του Πασχάλη Δήμου, συμβούλου Εκπαίδευσης Δασκάλων Δ/νσης ΠΕ Μαγνησίας
Ένα επιτυχημένο παράδειγμα συνεργασίας σχολείων, συλλόγων, βιβλιοθηκών αλλά και πανεπιστημιακών Τμημάτων με στόχο την καλλιέργεια και προαγωγή της Ελληνικής Γλώσσας.
Ήταν περίπου τρία χρόνια πριν, όταν δέχτηκα το μήνυμα του καλού φίλου και συνεργάτη Νίκου Αλεξίου, καθηγητή Κοινωνιολογίας στο Queen’s College στη Νέα Υόρκη και ιδρυτή του Κέντρου Έρευνας Ελληνικής Διασποράς – Hellenic American Project (HAP) για συνεργασία σε μια πρωτοβουλία, που θα λειτουργούσε ως γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ μαθητών/τριών-εκπαιδευτικών του Ελληνισμού των ΗΠΑ και σχολείων Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης της Ελλάδας και θα οδηγούσε σε κοινές δράσεις.
Εις εκ των πρωτοστατών, σε αυτή την πρωτοβουλία, υπήρξε ο αεικίνητος Φίλιππος Τρεβεζάς, Καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια και “ψυχή” της “The Hellenic Library of Southern California” (Ελληνικής Βιβλιοθήκης Νότιας Καλιφόρνιας). Ο Φίλιππος, στην πρώτη μας επικοινωνία, ήταν όπως μου τον περιέγραφε ο Νίκος Αλεξίου, “ένας ανήσυχος έφηβος, ο οποίος αν και έχει εγγόνια, έχει δημιουργήσει ανάμεσα σε άλλα πολλά και ελληνική βιβλιοθήκη στο Λος Άντζελες”.
Για τον Νίκο Αλεξίου, τον συμπατριώτη μας, που υπήρξε ο δεύτερος πόλος της πρωτοβουλίας, τον ακαδημαϊκό δάσκαλο, τον ποιητή, τον διανοούμενο και καλό συνεργάτη σε πολλές εκπαιδευτικές δράσεις δεν θα θέλαμε να επεκταθούμε περισσότερο.
Με μεγάλη χαρά ανταποκρίθηκα σε αυτή την πρόταση, ως διευθυντής τότε του 30ού Δημοτικού Σχολείου Βόλου με τη σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου Διδασκόντων και στη συνέχεια ως Σύμβουλος Εκπαίδευσης 5ης Θέσης Δασκάλων Μαγνησίας. Στη συντροφιά μας, ακολούθως, προστέθηκε το Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις της Αστυπάλαιας, με διευθύντρια μια εξαιρετική συνάδελφο, την κ. Λαμπρινή Γρηγόρη, καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας. Στη δράση θα συμμετείχαν οι μαθητές/τριες του ελληνοαμερικανικού σχολείου Άγιος Δημήτριος (Saint Demetrios), στην Αστόρια Νέας Υόρκης καθώς και μαθητές/τριες από το Λος Άντζελες εκπροσωπώντας την Ελληνική Βιβλιοθήκη Νότιας Καλιφόρνιας.
Μια πρώτη σκέψη για την κοινή εκδήλωση ήταν να εντάσσεται στη θεματική ελληνικό φως, αστέρια, ουρανός κάτι που συνδέονταν με τη συγκέντρωση χρημάτων από ομογενείς για την την αγορά τηλεσκοπίου για τους κατοίκους της Αστυπάλαια (της Αστροπαλιάς), κάτι που πραγματοποιήθηκε στην συνέχεια.
Η επιλογή των κειμένων, τα οποία θα επέλεγαν τα παιδιά, θα μπορούσαν να είναι είτε των ποιητών/λογοτεχνών μας είτε και δικά τους, πρακτική την οποία επιλέξαμε ως 30ό Δ. Σχ. Βόλου.
Η μεγάλη όρεξη όλων μας ξεπέρασε τη διαφορά ώρας (μέχρι 10 ώρες) και τις όποιες τεχνικές δυσκολίες. Με θετική ενέργεια, αφιέρωση προσωπικού χρόνου, ειλικρινή, ισότιμη και ανιδιοτελή διάθεση ξεκινήσαμε αυτό το όμορφο ταξίδι. Η απάντηση του Φίλιππου μετά από συνομιλία μας είναι ενδεικτική : “Χαίρομαι ιδιαίτερα που γνωριστήκαμε… Η συνομιλία της τετράδας μιλάει από μόνη της και ευελπιστώ η συνέχεια να είναι εξ ίσου ειλικρινής, στοχευμένη και αποτελεσματική”.
Οι μαθητές/τριές μας μέσα από τη συνεργασία διαμόρφωσαν μια νέα πραγματικότητα, που ξεπερνούσε την τυπική καθημερινότητα του ελληνικού σχολείου, αφού η πολυπολιτισμική σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού είναι πλέον αδιαμφισβήτητη. Η διαφορετική αυτή πραγματικότητα συνεκδοχικά όρισε νέες απαιτήσεις για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, ενώ, παράλληλα, οι δραστηριότητες του σχολείου δεν μπορούσαν να μείνουν ανεπηρέαστες όχι μόνο από την πολιτισμική αλλά και από τις αλλεπάλληλες αλλαγές σε όλα τα επίπεδα.
Στη δράση μας προστέθηκε και η ΜΚΟ από την Αθήνα “We need books” με επικεφαλής την Μαργαρίτα Σιάνου ΜΚΟ, που λειτουργεί μία βιβλιοθήκη για προσφυγόπουλα στην Κυψέλη.
Έτσι φτάσαμε στην πραγματοποίηση της πρώτης διαδικτυακής εκδήλωσης από τις τέσσερις γωνιές της γης. Μαθητές και μαθήτριες από την Αθήνα, Αστυπάλαια, τον Βόλο, την Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες σε μια προσπάθεια να έρθουν πιο κοντά και να επικοινωνήσουν, ενώνουν τις φωνές τους και μέσα από κείμενα και ποιήματα παρμένα από την πολιτιστική μας κληρονομιά ή και δικά τους, μεταφέρουν ένα μήνυμα συνεργασίας μακριά από το “εγώ” και κοντά στο “εμείς”. Τα παιδιά θα χαρούν πολύ να είστε παρόντες. Είναι μια αρχή που ευελπιστούμε να έχει συνέχεια με περισσότερη και ερύτερη συμμετοχή.
Η εκδήλωση, με τίτλο “Ένα παιδί μετράει τα άστρα” έγινε το Σάββατο, 2 Απριλίου στις 9:30 το πρωΐ, ώρα Λος Άντζελες, 19.30 Ελλάδας, στην Ελληνική γλώσσα.
Η παρέα μας τα δύο επόμενα χρόνια μεγάλωσε και προστέθηκαν τα Πανεπιστήμιο του Πεκίνου και Σαγκάης (Έλενα Αβραμίδου η πρωτεργάτρια, Σοφία, Πανεπ Σαγκάης / Ευαγγελία- Que Jianrong , Πανεπ Πεκίνου), το τμήμα Ελληνικής Γλώσσας και όλες οι βαθμίδες εκπαίδευσης του Καστελλόριζου. Στην ομάδα μας, στη θεωρητική υποστήριξη είχαμε την αρωγή της Νικολέττα Τσιτσανούδη-Μαλλίδη, καθηγήτρια Γλωσσολογίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και τον Ιωάννη Κορίνθιο, ομότιμο Καθηγητή Πανεπιστημίου Νάπολης, πρωτεργάτη της καθιέρωσης του εορτασμού της “Παγκόσμιας ημέρας της ελληνικής γλώσσας”. Τίτλος της δεύτερης εκδήλωσης “Μια γλώσσα… μια αιωνιότητα…”
Η επιτυχία του Δικτύου και η διάθεση των μελών του για διεύρυνση οδήγησε στην είσοδο και νέων κατά την περασμένη χρονιά. Η Ελληνική Κοινότητα Αργεντινής με την πρόεδρό της Δρ Χριστίνα Τσαρδίκος, το Τμήμα Μητρικής Γλώσσας Νάπολης Ιταλίας, Σύλλογος Γονέων Μαθητών Ελληνικών Τμημάτων Λονδίνου, Ελληνικά Σχολεία από το Σικάγο (Σταύρος Μπασέας), τον Πολιτιστικό Σύλλογο από το Καρακοβούνι Κυνουρίας και η Κρήτη εκπροσωπούμενη από τη Δρ Κατερίνα Ζωγραφιστού, Πρόεδρο του Τμήματος Ηρακλείου της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων Νίκου Καζαντζάκη (ΔΕΦΝΚ) ήταν τα νέα μέλη μας.
Όλοι μαζί δημιουργήσαμε μια μοναδική εκδήλωση στα μέσα του περασμένου Απρίλη, που ένωνε νοερά τον Ελληνισμό και αυτούς που τον αγαπούν με τίτλο “Ταξίδια και Όνειρα!”
Με αυτή τη “δικτύωση” αξιοποιήσαμε τις νέες τεχνολογικές εξελίξεις της εποχής την οποία διανύουμε. Μέσα από το εγχείρημά μας αποδείξαμε ότι η δικτύωση μεταξύ σχολείων, εκπαιδευτικών, εκπαιδευτών εκπαιδευτικών, ερευνητών και πανεπιστημιακών ιδρυμάτων αλλά και των φορέων διαμόρφωσης και χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής προσφέρει “έναν καινοτόμο και ευέλικτο επαγγελματικό χώρο δημόσιας ασύγχρονης συζήτησης, για τη δημιουργία ενός αισθήματος δέσμευσης σχετικά με την αλλαγή και την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων σε διαφορετικά εκπαιδευτικά συγκείμενα παγκοσμίως”.
Παράλληλα είναι εμφανής η πεποίθηση ότι η σύνδεση θεωρίας και πράξης διαμορφώνει πρακτικές συμμετοχικής – συνεργατικής εφαρμογής με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και της παρεχομένης εκπαίδευσης που μπορεί να παρέχει το ελληνικό δημόσιο σχολείο αλλά και οι άλλες μορφές τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης.
Σε όλες/ους μας θα πρέπει να σημειώσουμε, ότι διατηρείται υπό συνεχή αναθεώρηση καθετί που αποδείχθηκε επιτυχημένο και βρισκόμαστε σε μια συνεχή αξιολόγηση κάθε νέας πρωτοβουλίας.
Άλλωστε ο θετικός σχολιασμός καταξιωμένων ακαδημαϊκών, όπως η κ. Τσιτσανούδη, των δράσεων είναι η μεγαλύτερη ικανοποίηση σε όλουε μάς που ακολουθήσαμε τον Φίλιππο Τρεβεζά και τον Νίκο Αλεξίου, “Πόση συγκίνηση να συνδέεσαι με φοιτητές στην Κίνα που διαβάζουν Καβάφη, με την χειρουργό στην Αργεντινή που διδάσκει ελληνικά και να μαθαίνεις για τις δασκάλες στην Γκάνα που διαδίδουν την ελληνική γλώσσα! Πολλά ακόμη σημάδεψαν τη συμμετοχή μας στο διηπειρωτικό webinar…..
….Κινέζοι φοιτητές από το Πανεπιστήμιο της Σαγκάης διαβάζουν Καβάφη…Μαθητές από το Καστελλόριζο συνδέονται μαζί τους και τραγουδούν νταχταρίσματα…Ο συντονισμός γίνεται από την άλλη άκρη του Ατλαντικού. Σε ζωντανή σύνδεση με Λος Άντζελες, Βόλο, Πεκίνο, Νέα Υόρκη, Αστυπάλαια, Καστελλόριζο, ένα σπάνιο αφιέρωμα για την ελληνική γλώσσα, αυτή την ώρα σε εξέλιξη. Είχα το προνόμιο να προσκληθώ ως κεντρική ομιλήτρια αυτού του forum, με συντονιστή τον Καθηγητή Οικονομικών του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, Philip Trevezas και με τη συμμετοχή του Καθηγητή Κοινωνιολογίας στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, Queens College, Ν. Αλεξίου. Paschalis Dimou, δεν έχω λόγια! Μεγάλη η συγκίνηση και η υπερηφάνεια για το έργο που γίνεται για την ελληνική γλώσσα στο εξωτερικό….”









































