Οι επιπτώσεις της καύσης αποβλήτων

Απ΄ το συντονιστικό της Τ.Ο. Βόλου-Μαγνησίας

Η κοινωνία του Δημοτικού Διαμερίσματος Βόλου υφίσταται αρκετά χρόνια τις επιπτώσεις της καύσης αποβλήτων στο περιβάλλον του και στην υγεία του.
Ο πολίτης- δημότης, υποχρεώνεται στη καταβολή ενός μεγάλου περιβαλλοντικού και οικονομικού κόστους, για την απαραίτητη πρώτον, συνεχή λειτουργία -24 ώρες την ημέρα και 365 ημέρες το χρόνο- και δεύτερον τη <τροφοδότηση> των εργοστασίων καύσης με μεγάλες ποσότητες αποβλήτων -απορριμμάτων, τόσο εγχωρίων, όσο και εισαγομένων από άλλες χώρες, για την επικερδή παραγωγή ενέργειας από τα εργοστάσια της περιοχής και ιδιαίτερα από το εργοστάσιο της τσιμεντοβιομηχανίας LAFARGE.
Η καύση αποβλήτων-απορριμμάτων είναι η αιτία εκπομπών από τα εργοστάσια καύσης καρκινογόνων, τοξικών, μεταλαξιογόνων και τερατογόνων περίπου 100 οργανικών ενώσεων, τοξικών αέριων ρύπων, σωματιδίων, μετάλλων και ιδιαίτερα διοξινών και φουρανίων στον αέρα του Βόλου. Οι διοξίνες είναι σταθερές στο περιβάλλον και διασπείρονται στο χερσαίο και υδάτινο έδαφος της περιοχής μας.
Αυτή η μέθοδος της θερμικής επεξεργασίας-καύση-αποτέφρωση-πυρόλυση-αεριοποίηση των απορριμμάτων, έχει επιλεγεί από τα θεσμικά όργανα της Ευρωπαικής Ένωσης και των κρατών μελών της για την εξυπηρέτηση των στόχων (α) της προστασίας του περιβάλλοντοςαπό την ρύπανση, που προκαλεί η υγειονομική ταφή και η ανεξέλεγκτη διάθεση των αποβλήτων-απορριμμάτων και (β) της παραγωγής ενέργειας από τη καύση των αποβλήτων, ως δευτερογενών καυσίμων, αντί της εξόρυξης φυσικών πόρων, στο πλαίσιο της εφαρμογής του παγκόσμιου οικονομικού μοντέλου της κυκλικής οικονομίας για την οικονομική ανάπτυξη.

Όμως η προστασία του περιβάλλοντος , η πoιότητα ζωής με την εξασφάλιση καθαρού αέρα για την υγεία και την ευημερία των πολιτών της κάθε τοπικής κοινωνίας, όπως του δημοτικού διαμερίσματος του Βόλου, είναι, και θα παραμείνουν ανεκπλήρωτοι στόχοι της ευρωπαικής διακυβέρνησης, της εθνικής κεντρικής Διοίκησης, της Βουλής των Ελλήνων,της Αυτοδιοίκησης , των διαφόρων Συλλόγων και Επιτροπών Αγώνα κατά της ρύπανσης του περιβάλλοντος μέσα στο ισχύον ευρωπαϊκό και εθνικό πλαίσιο.
Το ισχύον ευρωπαϊκό και εθνικό πλαίσιο, έχει θεσπίσει τα εμπόδια για την εκπλήρωση του στόχου προστασίας του περιβάλλοντος και της αρχής της προστασίας της υγείας , που εντάσσεται και η προστασία του αέρα στο Βόλο από τις εκπομπές των επικινδύνων αερίων. Αυτά τα εμπόδια, είναι κυρίως, τεχνολογικά και θεσμικά-πολιτικά.
Η υπάρχουσα τεχνολογία αντιρύπανσης δεν μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά την εκπομπή των παραπάνω επικίνδυνων αερίων τόσο από την καύση όσο και από ατύχημα σε εργοστάσια καύσης απορριμμάτων
Τα θεσμικά εμπόδια είναι 1)το θεσμικό οικοδόμημα-πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και 2)το εθνικό θεσμικό πλαίσιο.
1)Το ευρωπαικό θεσμικό πλαίσιο έχει αδυναμίες σχετικά με την ευρωπαϊκή πολιτική και νομοθεσία για τη προστασία του περιβάλλοντος, πουείναι, μεταξύ των άλλων, τα παρακάτω:
Α) Ο στόχος της προστασίας του περιβάλλοντος περιλαμβάνεται σε ένα γενικόλογο κείμενο του άρθρου 3ΙΙ εδαφ 1 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Β) Η προστασία του περιβάλλοντος (άρθρο 130ΠΣΕΟΚ)αποτελεί συνιστώσα των οικονομικών πολιτικών της ΕΕ, με συνέπεια, σε περίπτωση σύγκρουσης ευρωπαικών οικονομικών πολιτικών, να μην είναι δυνατόν να επιδιωχθούν όλες οι οικονομικές πολιτικές παράλληλα και ισότιμα. Έτσι υπερισχύει η προώθηση της χρήσης των αποβλήτων ως πόρος της οικονομίας- ως δευτερογενών καυσίμωνγια την ανάκτηση ενέργειας από τα απόβλητα (Waste to Energy) με το Πρόγραμμα Δράσης και τηΠλατφόρμα χρηματοδότησης της Κυκλικής Οικονομίαςμε επενδυτικές ευκαιρίες 320δις έως το 2025
Γ) Ηεφαρμογή της ευρωπαϊκής ηπίας έντασης αρχής της προστασίας της ανθρώπινης υγείας (αρθρο9 ΣΛΕΕ) δεν έχει προτεραιότητα έναντι των οικονομικών πολιτικών.
Δ) Η συντρέχουσα αρμοδιότητα (άρθρα 2ΙΙ και 4 ΣΛΕΕ και 191 ΣΛΕΕ) για την ανάληψη ενωσιακής πρωτοβουλίας-δράσης και κρατικής πρωτοβουλίας-δράσης για τη προστασία του περιβάλλοντος με τηνπαράλληλη εφαρμογή των κριτηρίων της αρχής της επικουρικότητας ( άρθρο 5ΙΙΙΣΕΕ/Λ ) φρενάρει τη κρατική πρωτοβουλία-δράση για τη λήψη αποφάσεων πλησιέστερα στα δικαιώματα του πολίτη- ανθρώπου
Ε) Η θέσπιση ευρωπαϊκής πολιτικής μεταφοράς αποβλήτων χωρίς σύνορα, δηλαδή αποστολή αποβλήτων μεταξύ χωρών εντός και εκτός της Ευρώπης
ΣΤ) Η εφαρμογή της αρχής ο ρυπαίνων πληρώνει και η θέσπιση ευνοϊκών για τους επιχειρηματίες κανόνες συντελεστών ρύπων
Ζ) Έλλειμμα δημοκρατίας τόσο στα όργανα της Ευρωπαικής Ένωσηςγια τη λήψη αποφάσεων υπέρ των δικαιωμάτων του πολίτη-ανθρώπου της τοπικής κοινωνίας και στέρηση ελευθερίας πληροφόρησης, έκφρασης και συμμετοχής του πολίτηστις αποφάσεις, που μπορούν να επηρεάσουν το ανθρώπινο δικαίωμα του να ζεί σένα υγιές περιβάλλον.
2. Εθνικό Θεσμικό Πλαίσιο
Α) Η αδρανοποίηση της λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος της χώρας με την άσκηση κρατικών αρμοδιοτήτων από τους θεσμούς του ισχύοντος μνημονιακού καθεστώτος ενισχυμένης εποπτείας.
Β) Η έλλειψη πολιτικής βούλησης υπουργών και τοπικών βουλευτών για την εφαρμογή των συνταγματικών επιταγών της προστασίας του περιβάλλοντος, ως αγαθού δημοσίου συμφέροντος, και της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας των δικαιωμάτων του παιδιού. Η εθνική νομοθεσία και πολιτική στοχεύει στην ανάπτυξη της ενεργειακής αξιοποίησης των αποβλήτων, με απώτερο σκοπό την ενίσχυση τουενεργειακού ισοζυγίου της χώρας και στη συνεισφορά της τσιμεντοβιομηχανίας στην κυκλική οικονομία.
Γ) Ηπολιτική της καύσης αποβλήτων έχει επιλεγεί και από τους Δήμους, όπως το Δήμο Βόλου, και τις Περιφέρειες, όπως τη Περιφέρεια Θεσσαλίας.
Η Ελληνογερμανική Συνέλευση για τη Διαχείριση των σκουπιδιών προβάλει το ενδιαφέρον των Γερμανών για αυτή την επικερδή επιχειρηματική δράση.
Δικαιολογία, μεταξύ των άλλων, για την πολιτική επιλογή της καύσης των αποβλήτων αποτελεί η καταδίκη της χώρας μας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης λόγω της ύπαρξης παράνομων και μη ελεγχόμενων χώρων ταφής αποβλήτων στην Ελληνική επικράτεια. Όμως θα πρέπει οι αρμόδιοι να γνωρίζουν και τις αποφάσεις τουΕυρ. Δικ. Δικ. Ανθρώπου, που περιλαμβάνουν, ότι,το περιβάλλον δεν πρέπει να θέτει σε κίνδυνο την υγεία ανθρώπου.
Η ευθύνη όλων των παραπάνω θεσμικών οργάνων για τη παραβίαση της προστασίας του περιβάλλοντος και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων της τοπικής κοινωνίας του Βόλου με την υιοθέτηση πολιτικής καύσης αποβλήτων, είναι προφανής.
Επίσης προκύπτει με σαφήνεια η ένταξη αυτής της κρατικής και αυτοδιοικητικής πολιτικής επιλογής ρύπανσης του αέρα του Βόλου στην ευρωπαική πολιτική χρήσης αποβλήτων ως καυσίμων για τη παραγωγή ενέργειας.
Συνεπώς, η ΤΟ του ΕΠΑΜ Βόλου, πιστεύει ότι, η Λύση στο πρόβλημα της προστασίας του περιβάλλοντος του Βόλου και του ανθρώπινου δικαιώματος κάθε πολίτη της κοινωνίας του Βόλου να αναπνέει καθαρό αέρα, να προστατεύει τη δική του υγεία και των παιδιών του, μπορεί να λυθεί, με τη θέσπιση,Εθνικής πολιτικής και νομοθεσίας ανακύκλωσης και ορθολογικής –εναλλακτικής Διαχείρισης των Αποβλήτων με την ταυτόχρονη επαναλειτουργία της Δημοκρατίας και της Ελευθερίας στη χώρα μας.
Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω η ΤΟ ΕΠΑΜ Βόλου έχει αποφασίσει να συμμετάσχει, όπως κάθε φορά, στο συλαλλητήριο κατά της καύσης των σκουπιδιών.

Εγγραφείτε στην ομάδα Magnesianews στο Viber για να λαμβάνετε ενημερώσεις.
Ακολουθήστε τη ροή Magnesianews στο Google News και μείνετε σε επαφή με ότι συμβαίνει.