Συζήτηση αρχιτεκτόνων και της τοπικής κοινωνίας για το λιμάνι, τη πόλη και τη μαρίνα του Βόλου

Την Τρίτη 29 Αυγούστου 2017 και ώρα 8:30 το βράδυ θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση στο ΤΕΕ του Βόλου, με θέμα: «Ο ρόλος της Πολιτικής στην Αστική Ανάπτυξη».
Θα παρουσιαστεί από τον Αρχιτέκτονα, κ. Σωτήρη Γιαμάκο εισήγηση και σύντομη ενημέρωση για το ιστορικό του εγχειρήματος δημιουργίας μαρίνας στο Βόλο και θα ακολουθήσει συζήτηση στρογγυλής τραπέζης μεταξύ ομάδας αρχιτεκτόνων και εκπροσώπων των πολιτικών και κοινωνικών φορέων, εστιασμένη στο ρόλο της πολιτικής στην αστική ανάπτυξη.
Προσκαλούνται όπως συμμετάσχουν στη συζήτηση οι βουλευτές του Νομού, οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Ά και ‘Β βαθμού, καθώς και ο εκπρόσωπος του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, τοπικοί – κοινωνικοί φορείς και πολίτες, για την ανάπτυξη των θέσεών τους, σχετικά με τη δημιουργία μαρίνας στο Βόλο. Η συζήτηση είναι ανοιχτή για τοποθετήσεις και θα μεταδοθεί απευθείας από τα κοινωνικά δίκτυα (Live Streaming). Δείτε το Video της μαρίνας εδώ: https://www.youtube.com/watch?v=e-6A9lSqWbQ

Σύντομο Ιστορικό

Όπως αναφέρεται από τους διοργανωτές στο σύντομο ιστορικό για τις 28 Ιουνίου 2017, «στη πρώτη μας εκδήλωση στο Valis στην Αγριά ο στόχος μας ήταν να αποσαφηνιστεί τι είναι μια μαρίνα και ποιες είναι οι νέες λειτουργίες και εγκαταστάσεις που εμπεριέχονται σε ένα τέτοιο σχεδιασμό για την πόλη του Βόλου. Επίσης, παρουσιάστηκε η δυνατότητα αξιοποίησης τοπικού δυναμικού στη διαδικασία υλοποίησης ενός τέτοιου έργου, μέσω της σύστασης της Volos Marina Κοιν.Σ.Επ., στα πλαίσια του νόμου 4430/16. Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού, οι ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθµού, τα Ν.Π.Δ.Δ., τα Ν.Π.Ι.Δ. και οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης µπορεί να παραχωρούν, µε απόφαση του διοικητικού τους οργάνου, τη χρήση κινητής και ακίνητης περιουσίας τους σε Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας για την ενίσχυση δραστηριοτήτων συλλογικής και κοινωνικής ωφέλειας. (H Κοιν.Σ.Επ. βρίσκεται σε διαδικασία σύστασης).
Τα συμπεράσματα της πρώτης μας εκδήλωσης, όπως τα παρουσίασε ο Καθ. Κώστας Μουτζούρης, τ. Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ), τ. Διευθυντής Εργαστηρίου Λιμενικών Έργων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και τ. Πρύτανης ΕΜΠ, συνοψίζονται στα παρακάτω:
1o Συμπέρασμα. Πρέπει να βρούμε νέους δρόμους στα λιμάνια.
Το λιμενικό σύστημα της Ελλάδας είναι πολύ εκτεταμένο. Έχουμε περίπου 1200 λιμάνια, από απλούς προβλήτες έως σύνθετα λιμάνια. 1200 λιμάνια για μια χώρα είναι πάρα πολλά. Αυτό οφείλεται στο ότι έχουμε μια ακτογραμμή 16.000 χιλ., πολυνησία, ναυτοσύνη κλπ, όμως αυτός ο μεγάλος αριθμός των λιμανιών δεν παράγει εισόδημα. Ναι μεν διευκολύνει την εδαφική συνέχεια στη χώρα μας, αλλά δεν παράγει εισόδημα. Άρα πέραν της επιβατικής κινήσεως κλπ. πρέπει να ψάξουμε να βρούμε νέους δρόμους στα λιμάνια.
2ο Συμπέρασμα: Ο Βόλος, ο Παγασητικός, η Μαγνησία, η Θεσσαλία έχει ανάγκη τη δημιουργία μιας μαρίνας που αυτή τη στιγμή δεν διαθέτει. Η λειτουργία μιας μαρίνας στη θέση του Βόλου (εδώ είναι η φυσικής της θέση και λόγω της προστασίας του Παγασητικού από τους κυματισμούς) διαθέτει πλεονεκτήματα που είναι πολύ περισσότερα από κάποια μειονεκτήματα. Κανένα έργο δεν έχει μόνο πλεονεκτήματα αλλά έχει και μειονεκτήματα. Είτε οικονομικά είτε τεχνικά, είτε περιβαλλοντικά, όμως τα πλεονεκτήματα στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι συντριπτικώς περισσότερα.
3ο Συμπέρασμα: Ο λιμένας του Βόλου είναι μια σημαντικότατη συνιστώσα της ευρύτερης περιοχής. Πρέπει να υπάρχει και να δραστηριοποιείται. Όμως δεν έχει επιδείξει τα τελευταία χρόνια μια δυναμική στην προσέλκυση και διακίνηση φορτίων. Υπάρχει μια στασιμότητα. Άρα πρέπει και αυτός να βρει νέους δρόμους. Δεν πρέπει να μείνει στους παλαιούς δρόμους που δεν φάνηκε να αποδίδουν. Τα εισοδήματα του ανέρχονται σε €3,5 – 4 εκατ. ετησίως και αν δεν υπήρχε η ΑΓΕΤ η οποία συμβάλει με 800.000€ το χρόνο, δηλαδή το 1-5 του εισοδήματος του λιμανιού, αυτό θα ήταν οικονομικά ασύμφορο σε σχέση με τα προβλήματα που δημιουργεί. Κατά συνέπεια, ο Βόλος πρέπει να βρει νέους δρόμους. Δεν μπορεί να μείνει μόνο στους συμβατικούς. Τα εμπορευματοκιβώτια καλό είναι, άλλα ο Πειραιάς πλέον γιγαντώνεται τόσο πολύ με τα εμπορευματοκιβώτια, που θα φτάσει τα 7 εκατομμύρια κιβώτια με τη COSCO και η Θεσσαλονίκη επίσης οργανώνεται αντίστοιχα. Πόσα διερχόμενα εμπορευματοκιβώτια θα έρθουν στην Ελλάδα, πόσα στο Παγασητικό; Το να βρεθεί νέος δρόμος προς τον τουρισμό, την πράσινη ανάπτυξη είναι θετικό.
4ο Συμπέρασμα: Η συνέργεια του ΟΛΒ και του Δήμου Βόλου είναι απαραίτητη. H συνέργεια αυτής της προσπάθειας και η συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, ιδιαίτερα με τον ΟΛΒ είναι απαραίτητη.
Δείτε ολόκληρη την εκδήλωση βιντεοσκοπημένη εδώ:
https://maistralinet.wixsite.com/volos-marina/ekdiloseis

31.7.2017
Στη δεύτερη μας εκδήλωση στο Ξενία του Βόλου παρουσιάσαμε τις εναλλακτικές προτάσεις χωροθέτησης στο λιμάνι του Βόλου, τα επιχειρηματικά μοντέλα για τις παραπάνω λύσεις και συγκριτική αξιολόγηση με βάση κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά κριτήρια. Μια συγκριτική αξιολόγηση και διερεύνηση Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (SUD – Sustainable Urban Development). Παρουσιάστηκε επίσης το εξωτερικό περιβάλλον σε μια τέτοια ανάπτυξη και ο χώρος των σχεδιαστικών επιλογών που κατανοείται με τη χαρτογράφηση της δυναμική της αγοράς, τη δυναμική του τομέα, τις βασικές τάσεις και τις μακροοικονομικές δυνάμεις. Η παραπάνω εργασία πραγματοποιήθηκε, για να αποσαφηνιστεί η σπουδαιότητα της μαρίνας για τη πόλη του Βόλου σε κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια, για να διορθωθούν οι ακατανόητες ελλείψεις και τα περιβαλλοντικά προβλήματα στο master plan του λιμανιού και για να εξαφανιστούν αναίτιοι ισχυρισμοί και προσχώματα στο εγχείρημά της χωροθέτησης και της δημιουργίας μαρίνας στο Βόλο.
Δείτε ολόκληρη την εργασία εδώ:


ή με δυνατότητα στοχευόμενης μελέτης διαδραστικά εδώ:
https://prezi.com/view/ZRpnAjfukNuF2nSbuYpY/

29.8.2017
Στη τρίτη μας εκδήλωση στο ΤΕΕ του Βόλου, ο στόχος μας είναι η ενδυνάμωση της πρότασης μας στο ΤΑΙΠΕΔ και τις ομάδες εργασίας για την αξιολόγηση των βιώσιμων επενδυτικών δυνατοτήτων στους Ελληνικούς λιμένες. Καθώς έχουμε τεκμηριώσει την αρτιότητα του σχεδιασμού σε τεχνικό επίπεδο, στις νέες λειτουργίες και εγκαταστάσεις που απαιτούνται, αλλά και στη βιωσιμότητα του έργου, τα οφέλη για τη περιοχή, τη θελκτικότητα σε επενδυτές κλπ. με την εκδήλωσή μας αυτή, εστιάζουμε στην ενίσχυση της τρίτης βασικής παραμέτρου σχεδιασμού που είναι η Κοινότητα μέσα στην οποία αλληλεπιδρά το έργο (Βλ. Επιχειρηματικό μοντέλο, Διαδικασία σχεδιασμού σελ. 40). Είναι η βασικότερη παράμετρος για την υλοποίηση αυτών των έργων και εκφράζεται κεντρικά με το ενδιαφέρον και τη δυναμική που εμφανίζουν η Περιφερειακή Διοίκηση, οι Τοπικοί Βουλευτές και οι Κοινωνικοί Φορείς.
Σ’ αυτό, αν προστεθεί και η ίδρυση Περιφερειακού Λιμενικού Ταμείου, με έδρα το Βόλο και κινητήριο μοχλό διοίκησης τον ΟΛΒ, στο οποίο θα ενσωματωθούν τα λιμάνια και οι λιμενικές εγκαταστάσεις της Περιφέρειας Θεσσαλίας, με δυνατότητα ανάπτυξης δικτύου μαρινών στην ευρύτερη περιοχή του Νομού Μαγνησίας, τότε η συγκεκριμένη πρότασή μας αποκτά μεγαλύτερη δυναμική και στρατηγικό χαρακτήρα.
Σε τοπικό επίπεδο το ενδιαφέρον εκφράζεται με τη συμμετοχή των πολιτών σε φορείς υποστήριξης, όπως οι αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες (Φίλοι της Volos Marina – σε σύσταση) ή ακόμα και με κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις αλληλέγγυας οικονομίας για τη στήριξη στην υλοποίηση και λειτουργία του έργου (Volos Marina Κοιν.Σ.Επ. – σε σύσταση).
Η ανάπτυξη τέτοιων νέων θαλάσσιων λειτουργιών, επηρεάζει σε ιδιαίτερα σημαντικό βαθμό την κοινότητα που τις φιλοξενεί. Οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κρίνεται χρήσιμο να σχεδιάσουν νέες υποδομές με ασφάλεια και τεχνολογία, για την εισροή και φιλοξενία χιλιάδων νέων επισκεπτών. Προσπάθειες από ξεχωριστά άτομα, δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις πρέπει να συντονιστούν και να ενοποιηθούν σε όλη την περιοχή .(Λιμενικό ταμείο, Διεύθυνση μαρίνας, Δήμος, Λιμενική Αστυνομία, Τελωνείο, Τουριστική Αστυνομία, Ιδιώτες και Επιχειρηματίες της περιοχής). Τα νέα δεδομένα αποτελούν ευκαιρία επανατοποθέτησης σημαντικών θεμάτων για την κοινότητα και ευκαιρία αστικής ανάπτυξης σε ζητήματα χωρικής ασυνέχειας, αξιοποίησης δημόσιου δυναμικού, κλπ).
Η συμμετοχή σας στην εκδήλωση θεωρούμε ότι είναι σημαντική. Μπορείτε επίσης να αποστείλετε τις απόψεις σας και στο e- mail: [email protected]».

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.