είναι αυτό που θέλετε να περνάτε στους μαθητές σας, αλλά και πως βλέπετε την ενασχόληση των νέων σήμερα, με την μουσική στα είδη με τα οποία ασχολείστε;

Είμαι 20 χρόνια στο Μουσικό Σχολείο Βόλου και η πείρα μου τόσα χρόνια στην αίθουσα διδασκαλίας είναι ότι τα παιδιά το πρώτο πράγμα που καταλαβαίνουν είναι αν έχεις πάθος κι αγάπη γι’ αυτό που διδάσκεις.

Γιατί αν υπάρχουν αυτά τα δύο, το μάθημα δεν είναι ποτέ βαρετό, ο δάσκαλος βρίσκεται σε μια δημιουργική διέγερση και αυτόματα οι μαθητές συντονίζονται , διευκολύνοντας έτσι όλη την διαδικασία της μάθησης. Διδάσκω Βυζαντινή μουσική και Παραδοσιακό τραγούδι και προσπαθώ να κάνω τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν τον πλούτο που κρύβεται σ’ αυτά τα είδη τόσο μουσικά όσο και ποιητικά.

  • Έχετε συμμετάσχει ως ερμηνευτής και οργανοπαίχτης σε περισσότερους από δέκα δίσκους, ενώ στο νέο προσωπικό δίσκο του συνθέτη και πιανίστα Σπύρου Δεληγιαννόπουλου, «Vocal Works» που παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Μέγαρο Μουσικής, ερμηνεύετε τα περισσότερα τραγούδια. Θέλω να μοιραστείτε μαζί μας, τα συναισθήματά σας απ΄την πρόσφατη παρουσίαση…

Ο δίσκος αυτός είναι πολύ ιδιαίτερος για μένα καθώς τα τραγούδια που ερμηνεύω είναι γραμμένα ειδικά για την δική μου φωνή και τις δικές μου ιδιαίτερες ερμηνευτικές δυνατότητες. Φυσικά αυτό, προϋποθέτει μακρά περίοδο συνεργασίας και ζύμωσης μεταξύ συνθέτη κι ερμηνευτή ώστε να υπάρξει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Αυτό ακριβώς θεωρώ πως έχει συμβεί στον δίσκο αυτό και η παρουσίαση στο Μέγαρο μπροστά σ’ ένα υψηλοτάτου μουσικού επιπέδου ακροατήριο επιβεβαίωσε την επιτυχία του όλου εγχειρήματος με τις διθυραμβικές κριτικές που δεχτήκαμε από πολύ σημαντικούς ανθρώπους της τέχνης, της μουσικής και της δισκογραφίας

 

  • Τι άλλο είναι ήδη άμεσα στα… «σκαριά»;

Το Καλοκαίρι είμαι σε συνεννοήσεις για μια συναυλία με θέμα την Κύπρο, τον Ιούνιο έχω μία συναυλία στην Ρόδο συνοδεύοντας την Μαριάντζελα Χατζησταματίου σε ένα ρεπερτόριο με Εβραϊκά τραγούδια και τον Αύγουστο θα τραγουδήσω παραδοσιακά τραγούδια που έχει διασκευάσει ο αρπιστής Θοδωρής Ματούλας για 2 άρπες και φωνή στο Φεστιβάλ Παξών.

 

  • Υπάρχουν γενικότερα καλλιτέχνες που έχουν επιδράσει θετικά την καλλιτεχνική σας πορεία;

Φυσικά! Όλοι μου οι δάσκαλοι. Η Πόπη Τζάλλα, ο Γιώργος Φουντούλης, ο Γιάννης Βασιλείου, ο Μιχάλης Μελέτης, ο Γιάννης Καϊμάκης στο ΑΠΘ που με μύησε στην Παράδοση κι έπειτα όλοι εκείνοι που έγραψαν μουσική για να την ερμηνεύσω τους οποίους επίσης θεωρώ δασκάλους μου. Ο Σπύρος Δεληγιαννόπουλος που μου έδωσε το πρώτο μου έργο σύγχρονης μουσικής όταν ακόμα ήμουν φοιτητής, ο Δημήτρης Μαραγκόπουλος, η Κωνστάντια Γουρζή, ο Θωδωρής Καραθόδωρος, ο Χρήστος Χατζής.

  • Υπάρχουν στιγμές της μουσικής σας πορείας, που χαράχτηκαν στο μυαλό σας για κάποιον λόγο; Θέλετε να μας περιγράψετε κάποια;

Όλες οι στιγμές είναι ξεχωριστές και έχουν ιδιαίτερη θέση στην μνήμη μου αλλά αν είναι να περιγράψω μία, τότε αυτή είναι η έναρξη της παράστασης με θέμα τη Λιλιπούπολη στο Ηρώδειο όπου έβγαινα μόνος μου στο κέντρο της σκηνής και έκανα την εισαγωγή της αφήγησης μαζί με τραγούδι πάνω σε προηχογραφημένη μουσική του Δημήτρη Μαραγκόπουλου. Θυμάμαι την ενδυματολόγο να τσεκάρει  τελευταία φορά το κουστούμι μου, την τεχνικό ήχου να ελέγχει το χειλόφωνο και τις μπαταρίες του, θυμάμαι πολύ έντονα την ενέργεια των 5000 θεατών του κατάμεστου Ηρωδείου μέσα στο απόλυτο σκοτάδι και μετά, την αντίστροφη μέτρηση… 3,2,1…Showtime!!!

 

  • Τι θα σας ενθουσίαζε να κάνετε σε τοπικό επίπεδο, μουσικά- καλλιτεχνικά, είτε προσωπικά είτε σε συνεργασία με άλλους συναδέλφους σας;

Σε τοπικό επίπεδο θα ενθουσιαζόμουν να τραγουδήσω με την συμφωνική ορχήστρα ή με μικρότερα οργανικά σύνολα της πόλης μας σε ένα αφιέρωμα στον Γιάννη Μαρκόπουλο που μας άφησε πρόσφατα, επίσης θα ήθελα να ερμηνεύσω το Canto General των Neruda-Θεοδωράκη και τον Μεγάλο Ερωτικό του Χατζιδάκι.

 

  • Οι Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας, συνθέτουν αναμφισβήτητα τη σημαντικότερη και λαοφιλέστερη περίοδο της Ορθοδόξου λατρείας. Πόσο συγκλονιστική είναι ταυτόχρονα για τους ψάλτες η απόδοσή τους, πόσο σας επηρεάζει προσωπικά, πως διαπιστώνετε εσείς ότι βιώνει την περίοδο αυτή, το πλήρωμα της εκκλησίας;

Οι ύμνοι της Μεγάλης Εβδομάδας είναι συγκλονιστικοί μουσικοποιητικά! Κι ακριβώς επειδή ψάλλονται μόνο στις συγκεκριμένες ημέρες κατά τις οποίες το θρησκευτικό συναίσθημα είναι πάρα πολύ φορτισμένο, ο ιεροψάλτης ως κύριος εκφραστής του συναισθήματος αυτού, πρέπει να είναι άρτια προετοιμασμένος έτσι ώστε να το εκφράσει όσο το δυνατό καλύτερα. Τελευταία, πολλοί τραγουδιστές τις μέρες αυτές, εμφανίζονται τηλεοπτικά και προβάλλουν έναν πιο εκλαϊκευμένο τρόπο ερμηνείας αυτών των τροπαρίων ο οποίος όμως δεν είναι μέσα στο Βυζαντινό ύφος. Οι παραδοσιακοί ιεροψάλτες είναι οι κύριοι εκφραστές της μουσικής πανδαισίας της Μεγάλης εβδομάδας και ευτυχώς ο κόσμος δείχνει να το καταλαβαίνει και να το εκτιμά.

 

 

 

Πηγή: Volos Out 

 

 

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.