Είναι νόμιμο να ζητούν οι τράπεζες τα στοιχεία μας ;

Αυτό το ερώτημα δέχθηκα χθες από συμπολίτη καθώς ο ίδιος, πήγε με φίλο του σε τράπεζα να «τσεκάρει» έναν παλιό λογαριασμό του, μιας και το έδωσε σε εταιρεία από την οποία περίμενε χρήματα. Ωστόσο ο υπάλληλος της τράπεζας, τον ενημέρωσε ότι δε μπορεί να προχωρήσει στην πράξη, καθώς δεν έχει γίνει επικαιροποίηση των στοιχείων του δικαιούχου και ταυτοποίηση. Υπήρξε μια απορία των δύο συμπολιτών, οι οποίοι προσπαθούσαν να βγάλουν άκρη γιατί να συμβαίνει αυτό και εάν είναι νόμιμο να ζητούνται προσωπικά στοιχεία. Έτσι δεχθήκαμε και εμείς, το σχετικό ερώτημα προχωρώντας στην θετική απάντηση… Καλό λοιπόν είναι επί τη ευκαιρία, να ξέρουμε και οι υπόλοιποι τι ισχύει…

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα παρείχε διευκρινίσεις σχετικά με τα στοιχεία ταυτοποίησης που ζητούν οι τράπεζες, τονίζοντας, ότι «τα στοιχεία που απαιτούνται κατ’ ελάχιστον για την πιστοποίηση της ταυτότητας των φυσικών προσώπων από τις τράπεζες είναι: ονοματεπώνυμο και πατρώνυμο, Α.Δ.Τ ή διαβατήριο, εκδούσα αρχή, ημερομηνία και τόπος γέννησης, παρούσα διεύθυνση κατοικίας, τηλέφωνο επικοινωνίας, ασκούμενο επάγγελμα και παρούσα επαγγελματική διεύθυνση, Α.Φ.Μ. και υπόδειγμα υπογραφής πελάτη. Τα στοιχεία αυτά επαληθεύονται από έγγραφα τα οποία είναι δύσκολο να παραποιηθούν ή να αποκτηθούν με παράνομο τρόπο, όπως πρόσφατο λογαριασμό Οργανισμού Κοινής Ωφέλειας, αντίγραφο μισθοδοσίας, κ.λπ.

Υπάρχει βέβαια το ερώτημα που προαναφέραμε για το εάν είναι νόμιμο να ζητούν οι τράπεζες όλα αυτά τα στοιχεία… Σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 281/17.3.2009 Πράξη της Επιτροπής Τραπεζικών και Πιστωτικών Θεμάτων της Τράπεζας της Ελλάδος, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα οφείλουν (στο μέτρο της δέουσας επιμέλειας σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ν. 3691/2008 για την πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες), να εξακριβώνουν και να ελέγχουν την ταυτότητα του συναλλασσόμενου/πελάτη τους και να ζητούν έγγραφα που να πιστοποιούν τα συγκεκριμένα στοιχεία του. Οι διαδικασίες πιστοποίησης και τα μέτρα δέουσας επιμέλειας προβλέπουν ότι οι τράπεζες ασκούν συνεχή εποπτεία καθ’ όλη τη διάρκεια της συναλλακτικής σχέσης με ενδελεχή εξέταση κάθε συναλλαγής ως προς το αν συνάδει με τη γνώση που έχει η τράπεζα για τον συγκεκριμένο πελάτη της και τις επαγγελματικές δραστηριότητές του».

Μπορεί να ζητήσει η τράπεζα και άλλα στοιχεία σχετικά με τη φύση της συναλλαγής; Η τράπεζα μπορεί επίσης να ζητήσει, σύμφωνα με το ανωτέρω κανονιστικό πλαίσιο, κατ’ εφαρμογή των μέτρων δέουσας επιμέλειας, κάθε στοιχείο συναφές με το αντικείμενο και τη φύση της συναλλαγής, όπως στοιχεία σχετικά με την επαγγελματική ή επιχειρηματική δραστηριότητα των πελατών της, τις πηγές των περιουσιακών στοιχείων και των εισοδημάτων τους, καθώς και επαλήθευση αυτών, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις του νόμου [ν. 3691/2008, άρθρο 13 (παρ. 1 στοιχ. γ’), όπως τροποποιήθηκε από το ν. 4051/2012, άρθρο 13 παρ. 1, και υπ’ αρ. 2652/2012 Πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος], μέσω εκκαθαριστικού σημειώματος φορολογίας εισοδήματος.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.