«Βιβλίο και Πολιτισμός» κι αυτό το Σάββατο στο Ράδιο ΕΝΑ με τη Σοφία Νικολάου

Αυτό το Σάββατο στην εκπομπή του ράδιο Ένα 102,5 «Βιβλίο και Πολιτισμός» που επιμελείται και παρουσιάζει η Σοφία Νικολάου φιλοξενεί την Άρτεμη Παπανδρέου και το βιβλίο «Τοπία θολών Οριζόντων» που κυκλοφορεί από τις εκ. Μ. Σιδέρη. Ένα βιβλίο με φόντο την Ελλάδα του Εμφύλιου αλληλοσπαραγμού και τα πολιτικά γεγονότα σημαδεύουν τις ζωές των ηρώων της και ειδικότερα της Θεώνης που από την υπέροχη σχέση της με έναν αντάρτη του Ελλάς που η τύχη το έφερε να βρεθεί στο δρόμο της και να τον σώσει από τον εθνικό στρατό πέφτει στα χέρια ενός στρατιωτικού, έκτακτου στρατοδίκη στη δίκη του Ν. Μπελογιάννη, που συγκλόνισε ολόκληρη την Ευρώπη, του Κλεάνθη. Ενός ανθρώπου, που η ψυχή του έχει σαπίσει και έχει μεταμορφωθεί σε τέρας έτσι όπως λέει ο Λουντέμης στο βιβλίο του οι Κερασιές θα ανθίσουν και φέτος «Η πρώτη κραυγή του ανθρώπου είναι κλάμα. Αποκεί και πέρα οι άνθρωποι ή παραμένουν άνθρωποι και κλαίνε, ή γίνονται τέρατα και κάνουν τους άλλους να κλαίνε». Η μυθοπλασία μπλέκει με τα ιστορικά γεγονότα που μας δίνουν το μωσαϊκό εκείνης της πολυτάραχης εποχής του Εμφυλίου, τους βομβαρδισμούς των ανταρτών με βόμβες ναπάλμ, αλλά και αργότερα την εποχή των πρώτων εθνικών βουλευτικών εκλογών όπου ψήφισαν για πρώτη οι γυναίκες το 1956, με το παροιμιώδες εκλογικό σύστημα που έδωσε τη νίκη στον Κωνσταντίνο Καραμανλή. Παρά το γεγονός ότι η αντιπολίτευση πλειοψήφησε στην κάλπη με ποσοστό 48,15% (1.620.007 ψήφοι), συγκέντρωσε πολύ λιγότερες έδρες (132) από την ΕΡΕ του Καραμανλή, ο οποίος σχημάτισε κυβέρνηση με άνετη κοινοβουλευτική πλειοψηφία 165 εδρών και εκλογικό ποσοστό 47,38% (1.594.112 ψήφοι) καθώς και την πρώτη μαραθώνια πορεία Ειρήνης το 1963, τον Λαμπράκη, και τη δολοφονία του από το παρακράτος της ΕΡΕ, τη δικτατορία, τις εξορίες. Ένας αιώνας σχεδόν ιστορικών και μυθοπλαστικών γεγονότων συνεκτικά δεμένων που αποτελούν τον καμβά πάνω στον οποίο στήθηκε η ιστορία της Παπανδρέου. Αυτό το στοιχείο δεν υπάρχει στο έργο το βρήκα εγώ από τη φράση που διάβασα στο μυθιστόρημα ότι η Θεώνη που δεν διάβαζε εφημερίδες και δεν ήξερε ότι ο καλός της παντρευόταν μια άλλη εκείνη την εποχή θα ψήφιζε πρώτη φορά κι εδώ έβαλα λίγο αλάτι στην ιστορία αναζητώντας το τι έγινε πραγματικά εκείνη την εποχή γιατί εγώ ως αναγνώστης είμαι όπως ο Καζαντζάκης ως συγγραφέας, αναζητώ το σπόρο που θα βοηθήσει τους συνανθρώπους μου να κατανοήσουν τα αγωνιώδη προβλήματα της εποχής μας. Και νομίζω ότι αυτή η επισήμανση μας φέρνει στο σήμερα και μας εξηγεί ορισμένα πράγματα και από τις εκλογικές αναμετρήσεις τις παλιότερες, τις πρόσφατες αλλά και τις μελλοντικές. Αλλά ας ακούσουμε την κ Παπανδρέου τι θα μας πει.

Καινά δαιμόνια οίκτος, κοινωνική δικαιοσύνη, την ηθική ευθύνη του ατόμου.

Στο δεύτερο μέρος της εκπομπής ο κ. Αντώνης Αντωνίου, υπεύθυνος σχολικών δραστηριοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, θα μας μιλήσει για το βιβλίο του δημοσιογράφου Πιερ Σιπριό «Ν. Καζαντζάκης – Πιερ Σιπριό Συνομιλίες» σε μετάφραση Μαρίας Φλετορίδου που κυκλοφορεί από τις εκ. Καστανιώτης. Την εποχή που ο Καζαντζάκης συνομιλούσε με τον Σιπριό, ήταν εγκατεστημένος από χρόνια, στη μεσημβρινή Γαλλία, και συγκεκριμένα στην Αντίμπ, την αρχαία Αντίπολη, που με τον ήλιο της, τη θάλασσά της και τα πεύκα της του θύμιζε την Ελλάδα. Πρόκειται για μια βαρυσήμαντη συνέντευξη που έδωσε ο Νίκος Καζαντζάκης στον Γάλλο δημοσιογράφο Πιερ Σιπριό τον Μάιο του 1957, έξι μήνες πριν από τον θάνατό του. Η συνέντευξη μεταδόθηκε σε επτά εκπομπές από τον εθνικό σταθμό της Γαλλικής Ραδιοφωνίας και δημοσιεύτηκε πολύ αργότερα από τον Σιπριό, το 1990, σε αυτοτελή τόμο. Είναι ίσως η μοναδική φορά που ο Καζαντζάκης σχολιάζει με τόση εμβάθυνση τις επιρροές του, τις ιδέες και τη λογοτεχνία του. ο Καζαντζάκης ζούσε για να γράφει και έγραφε για να ζει, πολυσύνθετα και ιδιότυπα τα μυθιστορήματα που καθρεφτίζουν την μοναδική προσωπικότητά του.

Πώς πρέπει να είναι ο συγγραφέας σύμφωνα με τον Καζαντζάκη και πόσο μεγάλη ευθύνη έχει απέναντι στον κόσμο; Οφείλει να είναι αγωνιστής, στρατευμένος στη δίκαιη υπόθεση της ελευθερίας της δικαιοσύνης της αδελφοσύνης των ανθρώπων του πολέμου κατά της πείνας και της εξαθλίωσης …Το έργο του πρέπει  να είναι σπόρος για να σπρώξει την πραγματικότητα σε νέα μορφή αντάξια του ανθρώπου. Για τη σωτηρία όχι μόνο του πολιτισμού αλλά του ίδιου του πλανήτη

Σκιαγράφηση των ηρώων του

Κρήτη και αγάπη για τη γη των πατέρων

Η Επίδραση του Μπερξονισμού ανέκδοτο του αβά Μινιέ όπου συνοψίζει τη φιλοσοφία του στη λέξη Επιστράτεψη, Αναφορά στην κλειστή κοινωνία των Λυκοβρυσιωτών στο Χριστός Ξανασταυρώνεται Αλλά και τα σύμβολα μεταξοσκώληκας και η μυγδαλιά που ανθίζει το χειμώνα είναι μπερξονικής υφής

 

Η Τέχνη είναι δράση, είναι ζωή σε κατάσταση πυράκτωσης. Η Τέχνη οφείλει να απαντά στη δύναμη του κακού. Το κακό στο έργο του Καζαντζάκη

Τα θέματα που προσεγγίζει ο Νίκος Καζαντζάκης Λένιν, Βούδας, Χριστός, Άγιος της Ασίζης Οδυσσέας

Διαβάζοντας Καζαντζάκη μου έρχεται μια φράση στο νου του Ντοστογιέφσκι από τους Αδελφούς Καραμαζόφ γράφει ο Σιπριό ότι «ο Θεός πήρε σπόρους από άλλους κόσμους και τους έσπειρε στη γη. Και φύτρωσαν όλοι. Αλλά αυτό που φύτρωσε δε ζει παρά μόνο μέσα από το συναίσθημα της επαφής τους με τους άλλους μυστηριώδεις κόσμους»

Ποια είναι τα τρία είδη μυθιστορημάτων που διακρίνουν ο Σπριό και ο Καζαντζάκης ;

 

Στο τρίτο μέρος της εκπομπής τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου της Αργαλαστής με τους δασκάλους τους και το Σύλλογο Γονέων του Σχολείου διοργανώνουν στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τη Φιλαναγνωσία του μήνα Απριλίου (μήνας παιδικού βιβλίου ο Απρίλης), συνάντηση με τον μουσικό και συγγραφέα παιδικών βιβλίων Δημήτρη Μπασλάμ.

O Δημήτρης Μπασλάμ γεννήθηκε το Δεκέμβριο του 1967 στο Aschaffenburg της Γερμανίας και μεγάλωσε στην Έδεσσα, όπου και ξεκίνησε την ενασχόλησή του με τη μουσική. Σπούδασε κοντραμπάσο στο Σύγχρονο Ωδείο Θεσσαλονίκης και επαγγελματικά ασχολείται με τη μουσική από το 1986. Συνεργάστηκε δισκογραφικά και σε ζωντανές παραστάσεις με τους: Θανάση Παπακωνσταντίνου, Γιάννη Αγγελάκα, Σωκράτη Μάλαμα, Big Sleep, Μark Eitzel, Μανόλη Φάμελλο, Δήμητρα Γαλάνη, Μελίνα Κανά, Νίκο Ζιώγαλα, Παύλο Παυλίδη και πολλούς άλλους. Τον Οκτώβριο του 2005 κυκλοφόρησε από τη “Sony BMG” το πρώτο του μουσικό παραμύθι, “O Γαργαληστής”, όπως

και το σάουντρακ της ταινίας “Η Γυναίκα είναι σκληρός άνθρωπος” του Αντώνη Καφετζόπουλου. Το Νοέμβριο του 2005 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις “Επόμενος σταθμός” και η έντυπη εκδοχή του “Γαργαληστή” με εικονογράφηση του Βίκτορα Μοσχόπουλου. Το δεύτερο μουσικό παραμύθι του, “Ο Αγισήλαγος”, κυκλοφόρησε τον Απρίλιο του 2007 και πάλι σε συνεργασία με τη “Sony BMG” και τον “Επόμενο σταθμό”.

Οπότε τα παιδιά, Νικολέτα, Βαγγέλης, Βασίλης και Αριόλα θα συνομιλήσουν μαζί του στην εκπομπή για την ανάγνωση και για τα παραμύθια του ο «Γαργαληστής» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Επόμενος Σταθμός Ζούσε πριν από χρόνια, σχεδόν στα βάθη της Ανατολής, ένας παράξενος Ληστής. Καθόλου εγωιστής, ούτε κι εφοπλιστής, παλαιστής, τραγουδιστής αλλά μέγας ταξιδευτής, θεωρούσε ένα από τα σπουδαιότερα πράγματα στον κόσμο το παιδικό γέλιο, γι’ αυτό… και το ‘κλεβε! και «Βρέχει φύλλα» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πουά. Το Βρέχει φύλλα, είναι μια ιστορία για την αξία που δίνει η φύση στην ζωή μας αλλά και την δύναμη που έχουν οι πράξεις μας.

Τι μπορεί να συμβαίνει όταν στα καλά καθούμενα ένα καταπράσινο φύλλο πέφτει απροκάλυπτα επάνω στο κεφάλι του μικρού Ταπί;

Στην περίπτωση που κάνει περίπατο μέσα στο δάσος, τίποτα απολύτως. Θα ήταν κάτι φυσιολογικό. Όταν όμως περπατάει στο πεζοδρόμιο της πόλης ανάμεσα σε άχαρες πολυκατοικίες και δεν να υπάρχει ούτε ένα δέντρο τριγύρω, τότε κάποιο μυστήριο συμβαίνει.

 

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.