To κυκλοφοριακό πρόβλημα στον Βόλο, διαπιστώσεις-προτάσεις

Γράφει η Φωτεινή Δ. Κοκκινάκη*

Τα κυκλοφοριακά προβλήματα στον Βόλο είναι πολλά και συνεχώς επιδεινώνονται ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια τέσσερα χρόνια .
Κάποιες από τις αιτίες είναι:
Η “προσφορά” των τεχνικών έργων (δρόμοι που δεν έχουν διανοιχτεί, Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ελεγχόμενη στάθμευση κ.λπ.) η οποία είναι μικρότερη και σε κάποιες περιπτώσεις ανύπαρκτη της ζήτησης(νέα αυτοκίνητα, αύξηση πληθυσμού, δραστηριοτήτων και κινητικότητας) και αναμένεται να χειροτερεύσουν δραματικά στο άμεσο μέλλον αν δεν ληφθούν μέτρα, αφενός καλύτερης διαχείρισης του υφιστάμενου οδικού δικτύου και αφετέρου περιορισμού της χρήσης του ΙΧ και ενθάρρυνση της χρήσης εναλλακτικών(του ΙΧ) μέσων μετακίνησης. Η εφαρμογή αποσπασματικών ρυθμίσεων(αλλαγές της φοράς της κυκλοφορίας, αλλά και του χαρακτηρισμού των οδών από οδούς κυκλοφορίας σε πεζοδρόμους ή και το αντίθετο), ανάλογα με τη διάθεση εξυπηρέτησης ημετέρων, κάτι που η απερχόμενη δημοτική αρχή έχει αναγάγει σε επιστήμη. Η έλλειψη στρατηγικής για την οργάνωση σε επίπεδο πόλης της πολιτικής σχεδιασμού, για την κυκλοφορία και τη στάθμευση των οχημάτων, πεζών και ποδηλατιστών.
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση επεκτείνεται συνεχώς σε περισσότερες οδούς και σε μεγαλύτερες χρονικές περιόδους. Οι αρτηρίες και οδοί του κύριου οδικού δικτύου, έχουν από καιρού κορεσθεί με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται εναλλακτικές διαδρομές του τοπικού οδικού δικτύου των περιοχών κατοικίας, το οποίο πρέπει να εξυπηρετεί αυστηρά τοπικές(και όχι διαμπερείς όπως αυτό που πάει να γίνει στην Καραμπατζακη) μετακινήσεις.
Η έλλειψη οργάνωσης της στάθμευσης σε οδούς, η ανεπάρκεια των χώρων στάθμευσης εκτός οδών, που σε συνδυασμό με την ελλιπή και μη συστηματική αστυνόμευση οδήγησαν στην καθιέρωση της παράνομης στάθμευσης ακόμα και σε κρίσιμες θέσεις(διασταυρώσεις, στροφές, πεζοδρόμια, στάσεις λεωφορείων, κ.λπ.), με αποτέλεσμα τη περαιτέρω μείωση της ήδη ανεπαρκούς κυκλοφοριακής ικανότητας του οδικού δικτύου, την αύξηση των χρόνων αναμονής και κίνησης και τη μη ασφαλή κίνηση οχημάτων και των ευάλωτων χρηστών της οδού(πεζών, ποδηλάτων και ΜΜΕ κτλ).
Η ατμοσφαιρική, ακουστική και αισθητική ρύπανση έχει εκτοξευτεί εντός του αστικού ιστού της πόλης μας ιδιαίτερα τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Το χάσιμο πολύτιμου χρόνου(ιδιαίτερα κατά τις παραγωγικές ώρες της ημέρας), ο εκνευρισμός, καθώς επίσης το οικονομικό και κοινωνικό κόστος από της υπερκατανάλωση καυσίμων λόγω της κακής κυκλοφορίας είναι άλλο ένα στοιχείο της κακής πολιτικής της απερχόμενης δημοτικής αρχής στην πόλη μας.
Παρόλο που το πρόβλημα επισημάνθηκε έγκαιρα από τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης στο δημοτικό συμβούλιο, σε κάθε εισαγωγή θέματος τροποποίησης της κυκλοφορίας και ενώ υπήρχαν οι προϋποθέσεις για ορθή αντιμετώπισή του, σύμφωνα και με τη διεθνή εμπειρία, η αδράνεια και οι κατά καιρούς λανθασμένες ενέργειες της απερχόμενης δημοτικής αρχής συνέβαλαν στην ταχύτερη επιδείνωση της κυκλοφορίας και ότι αυτό συνεπάγεται. Και ενώ έχουμε επισημάνει την ανάγκη για μια πιο ανθρώπινη και κινητικά βιώσιμη πόλη δεν υπάρχει από την απερχόμενη δημοτική αρχή η βούληση να αλλάξουν νοοτροπίες και αγκυλώσεις του παρελθόντος.
Η αναιτιολόγητη μέχρι σήμερα, τεσσεράμισι χρόνια μετά την ανάληψη της εξουσίας του δήμου από την απερχόμενη δημοτική αρχή, της επικαιροποιησης της Γενικής Μελέτης Μεταφορών και Κυκλοφορίας έχει ως αποτέλεσμα τον ελλιπή βραχυπρόθεσμο αλλά και μακροπρόθεσμο συγκοινωνιακό σχεδιασμό, που να λαμβάνει υπόψη όλες τις παραμέτρους που σχετίζονται με την κυκλοφορία και στάθμευση των οχημάτων (πολεοδομικός σχεδιασμός-χρήσεις γης, συγκοινωνιακά στοιχεία, περιβαλλοντικές παράμετροι, οικονομικά στοιχεία, πληθυσμιακά στοιχεία).
Εμείς λοιπόν ως επόμενη δημοτική αρχή προτείνουμε:
Την επικαιροποιηση της Γενικής Μελέτης Μεταφορών και Κυκλοφορίας που σε συνδυασμό με τον Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό, να αποτελέσει τον Μακροχρόνιο Σχεδιασμό – Προγραμματισμό, δηλαδή τη δημιουργία ενός μακροχρόνιου πλαισίου και ενός προγράμματος ανάπτυξης του κύριου οδικού δικτύου και γενικότερα του συστήματος μεταφορών της πόλης μας, σύμφωνα με την επιλεγείσα πολιτική αστικής ανάπτυξης και μεταφορών και τις αναμενόμενες αντίστοιχες εξελίξεις πληθυσμού, χρήσεων γης και μετακινήσεων.
Το τμήμα κυκλοφοριακού σχεδιασμού σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο, θα πρέπει να λειτουργεί και ως Παρατηρητήριο Αστικών Μεταφορών. Θα καταγράφει και θα αναλύει σε τακτική βάση την απόδοση των συγκοινωνιακών υποσυστημάτων με βάση ποσοτικούς και ποιοτικούς δείκτες όπως φόρτοι, σύνθεση κυκλοφορίας, μέση ταχύτητα και πληρότητα ΙΧ, ταξί και ΜΜΜ, δείκτη ιδιοκτησίας ΙΧ, βαθμός ικανοποίησης επιβατών, βαθμός χρησιμοποίησης ποδηλατοδρόμου, πληρότητα χώρων στάθμευσης, αριθμός παραβάσεων ανά κατηγορία και αντίστοιχα έσοδα. Με αυτόν τον τρόπο θα αξιολογείται η αποτελεσματικότητα των μέτρων που λαμβάνονται.
Οι δημοτικοί αστυνόμοι θα οργανωθούν, θα εκπαιδευτούν και θα ετοιμασθεί πλήρες πρόγραμμα αστυνόμευσης και παρακολούθησης των αποτελεσμάτων από το τμήμα κυκλοφοριακού σχεδιασμού. Η δύναμη της ομάδας της δημοτικής αστυνομίας λογικά θα μειώνεται με την πάροδο του χρόνου, καθώς η συχνότητα των παράνομων σταθμεύσεων θα μειώνεται οπότε θα υπάρχει πλεόνασμα δημοτικών αστυνόμων για να ασχοληθούν με τις πολλές άλλες αρμοδιότητες που τους έχουν δοθεί.
Η υποχρεωτική επικαιροποίηση της Κυκλοφοριακής Μελέτης κάθε 10 χρόνια αποτελεί εργαλείο για τον βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό– προγραμματισμό και κυρίως τον εντοπισμό και την άμεση αντιμετώπιση προβλημάτων κυκλοφορίας και στάθμευσης. Μέσα σ αυτό το πλαίσιο θα υπάρξει προγραμματισμός και δημιουργία χώρων στάθμευσης σε κατάλληλα επιλεγμένες θέσεις και περιορισμός της παρά την οδό στάθμευσης (ιδιαίτερα της μη οργανωμένης). Θα αναδιοργανώσουμε σε συνεργασία με το Αστικό ΚΤΕΛ την αστική συγκοινωνία με παράλληλη χρήση κατάλληλων διατάξεων για την εξασφάλιση της βέλτιστης λειτουργίας του μέτρου.
Η συστηματική αστυνόμευση με συνεργασία δημοτικής αστυνομίας και τροχαίας θα έχει ως αποτέλεσμα την αποτελεσματική εφαρμογή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και μέτρων, όπως για παράδειγμα πλήρης εξάλειψη της παράνομης στάθμευσης εντός και εκτός της περιοχής της ελεγχόμενης στάθμευσης, ιδιαίτερα σε θέσεις που επηρεάζουν την οδική ασφάλεια των χρηστών του οδικού συστήματος και την κυκλοφορική ικανότητα κρίσιμων κόμβων (σηματοδοτούμενοι κόμβοι, ορατότητες, στάσεις λεωφορείων, κ.λπ.).
Μήπως ήρθε η ώρα, από την σχεδόν πλήρη απραξία της απερχόμενης δημοτικής αρχής, να αρχίσουμε να τα κάνουμε πράξεις ουσίας για την οριστική λύση των προβλημάτων στην πόλη μας. Εμείς, ως νέα Δημοτική Αρχή, θα το πράξουμε.

*Δημοτική σύμβουλος, υποψήφια παράταξης «Μαζί για τον Βόλο»

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.