Πρόεδρος εργαζομένων ΑΓΕΤ: Είμαστε υπέρ των ελέγχων και της σύστασης Επιτροπής Κοινωνικού Ελέγχου

Διευκρινήσεις για την τροποποιημένη ΑΕΠΟ δίνει ο κ. Νίκος Ζυγούρης

Υπέρ των ελέγχων από τους φορείς, αλλά και υπέρ της σύστασης της Επιτροπής Κοινωνικού Ελέγχου τάσσεται το Σωματείο των Εργαζομένων της ΑΓΕΤ, με τον πρόεδρό του κ. Νίκο Ζυγούρη, μιλώντας στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Δημήτρη Καρεκλίδη, να δίνει διευκρινήσεις σχετικά με την πρόσφατη τροποποίηση της ΑΕΠΟ της τσιμεντοβιομηχανίας, η οποία προκάλεσε κύμα ανησυχίας και διαμαρτυριών, επιστημονικών φορέων, πολιτικών αλλά και πολιτών, που έκαναν λόγο ότι ο Βόλος μετατρέπεται σε πειραματόζωο.

Σύμφωνα με τον κ. Ζυγούρη η τροποποιημένη ΑΕΠΟ αφορά στην ένταξη υλικών που αφορούν σε πρώτες ύλες, τις οποίες η τσιμεντοβιομηχανία έπαιρνε μέχρι πρότινος από τις εταιρείες που συνεργάζονταν και αφορούν κυρίως στον ασβέστη, κύριο παράγωγο για να παραχθεί το τσιμέντο. Επειδή αυτές οι εταιρείες για να βελτιώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, κάνουν καλύτερη ανακύκλωση, εξήγησε ο κ. Ζυγούρης,  προκύπτει πάλι αυτή η πρώτη ύλη από την ίδια εταιρεία, αλλά ανακυκλωμένη.

«Οπότε αλλάζει λίγο η φύση αυτής της ύλης κι έπρεπε να ενταχθεί στην ΑΕΠΟ. Όσο αφορά την εκφόρτωση που κι αυτή ήταν στο στόχαστρο των ημερών δεν έχει αλλάξει κάτι στους τόνους που έχουμε δικαίωμα χρήσης ετησίως. Παραμένουν ίδιοι.  200.000 τόνους είχαμε, 200.000 έχουμε. Εκείνο που αλλάζει είναι οι συνθήκες στα Logistics που λένε ότι με πέντε καράβια το μήνα , αντί για δύο μεταφέρεται το ίδιο υλικό σε τόνους το χρόνο, απλά νωρίτερα. Αυτό προκύπτει από απρόβλεπτους παράγοντες όπως ο καιρός , η πανδημία , που δεν μας επιτρέψανε να έχουμε τις ποσότητες που θέλαμε και να ξεμένουμε», είπε χαρακτηριστικά, ενώ επεσήμανε πως η εταιρεία δεν έκανε χρήση της άδειάς της για καύση 200.000 τόνων rdf, καθώς έχουν αποτεφρωθεί 40.000 τόνοι από το τοπικό rdf/srf και από το εισαγόμενο γύρω στις 21.000.

Επιπλέον, ανέφερε πως δεν ισχύει αυτό που ειπώθηκε πως αυξήθηκε από 15 τόνους σε 30 η καύση ανά ώρα. «Η άδειά μας είναι για 30 τόνους την ώρα,  απλά συμπτυχθήκανε οι τρεις μονάδες που είχαμε σε λειτουργία σε μία. Υπήρχαν τρεις μονάδες που έκαιγαν η μία 15, η άλλη 10 και η τελευταία 5 τόνους  και τώρα είναι 30 τόνοι σε μία μονάδα.    Δεν έχει αλλάξει η αδειοδότηση στους τόνους ανά ώρα», σημείωσε.

 

Δεν υπάρχει φορτίο χωρίς πιστοποιητικό

Στην τροποποίηση της ΑΕΠΟ γίνεται μία αναφορά και για παραλαβή δευτερογενών στερεών καυσίμων υπό τη μορφή χύδην στους 20 τόνους ανά δρομολόγιο, με τα ερωτήματα περί πιστοποίησης αυτού να είναι εμφανή.

«Το χύδην φορτίο αποτελεί μόνο τη συσκευασία του δηλαδή το χαρακτηρισμό της συσκευασίας του δεν είναι αυτό που έχουμε συνηθίσει να ξεφορτώνεται στο λιμάνι σε μπάλες.  Δεν υπάρχει φορτίο που φεύγει χωρίς πιστοποιητικό,  δεν υπάρχει φορτίο που παραλαμβάνουμε χωρίς πιστοποιητικό, για έναν απλό λόγο. Πώς θα το βάλουμε για καύση, εάν δεν έχει ελεγχθεί για να ξέρουμε τι είναι αυτό που καίμε, αν μας κάνει ή όχι, ποια είναι η σύστασή του, η θερμογόνος δύναμη, τι μας προκαλεί;», είπε ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων της ΑΓΕΤ.

Αναφορικά με τη χρήση νέων εναλλακτικών καυσίμων που αναφέρεται στην εν λόγω τροποποίηση, τα οποία και δοκιμάζονται, ο κ. Ζυγούρης υποστήριξε πως «η δοκιμή αφορά καθαρά στη διαδικασία προώθησης αυτών των καυσίμων προς την κύρια καύση. Δεν είναι κάποιου άλλου είδους δοκιμή, ότι κάνουμε πειράματα και καίμε για πρώτη φορά υλικά κι έχουμε κάνει τον Βόλο πειραματική πόλη. Αφορά στη δοκιμή προώθησης, να δούμε εάν αυτό το προϊόν με τα ήδη υπάρχοντα μηχανήματα που έχουμε μπορούμε να το προωθήσουμε προς την καύση. Γιατί αναλόγως τη σύστασή του μπορεί να μην μπορούμε να το προωθήσουμε στους αγωγούς που έχουμε για να πάει για καύση», ενώ συμπλήρωσε πως δεν έχουν εισαχθεί νέα εναλλακτικά καύσιμα.

 

Αν χρησιμοποιούσαμε CLO θα είχαμε 100% απαλλαγή από τους ρύπους

Μιλώντας για τα νέα εναλλακτικά καύσιμα η συζήτηση έφτασε στο περιβόητο CLO, το οποίο προορίζονταν για δοκιμαστική χρήση, ύψους 5000 τόνων από τον ΧΥΤΑ της Αθήνας στα εργοστάσια της ΑΓΕΤ σε Βόλο και Μηλάκι. Ωστόσο η καύση αυτού του καυσίμου δεν προχώρησε στον Βόλο.

«Το CLO είναι κομποστ, είναι δηλαδή ένα απορριμματογενές υλικό καύσιμο το οποίο δεν εχει ιδιαίτερη θερμογόνο δύναμη , το κέρδος που έχει η τσιμεντοβιομηχανία από αυτό είναι ότι όσο κάνεις χρήση κομποστ, δηλαδή βιομάζας, τόσο απαλλάσσεσαι από ρύπους. Αν χρησιμοποιούσαμε βιομάζα από τον κάμπο, αν καίγαμε 100% βιομάζα, γιατί αυτό έχει συμφωνηθεί στη Συνθήκη των Παρισίων για περιβαλλοντικούς λόγους , τότε θα είχαμε απαλλαγή 100% από τους ρύπους . Κάποιος που ασχολείται με το περιβάλλον και είναι υποστηρικτής του έπρεπε να πιέζει για να το καίμε», είπε ο κ. Ζυγούρης, ο οποίος συμπλήρωσε πως στον Βόλο τελικά δεν προχώρησε η καύση του γιατί ο κόσμος ξεσηκώθηκε, υπήρξε μεγάλος ντόρος και το όφελος της εταιρείας ήταν πολύ μικρό, μπροστά στην αναταραχή που σημειώθηκε.

Εγκατάσταση συστήματος χλωρίου

Ο πρόεδρος των εργαζομένων της ΑΓΕΤ μίλησε όμως και για την εγκατάσταση συστήματος χλωρίου, που αναφέρεται στην τροποποίηση της ΑΕΠΟ και εξήγησε πως «Το chlorine bypass είναι μια μεγάλη επένδυση 5εκ. ευρώ για χρήση των εναλλακτικών καυσίμων. Όταν τα χρησιμοποιούμε, παράγουν χλώριο. Για να μπορέσουμε να «πιάσουμε» τους τόνους που λέει η άδειά μας θα πρέπει να εγκατασταθεί ένα chlorine bypass , για να αφαιρέσουμε τα χλώρια και θα γυρνούν πάλι πίσω. Αυτό είναι ανάλογο της καύσης που κάνουμε. Με 60.000 τόνους που κάνουμε ετησίως δεν ήταν αναγκαίο και απαραίτητο. Το παραγόμενο χλώριο μπορούσε και αφομοιώνονταν στο προϊόν. Αν θέλουμε όμως να χρησιμοποιήσουμε παραπάνω εναλλακτικό καύσιμο τότε θα πρέπει κάπου να το αποθηκεύουμε».

 

Εμείς ζητάμε ελέγχους- Είμαστε υπέρ της Επιτροπής Κοινωνικού Ελέγχου

Ο κ. Ζυγούρης ξεκαθάρισε πως το Σωματείο ζητά να γίνονται έλεγχοι, ενώ επεσήμανε πως οι εργαζόμενοι υιοθετούν επιστημονικά τεκμηριωμένες απόψεις. Σημείωσε ακόμη πως το Σωματείο είναι υπέρ της σύστασης Επιτροπής Κοινωνικού Ελέγχου, προσκαλώντας τους φορείς να ενεργήσουν ακόμη και με την παρότρυνση του ίδιου του Σωματείου.

«Εμείς αυτό που ζητάμε είναι έλεγχοι. Μέσα στη συμφωνία επί κ. Φάμελλου ήταν να αυξηθούν οι έλεγχοι, οι μετρήσεις. Η συμφωνία έγινε με την παρουσία του Ιατρικού Συλλόγου, του ΤΕΕ. Που είναι όλοι αυτοί; Είμαστε υπέρ της σύστασης της Επιτροπής κοινωνικού ελέγχου. Θα έπρεπε οι ίδιοι οι φορείς να το επιδιώξουν να γίνει η Επιτροπή. Η πόρτα του σωματείου μας είναι πάντα ανοιχτή», είπε ο κ. Ζυγούρης, τονίζοντας πως η τσιμεντοβιομηχανία έχει προχωρήσει σε επενδύσεις εκατομμυρίων, ακόμη και με την εγκατάσταση συστήματος συνεχούς μέτρησης στην καμινάδα, που αποτελεί ένα κοστοβόρο έργο, το οποίο όμως η εταιρεία το τοποθέτησε.

Αναφορικά με τους ελέγχους από τον Δημόκριτο, που ενώ έχει συμφωνηθεί να γίνουν από το τέλος του 2020 και ακόμη δεν έχουν γίνει, ο κ. Ζυγούρης σημείωσε πως πρόσφατα το εργοστάσιο είχε σταματήσει για να κάνει την προγραμματισμένη του επισκευή, γι αυτό και δεν λειτουργούσε και η online καταγραφή των ρύπων.

Ο  πρόεδρος των εργαζομένων δεν θέλησε να σχολιάσει τις δηλώσεις του Αχ. Μπέου ότι η ΑΓΕΤ  δεν έχει τον απαιτούμενο εξοπλισμό για να καίει αυτά που καίει ή ότι είναι διεφθαρμένες οι υπηρεσίες ελέγχου, έστρεψε όμως τα βέλη του σε πολίτες που διαμαρτύρονται έντονα για τη λειτουργία της τσιμεντοβιομηχανίας.

Σημείωσε ότι στην πρόσφατη μελέτη Σαχαρίδη, επισημάνθηκε πως και να κλείσει η ΑΓΕΤ η μείωση της ρύπανσης θα είναι της τάξης του 5-7%, ενώ αναρωτήθηκε γιατί δεν «κυνηγούν» τους υπαίτιους του υπόλοιπου 95%.

«Δεν θα μπω στη διαδικασία να κρίνω δηλώσεις του κ. Μπέου. Ο λόγος του έχει επιρροή αλλά έχει πει ότι δεν μπορούμε να δίνουμε βήμα σε 3-5 μπαχαλάκηδες και να μας αναστατώνουν την πόλη και να τη δυσφημούν. Ο δήμαρχος είναι εκλεγμένος και μπορεί να έχει το βήμα του λόγου του. Εγώ μπορώ να πω μόνο για την ΑΓΕΤ. Έχει εκσυγχρονιστεί, έχει κάνει επενδύσεις πάνω από 6 εκ. τα τελευταία 2-3 χρόνια στον τομέα αυτό, έχει τις εγκαταστάσεις. Δεν μπορεί όλη η Ευρώπη να χρησιμοποιεί αυτά τα καύσιμα κι εμείς εδώ επειδή έχουμε συγκεκριμένους ανθρώπους, που έχουν σκαρφαλώσει στη μάντρα μας, μια μερίδα ανθρώπων να αποπροσανατολίζουν την κοινή γνώμη χωρίς να βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα», σημείωσε ο κ. Ζυγούρης.