“Μπαταχτσής” το Υπουργείο Υποδομών -Άφησε απλήρωτους 20 ερευνητές του ΠΘ

Δεν πληρώθηκαν για την μελέτη για τις συνδυασμένες μεταφορές στη Μαγνησία

Την προοπτική ανάπτυξης των συνδυασμένων μεταφορών στη Μαγνησία εξέτασαν σε βάθος ερευνητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, αλλά και άλλων πανεπιστημίων της χώρας, όμως πάνω από 20 ερευνητές του τοπικού Ιδρύματος έμειναν απλήρωτοι και  κινήθηκαν δικαστικά γιατί το Υπουργείο Υποδομών δεν έδωσε ποτέ 40.000 ευρώ για να ολοκληρωθεί αυτή η σημαντική μελέτη, που θα αποτελούσε το σχεδιασμό, το όραμα και τον…μπούσουλα της πολιτείας και της τοπικής αυτοδιοίκησης για την ανάπτυξη του λιμανιού, του σιδηροδρόμου, του αεροδρομίου, του οδικού δικτύου κτλ, όλης της περιοχής.

 

Το ζήτημα έθιξε μιλώντας στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Δημήτρη Καρεκλίδη ο Καθηγητής Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Αστικής Διακυβέρνησης Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας κ. Κώστας Λαλένης, ο οποίος συμμετείχε στην έρευνα.

Ο στόχος της έρευνας και το έργο που εξετάστηκε

Όπως εξήγησε ο κ. Λαλένης, τον Μάρτιο του 2019 είχε υπογραφεί στον Βόλο σύμβαση μεταξύ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, του ΟΣΕ, της ΓΑΙΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ και του Υπουργείου Υποδομών για τις συνδυασμένες μεταφορές, παρουσία του τότε γ.γ. Υποδομών και Μεταφορών Θ. Βούρδα, με προϋπολογισμό 120.000 ευρώ, εκ των οποίων 40.000 ευρώ θα ήταν το μερίδιο του Υπουργείου.

Η μελέτη, όπως ανέφερε ο κ. Λαλένης,  περιέγραφε την υπάρχουσα κατάσταση των μεταφορικών υποδομών και του σχεδιασμού τους  στην ευρύτερη περιοχή της Μαγνησίας, όπου θα γίνονταν μια συνολική εκτίμηση της αναπτυξιακής προοπτικής . Είχε γίνει μια καταγραφή των υποδομών για τις μεταφορές, τα δίκτυα που υπάρχουν και η μελέτη θα  κάλυπτε θαλάσσιες, σιδηροδρομικές και εναέριες μεταφορές για πρόσωπα και αγαθά, ενώ θα εξετάζονταν και η ωριμότητα έργων.

Στο επίκεντρο ήταν το λιμάνι του Βόλου και οι προοπτικές δραστηριοτήτων, με τον Λιμένα Βόλου να ερευνάται επί του συνόλου ή και στο ενδεχόμενο μεταφοράς ορισμένων δραστηριοτήτων στον Αλμυρό, τη σύνδεσή του με τον σιδηρόδρομο, το αεροδρόμιο, τις μαρίνες στη Μαγνησία, ενώ θα εξετάζονταν και πως θα μπορούσε στις συνδυασμένες αυτές μεταφορές να “κουμπώσει” και το τελεφερίκ του Πηλίου, αλλά και η δημιουργία εμπορευματικών κέντρων.

Εκτός από αυτή την ανάλυση υπήρχε και εκτιμώμενη αξία των επενδύσεων με τη μελέτη να διερευνά και την άποψη των σημαντικότερων φορέων και παραγόντων και τις πιθανότητες επένδυσης από τον επιχειρηματικό κόσμο. Η μελέτη αυτή θα κατέληγε σε προτάσεις για κάθε έργο.

Καμία στήριξη από το Υπουργείο Υποδομών- Χρωστά 40.000 ευρώ στους ερευνητές

Όπως εξήγησε ο κ. Λαλένης θα υπήρχαν τρεις εκθέσεις της μελέτης. Δύο ενδιάμεσες και μία τελική. Η δύο ενδιάμεσες παραδόθηκαν και μόνο ορισμένοι από τους φορείς είχαν καταβάλει την προκαταβολή από τα χρήματα που τους αντιστοιχούσαν -40.000 ευρώ ήταν του Υπουργείου και από 20.000 ευρώ θα έδινε κάθε φορέας.

“Το Υπουργείο δεν έδωσε ποτέ τίποτα, ούτε όρισε εκπρόσωπο στην επιτροπή παρακολούθησης του έργου κι από κει και πέρα βάλτωσε το έργο. Είχαμε πάει στο Υπουργείο και είχαμε δει τον υπουργό κ.Καραμανλή με τους βουλευτές κ. Λιούπη και Μπουκώρο , και μας είχαν πει ότι θα χρειάζονταν να γίνει μια τροποποίηση της σύμβασης και μια επικαιροποίηση των ενδιάμεσων εκθέσεων. Αυτό έγινε Ιανουάριο 2020 κι από κει και πέρα στέλναμε εκθέσεις και δεν είχαμε τίποτα. Μετά τη δεύτερη ενδιάμεση έκθεση σταματήσαμε τις εργασίες γιατί δεν μπορούσαμε να έχουμε νέους συνεργάτες και να μην πληρώνονται και οι οποίοι απαίτησαν με νομική μορφή τα δεδουλευμένα τους από το ΠΘ μέσω του Υπουργείου”, εξήγησε ο Καθηγητής, επισημαίνοντας πως το Υπουργείο Υποδομών δεν ήθελε να πληρώσει 40.000 ευρώ, ενώ ο ΟΣΕ ζήτησε πίσω την προκαταβολή γιατί σταμάτησαν οι εργασίες.

Μάλιστα, ο κ. Λαλένης επεσήμανε ότι το Υπουργείο έδειξε πλήρη αδιαφορία από την αρχή, επί Υπουργίας Σπίρτζη, καθώς δεν είναι ορίσει καν εκπρόσωπο στην Επιτροπή παρακολούθησης και έπειτα βρέθηκε ότι δεν είχε ανοίξει καν φάκελος για τη δαπάνη αυτή στο Υπουργείο.

“Η διαδικασία σταμάτησε γύρω στον Νοέμβρη- Δεκέμβρη 2020. Από τότε έχει ακολουθήσει το θέμα την δικαστική οδό. Είναι κρίμα γιατί τα ποσά δεν  ήταν μεγάλα και  από τους πέντε φορείς οι 2-3 ήταν πρόθυμοι να συνεργαστούν και να πληρώσουν. Απλήρωτοι είναι πάνω από 20 ερευνητές . Κι εγώ ένιωθα άσχημα γιατί πήγαινα και ζητιάνευα λεφτά και τη συνέχιση του έργου , γιατί έβλεπα πως άνθρωποι που είχαν δουλέψει δεν είχαν πληρωθεί και για κάτι μάλιστα που άξιζε τον κόπο. Ήταν για κάτι που είχε αποδειχθεί ότι άξιζε τον κόπο με τις δύο ενδιάμεσες εκθέσεις που ήταν φοβερά τεκμηριωμένες και ζητήσαμε τα αυτονόητα”, υπογράμμισε ο κ. Λαλένης.

Η μελέτη θα ήταν το σχέδιο για εφαρμογή της πολιτικής στις συνδυασμένες μεταφορές

Ο κ. Λαλένης τόνισε πως η μελέτη ήταν μεγάλης σημασίας για τη Μαγνησία,  για τη μελλοντική προοπτική των μέσων μεταφοράς αλλά και σε συνδυασμό, το οποίο είναι φοβερά σημαντικό και συνδυάζοντάς το με το επενδυτικό ενδιαφέρον , με τις δυνατότητες ανάπτυξης και λαμβάνοντας την γνώμη των άμεσα ενδιαφερομένων, των οικονομικών παραγόντων που θα ήταν πρόθυμοι να επενδύσουν , που θα είχαν άμεσο ενδιαφέρον για τη λειτουργία του όλου συστήματος.

Ο Καθηγητής μιλώντας για το λιμάνι του Βόλου ανέφερε πως αυτό είναι τη δεδομένη στιγμή το σπουδαιότερο λιμάνι μεταξύ Αθηνών και Θεσσαλονίκης. “Έχει δυναμική και για εμπορευματικές μεταφορές σε συνδυασμό με τον σιδηρόδρομο, το αεροδρόμιο κτλ, αλλά και για κρουαζιέρα. Ιδιαίτερα για κρουαζιέρα μπορεί να γίνει ένας πολύ σημαντικός σταθμός που να συνδυάζεται με το ενδιαφέρον που υπάρχει για τα Μετέωρα κτλ. με έναν άξονα τουριστικού ενδιαφέροντος προς την ενδοχώρα. Η μελέτη θα εξέταζε και το νέο λιμάνι, εάν θα πήγαινε προς τον Αλμυρό , εάν θα πήγαινε ολόκληρο το σημερινό λιμάνι ,αφήνοντας μαρίνες κτλ ή ένα τμήμα του και τις δυνατότητες σύνδεσης με το σιδηροδρομικό  δίκτυο με δυνατότητα επέκτασης του δικτύου προς τα εκεί.

Στον όλο συνδυασμό έμπαινε και το τελεφερίκ με την προμελέτη που υπήρχε ως τώρα και την προοπτική, με τη εξέταση των πιθανοτήτων επέκτασης, δηλαδή από την ανατολική πλευρά του Πηλίου για μεταφορές διαφόρων προϊόντων κτλ.. Το κύριο βάρος είχε δοθεί στο λιμάνι και στις σιδηροδρομικές μεταφορές και αμέσως μετά στο αεροδρόμιο”, ανέφερε ο  Καθηγητής.

Όμως οι ερευνητές είχαν στο επίκεντρο και τον σιδηρόδρομο και πως αυτός μπορεί να συνδεθεί με τις υπόλοιπες μεταφορές, δίνοντάς τους προστιθέμενη αξία αλλά και το αεροδρόμιο Ν. Αγχιάλου.

“Η μελέτη αυτή θα έδινε μια προτεραιότητα και ιεράρχηση στα έργα. Θα είχαν συμπεριληφθεί στα συμπεράσματα και θα έκαναν έναν σχέδιο πολιτικής και θα υπήρχαν  προτάσεις για έργα με χρονική ιεράρχηση, με εκτίμηση κόστους κτλ.. Θα ήταν ένας οδηγός σε πανελλαδικό αλλά και σε επίπεδο δήμων”, σχολίασε ο κ. Λαλένης συμπληρώνοντας πως οι συνδυασμένες μεταφορές είναι στο επίκεντρο πόλεων σε όλο τον κόσμο. Η Μαγνησία, τόνισε πως έχει όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για να εφαρμόσει αυτό το δίκτυο των συνδυασμένων μεταφορών, όμως “εάν δεν προχωρήσει εδώ, κάποια άλλη περιοχή θα το κάνει”, είπε χαρακτηριστικά ο Καθηγητής.

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.