Μανώλης Χριστοδουλάκης: Το Ταμείο Ανάκαμψης η τελευταία ευκαιρία για επανεκκίνηση της χώρας

H κυβέρνηση δεν το αντιλαμβάνεται, τονίζει ο Γραμματέας της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής του ΚΙΝ.ΑΛ.

Ως την μεγαλύτερη, ίσως και τελευταία ευκαιρία που έχει η χώρα μας να επανεκιννήσει μετά από δέκα χρόνια κρίσης, χαρακτήρισε ο Γραμματέας της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής του Κινήματος Αλλαγής κ. Μανώλης Χριστοδουλάκης, το Ταμείο Ανάκαμψης, κατά τη διάρκεια ραδιοφωνικής του συνέντευξης στο Ράδιο ΕΝΑ και στον Δημήτρη Καρεκλίδη. Ο κ. Χριστοδουλάκης παρουσίασε το πλάνο του ΚΙΝ. ΑΛ αναφορικά με το Ταμείο Ανάκαμψης και που θα μπορούσαν να «οδηγηθούν» τα 32 δις ευρώ, δίνοντας μεγάλη έμφαση στον αγροτικό κόσμο και ειδικότερα στην αγροτική ανασυγκρότηση. Φυσικά, ο ίδιος δεν θα μπορούσε να μην σχολιάσει το μείζον θέμα της πανδημίας, βάζοντας στο επίκεντρο το Εθνικό Σύστημα Υγείας και την επιτακτική ανάγκη αναβάθμισής του, αλλά και τα μέτρα στήριξης που θα έπρεπε η κυβέρνηση να δώσει στο ιατρονοσηλευτικό προσωπικό.

Ποιες είναι οι θέσεις του ΚΙ.ΝΑΛ για τη διαχείριση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης; Υπάρχουν διαφοροποιήσεις από όσα ανακοίνωσε πρόσφατα ο Πρωθυπουργός;

Βρισκόμαστε σε μια διαδικασία ενός κύκλου τηλε-περιοδειών, όπου ουσιαστικά θέτουμε την ατζέντα της οικονομίας και της κοινωνίας, με αφορμή την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και με μία διαρκή διαδικασία λόγου και συζήτησης με όλους τους τοπικούς φορείς και εκπροσώπους, που γνωρίζουν τα πραγματικά προβλήματα και της οικονομίας, αλλά και τις κοινωνικές επιπτώσεις της κρίσης, για να μπορέσουμε να εμπλουτίσουμε και τις επεξεργασίες μας καθετοποιώντας και εξειδικεύοντας με βάση τις ανάγκες της κάθε περιοχής. Το πρόβλημα με το Ταμείο Ανάκαμψης είναι ότι δεν αντιλαμβανόμαστε, απ’ ότι φαίνεται, ότι μιλάμε ίσως για την μεγαλύτερη, αν όχι την τελευταία ευκαιρία που έχει η χώρα μας να επανακιννήσει μετά από δέκα χρόνια κρίσης.
Η κυβέρνηση όντως έχει παρουσιάσει ένα δικό της υποτιθέμενο σχέδιο, το οποίο ναι μεν ικανοποιεί τους γενικούς όρους της Ε.Ε. , αλλά δεν μπορεί να αποτελέσει ολοκληρωμένη πρόταση ανάκαμψης για την ελληνική οικονομία. Δυστυχώς δεν υπάρχει καμία ιεράρχηση στα έργα και τις επενδύσεις που παρατίθενται, χωρίς να αναλύονται ούτε οι στόχοι που μπορεί να εξυπηρετούν το καθένα, απουσιάζει η σύνδεση του Ταμείου με άλλους διαθέσιμους πόρους, όπως είναι το ΕΣΠΑ, το Ταμείο της Δίκαιης Μετάβασης. Δεν συνδέεται με κρίσιμους δείκτες , όπως είναι το περιβάλλον, η δημιουργία θέσεων εργασίας και το κοινωνικό πρόσωπο που θα έπρεπε να έχει αυτή η τελευταία ευκαιρία και πιο συγκεκριμένα σε θέματα αναπτυξιακά δεν υπάρχει πρόβλεψη για ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής, δεν υπάρχει πρόβλεψη για στήριξη της βιομηχανίας απουσιάζει ο ρόλος της ελληνικής μικρομεσαίας επιχείρησης, δεν περιλαμβάνονται έργα για τον τουρισμό, υπάρχει έλλειμμα που αφορά στη βιώσιμη στροφή και του αγροδιατροφικού τομέα και του πρωτογενούς, που στη Θεσσαλία και στην δική σας περιοχή έχει την αξία και τη σημασία του. Μέσα σ’ όλα αυτά εμείς λέμε ότι μπορεί να υπάρξει μία διαφορετική αντίληψη ως αντιπρόταση για την καλύτερη αξιοποίηση αυτών των πόρων.
Ο δικός μας στόχος και σύνθημα είναι πως κανένα ευρώ από αυτά δεν μπορεί να διατεθεί χωρίς αναπτυξιακή διάσταση από τη μια πλευρά κι από την άλλη, κανένα ευρώ από αυτά δεν μπορεί να μην δεν έχει την κοινωνική ανταποδοτικότητα. Έχουμε παρουσιάσει τη δική μας αντίληψη για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας συνδέοντάς τη πάντα με την κοινωνική προστασία, βάζοντας στο επίκεντρο τον άνθρωπο, μιλώντας για τις κοινωνικές ανισότητες που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, για το πως πρέπει αυτή η ανάπτυξη να διασφαλίζει την εργασία και κατανέμουμε τους πόρους αυτούς σε τέσσερις βασικές κατευθύνσεις.
Η πρώτη κατεύθυνση έχει να κάνει με τα άμεσα μέτρα , που χρειάζονται λόγω της υγειονομικής κρίσης για να κρατηθεί όρθια η κοινωνία και να κρατηθεί ζωντανή η πραγματική οικονομίας. Εμείς υπολογίζουμε το 20% στο πρόγραμμά μας για την κατεύθυνση αυτή και πρέπει να υπάρχει διαπραγμάτευση με την Ε.Ε. όπως κάνει και ο Ντράγκι και ο Μακρόν σε Ιταλία και Γαλλία , για να υπάρξει πρόβλεψη και να διατεθεί ένα ποσό του Ταμείου στα μέτρα επανεκκίνησης.
Το δεύτερο σημείο αφορά κυρίως σε φορολογικά ζητήματα. Με θεσμοθέτηση κινήτρων για την επανεκκίνηση της οικονομίας σε έναν ορίζοντα μιας διετίας από σήμερα στο 10% του προγράμματός μας.
Ο τρίτος άξονας αφορά δημόσιες επενδύσεις που θα εστιάζουν στις κοινωνικές υποδομές και την κοινωνική προστασία , είτε λέγεται Εθνικό Σύστημα Υγείας, είτε λέγεται υποδομές που συμβάλλουν στην ανάπτυξη, είτε λέγεται οικονομική διακυβέρνηση, ψηφιοποίηση του κράτους, είτε ακόμη και ενίσχυση Πολιτικής Προστασίας, ειδικά σε κρίσιμα ζητήματα και στη Θεσσαλία δυστυχώς τα είδαμε με τις καταστροφές και από τις πλημμύρες και από τους σεισμούς, το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Ο τέταρτος άξονας έχει να κάνει με τα ποσά που πρέπει να διατεθούν σε επενδύσεις για την παραγωγική ανασυγκρότηση, οι οποίες θα πρέπει να έχουν και συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, δηλαδή να είναι τεχνολογικά σύγχρονες, να είναι οικονομικά βιώσιμες, να είναι ανθεκτικές στην ύφεση, να έχουν εξαγωγικό προσανατολισμό, να δημιουργούν θέσεις εργασίας και το σημείο αιχμής για μας είναι να έχουν κι ελληνική προστιθέμενη αξία. Εκεί διαθέτουμε το 50% των πόρων, εστιάζοντάς το σε αιχμές για την ενίσχυση της βιομηχανίας, του τουρισμού, τον μετασχηματισμό και τη δικτύωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, την πρωτογενή παραγωγή.
Και στεκόμαστε ιδιαίτερα στην πρωτογενή παραγωγή ειδικά στην περιοχή του κάμπου, ακριβώς γιατί αντιλαμβανόμαστε ότι ο αγροτικός τομέας στη Θεσσαλία έχει τη δική του κρισιμότητα και στην τοπική και στην περιφερειακή ανάπτυξη, όπου έχουμε καταθέσει σειρά προτάσεων για το πως εμείς αντιλαμβανόμαστε την επόμενη ημέρα, αλλά και την παρούσα, την ανάγκη στήριξης των αγροτών μας, του πρωτογενούς τομέα, αλλά και την ανάγκη μετεξέλιξης , εκσυγχρονισμού και μετασχηματισμού.
Θα ήθελα να εστιάσω στον πρωτογενή τομέα, γιατί αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μία φάση μετασχηματισμού, γιατί συζητάμε για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα, παρόλα αυτά η υπεραξία θα έρθει από τον πρωτογενή τομέα. Έχουμε προϊόντα που εξάγουμε σε όλο τον κόσμο κι αυτή τη στιγμή οι πολιτικές που φαίνεται ότι εφαρμόζει η κυβέρνηση και η προηγούμενη κυβέρνηση είναι πολύ μικρές σε κλίμακα , προκειμένου να βγάλουν τον πρωτογενή τομέα στο ξέφωτο.
Σήμερα βλέπουμε μία τεράστια αύξηση στο κόστος παραγωγής και μια αντίστοιχα ταυτόχρονη μείωση που αφορά τις τιμές των προϊόντων με αποτέλεσμα να δυσχεραίνει πάρα πολύ η οικονομική κατάσταση του εισοδήματος των αγροτών. Αυτό επιτείνεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι η πολιτική στάση της κυβέρνησης αυτή τη στιγμή δεν διασφαλίζει τον υγιή ανταγωνισμό, δεν διασφαλίζει τη διαφάνεια και δυστυχώς είναι σαν να αφήνει τους αγρότες στην τύχη τους. Και το είδαμε από την αρχή της διακυβέρνησης της ΝΔ και από την προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά σαν να μην υπάρχει στο κάδρο ακόμη και των άμεσων μέτρων, μέτρων στήριξης το κομμάτι των αγροτών. Εμείς σε αυτή τη βάση, έχουμε επιλέξει να προτάσσουμε ως βασικό προσανατολισμό της αγροτικής μας παραγωγής, τη στήριξη της παραγωγής τροφίμων, τον εκσυγχρονισμό των παραδοσιακών καλλιεργειών, την παραγωγή ποιοτικών προϊόντων με ταυτότητα ελληνική, που είναι το ζητούμενο, την ανάπτυξη και συμπληρωματικών δραστηριοτήτων είτε αυτό λέγεται αγροτουρισμός, είτε και το σημαντικότερο απ’ όλα διασύνδεση της αγροτικής παραγωγής με τον τουρισμό. Γιατί δεν γίνεται να έρχεται κάποιος ξένος τουρίστας σε ελληνικά ξενοδοχεία και να τρέφεται με προϊόντα που είναι από τη χώρα του. Για μας προτεραιότητα είναι η αύξηση της εμπορικής αξίας αλλά και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων. Έχουμε πολλές προκλήσεις μπροστά μας είτε λέγεται νέα ΚΑΠ, είτε αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης κι αλλαγής και ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση όλο το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε παρουσιάσει και προτείνει ένα αναλυτικό και προφανώς εφαρμόσιμο εθνικό σχέδιο, το οποίο εστιάζει στον πρωτογενή τομέα και λαμβάνει υπόψη όλες αυτές τις ιδιαιτερότητες και τα ξεχωριστά πλεονεκτήματα που έχει η χώρα μας. Στις τηλεδιασκέψεις που κάνουμε στην Περιφέρεια Θεσσαλίας και στους τέσσερις νομούς, παρουσιάσαμε και έξι προτάσεις που σχετίζονται με τον εκσυγχρονισμό του πρωτογενούς τομέα. Ξεκινώντας από αγροτικά πάρκα και αντίστοιχους φορείς εξωστρέφειας που στοχεύουν να οργανώνονται ως δίκτυο οι συνεταιρισμοί, οι μεικτές επιχειρήσεις, οι αγρότες να έχουν μια καλύτερη χρηματοδότηση, μια καλύτερη προμήθεια ή συμβουλευτικές υπηρεσίες σε συνεργασίες με Πανεπιστήμια ή Ερευνητικά Κέντρα, κυρίως εστιάζοντας στο πως μπορούμε να εξελίξουμε και να δημιουργήσουμε ένα διεθνές brand όσο αφορά τη δική μας παραγωγή, αντίστοιχα φυσικά και στο κομμάτι της κτηνοτροφικής παραγωγής. Αντίστοιχα σε θέματα που αφορούν στη δημιουργία ενεργειακών αγροτικών κοινοτήτων, με στόχο τη μείωση του ενεργειακού κόστους , τον άξονα που αφορά στην εκπαίδευση των αγροτών και συμβουλευτικές υπηρεσίες για να εστιάσουμε και στην καινοτομία στην αγροτική παραγωγή αλλά και πιο συγκεκριμένα κίνητρα, που μπορούν να αποτελέσουν το εφαλτήριο για να ασχοληθούν και νέοι άνθρωποι. Ακόμη, μείωση φορολογίας, που προτείνουμε να μειωθεί η φορολογία των αγροτών στο 13% για τα εισοδήματα πάνω από 10.000 ευρώ , την καθιέρωση του ακατάσχετου και αφορολόγητου των επιδοτήσεων και μιλάμε ακόμη και για παραχωρήσεις δημόσιας γης για την αξιοποίησή τους από νέες παραγωγικές δραστηριότητες στην κατεύθυνση που εστιάζει η επόμενη ημέρα της ελληνικής γεωργίας και καλλιέργειας.

Στην παρούσα όμως φάση μιλάμε για το πως θα «σώσουμε» τις καλλιέργειες από τους νέους δασικούς χάρτες

Αυτό είναι ένα τεράστιο θέμα, που αφορά και τα αστικά κέντρα. Και στην Αττική έχουμε τεράστιες εκτάσεις που αυθαίρετα και με χάρτες που δεν ξέρω εάν είναι δεκαετιών ή αιώνων και το λέω κυριολεκτικά, αποτυπώνουν δασικές εκτάσεις και θέτουν υπό αμφισβήτηση περιουσίες που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα κι αυτό δείχνει και την ανοργανωσιά και στο σημαντικότερο όλων είναι ότι μπαίνει ο κόσμος σε μια τεράστια ταλαιπωρία και με μεγάλο κόστος κι έξοδα για το αυτονόητο.
Δεν αποτελεί όμως έκπληξη ότι υπάρχει δόμηση σε δασικές περιοχές
Δεν αποτελεί όντως έκπληξη. Έκπληξη όμως αποτελεί ότι δεν υπάρχει επικαιροποίηση των δεδομένων και δεν υπάρχει πρόβλεψη με όλα αυτά.
Άρα τι κάνουμε; Αποδεχόμαστε ότι εκεί βρισκόταν κάποτε δάσος ή ότι υπάρχει μια οικιστική ανάπτυξη και πάμε παρακάτω;
Δεν μπορεί να είναι οριζόντια η αντίληψη. Πρέπει να είναι εξειδικευμένη. Αυτή είναι και η κατεύθυνση που έχουμε βάλει εμείς. Υπάρχει η περιβαλλοντική διάσταση, που έχει να κάνει πραγματικά με τις δασικές εκτάσεις, αλλά από την άλλη πλευρά υπάρχουν περιοχές που είναι πάρα πολλές δεκαετίες κατοικημένες, νομιμοποιημένα κατοικημένες στο πέρασμα των δεκαετιών και έχουν ενταχθεί στους δασικούς χάρτες. Αυτό είναι μια αντίφαση. Το ζητούμενο είναι μια ισορροπία. Ισορροπία μέσα από την εξειδίκευση σε κάθε περιοχή, ξεχωριστά τα προβλήματα και ένα από τα θέματα που έχουμε θέσει αντίστοιχα είναι και η αποτελεσματικότερη διαχείριση πιθανών ενστάσεων από τον κρατικό μηχανισμό και με μείωση του κόστους, γιατί δυστυχώς δεν μπορούμε, ειδικά σε συνθήκες υγειονομικής κρίσης, να σηκώσουμε κι αυτό το πρόσθετο βάρος.

Ποια ήταν τα ζητήματα που σας έθιξαν οι εκπρόσωποι του νομού Μαγνησίας, τους οποίους συναντήσατε ψηφιακά;

Εγώ προσωπικά μίλησα με τους εκπροσώπους των Τρικάλων, όμως επειδή έμαθα από τους εκπροσώπους μας για το τι διημείφθη και στη Μαγνησία, είναι κρίσιμο αυτό που θέτουμε κι εμείς ως προτεραιότητα. Εμείς έχουμε ένα πλαίσιο γενικό, που εξειδικεύεται σε κλάδους θεματικούς και σε τομείς, αλλά χρειαζόμαστε την πρωτογενή πληροφορία από τους ανθρώπους που ζουν στις τοπικές κοινωνίες για τα δικά τους προβλήματα και το σημαντικότερο, για τα μεγάλα έργα, τα οποία πρέπει να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης. Σε κάθε νομό υπάρχει ένας σχεδιασμός είτε έργων υποδομών, είτε λέγεται φράγματα, αντιπλημμυρικά, υποδομές μετακινήσεων –μεταφορών κ.α. τα οποία είναι αναγκαία να υπάρχει άμεση και έγκαιρη πρόληψη να ενταχθούν στον κεντρικό σχεδιασμό του Ταμείου Ανάκαμψης και να έχουμε από εκεί χρηματοδότηση.
Ο στόχος μας είναι, συνομιλώντας με τους τοπικούς φορείς, να τα εξειδικεύσουμε και να τα ενσωματώσουμε και στη δική μας πρόταση σε μια απέλπιδα προσπάθεια να εισακουστούμε από την κυβέρνηση, γιατί ο δικός μας ρόλος είναι να μπορούμε να δυναμώνουμε τη φωνή εκείνων που ζουν καθημερινά τα προβλήματα και να τη φτάνουμε όσο πιο ψηλά γίνεται με την δική μας παρέμβαση , προκειμένου όχι απλά να φωνάξουμε, ή να αντιδράσουμε αλλά κυρίως να δώσουμε λύσεις. Να ενσωματωθούν σε ένα μεγάλο κεφάλαιο που θα απολαύσει η χώρα μας το επόμενο χρονικό διάστημα. Αν μιλήσουμε για το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο είναι περίπου 32 δις ευρώ , αν βάλουμε το ΕΣΠΑ 2021-2027 που είναι 40 δις, αν προσθέσουμε ότι δεν έχουμε δημοσιονομικούς περιορισμούς μέχρι το 2022 που είναι το βραχυπρόθεσμο, αλλά ουσιαστικό, το ότι έχουμε ένα «μαξιλάρι» 30 δις από την υπερφορολόγηση της προηγούμενης κυβέρνησης κι ότι αυτή τη στιγμή μπορούμε να δανειστούμε με ευνοϊκούς όρους από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, μας δίνονται ευκαιρίες και δυνατότητες κρίσιμα σημεία της κάθε περιοχής , που μπορούν να δώσουν αναπτυξιακή τροχιά και προοπτική ουσιαστική και σοβαρή και παράλληλα να έχουν το βλέμμα στραμμένο και στην κοινωνική διάσταση, να μπορέσουμε να τα εντάξουμε σε όλο αυτόν τον σχεδιασμό, αρκεί να υπάρξει σχεδιασμός.
Ζητήματα που αφορούν στην περιοχή σας είναι πολλά, χαρακτηριστικό για να συνδεθεί και με το θέμα της πανδημίας είναι και το θέμα του Νοσοκομείου. Από τις δικές μου επαφές και επικοινωνίες με ανθρώπους στο Νοσοκομείο του Βόλου υπάρχουν τεράστια ζητήματα, ακόμη και με οργανικές θέσεις που είναι κενές αλλά και με άλλες παραμέτρους που είναι στο δικό μας σχέδιο να τα συνδέσουμε και με το τουριστικό προϊόν που υπάρχει στην περιοχή της Μαγνησίας, είτε στα νησιά των Σποράδων, είτε στο Πήλιο, είτε σε άλλες περιοχές. Αντιλαμβάνεστε και την αξία σύνδεσης και του πρωτογενούς τομέα και τουρισμού, αλλά και των ουσιαστικών υποδομών που θα μπορέσουμε να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο και την πρόσβαση και την εξωστρέφεια των περιοχών αυτών.

Μιας και θίξατε το θέμα του Νοσοκομείο και την έλλειψη κάλυψης των οργανικών θέσεων , ένα από τα ζητήματα που αποκαλύφθηκε εν μέσω της πανδημίας ήταν η έλλειψη ιατρονοσηλευτικού προσωπικού, όχι μόνο επειδή δεν θέλει η κυβέρνηση να καλύψει τις θέσεις, αλλά επειδή όπως δήλωσε και ο Πρωθυπουργός «δεν μπορούμε να γεννήσουμε γιατρούς». Μπορούμε όλους αυτούς τους γιατρούς και όλο το επιστημονικό ανθρώπινο κεφάλαιο, που έφυγαν στο εξωτερικό τα χρόνια των μνημονίων να τους δώσουμε κίνητρα να επιστρέψουν κάποιοι από αυτούς;

Το πρόβλημά μας δεν είναι οι αγέννητοι γιατροί. Ακόμη κι εδώ να είναι δεν έχουν τα κίνητρα να ενταχθούν στον συντονισμό του Εθνικού Συστήματος Υγείας και γιατί έχει αφεθεί στην πλήρη απαξίωσή του, τα τελευταία χρόνια, αλλά και γιατί από την άλλη πλευρά δεν έχουμε κάνει τα στοιχειώδη. Έναν χρόνο κρίσης, που αυτοί οι άνθρωποι δίνουν μάχη από την πρώτη γραμμή, δεν έχουμε δώσει κίνητρα μοριοδότησης, όχι απευθείας μονιμοποίηση, αλλά μοριοδότηση για τη μονιμοποίηση του επικουρικού προσωπικού. Ένα δεύτερο σημείο αφορά στις αμοιβές, ειδικά σε ακριτικές περιοχές που είναι αναγκαίο να στελεχωθούν από ιατρικές υπηρεσίες, γιατρούς και νοσηλευτές. Προφανώς τα κίνητρα της αμοιβής πρέπει να είναι αυξημένα, αλλά και τα στοιχειώδη που έχουν να κάνουν με την ένταξή τους στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα. Έναν χρόνο τώρα χειροκροτάμε τους γιατρούς και τους νοσηλευτές στα μπαλκόνια κι έναν χρόνο τώρα η κυβέρνηση δεν έχει αποδεχτεί την τροπολογία μας για να ενταχθούν στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα, που δουλεύουν 12 ώρες την ημέρα και παραπάνω και δίνουν τη μάχη μέσα στα Νοσοκομεία.
Δεν δώσανε καν το επίδομα των Χριστουγέννων, δεν έχουν κάνει καν πρόβλεψη για τα εργατικά ατυχήματα, που αφορούν ανθρώπους του ΕΣΥ που έχουν χάσει τη ζωή τους από τον κορωνοϊό. Δυστυχώς το μήνυμα που στέλνουμε σε όλη τη διαχείριση που έγινε, είναι πως ναι μεν καταλαβαίνουμε καθυστερημένα την αξία του ΕΣΥ, έστω και καθυστερημένα είναι σημαντικό που το αναγνωρίζουμε, αλλά είναι σημαντικό να το ενισχύσουμε και να το αναμορφώσουμε, να το αναγεννήσουμε για τις επόμενες δεκαετίες. Εμείς προτείναμε με τεκμηριωμένη πρόταση από τον περασμένο Σεπτέμβριο, που αφορά στην Πρωτοβάθμια,, τα χρόνια νοσήματα, αφορά συγκεκριμένες υπηρεσίες ανά περιοχή με βάση στοιχεία για πιθανές ασθένειες που είναι υψηλότερων ή ασθενέστερων συχνοτήτων και άλλα πολλά.
Αλλά η επιλογή της κυβέρνησης φαίνεται πως είναι η στροφή στον ιδιωτικό τομέα. Με αυτή την πολιτική κατεύθυνση, θεωρώ και δύσκολο να πάρει κάποιος την επιλογή, σε ένα απαξιωμένο δημόσιο τομέα με πολύ χαμηλές αμοιβές και μισθούς, να ενταχθεί. Δεν μπορεί ο Πρωθυπουργός μετά να λέει ότι πρέπει να «γεννήσουμε» γιατρούς. Το ζήτημα είναι τους υφιστάμενους γιατρούς να τους δώσουμε πραγματικά κίνητρα όχι παρακάλια και ψυχολογικά χειροκροτήματα και χάδια και σκουντήματα στην πλάτη, για να μπορέσουν να ενταχθούν σε μια μεγάλη προσπάθεια που γίνεται στο ΕΣΥ και τώρα στην πανδημία αλλά και στη συνέχεια, γιατί το ΕΣΥ είναι το τελευταίο και ισχυρό αποκούμπι εκείνων που το έχουν πραγματικά ανάγκη, ένα μαξιλάρι ασφαλείας να νιώθουν ότι δεν είναι παραμελημένοι. Κι αυτό δεν μπορούμε να το αφήσουμε, όχι μόνο επειδή είναι έργο του ΠΑΣΟΚ και είμαστε περήφανοι γι’ αυτό, αλλά πολύ περισσότερο γιατί ήταν ένα έργο, που πραγματικά άλλαξε τη ζωή του απλού Έλληνα πολίτη κι εμείς θα δώσουμε τη μάχη για να μπορέσει να σταθεί ξανά στα πόδια του.

Κι αφού δεν λαμβάνει πρωτοβουλίες η κυβέρνηση για να θεσπίσει αυτά που είπατε, λαμβάνει άλλες νομοθετικές πρωτοβουλίες το Υπουργείο Εσωτερικών στην προκειμένη περίπτωση για να αλλάξει το πλαίσιο για την ψήφο των αποδήμων. Είναι αυτό ζήτημα προτεραιότητας; Μήπως «μύρισε» εκλογές;

Δεν θέλω να κάνω την πρόβλεψη, γιατί πολύ σωστά λέτε ότι εν μέσω πανδημίας το τελευταίο που μπορούμε να συζητάμε είναι οι εκλογές , αλλά για να έρθουμε και στην ουσία του θέματος, δυστυχώς ακόμη κι αυτή η συζήτηση που ξεκίνησε εδώ και λίγες ημέρες για μένα έχει καθαρά προσχηματικό χαρακτήρα. Γιατί πριν από ενάμιση χρόνο ψηφίστηκε ένας νόμος, με μεγάλη πλειοψηφία, από την ίδια κυβέρνηση κι από την αντιπολίτευση, ο οποίος δυστυχώς βάζει περιορισμούς στην ψήφο ανθρώπων που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους. Αν εγώ για παράδειγμα ζω στην Αμερική και είμαι εγγεγραμμένος στους εκλογικούς καταλόγους της Ελλάδας, αν μπορώ να πάρω το αεροπλάνο και να έρθω στην Ελλάδα για να ψηφίσω, ψηφίζω κανονικά, εάν δεν έχω τα λεφτά να πάρω το αεροπλάνο θα πρέπει να αποδείξω ότι έχω περάσει δύο χρόνια στα τελευταία 35 στην Ελλάδα κι ότι έχω υποβάλει φορολογική δήλωση. Κι αυτό δεν θα υπήρχε, εάν είχα τα λεφτά και έμπαινα σε ένα αεροπλάνο κι ερχόμουν στο εκλογικό κέντρο. Είναι μια μεγάλη αντίφαση, αντίστοιχα και το θέμα της επιστολικής ψήφου, που εμείς επιμένουμε πάρα πολύ, γιατί εάν θέλουμε πραγματικά να μιλήσουμε για το δικαίωμα ψήφου των Ελλήνων του εξωτερικού δεν γίνεται να υποχρεώνουμε μερικούς από αυτούς να μετακινηθούν και 500 χιλιόμετρα για να φτάσουν στο πλησιέστερο εκλογικό κέντρο. Η επιστολική ψήφος εφαρμόζεται σε πάρα πολλές χώρες του εξωτερικού, το είδαμε και στις εκλογές της Αμερικής με την μαζικότητα συμμετοχής με την επιστολική ψήφο, δεν αντιλαμβάνονται τον λόγο γιατί να μην ισχύσει και εφαρμοστεί στην Ελλάδα, ώστε να μπορέσουμε να ενισχύσουμε ακόμη και τη συμμετοχή, που υστερεί ιδιαίτερα και δημιουργεί ένα έλλειμα και δημοκρατικής αντιπροσώπευσης, το οποίο πρέπει να δούμε πως θα το καλύψουμε.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.